Brengt de kraamhulp ook de andere kinderen naar school?

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Minniemouse1974, 3 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Minniemouse1974

Minniemouse1974 Fanatiek lid

14 mei 2011
    3.570
    55
    48
    Hoi hoi,

Ik heb even een vraagje.

Ik ben zwanger van onze 4e.
    De oudste 2 zijn al oud genoeg om zelf naar school te gaan.
    Maar de jongste is 7, en ik laat haar nog absoluut niet alleen naar school gaan.

Nu vraag ik me af of de kraamhulp na de bevalling van de 4e mijn dochtertje van 7 naar school zal brengen en halen.
    Het is 5 minuten lopen.
    En het is alleen brengen om half 9 en ophalen om half 4.

Heeft iemand ervaring hiermee?

Alvast bedankt.

2. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Ik denk dat je het het beste aan jullie kraamzorg kan vragen. In principe zijn ze er vaak alleen voor moeder en baby, maar zijn ze best bereid met oudere kinderen te helpen. Ik heb het laatst besproken met de kraamhulp. Die van ons helpt wel met de oudere kinderen maar zij mogen sinds kort niet meer met kinderen alleen naar buiten (sinds zedenzaak in Amsterdam). Sowieso zijn ze er niet lang genoeg om te halen en te brengen lijkt me.

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Kan je dochter niet met buurvrouw o.i.d. mee?

4. Minniemouse1974

14 mei 2011
    3.570
    55
    48
    Ik had verwacht dat de kraamhulp zou brengen. En dat ze dan door de buurvrouw opgehaald zou worden.
    Maar goed, na het intakegesprek had ik het idee dat alleen de moeder en de baby telt, en dat irriteerd me wel moet ik zeggen. De andere kinderen uit het gezin moeten toch ook aandacht.:(

5. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Het verschilt per organisatie of dat wel of niet gedaan wordt.
    Weet je wat het is, er is door de overheid vastgesteld dat 4 uur per kraamweek voor de integratie kind in het gezin is. Daar valt de zorg voor de andere kinderen onder. Dat is een half uur per dag wat je dus kwijt bent in jou geval aan het halen en brengen.
    Dan is er minder of geen tijd voor andere dingen.
    Nu zal niet iedereen daar moeilijk om doen en ik werk zelf als kraamverzorgende en probeer gewoon in de behoeftes van het gezin mee te gaan en aan het einde van de week een schoon huis achter te laten. Maar soms loop ik dan wel mezelf voorbij en een ander zal misschien wat meer op haar strepen staan.

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Het verschilt per kraamzorg denk ik.. Ik dacht dat het niet in de officiele taken zat, en sommige kz's houden zich daar stug aan vast. Anderen zullen er niet moeilijk over doen. Dus dat is echt afwachten..

Hier was het kerstvakantie, maar onze kraam heeft ook een boodschap gedaan (medicijnen) en ons jochie meegenomen. Naar school brengen was niet gegaan, dat was 10 minuten fietsen geweest. Maar deze kraam deed wel meer dan de minimum taken..

En de kraam was vaak om 3 uur al weg hier, de laaste dagen nog eerder. Dus dan zit je sowieso nog om half 4 vast..

Heb je geen buurvrouw met kinderen op dezelfde school?

7. Minniemouse1974

14 mei 2011
    3.570
    55
    48
    Ik ben zelf altijd thuis, en breng altijd zelf mijn kinderen naar school.
    Nu gaat dat een weekje niet, en merk ik dat ik het moeilijk vind om iemand anders mijn dochtertje naar school te laten brengen.
    Ik kan een overbuurvrouw vragen, en de buurvrouw, maar die is er niet altijd.
    Liever had ik gezien dat ik het zelf onder controle had.
    Maar inderdaad, de kraamhulp is er maar een paar uur per dag.
    Dus ik moet toch een oplossing bedenken hiervoor.
    En mijn man werkt van 's morgens vroeg tot 's avonds laat, die kan ik alleen in nood vragen.

In ieder geval bedankt voor jullie hulp!

8. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Het lijkt me normaal dat je de mantelzorg zelf regelt.
    Beetje flauw dat jij de kraamzorg daarop aankijkt.

9. Minniemouse1974

14 mei 2011
    3.570
    55
    48
    Hoezo flauw?
    Ze vervangt op dat moment de moeder, en dan een kindje uit het gezin naar school brengen, is vrij logisch volgens mij??

10. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Volgens mij is de kraamverzorgende niet bedoeld als vervangende voor de moeder. Ze is er om moeder en baby te verzorgen. En afhankelijk met hoe het gaat met die twee, heeft ze misschien tijd om aandacht te besteden aan de andere kinderen. Maar dit hoort in principe niet bij hun takenpakket en zal afhankelijk zijn van de kraamverzorgende of ze dit voor jullie zal en kan doen. Ik zou sowieso iemand regelen die de kinderen naar school kan brengen. Kan je man nik regelen. Of een opa/oma/vriendin??

11. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ze vervangt de moeder niet. Ze zorg voor de moeder en de pasgeboren baby. Ze zal ook de andere kinderen in het gezin wel verzorgen, maar daar ligt niet de 1e prioriteit. Als het met de moeder of baby niet zo goed gaat, dan zal er ook mantelzorg moeten komen voor de zorg van de andere kinderen.

12. lin80

lin80 Fanatiek lid

7 apr 2008
    2.798
    1
    0
    De prioriteit van een kraamhulp ligt op de verzorging van moeder en kind. Daarbij hoort ook een stukje huishouding zodat je in een schone omgeving kunt herstellen. Het naar school brengen van de kinderen gaat van hun "werktijd" af en dat is dus niet altijd mogelijk. Daarbij worden de regels steeds strenger en mogen ze vaak niet eens meer de kinderen wegbrengen. Ik zou er dus vanuit gaan dat het niet kan en zelf iemand zoeken die je kinderen weg kan brengen. Er is vast wel een moeder die jou kindje mee kan nemen op de reis naar school.

13. Minniemouse1974

14 mei 2011
    3.570
    55
    48
    Ik zal eens navraag doen in de buurt.
    Hopelijk kan ze met iemand mee.
    Niet iedereen brengt namelijk de kinderen nog zelf.
    Sommige gaan al alleen.

Bedankt voor de informatie.

14. MamavanJordy

MamavanJordy Fanatiek lid

14 aug 2006
    4.408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Ik ben ook kraamverzorgende.

Het is waar dat moeder en kind op nummer 1 staan, dus als daar iets niet goed mee gaat of meer tijd in gaat zitten dan heb je minder tijd voor andere dingen.

Hebben ze het bij de intake wel genoteerd dat je dit wilde?

Ik denk dat je straks met de desbetreffende kraamverzorgende moet overleggen of het mogelijk is voor haar. De een zal er makkelijker mee omgaan als de ander.

Ik vraag zelf meestal wat ze belangrijk vinden in die kraamweek.

Ik breng ook wel eens kids naar school of ga ze halen.

MAAR dan blijven er wel dingen ooit liggen omdat je daar minder tijd voor hebt dan. Als jij dat geen probleem vind en de kraamverzorgende ook niet is dat toch prima dan.

Nogmaals overleg dan met de desbetreffende kraamverzorgende op dat moment.

Ik zou wel iemand regelen voor evt. noodgevallen.

En daarbij de kraamverzorgende zal waarschijnlijk niet alle dagen tot 15.30 uur blijven of later. Hou daar ook rekening mee. Ze zal ze misschien niet elke dag kunnen halen dan.

Je zou bijv. wel de zorg evt. in het weekend kunnen verminderen als dat mogelijk is (als verder alles goed gaat) zodat je op de werkdagen langere dagen hebt?

Hoeveel uur krijg je aan zorg?

En daarbij stel je bevalt onverwacht in het ziekenhuis en je moet blijven dan is de kraamverzorgende er ook niet en moet je ook mantelzorg regelen om je kids naar school te brengen enzo.

Is er geen opa/oma die ze kan brengen en halen? Met de buurtkindjes mee?

En als dat allemaal niet mogelijk is kunnen de oudste de jongste niet meenemen? Van tevoren dan even oefenen erop? Ligt er natuurlijk ook aan of ze een drukke weg enzo moeten oversteken. En hoe veilig is de buurt.

15. tulip

tulip Niet meer actief

en is je man helemaal niet vrij dan in de eerste periode. Hier is hij 2 weken vrij en dan verwacht ik het allang zelf te kunnen doen. Ik heb evt. oma achter de hand

16. Minniemouse1974

14 mei 2011
    3.570
    55
    48
    Mijn man werkt dag en nacht, we hebben een eigen bedrijf, en hij doet wat hij kan, maar we gaan er vanuit dat hij 1 dag thuis is, (de dag van de bevalling), en verder de avonden.

Oma woont 50 km verderop, en haar moeder(mijn Oma) daar gaat het erg slecht mee, dus mijn moeder is daar momenteel bijna dagelijks.

Ik heb wel de overbuurvrouw gevraagd en die wil mijn dochtertje graag meenemen. Dat is voor mij wel even omschakelen, maar ik ben er erg blij mee. Haar vertrouw ik wel met het oversteken van de weg.

De oudste 2 gaan met de fiets en met de trein naar de middelbare school.
    Ze rijden al om half 8 weg en zijn pas steeds om 17-18 uur thuis.

Ook heb ik de buurvrouw nog achter de hand voor noodgevallen.

Ik vind personnlijk erg fijn dat de kraamhulp veel poetst, en mij en de baby helpt, maar ik wil ook graag dat ze aandacht besteed aan ons dochtertje. Voor haar is het ook heel wat natuurlijk, Mama in bed, en een vreemde mevrouw in huis.
    Ik heb dat geprobeerd uit te leggen tijdens de intake.
    Maar ik zal het ook zeker met de kraamhulp bespreken. Ik ga er vanuit dat ze me wel zal begrijpen. Toch? Bij voorgaande kraamhulpen heb ik nooit moeite gehad.

17. lies276

lies276 Niet meer actief

ik werk als kraamzorgconsulente bij een grote kraamzorgorganisatie.
    buiten de dingen die hierboven al genoemd zijn, is het bij ons niet zozeer een punt dat ze er veel tijd oid aan kwijt zou zijn, maar het probleem zit hem in de verzekering.
    als er iets gebeurd met jou of de baby als zij weg is (de kans is heel klein, maar altijd aanwezig), wie is daar dan verantwoordelijk voor?
    stel dat je dochter wordt aangereden op weg naar school, wie is dan verantwoordelijk?
    om zulke moeilijke vraagstukken te vermijden is bij ons in principe de regel dat de kraamverzorgende ten alle tijde in het gezin moet blijven

18. Minniemouse1974

14 mei 2011
    3.570
    55
    48
    Oké. Dat wist ik niet.

19. cindybaby71

cindybaby71 Niet meer actief

Maar mini je dochter is 7:$ en het is 5min. Lopen zeg je,dan kan ze toch wel alleen of met een vriendinnetje naar school fietsen?;)

20. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ligt er een beetje aan denk ik. Hier is het ook echt maar 5 min maar dan moeten we wel een hele drukke weg over (met 4 rijstroken, zonder zebrapad) waar ook praktisch alle ambulances voorbij komen voor het ziekenhuis.

Deel Deze Pagina