mentor school wat zouden jullie doen? en toets maar geen les?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door bosi333, 6 nov 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.794
    113
    Mijn dochter zit nu in havo 4 en heeft wat dingen die ze heel graag met de mentor wil bespreken. Best belangrijke dingen.

Nu had ze vandaag een afspraak staan een uur eerder dan ze naar school moest met haar mentor.
    Die is niet komen opdagen. ( misschien vergeten?)

Nu heeft ze haar direct geemaild. Daarop geen enkele reactie.

Moet ik als ouder hier nu iets mee?

Er zijn zoveel dingen die nu niet goed gaan op school. Wiskunde hebben ze geen les meer van gehad maar moeten wel een toets maken. 1 heel hoofdstuk hebben ze dus niet behandeld. Toets is er wel en mag niet worden herkanst.

Dit kan toch niet?

Wat is wijsheid? Bellen met school?

2. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.909
    6.476
    113
    Kan ze hiermee bv niet naar de conrector of decaan bijvoorbeeld?

Dat van wiskunde is ook niet ok, zou ik ook aangeven bij de conrector. Ik heb ook zo’n situatie gehad met Duits (we hadden al een half jaar geen les gehad, en kregen wel een toets) en toen zijn we als klas gaan ‘staken’ door gewoon allemaal die toets niet te maken. Vervolgens moesten ze er wel iets mee.

GossipGirlxoxo en bosi333 vinden dit leuk.
  3. Enigma

Enigma Fanatiek lid

11 jul 2019
    1.195
    1.612
    113
    Vrouw
    Hier kan ze ook gerust mee naar de teamleider of (con)rector gaan. Of naar de examencommissie, daar kan ze ook terecht. Ze zou moeten weten/kunnen opzoeken in PTA wie dat zijn.
    Bij ons nu ook zo'n geval. Ander vak, maar zelfde situatie. Volgende week toetsweek, maar voor 1 vak hebben de leerlingen maar 1 week les gehad. Dat kan dus niet. Die toets hebben we er nu ook uitgehaald en zal op een later moment gegeven worden. Hij zal wel moeten, want PTA, maar je kunt leerlingen niet toetsen op stof die ze niet gehad hebben.

bosi333 vindt dit leuk.
  4. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.548
    3.057
    113
    Ik zou de mentor mailen en cc naar de teamleider met de problemen.
    Hier ook laatst gedaan en prima contact over gehad

GossipGirlxoxo, Zonnestralen en bosi333 vinden dit leuk.
  5. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.239
    16.609
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik zou contact opnemen met de afdelingsleider en het probleem voorleggen.

bosi333 vindt dit leuk.
  6. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.794
    113
    Bedankt. Ik ga inderdaad emailen.

Ik zou zo graag zien dat mijn dochter dit zelf kan oplossen maar het lijkt erop dat ze niet serieus genomen wordt.

Liever bemoei ik me er niet meer mee ( want al 16 geweest) maar nu lijkt ze tegen een muur aan te lopen.

7. tuc

tuc Niet meer actief

Ik snap je, maar hier zou ik als ouder ook ingrijpen. Als het hier met de mentor niet lukt is de coördinator de eerst volgende stap.

bosi333 vindt dit leuk.
  8. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.040
    453
    83
    Vrouw
    Snap ik helemaal, maar ik zou me er toch even mee bemoeien denk ik. Hier op school heb je ook een bovenbouwcoordinator. Misschien hebben jullie ook zoiets? Daar zou ik het mee bespreken als de mentor niet thuis geeft...

9. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.040
    453
    83
    Vrouw
    En je dochter er wel bij betrokken houden, dus in de cc ofzo? Of samen bellen?

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  10. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.814
    3.340
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Lastig - en herkenbaar... dan gaat je kind het zelf oplossen, zoals je alleen maar wil stimuleren - krijgt die geen gehoor? Goed dat je gaat emailen. Ik zou zelf dan ook om uitleg in een gesprek met de mentor gaan vragen en wat anderen al zeggen; eventueel cc'en naar een afdelingsleider.

Het is volgens mij op veel scholen drama momenteel met langdurige uitval van docenten. Of eigenlijk: Een gebrek aan docenten - er is gewoon geen vervanging meer. Dochter heeft heeft (VWO 2 ) de helft van de geschiedenis lessen gehad en nu wel een toets in de toetsweek - ik ben heel benieuwd hoe die cijfers zijn in de klas.

De oudste (HAVO 4) heeft te horen gekregen dat ze komende tijd geen Engels krijgt - door uitval omdat de docent die er dan wél nog is; prioriteit geeft van de Examenklassen (logisch) .
    Nederlands heeft ze in de 1e periode amper gehad.

In de nieuwsbrief van school (Havo) zag ik zojuist dat ze ook problemen hebben met docenten Frans, Geschiedenis en Beeldende Vorming... 5 vakken in totaal dus... ! Deels opgelost, deels met een oplossing bezig en deels nog geen zicht op een oplossing...

Maar lastig zo... en ook doordat het een soort van 'overmacht' is - lastig om in te schatten wanneer en hoe ik als ouder in moet grijpen. School kan tenslotte ook geen blik docenten open trekken.. En ik snap dat school ook uit moet kijken dat zittende docenten niet overbelast raken door allerlei vervangende taken...

bosi333 vindt dit leuk.
  11. Minimensje83

Minimensje83 Fanatiek lid

19 jan 2014
    1.757
    1.067
    113
    Vrouw
    Bij mijn zoon van 12 zou ik hier zelf de teamleider/coördinator mailen. Bij kind van 16 zou ik haar laten mailen maar helpen de mail te maken en mij als ouder in cc laten zetten. En dan zeggen dat ze graag wil dat een van haar ouders erbij is. Zo blijft zij nog in de lead zeg maar.

Soof1992 en evaleana vinden dit leuk.
  12. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Bellen of mailen!
    Ik ben mentor van een 4e klas en merk dat de driehoek kind-school-ouder echt nog wel superbelangrijk is.
    Dus bij twijfel of een ongerust gevoel gewoon contact opnemen en je zorgen voorleggen.
    Natuurlijk wel even tegen je dochter zeggen dat je dat gaat doen.

13. tatie

tatie Fanatiek lid

21 feb 2014
    1.026
    110
    63
    Wat wil je dochter zelf? Misschien afspreken dat ze het tot een bepaalde datum zelf probeert met de mentor, maar dat jij daarna ook contact gaat zoeken als het nog niet gelukt is?

ik heb hier ook zoiets aan de hand. Zoon is bijna 15 en zit in de vijfde. Hij doet een verdiepend programma voor 1 bepaald vak. Nu kreeg hij daar als feedback van de docent: of je wil het niet kunnen of je kan het niet.

Zijn eigen oplossing is om te stoppen met deze verdieping en hij hij heeft alleen bij zijn mentor aangegeven dat hij stopt en niet waarom hij stopt. En hij wil niet dat wij ons er mee bemoeien. En ik merk dat ik dat heeeeel lastig vind. Dat hij stopt vind ik prima. Hij heeft genoeg andere interesses en doet het verder allemaal braaf. Maar ik vind wel dat school moet weten dat zo’n leerkracht zulke dingen zegt. Maar zoon wil zelfs niet naar een driehoek gesprek en daar is verder ook nul aanleiding toe..

Deel Deze Pagina