26 zwanger; kan seks de bevalling op gang brengen?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Amaryllis, 21 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amaryllis

Amaryllis Fanatiek lid

24 aug 2008
    3.708
    4
    38
    #1 Amaryllis, 21 jan 2012
    Laatst bewerkt: 21 jan 2012
    Hoi allemaal, ik heb een vraagje en ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Dit is mijn tweede zwangerschap. Tijdens mijn eerste zwangerschap heb ik nooit problemen gehad met seks, ging er heel nuchter mee om. De baby merkt er toch niks van! Maar met 27 weken heb ik toen een nacht weeën gehad waardoor ik moest stoppen met werken om het rustiger aan te kunnen doen. Mijn lijf had het er gewoon zwaar mee. Uiteindelijk ben ik met 38.4w bevallen, heel netjes dus.

Maar op een of andere manier merk ik dat ik deze zwangerschap onzekerder ben. Omdat ik de vorige keer voortijdige weeën heb gehad en de uiteindelijke bevalling ook heel makkelijk ging ben ik soms bang dat mijn lijf het misschien niet zo goed aan kan. Ze zeggen dat een hoogtepunt de bevalling op gang kan brengen, en dat sperma je baarmoedermond kan versoepelen. En nu ben ik soms bang dat dat nu ook al zou kunnen gebeuren. Dat als ik seks heb die weeën weer eerder op gang kunnen komen en uk dan veel te vroeg komt. En dat belemmert me om me te ontspannen en toenadering te zoeken tot manlief....Ik ben het vertrouwen in mijn lichaam een beetje kwijt, hoe stom dat ook voelt. (want alles is toch goed gegaan?)
    Is er iemand die dit herkent, of die meer weet over hoe groot de kans is dat seks de bevalling op gang brengt? Is mijn onzekerheid terecht of juist niet? Alvast bedankt!

2. anz87

anz87 Fanatiek lid

9 dec 2010
    1.903
    0
    0
    Sperma kan alleen t laatste zetje geven.. je lichaam moet er zelf al mee bezig zijn voordat een bevalling op gang komt.
    denk dat t vorige keer naar toeval is geweest dat je weeen kreeg maar ik snap je zorg wel:)
    Ik ben ook altijd wat voorzichtiger tijdens de zwangerschap:)

3. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.847
    19.215
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Onder normale omstandigheden niet. Heb je de vorige zwangerschap niet aan de verloskundige gevraagd of seks er iets mee te maken kon hebben?

Wel kun je door een hoogtepunt wat last krijgen van harde buiken. Maar die hebben niks met het begin van de bevalling te maken.

4. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Ik heb ook een keer wat reactie gehad na de seks, harde buik en wat vocht verlies de volgende dag. Vk zei dat dit mede kwam doordat de baarmoeder door een hoogtepunt samentrekt en dit dus een tijdje daarna ook nog kan doen.

Daarnaast met 39 wkn en 6 dgn 2 keer :p seks gehad en die nacht weeën begonnen en met 40 wkn precies bevallen. Maar goed, toen mocht het natuurlijk ook.

Ik denk dat je je er niet teveel zorgen over moet maken.
    Toen je tijdens je vorige zwangerschap die voortijdige weeën kreeg, was dat nadat je seks had gehad of stond dat er los van?

5. babyproject

babyproject Niet meer actief

Wij hebben met 39+5 nog "delivery sex" geprobeerd, had totaal geen effect ;)

Denk dat je wat meer vertrouwen moet hebben in je lichaam. Als seks daadwerkelijk zou zorgen voor weeën, zouden VEEL meer vrouwen te vroeg bevallen en zouden de VK massaal waarschuwen voor seks. Dit doen ze niet, integendeel ze geven aan dat seks geen enkel probleem is. Dus probeer te ontspannen en laat je vent je een fijne massage geven nu je nog op je buik kunt liggen ;)

6. Amaryllis

Amaryllis Fanatiek lid

24 aug 2008
    3.708
    4
    38
    Bedankt voor jullie reacties! :)

Om eerlijk te zijn weet ik niet meer zo goed of we vlak voor die nacht met weeën seks hebben gehad...ik heb het toen iig niet met elkaar in verband gebracht. Maar dat ik die weeën überhaupt kreeg en toen moest stoppen met werken voelde wel een beetje als falen, alsof mijn lichaam niet sterk genoeg was om de zwangerschap uit te dragen. Uiteindelijk ben ik 10 dagen 'te vroeg' (ik vond het heerlijk ;)) bevallen. De ontsluiting ging zo makkelijk dat de vk met nadruk zei dat we een volgende keer eerder moesten bellen. Want toen ze aankwam had ik al 9 cm en 15 minuten later kreeg ik de eerste perswee. Een volgende bevalling zou nog sneller kunnen gaan, en rond deze termijn moet ik daar echt nog niet aan denken!

Pas verloor ik na de seks ineens behoorlijk wat vocht en toen was ik echt even bang dat mijn vliezen gebroken waren (zo begon het de vorige keer). Gelukkig bleek dat niet zo te zijn, maar ik merkte wel dat mijn lichaam reageerde door harde buiken etc. En toen kwam het allemaal weer terug...zo'n baby'tje is gewoon zo kwetsbaar en ik wil zo graag dat alles goed gaat! Ben een beetje een paniekvogel deze zwangerschap...:)

Maar ik zal het binnenkort gewoon nog eens navragen bij de vk, in de hoop dat zij me ook wat gerust kan stellen. Jullie ervaringen helpen in ieder geval al wel :)

7. fafje

fafje Niet meer actief

Uhhh tja lastig om te zeggen, ik heb bij mn zoontje echt veel seks gehad en zelfs aond voor bevalling nog en ben bevallen precies op de due date. Verder nooit eerder gerommelt kreeg wel een harde bUik van hoogtepunten dus na een tijdje had ik daar gewoon geen zin meer in

Herken wel dieonzekerheid haha k wil nu wat rustger aan doen :p

8. babyproject

babyproject Niet meer actief

Harde buik na/door een hoogtepunt gebeurt overigens meer. Hier ook last van... Vind het hierdoor ook niet meer fijn, het is te intens, zelfs wat pijnlijk. Helaas voor manlief..

9. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Ja, dat vele vochtverlies na seks heb ik ook een keer gehad maar dat vond de vk heel normaal. Maar net als fafje heb ik tijdens mijn zwangerschap ook véél :p seks gehad en nooit gekke dingen behalve die ene keer dan.

@Fafje, wat grappig. Jij ook op due date bevallen na seksen! :p

10. fafje

fafje Niet meer actief

Sukke haha ja perfect timing :p

Ik heb die ochtend die x wel een scheur in mn vliezen gekregen en die avond braken ze

11. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik heb mn vorige zwangerschap ook veeeel sex gehad de laatste weken, we probeerden de bakerpraatjes uit maar ondanks de laatste weken dagelijks en soms wel tot 3x toe samen te zijn, is onze dochter toch pas met 41+2 geboren, na een weekend geen niets... Het zou het stootje kunnen geven, maar zolang je geen gebroken vliezen hebt of dreigende ontsluiting en op advies van de gyn moet onthouden, mag je gewoon lekker samen zijn hoor!

12. Eylem

Eylem Niet meer actief

Hier had het ook geen effect....het enige was dat ik er in de laatste weken een uurtje voorweeen van kreeg. Verder niets. Tot nu toe heb ik ook niets gemerkt (gelukkig, mijn nachtrust is me veel waard ;) ). Wat anderen zeggen, het heeft in principe alleen effect als je lichaam er al klaar voor is. Maar als je je echt zorgen maakt kun je het altijd voorleggen aan je VK.

13. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Hier heeft het niets geholpen. De laatste week wel ontzettend veel sex gehad, in de hoop dat het zou beginnen, maar geen resultaat :p ( het kan alleen het allerlaatste zetje geven al shet eigenlijk al zo ver is, dat het normaal al zou komen)

Wel na sex in de gehele zwangerschap wat harde buiken gehad.

14. margreet78

margreet78 Bekend lid

14 mrt 2008
    882
    0
    0
    Hier hielp het zelfs niet toen ik al 12 dagen overtijd liep en al een week 3 cm ontsluiting had. Je zou denken dat mijn lijf er dan wel klaar voor was, maar de baby kennelijk niet ;)

Je gevoel kun je niet zomaar veranderen ts, maar ik denk echt dat het eerder grote uitzondering dan regel is dat je door sex ineens gaat bevallen. Anders zouden we toch echt heel wat meer vroeggeboortes in NL moeten hebben en dan zouden de gyn's en VK's hier toch echt wel voor waarschuwen.
    Als jij eenmaal weeën hebt ontsluit jij kennelijk makkelijk, maar dat wil niet per definitie zeggen dat je ook makkelijk "in de weeën" raakt!

15. Yelice

Yelice Niet meer actief

Alleen als je lichaam en baby er klaar voor is zal sex de bevalling op gang brengen.
    Dat je harde buiken krijgt is volgens mij wel normaal ik had dat ook altijd na de sex.
    Ik zou het anders even overleggen met je VK als je je zo onzeker voelt.

Deel Deze Pagina