Mijn zoontje is 17 maanden en wil 's avonds niet meer eten. We eten rond 18.00/18.30 en het is elke dag weer krijsen, gillen, brullen. Of: met eten gooien, de lepel wegsmijten, proberen uit de stoel te klimmen. Het rare is dat hij overdag wel goed eet, maar 's avonds, ho maar! Hij krijgt tussen de lunch en het avondeten 1 tussendoortje en kop thee. Als hij niks wil, dan krijgt hij ook niks, maar ik ben bang dat hij daardoor van afvalt en het is toch al zo'n lichtgewicht (net 10 kg). Het gaat nu al een week zo en ik word er echt gek van. Heb geen zin meer in die strijd elke avond. Help, heeft er iemand tips?
ik weet dat mijn neefje ook zo'n periode heeft gehad.. waren daar toevallig op visite die dag en zouden blijven eten.. dat heeft een paar dagen geduurd en toen was het weer over.. ze hebben na 2x gillen/omgooien gewaarschuwd dat hij bij de volgende keer niks meer kreeg en ze het bordje zouden weghalen.. Heeft gewerkt, na een paar dagen begon hij weer normaal te eten. Nouja, normaal.. ze hoefden maar één keer te waarschuwen en hij koos eieren voor zn geld.. succes meid!
Het gaat hier al maanden zo! Tussendoor heeft hij een paar goede weken gehad waarin hij aan het bunkeren sloeg (zeker voorbereiden op de volgende nukkige fase), en nu eet hij alweer een week amper wat. Hij wil geen avondeten, geen fruit, en brood gaat er ook met moeite in. Zijn pap in de ochtend eet hij ook maar voor de helft op. Alleen soepstengels en rijstewafeltjes gaan er moeiteloos in (hij krijgt 1 á 2 tussendoortjes per dag). Het is om stapelgek van te worden inderdaad, en ik heb geen tips. Alleen toch proberen los te laten, en te accepteren dat het een fase is die ook weer overgaat (dat zeggen ze tenminste). Maar ik vind het ook moeilijk hoor...je wil toch dat je kind iets gezonds binnen krijgt, en dat hij met een volle maag naar bed gaat...
Ik weet niet hoe gehecht je bent aan het feit dat je zoontje in de stoel eet, maar het zitten in de stoel geeft hier vaak problemen. Ze is het wel altijd gewend geweest, maar ze eet liever aan de salontafel. We proberen het dus eerst in de stoel, als dat niet lukt aan de salontafel. Als ze dan nog gaat smeren met haar eten dan gaat het weg. Omdat ze nog wat koemelk krijgt voordat ze naar bed gaat krijgt ze dan een iets meer dan normaal (de melk is ter vervanging van het toetje).
heb wel ooit tips gezien op tv . bijv : een klein bordje en weinig eten erop, je kan altijd nog een keer op scheppen . alles klein snijden . mee laten helpen in de keuken en vertellen wat je doet en in de keuken al dingetjes laten proeven . ook de groenten niet te zacht koken ,kinder schijnen dat te glibberig te vinden in de mond . hoop dat je hier iets aan hebt
ook aan tafel niet alleen over eten praten maar ook over andere dingen anders word t een strijd en dat werkt tegen
zie dat ie 17 mnd is dus echt helpen in de keuken zal niet gaan maar probeer m er dan een beetje bij te betrekken
Kan het zijn dat je zoontje misschien te moe is om 18.00-18.30? Anders hem misschien iets eerder laten eten en dan met jullie samen alleen nog een toetje. veel succes
bij onze oudste is dit sinds kort ook aan de gang en heb meerdere malen de strijd gevoerd maar het moet wel leuk blijven voor een kind om te gaan eten dus ik zet haar bordje neer en als ze niks wil eten dan maar niet... dan eet ze een toetje en is het klaar... na een tijdje gaan ze vanzelf wel weer eten... ze eet overdag genoeg en ze kan het wel hebben... wel vervelend hoor, elke dag hoop ik dat ze een paar hapjes eet maar vaak gebeurd dat dus niet....
Zelfde hier. Ik ga er maar van uit dat ze vanzelf wel weer honger zal krijgen en weer gaat eten. Ik doe er dus ook zo min mogelijk op uit en biedt haar niet een alternatief aan. Ik hou natuurlijk wel in de gaten dat ze niet teveel afvalt.
Hier ben ik het wel mee eens, het is vrij laat, misschien is hij erg moe en daardoor al lastig? Wij eten ook pas rond 18u-18.30 maar Charlotte eet om 17.30, dan nog even spelen en als wij dan gaan eten krijgt ze haar toetje. Dat werkt hier wel, ze is wel een beetje jonger maar het drama aan tafel herken ik helaas maar al te goed... Succes.
Hij wordt pas rond 15.30 uit z´n middagslaap wakker dus dan kan hij toch eigenlijk niet te moe zijn. Meestal gaan we nog naar buiten. En hij eet met de pot mee, dus heel vroeg beginnen met koken lukt me nooit omdat we dan dus nog buiten zijn. Tot voor een week geleden was het nooit een probleem
herkenbaar!! bij mijn dochter gaat het nu al een paar maanden zo!! word er ondertussen ook wel moedeloos van, de ene x eet ze overdag wel der brood maar de andere x niet, en savonds eet ze helemaal niet!! ze eet misschien 3 happen jogert het enigste wat ze eet is soep met brood,maar dat krijgt ze misschien 1x in de week ik maak er ook geen drama van maar vind het wel vervelend worden! mijn dochter is bijn 21 maanden en weegt maar 9 kilo! dus als ze dan ook nog bijna niks eet blijft er helemaal niks over van der. dus hier geen tips,mar wel herkenbaar!
@Ikkelies, zo dat is ook niet niks. Dat is ook al zo'n lichtgewicht. Ik hou het definitief op de 17 maanden sprong (75 weken) en hoop dat het over een week beter gaat.
Chebu het is misschien een vreselijk fout antwoord waar je niets mee kunt, maar zou het niet de 17-maandensprong kunnen zijn? Eten is hier (nog) geen issue, maar verder... kan ik mijn immer vrolijke mannetje momenteel ook wel achter het behang plakken! (Dat belooft nog wat voor de echte peuterpuberteit ) Wil hij z'n toetje wel? Die anders wat groter & voller maken? Sterkte meis, het gaat ongetwijfeld weer over maar voor nu is het niet leuk hè. (en zeker als je dan zelf ook nog een beetje "hormonaal" bent) Edit: oh ik zie dat je zelf intussen ook al op de sprong gekomen was, beetje zinloze reactie is dit dus.
@Margreet, hahaha, nu zie ik pas dat jij dat bent whahahaha. Nee ik denk dat het de 17 maanden sprong is. Hopelijk gaat het over over een week ofzo. Z'n toetje wil ie ook niet.
Even een vraagje... Eet hij met ander bestek als jullie? Ons meisje wou namelijk niet meer van een plastic vorkje eten maar ook een "grote" mensen vork. Ben ik toevallig achtergekomen toen ze die van mij te pakken had . Nu geef ik haar een metalen gebaksvorkje. Lijkt op die van ons maar dan kleiner. En toen ging het wel weer. Het is te proberen toch?
Hier nog zo een en ook ik hou het op de 17 maanden sprong! Overigens eten wij ook altijd pas rond 18:00 - 18:30 als we eerder eten, heeft hij geen honger en eet hij al helemaaaaaaaal niet! En ook hier amper 10kg... achja..