Belonen/omkopen :-)

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Meis28, 30 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Ik vroeg mij af of jullie je kindjes ook wel eens belonen met iets lekkers bij goed gedrag? Ik merk dat ik bijv de laatste tijd snel neig naar zoiets als dit: Als je netjes bij mama blijft in de winkel kopen we voor jou ook iets lekkers en dat mag je dan in de auto opeten. (Zoontje van 2 jr en 4 maanden is namelijk de laatste tijd een beetje rebels en tegendraads ;). Ik vraag mij af of dit wel de juiste aanpak is of dat het een beetje op omkopen gaat lijken :)

2. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.157
    23.238
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Uhm nee, dat vind ik persoonlijk geen goed idee en doe ik dus ook nooit.

3. Lafelife

Lafelife Fanatiek lid

25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    Ik doe dat niet niet. Ik straf en beloon niet. En probeer ook geen oordelen te geven. In dit geval zou je kunnen zeggen tegen je zoon dat jullie boodschappen gaan doen, of hij misschien mee wil helpen iets lekkers uit te zoeken voor straks in de auto. Dan gaan we als eerst de andere boodschappen pakken, laat hem bijvoorbeeld alles benoemen of zoeken, en als laatste de rij met lekkers. Je kan hem ook toetje uit laten zoeken of fruit of broodbeleg. Vanalles eigenlijk. En die dingen kan je wel kaderen. Bijvoorbeeld je wil niet dat hij danootjes kiest, dan laat hem kiezen uit twee "gezondere opties". Ik heb er vier en ga met alle vier rustig boodschappen doen. Geen probleem

4. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.868
    5.107
    113
    Nee doe ik niet

5. Boommm

Boommm Niet meer actief

Niet zoals in de supermarkt. Maar bijvoorbeeld wel; als je nu zelf naar boven je pyjama aandoet mag je daarna op de iPad kijken tot ik klaar ben met koken. Maar dat mag ze sowieso, ik stel er alleen een voorwaarde aan dan.

Maar ik ga niet omkopen voor gedrag wat ik normaal vind. Soms wel in de supermarkt aan het einde dat ze toetjes uit mag kiezen omdat ze zo goed geholpen heeft, maar dat vertel ik haar niet van te voren.

6. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.308
    10.276
    113
    Dit. Als je er nu al mee begint krijg je het straks niet kei hard terug. Onze uk zou zeggen ik krijg dat want ik heb geholpen.

Draai het om, wat heb jij goed geholpen/ luisteren/ gezellig etc kom we gaan samen spelen/koken/bakken/ lezen etc.

Vertellen we dus niet vantevoren. Uk is dan ook echt trots

7. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.157
    23.238
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Zo doen wij dat ook inderdaad, en wat Boommm zegt.

8. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Oh ja, dat doe ik regelmatig. Na de tandarts gaan we naar de winkel iets lekkers kopen. Eerst flink eten en dan straks aardbeien. Nu nog even flink alleen spelen en dan mag de tv aan....

9. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Ik doe dit niet met alles natuurlijk en meer op momenten dat ik het voel aankomen zegmaar... Maar het is inderdaad een goed plan als ik dit ´gebruik´ het meer om te draaien (dat is meestal ook het geval maar onbewust). Dus zeggen dat hij het fruit mag uitkiezen omdat hij lief is geweest oid

10. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ach, het schiet er weleens bij tussendoor.. Maar ik probeer het zo veel mogelijk niet te doen in materiele zin. En zeker niet met eten (ivm link emoties en eten).
    Als we gewinkeld hebben en ze hebben zich netjes gedragen, dan zeg ik op de weg terug dat we even lekker bij de speeltuin kunnen schommelen, omdat het winkelen zo vlot ging. Dus niet vooraf zeggen, maar achteraf wel doen.

En ik geef ook wel eens voorwaarde: als je nu nog even die boontjes opeet, dan kunnen we daarna een toetje/ijsje eten. Maar ik zeg liever achteraf "goh, wat heb je goed gegeten vandaag, eens kijken of we nog een toetje hebben om je buikje af te vullen"

11. tuc

tuc Niet meer actief

Nee dat doe ik niet zo. Ik wil dat mijn kinderen in een winkel luisteren omdat ze weten dat dat normaal is en niet omdat ze dan snoep oid krijgen in de auto.

Ik maak wel afspraken als er iets moet gebeuren waar ze geen zin in hebben of wat moet gebeuren, bv we ruimen nu samen je kamer op en daarna is er dan misschien nog tijd om tv te kijken.
    Ik beloon vooral met complimenten, maar soms kan dat ook met iets leuks of lekkers zijn. Dat ik uit het niets een kleinigheidje (setje stickers) of een lekker toetje of koek meeneem uit de winkel en dan zeg: gewoon omdat ik zo trots op jullie ben!
    Maar dat is zeker niet met regelmaat.

12. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Mee eens!

Met het poepen op de wc heb ik dr wel omgekocht.. een chocolaatje voor een poepje :oops:

wishfulthinking vindt dit leuk.
  13. Liva

Liva Fanatiek lid

5 dec 2016
    2.018
    3.042
    113
    Ik zou sowieso niet belonen met snoep en koek. Dan leer je dat je iets lastigs oplost met zoetigheid eten, daar zijn de meeste volwassenen nog niet vanaf.

Ik zou meer moeite doen om het leuk te maken dan. Of boodschappen op een ander tijdstip doen.

14. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.285
    17.171
    113
    Ik zeg dat weleens ja als we gaan winkelen. "Als jullie nu goed meelopen en luisteren gaan we straks bij de hema drinken" oid (iets wat ik toch al van plan ben maar geen zin in heb met klierende kinderen :D)

Maar ik merk hier dat het hoop scheelt als ze weten wat ik moet hebben dan en ze evt laten meezoeken (7 en 5)

15. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.867
    5.139
    113
    Home
    nee doe ik niet
    ik laat ze allebei altijd helpen: boodschappen in de kar, en op de band zetten, zoeken waar iets staat etc
    mama helpen vinden ze beide erg leuk

de oudste vind zijn speelgoed opruimen echt niet leuk en wil ie ook nooit doen
    maar dan zeg ik altijd als je nu opruimt gaan we daarna tablet kijken, of samen een spelletje doen etc maar ik beloon nooit met snoep

16. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Ik beloon niet met eten, ik ben bang dat je daar een verstoorde relatie met snoep/lekkers aan over houdt.
    Maar in bijzondere gevallen, zoals nu met zindelijkheidstraining van mijn jongste , beloon ik wel met kadootjes.

Als ik hard werk beloont mijn baas me ook met salarisverhoging

17. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Nee, dat doe ik eigenlijk niet. Ook omdat het hier totaal niet werkt. Ze gaat er niet beter van luisteren.

Aan tafel zeggen we bijv. wel vaak: "Eerst je bloemkool opeten en daarna krijg je nog rijst." Ze eet namelijk als eerste de rijst op en dan blijft de groente liggen en wil ze nog meer rijst opscheppen.

18. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Nee, nooit. Het een is eerder gevolg van het ander;'Als je nu goed luistert, hebben we straks nog even tijd over voor een spelletje.' bijvoorbeeld. Als ze niet goed luistert/opruimt/watdanook dan hebben we daarna gewoon minder tijd voor iets anders.

19. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Nee, niet met snoep o.i.d. Maar met iets anders, een poosje opblijven of nog even op de laptop/DS, langer voorlezen, zulke dingen. Maar mijn oudste is 8, dus dat is wel een verschil.

20. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.495
    4.332
    113
    Vrouw
    Wow, wat een supermama's allemaal ;)
    Tuurlijk doen veel moeders dit, misschien niet zo vaak als dat jij het nu inzet, maar iedereen koopt zijn kind weleens om. En of je ze nou beloont met een ipad of een appel of een snoepje?! Omkopen is omkopen :)
    Wij laats nog in Slagharen; als jij met ons in die draaimolen gaat, krijg jij een ijsje :D ze is nl nogal een schijterd, maar voor ijs doet ze alles!

En opvoeden zonder straffen en belonen en geen waardeoordeel? Hoe doe je dat? Dat vind ik niet zo leuk, is al een oordeel.
    Wat aardig van je, is een oordeel.
    Wat ben je lief, is een oordeel etc

BakingSoda, Betsy, Romantic en 8 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina