Hoe tandjes poetsen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Bryan2013, 17 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bryan2013

Bryan2013 Actief lid

17 nov 2013
    146
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hey Meiden,

Een vraagje. ben vorige week bij het CB geweest. Ons zoontje heeft nu een week of 3 zijn 2 ondertandjes. Ze zijn nog niet volledig eruit zeg maar. ze zitten er voor de helft.

Op het CB zeiden ze dat ik moet beginnen met tandenpoetsen. Leuk! :p
    maar... ze zei gebruik nog maar geen borstel want dat is mischien nog gevoelig. Ik moet dus een beetje tandpasta op me vinger doen en op de tandjes smeren. Hij slikt dat dan door en volgens haar is dat goed omdat er stoffen in zitten die hij nodig heeft voor sterke tanden.

Vind ut een beetje raar :( Ik moet hem dus tandpasta te eten geven, daar komt het een beetje op neer.

Ik wil gewoon met een speciaal tandenborsteltje zachtjes zijn tandjes poetsen met een beetje pasta.

Hebben jullie tips? hoe zijn jullie daarmee gestart?

Alvast bedankt!

2. boeboe

boeboe Bekend lid

23 apr 2012
    628
    0
    0
    wat ik weet, is dat toen mijn neefje zijn 1e tandje kreeg dat mijn zusje het ook met haar vinger deed...
    ging best goed :) ik ga dit straks ook met mijn zoontje doen als ie zijn 1e tandje krijgt...heb tandpasta van Elmex

3. cooksie

cooksie Bekend lid

24 aug 2012
    516
    0
    0
    midden van NL
    Ik heb gewoon vanaf het begin (dus toen er een stukje tand zichtbaar was) met een baby tandenborstel gepoetst. Als je dat nog "eng" vind kun je ook een vinger tandenborstel kopen van Difrax. Zelf nooit gebruikt.
    Ik gebruik altijd super weinig tandpasta... Op de tube duwen zodat het vlak bij de uitgang is en dan de voorste borsteltjes er een beetje in duwen... Niet eens een druppel zegmaar... Het schoon borstelen is belangrijker dan de pasta. Zo heeft de tandarts het mij verteld en ik denk persoonlijk dat zij er meer vanaf weet dan de verpleegkundige op het cb.

4. Spruitemoeder

Spruitemoeder Bekend lid

10 feb 2014
    618
    0
    16
    NULL
    NULL
    Haha die vrouw van het cb beetje op leeftijd misschien?
    Zij heeft het over fluor. Dit zit niet in tandpasta voor hele kleintjes.
    Ze mogen het opeten, dat is wat anders.

Ik zou gewoon een speciaal borsteltje halen als je dat prettig vindt. Dan heel zachtjes met een heel klein beetje pasta. Maar heb nog geen ervaring, dus misschien dat het nietlukt of handig is. Dan kan het nog met je vinger.
    Alvast wennen aan de borstel lijkt mij beter.

(Ben TA-assistente)

5. DragonBaby

DragonBaby Bekend lid

8 dec 2012
    826
    204
    43
    Vrouw
    Ik ben hier gestart met een tandenborstel van de kruidvat, met zo'n groter handvat zodat hij die zelf ook nog kan vasthouden.
    Als je echt voor zo'n babytandenborstel gaat is dat ook goed hoor.
    Lijkt me idd een beetje raar om dat met je vinger te doen. Zou dan eerder kiezen om zo'n vingertandenborstel te kopen.
    En dan gewoon heel zachtjes tandenpoetsen, je ziet vanzelf wel of het goed gaat of niet denk ik zo :D

6. Shendari

Shendari Fanatiek lid

28 jul 2012
    1.628
    29
    48
    Hm, wel raar dat het doorslikken van tandpasta goed is voor de tanden :( Er zit fluoride in, dat is nooit goed voor je (in enorme hoeveelheden natuurlijk). Een erwtje tandpasta is voldoende voor de tandjes. Vingertandenborstel of een kleine baby tandenborstel.

En dan een liedje zingen:
    (melodie vader jacob)
    Tanden poetsen 2x
    Heel mooi schoon 2x
    *naam* kan goed poetsen 2x
    Heel mooi schoon 2x

:D

Succes!

Edit: Oh ik zie het antwoord van de TA, zit er geen fluoride in baby tandpasta?

7. Spruitemoeder

Spruitemoeder Bekend lid

10 feb 2014
    618
    0
    16
    NULL
    NULL
    Het ligt aan het merk hoeveel fluoride erin zit. In sommige zit helemaal geen, in andere een zeer kleine hoeveelheid.
    Het is wettelijk bepaald dat er niet meer in mag zitten dan een bepaalde hoeveelheid, zodat inslikken geen kwaad kan.

8. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

LOL! Exact datzelfde liedje zing ik altijd voor Finley. Grappig!

Ik gebruik sinds het doorkomen van zijn tandjes een baby tandenborstel. Eentje met een rond handvat met een gat erin. Ideaal.

9. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Ik ben gewoon meteen begonnen met zo''n kleine zachte borstel en de dame werkt goed mee.

ik zing op vader jacob:
    Tandjes poetsen (2x)
    Heen en weer, op en neer
    Alle tandjes poetsen (2x)
    nog een keer (2x)

De laatste zin wordt
    nu niet meer (2x)
    als we ermee stoppen. En daarna mag mevrouw zelf 'poetsen'.

10. wensdroom

wensdroom Fanatiek lid

18 okt 2012
    3.487
    1
    0
    heb wajong dus werk niet
    omg Lingewaard
    Moet je echt al vanaf het 1e tandje gaan poetsen? iemand vertelde mij dat je dat pas doet wanneer er meer tandjes zijn Elize heeft er nu 2 onder.
    en hoelang poets je dan en hoe vaak per dag doe je dan? alleen s'avonds of ook al s'ochtend en s'middags?

11. cooksie

cooksie Bekend lid

24 aug 2012
    516
    0
    0
    midden van NL
    Ik poets iig wel al vanaf dat ze een " half" tandje had, 1 keer per dag voor het slapen.

12. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Ik poets zolang ze het prima vind... Soms 2 seconden en soms wel 20 sec... Je kunt er nu gewoon mee beginnen, raken ze gewend aan de tandenborstel.

13. Spruitemoeder

Spruitemoeder Bekend lid

10 feb 2014
    618
    0
    16
    NULL
    NULL
    Als je het 'perfect' wil doen dan poets je 's avonds minimaal een half uur na de laatste fles. 's Morgens voor de eerste.
    In principe geldt ca. 5 seconden per tandvlak.
    Dit is natuurlijk (vaak) niet haalbaar met zo'n ukkie. Die wil gewoon na zn fles slapen en 's morgens eten.
    Als je goed poetst is 1x per 24 eigenlijk ook voldoende. Bij voorkeur dan 's avonds. Speeksel beschermd de tanden en de speekselproductie is minder als je slaapt.
    Nou slapen ze overdag ook nog veel dus kan je je afvragen of het echt uitmaakt...
    Nou jah, kan de kennis maar delen, dan moet je zelf maar zien of je er wat aan hebt :p

14. wensdroom

wensdroom Fanatiek lid

18 okt 2012
    3.487
    1
    0
    heb wajong dus werk niet
    omg Lingewaard
    Spruitemoeder ,Kellebel1987 en cooksie Dank jullie voor je reactie. ik ga maar eens kijken om een tandenborstel aan te schaffen.. proberen kan altijd.

15. Bianca88

Bianca88 Fanatiek lid

17 feb 2011
    2.665
    8
    38
    Hier is tanden poetsen een groot drama. Ik laat haar eerst zelf met het borsteltje wat amuseren, en dan pak ik het met een inimini druppel kindertandpasta erop, snel haar tandjes poetsen want dan begint ze..

16. Koon

Koon Niet meer actief

Hier begonnen met poetsen vanaf 2 tanden met een babytandenborstel.
    Een erwtje tandenpasta is pas als ze het gebit compleet hebben. Voor 2 tandjes is dat veel te veel.
    Mijn zoontje kreeg voorheen zelf ook een tandborstel om vast te houden. Nu niet meer want hij prikt daarmee in mijn keel, ogen etc haha.
    Hier moet ik hem soms in een halve houdgreep houden, maar ik vind tandenpoetsen super belangrijk. Dus dat gebeurt ook gewoon goed. Zoontje is ook 20 maanden dus dat is anders dan bij een kleine baby, toen was het inderdaad meer 'wennen'.

17. MamaVanAnne

MamaVanAnne Fanatiek lid

21 jul 2013
    1.164
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hier vind ze het groot feest en heel leuk haha. Wij zijn begonnen toen we 1 puntje zagen en nu hebben we 2 halve tanden.
    Wel poetsen we op een verkeerd tijdstip, voor het badje. Na het badje drinkt ze nog haar laatste fles van 120/4. Ze drinkt zichzelf rustig en heel soms zelfs in slaap dus laat de fles zitten op na het poetsen.

18. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Mijn dochter had met 4 maanden al twee ondertandjes. Ik ben meteen gaan poetsen: 1 x per dag met zo'n vingertandenborstel. Later heb ik een gewone babytandenborstel gekocht.

In de babytandpasta zit geen fluor. Dat zit in tandpasta voor kindjes vanaf 5/6 jaar. Daarmee ga je pas poetsen als ze gaan wisselen.

19. Joycey

Joycey Niet meer actief

#19 Joycey, 18 mrt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 mrt 2014
    Het hoort hier na het bedritueel. Rond 19:00 krijgt hij de laatste fles en komt dan in een prikkelarme omgeving zoals de slaapkamer (weg speelgoed, geen beeldschermen/radio of wat ook om hem af te leiden) om zijn pyjama en slaapzak aan te trekken, luier te verschonen, snoetje en handjes poetsen, verhaaltje vertellen etc. en dan leg ik hem rond half 8 ofzo op de commode; geef ik hem zijn nuby-massage-tandenborstel met nopjes om mee te spelen, terwijl ik zijn kleren voor de volgende dag klaar leg.

Vervolgens haal ik de massage-tandenborstel (de onderste: http://babywinkeleindhoven.nl/media/catalog/product/cache/3/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/n/u/nuby_tandenborstelset_blauw.jpg ) uit zijn mond en poets ik zijn tandjes met prodent babytandpasta (met de gele teletubbie erop), de ronde zachte babytandenborstel (deze: http://www.jordan.no/Global/Produkt/Munnhygiene/3xStep-358x454.jpg ) en dit vader-jakob-liedje:

Meneer vind het he-le-maal geweldig en ligt gewoon te lachen en te genieten. Mja, ik ben gezegend met een heel vrolijk kind dat om alles lacht :) Hier geen tandenpoets-drama's, zoals je wel eens leest.

---edit--- ik poets overigens ZACHTJES het overige tandvlees, het schijnt dat het zachtjes poetsen de eventuele pijn bij nieuwe tandjes verminderd. Baat het niet, dan schaadt het niet, dacht ik.

20. Annabel274

Annabel274 Fanatiek lid

19 jul 2012
    2.370
    109
    63
    omdat fem vrij laat is met tandjes krijgen, poets ik nu 1x per dag haar tandvlees, zonder pasta. we hebben er een ritueel van gemaakt. ik poets mijn tanden en dan speelt zij met haar tandenborstel. dan poets zij mijn tanden, ik ff spoelen, en dan poets ik haar 'tanden' haha.
    nu komt er een puntje door, dus is het poetsen minder leuk, maar we blijven het zo gewoon doen:) vind ze verder prachtig!

Deel Deze Pagina