Mensen, waar gaat dat heen met onze maatschappij?! :x We moesten toch zo nodig participeren..... Grootouders in bijstand mogen niet zomaar op kleinkinderen passen | Politalk.nl
Jaaaa dat las ik ook! Schoonmoeder van Lange Frans moet daarom 35.000 terugbetalen. Te bizar voor woorden inderdaad.
Vooral deze zin! Haha waar gaat het heen. En dan acties en stichtingen (van subsidiegeld) starten voor eenzame ouderen
Nu ga ik vast het halve forum over me heen krijgen, maar toch: ik vind het in deze situatie niet heel raar eigenlijk! Die vrouw heeft bijstand omdat ze niet kan werken vanwege een nekhernia, maar ze kan wel meer dan een werkweek aan uren op de kleinkinderen passen? Dan zou ze ook een baan kunnen vinden en dan heeft ze bijstand niet meer nodig, maar door al dat oppassen heeft ze geen tijd voor een baan...
Eens, het gaat niet om af en toe oppassen, nee, standaard pw meer dan een werkweek. Logisch dat de gemeente ingrijpt.
Jij zegt het, ik dacht het. De titel is (zoals met veel media zaken) veel "sensatievoller" dan de inhoud. Overigens ben ik bang dat we wel op een maatschappij af stuiteren waar dit soort dingen écht staan te gebeuren, zonder enige nuance. Maar goed, dat is weer een heel andere discussie.
Ik ook, maar iedereen met een bijstandsuitkering heeft weer een andere situatie. Sommigen passen maar een dagje op, of zoals mijn ouders niet op vaste dagen maar als we bv weg moeten waar dochter niet bij kan zijn, of als ik een ochtendje wil shoppen zonder kind. Mijn moeder had onlangs ook een bijstandsuitkering omdat mijn vader een uitkering via uwv én de gemeente had(hij is nu eindelijk met pensioen, dus van alle ellende af). Hadden mijn ouders dan voor al die "wisse-was-oppasjes" het moeten gaan melden? belachelijk!
Apart, aan de ene kant denk ik; Dit is toch wat de overheid wil? Mantelzorg. Aan de andere kant; als je zo ontzettend veel tijd met kleine kinderen kunt doorbrengen, waarom kan je dan niet werken ?
Ik heb net het artikel gelezen en ben het eigenlijk ook wel met je eens. Er staat in het artikel dat het oppassen het aantal uren van een werkweek (ver) overstijgt. Als ze zo veel op kleine kinderen kan passen, kan ze er toch ook geld voor vragen? Ze krijgt immers nu "gratis" geld uit de gemeenschapspot en daar mag best tegenover staan dat ze bezig is met herstellen en/of beschikbaar blijft voor werk. En voor de duidelijkheid: het gaat nu niet om een incidentele dag oppassen of een wekelijks kopje thee. In dit artikel gaat het om vele uren oppassen...
Ik denk dat als je boven een bepaald aantal uren uitkomt dat je het dan moet (gaan) melden. - Wat ik op zich geen slecht idee vind.
Ergens ben ik het hier mee eens, maar ergens klopt het ook weer niet. Want als een moeder afgekeurd is en een uitkering krijgt wordt haar toch ook niet verplicht om niet meer voor haar kinderen te mogen zorgen, maar opvang te regelen ? Vind het aantal uren wel veel en het is niet meer zo maar een keertje oppassen nee dus qua dat vind ik het een vreemd verhaal
Kan iemand me vertellen hoe de bijstand werkt? Is het vaak niet zo dat er voor je bepaald wordt dat je voor zoveel procent afgekeurd wordt en dat je niet mag werken of bijna geen werk meer kan vinden? Ik heb tenminste ooit een afgekeurde cliënt gehad in zo'n situatie, maar dat is mijn enige ervaring.
Misschien wil ze wel gewoon aan het werk, maar kan ze niks vinden. Geen baas die een vrouw op die leeftijd mét nekhernia nog wil hebben hoor! En past ze op de kleinkids om toch nuttig bezig te zijn. Scheelt de gemeente ook weer geld voor de kinderopvang.....
Bullshit. Oppassen van een kleinkind is fraude? Geen wonder dat er meer vergrijzing is hier in Nederland. Op deze manier word het enkel maar moeilijker gemaakt voor de ouders. Kleinkinderen vinden het super leuk bij hun oma en opa en ook andersom.
Die kinderen zijn niet de verantwoording van oma, wel in het geval van een moeder. Want als ze op haar kleinkinderen zoveel kan oppassen, waarom ook niet op kinderen van vrienden etc?