Opzegtermijn flexibel?

Discussion in 'De lounge' started by Friesin, Jul 22, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Friesin

Friesin Fanatiek lid

Aug 4, 2012
    2,260
    721
    113
    Hoi!

Ik ben 7,5 werkzaam bij een zaak. Als ik ontslag indien heb ik een opzegtermijn van 2 maanden.

Nu is mijn vraag; kun je met goed overleg en vakantie-uren die periode van 2 maanden inkorten? Of zit je wettelijk vast aan 2 maanden opzegtermijn?

Wat zijn jullie ervaringen?

Groetjes

2. Ballon

Ballon Niet meer actief

Ja hoor!

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,550
    526
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    In principe zeg je altijd "tegen het einde van de maand" op, opzegtermijn is in principe/meestal in kalendermaanden genoemd. Dus wanneer jij komende week opzegt, dan gaat per 1-8 de termijn lopen en zou je per 30-9 einde dienstverband hebben en ben je per 1-10 beschikbaar voor je nieuwe werkgever. Tijdens die opzegtermijn is het inderdaad gebruikelijk om je resterende verlofdagen nog op te nemen, de meeste mensen stoppen dus al eerder met werken bij de "oude" werkgever" en treden dan na afloop van de opzegtermijn in dienst bij de nieuwe werkgever.

Mocht het nu zo zijn dat je nieuwe werkgever je al eerder in dienst zou willen nemen, dan is het soms in overleg mogelijk om de termijn in te korten. Maar dat ligt echt aan je werkgever en jullie verstandhouding.

4. Friesin

Friesin Fanatiek lid

Aug 4, 2012
    2,260
    721
    113
    #4 Friesin, Jul 22, 2017
    Last edited: Jul 22, 2017
    Ah duidelijk! Thanks. Ik heb een goede verstandhouding met mijn werkgever, dat scheelt.

5. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

Dec 4, 2012
    10,846
    4,213
    113
    Female
    Zuid Holland
    Dit.

6. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

Mar 5, 2013
    4,611
    2,405
    113
    Als de werkgever akkoord gaat met een verkorte opzegtermijn, dan kan dat. En dan kan zelfs bijv per 1 aug zijn. Dan moet wel de werkgever dat schriftelijk bevestigen, dat hij akkoord gaat met die datum.

De 1-2 mnd is bedoeld om vervanging te zoeken en die persoon in te werken. Als dat niet perse nodig is, dan kan vd 1-2 mnd opzegtermijn vd werknemer worden afgezien. Maar die beslissing ligt bij de werkgever.

7. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

May 18, 2013
    13,086
    12,044
    113
    Is contractueel vastgelegd dat je 2 maanden opzegtermijn hebt? Volgens mij is wettelijk 1 maand, tenzij anders contractueel overeen gekomen.

8. Friesin

Friesin Fanatiek lid

Aug 4, 2012
    2,260
    721
    113
    Bedankt eenkadootje!

En dubbelgeluk.. Er staat in mijn contract dat de werkgever een periode heeft van 4 maanden en de werknemer een periode van 2 maanden.

9. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

May 18, 2013
    13,086
    12,044
    113
    Ok, dan is dat inderdaad rechtsgeldig. Bij 1 maand opzegtermijn heeft de werkgever 2 maanden opzegtermijn en bij 2 heeft de werkgever 4 maanden opzegtermijn, hier kan hij je aan houden, maar bij een goede verstandhouding is vast meer mogelijk.

10. Ik weet niet in welke branche het is?
    Maar in de zomerperiode als er veel collega's verlof hebben mogen ze je ook de dagen gewoon laten uit werken van je en vakantie uren uit laat betalen.

11. Friesin

Friesin Fanatiek lid

Aug 4, 2012
    2,260
    721
    113
    Mijn vakantie zou in mijn opzegtermijn vallen In de tweede maand, de eerste twee weken!

12. iMoeder

iMoeder VIP lid

Oct 30, 2015
    5,943
    6,290
    113
    Gewoon even overleggen. Wettelijk gezien zit je er niet aan vast als beide partijen overeen komen er vanaf te wijken. En sommige mensen nemen vakantiedagen op en andere laten ze uitbetalen. Dat kun je ook gewoon in overleg doen.

13. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,550
    526
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Dat is verder geen probleem, mits je vakantie reeds is goedgekeurd én je nog altijd voldoende uren overhoudt. Je hebt immers naar rato uren gekregen :)

14. Molensteen

Molensteen Fanatiek lid

Nov 17, 2014
    4,059
    21
    38
    Female

Ik had 2 maanden opzeg termijn maar ben eerder gestart bijn nieuwe baan
    1 maand overlappend loon. Bij meest verdiend bedrijf de loonbelasting laten doorgaan en daarna bij nieuwe werk invoeren

15. Molensteen

Molensteen Fanatiek lid

Nov 17, 2014
    4,059
    21
    38
    Female
    Ik zat dan ook al thuis
    Maar als je wg akkoord gaat met vakantie dagen opnemen waardoor jij eerder beschikbaar bent kun je gewoon eerder beginnen

Share This Page