Zindelijk..hoe beginnen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Stefanie78, 25 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    #1 Stefanie78, 25 feb 2014
    Laatst bewerkt: 25 feb 2014
    Ik denk dat ze het kan, maar dat het haar gewoon niet interesseert ;) Elise heeft nog nooit van te voren aangegeven dat ze moest poepen of plassen. We hebben een poosje de pot in de buurt gehad maar ze heeft er nog nooit wat op gedaan. Maar ik vind het nu wel tijd worden. Hoe kan ik het nu het beste aan gaan pakken? Dus een hele rits vragen

Eerst beginnen met potje/wc introduceren (ze is al 1 meter dus dan potje zit misschien niet zo lekker maar als ik het potje voor de wc zet blijft ze tenminste even zitten, of misschien op de wc met een filmpje op de tablet?)

En wat zijn dan de beste tijden? Bij het wakker worden en dan gelijk na elke maaltijd/tussendoortje? en hoelang?

Iemand nog leuke boekjes over zindelijkheid, ik ben druk op zoek naar dora op de wc (ze is gek van dora) maar nog meer aanraders?

Gelijk beginnen met belonen dus feest met een plasje op de wc en een sticker?

En daarna, week vrij nemen en luier uit? En hopen dat ze het poepen dan ook gaat snappen? Tijdens een middagslaapje luier weer om neem ik aan?

Voel me soms echt een dummie ;)(net als hoe leer je je kind zichzelf aan en uit te kleden :(:( )

2. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Hier heb ik een paar avonden een uur voor t slapen gaan haar pamper uitgelaten. Dat ging direct goed. Lekker poepen en plassen op t potje.
    Zondag na het douchen gemeld dat ze geen pamper aan krijgt en moet plassen en poepen op het potje.

Maandag na de opvang gebracht 1 ongelukje ! Ze moet wel gestuurd worden daar jaar ach ! Dat ongelukje was na het eten. De leidster zei dat ze dr eigenlijk van te voren had moeten laten plassen. Dat doe ik thuis dus ook, ik dwing haar niet ik zeg gewoon ga je even plassen dan gaan we eten. En dat is alledrie de dagen goed gegaan.

vandaag had ze wel 4 ongelukjes, van 2 schrok ze en stopte het plassen en ging verder op het potje.

ze is nog klein en kan nog niet goed ophouden dus veel kleine plasjes. Maarja komt ook wel. Voor nu is het tijdens slaapjes en buiten zijn pamper aan.
    Morgen weer naar het kdv en woensdag is wel rustig maar ook veel kleintjes dus ben benieuwd of het lukt om dr weer op het potje te zetten.

3. lovelyme

lovelyme Fanatiek lid

12 jan 2009
    1.799
    8
    38
    Ik ben begonnen afgelopen zomer, luier af en in blote billen of boxer buiten. Maar goed daar heb je nu niet zoveel aan natuurlijk.
    Hier werkte het regelmatig even op de wc zetten goed, na 2 dagen kon hij het vaak goed aangeven om merkte ik aan hem dat hij plassen moest. En als hij op de wc had geplast of gepoept een sticker laten plakken. En afgesproken als hij bijv 15x op de wc had geplast dat we dan een klein cadeautje gingen halen.

4. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Ik ben gewoon vanuit het niets begonnen op een moment dat het mij goed uitkwam. Allebei de kinderen waren 2½ jaar toen ik ben begonnen. Gewoon een week of 2 weken zorgen dat je de deur niet uit hoeft voor boodschappen o.i.d. Ik heb het in de zomervakantie gedaan.
    Gewoon op maandagochtend gezegd: "Nu ben je groot genoeg om geen luier meer om te hoeven. Dus we doen geen luier meer aan en je mag nu plassen op het potje. Dat is even leuk!" En dan de luier uit doen en niet meer aan doen. Ik deed nog wel de luier 's middags aan in bed en ook 's nachts. Maar verder nooit meer luier aan. En dan is het een kwestie van volhouden, ook al denk je echt 'dit gaat nooooooit goed komen; ze/hij is er nog niet klaar voor..'.
    Dag 1: van tijd tot tijd kort op het potje laten zitten, ondertussen Bobbi op het potje voorlezen. Alle plas van de dag naast het potje.
    Dag 2: idem, misschien 1x wat plas in het potje.
    Ik schreef trouwens elke keer op hoe laat er een plas kwam en of dat in of naast het potje was. Uiteindelijk kon ik er na 5-7 dagen wel een soort van lijn in ontdekken. En zo kon ik dan een beetje sturen wanneer ze op het potje moest zitten.
    Na een week was ik het behoorlijk zat, maar nooit opgeven dan! Doorgaan. Het komt dan echt goed!
    Zoontje is 's nachts overigens nog steeds niet zindelijk. Hij is nu 5 jaar. En dochter is zonder dat we er verder iets voor hebben gedaan 's nachts zindelijk geworden. Dat ging verder automatisch.
    Ik heb ze trouwens nooit in blote billen laten lopen. Gewoon in onderbroek en pyjamabroek/legging laten lopen. Zodat ze ook konden voelen dat ze nat waren.

Dus: tijd er voor nemen, gewoon beginnen en volhouden!

5. misa

misa Niet meer actief

Ik zou de komende week misschien veel voorlezen over zindelijkheid. Een beloningssysteem met stickers maken en na die week de luier af doen. Hier had zoontje er al wel interesse in. Het ging een ochtend vier keer mis en daarna zindelijk! In die weken erna echt nog wel eens een half plasje of paar druppels mis, maar verder oke.
    De nacht kwam er binnen een week of twee ook zo achteraan..!
    Vast ook een stukje geluk, en elk kind is anders, maar zo ging het bij de eerste hier. De tweede (pittige dame) moet nog....! ;)

6. blike1987

blike1987 VIP lid

14 aug 2010
    6.656
    263
    83
    Dierenartsassistente
    Friesland
    Stefanie:
    Ik ben toevallig vandaag ook begonnen, heb vanmorgen gewoon de luier afgedaan. Er is nu één plasje in de onderbroek gegaan en 1 plasje op het potje...

7. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    #7 fairy2011, 27 feb 2014
    Laatst bewerkt: 27 feb 2014
    Wij zijn afgelopen vrijdag begonnen.

Vrijdag 16.00 - 20.00 zonder luier, 4 à 5 keer ongelukje. Boeide haar niets en speelde gewoon door.

Zaterdag, zondag ieder uur op wc gezet, iedere dag slechts 1 ongelukje.

Maandag ieder uur op wc, 1 ongelukje en die gaf ze zelf ook gelijk aan. De rest uitgeplast op de wc.

Sinds dinsdag helemaal droog en geeft ze het zelf vaak aan. Als ze niets aangeeft dan zet ik haar na anderhalf uur toch even op de wc of voordat we de deur uit gaan.

Ik beloon haar nu nog alleen als ze het zelf aangeeft. Ik heb destijds mini's gespaard bij de Albert Heijn en dat vindt ze geweldige cadeautjes :).

Overigens zakte op dag 1 de moed me wel in de schoenen na 4 a 5 ongelukjes binnen 4 uur tijd :D. Laat je niet afschrikken en gewoon doorzetten. Hier gaat de luier uiteraard nog wel om tijdens slapen. Overdag al drie keer droge luier gehad, in de nacht gaat dat echt voorlopig nog niet lukken hoor.

In het begin heb ik bij ieder plasje op de wc beloont. Poepen heeft ze hier nog nooit in broek gedaan. Sinds dinsdag geeft ze poepen ook zelf aan. Die dagen daarvoor heb ik haar geobserveerd, ik kon duidelijk aan haar zien wanneer ze moest poepen. Opgepakt en naar wc gerend haha.

Ps. dochter gilde het uit op het potje, ze was heel bang...? Dus ze gaat altijd op de wc en dat gaat super. Als ze geen geduld heeft en er heel snel af wil dan kan een tablet een goed idee zijn!

8. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Ik heb 1,5 week geleden ineens de luier afgelaten.
    Eerste dagen veel ongelukjes maar nu nog maar 1 per dag of soms zelfs helemaal niet...

9. Samba2013

Samba2013 Bekend lid

27 jan 2013
    693
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb de luier afgedaan en de kookwekker gezet. Steeds als de kookwekker ging heb ik haar op het potje gezet. En als ze dan (in het begin natuurlijk toeval) op het potje plaste uitbundig prijzen enzo.

En vooral niet boos worden als ze tussendoor wel een ongelukje heeft.

Uiteindelijk steeds meer tijd tussen het kookwekker alarm laten en in t begin wel nog vaker eraan herrineren dat als ze moet plassen ze het dan moet zeggen.

ze was in no time zindelijk eigenlijk

Deel Deze Pagina