Er zijn een aantal dingen waarvan ik twijfel of ik ze echt nodig heb. Flanellen luiers; waarvoor heb je die nodig, als je ook hydrofiele luiers hebt? Luiertruitjes; is toch net zoiets als rompertjes? Maatkan; op de flesjes staat toch ook de hoeveelheid cl.? Gebruiken jullie 1 of 2 boxkleden? Overslaghempjes? Groetjes
Even per ding wat mijn meining is -> Flanellen luiers; waarvoor heb je die nodig, als je ook hydrofiele luiers hebt? Ik heb werkelijk geen idee waar je ze voor kan gebruiken, hier dus ook niet gekocht en niet gemist. Heb hier op het forum gelezen dat ze gebruikt kunnen worden in het bedje onder het hoofdje (maar daar hadden/hebben wij hydrofielluiers liggen) of om als omslagdoek te gebruiken (maar daar hadden/hebben wij omslagdoeken voor). Luiertruitjes; is toch net zoiets als rompertjes? Deze heb niet gekocht gewoon omdat ik ze niet zo mooi vind ! En daarom zou ik ze dus ook nooit gaan gebruiken. Ik heb dus gewoon extra gewone truitjes gekocht, veel leuker vind ik en net zo gemakkelijk. Maatkan; op de flesjes staat toch ook de hoeveelheid cl.? Maatkan word volgens mij gebruikt omdat sommige kunstvoeding voor de 12 of 24 uur in een keer klaar maken. Dit doen ze dan in de maatkan. Als je borstvoeding wil gaan geven zie ik er al helemaal geen nut in om een maatkan te kopen. Bij kunstvoeding alleen als het voor jou goed voelt om de voeding voor zo lang van tevoren klaar te maken. Doe jij het liever per flesje, dan staat de hoeveelheid idd op het flesje. Gebruiken jullie 1 of 2 boxkleden? Het is wel handig om 2 of 3 boxkleden te hebben vind ik. Dit zodat je nog een reserve hebt als er eentje in de was zit. Overslaghempjes? Overslag hemdjes? Overslagrompertjes bedoel je? Onder die luiertruitjes verstond ik namelijk van die overslagtruitjes ! Nouja het zal wel. Maar overslag rompers hebben we wel gehad alleen vond mijn vriend ze lastig vast maken dus niet meer gebruikt en niet meer verder gekocht dan de paar die we al hadden. Overslaghemdjes dat staat dus bij luiertruitjes ! Weet even niet zo goed wat je nu met welk ding bedoeld. Of bedoel je luiertruitjes van die truitjes met alleen 1 knoopje om vast te doen en dan verder eigenlijk los over elkaar heen geslagen? Nouja die heb ik ook niet gekocht en niet gebruikt. Hier gewoon gewone kleertjes hoor, gewoon een normaal truitje, broekje/jurkje/rokje !
Maatkan is ook handig met spoelen na de bevalling ik heb 2 boxkleden (altijd 2 op elkaar in de box) Overslagrompers zijn super makkelijk de rest zou ik niet weten
Bedankt voor de reacties! Dus overslaghempjes zijn hetzelfde als overslagrompertjes? Of moet je ze vergelijken met luiertruitjes? Weet t ook niet hoor; overslaghempjes staat op de lijst. Flanellen luiers kun je gebruiken als omslagdoeken? Maar daar gebruik je een badcape toch ook voor? Raden jullie ook boxpakjes aan? Zie ik ook op sommige uitzetlijsten staan. Welke uitzetlijst is nu t gemakkelijkste? En welke verzorgingsproduckten raden jullie aan? Lees regelmatig dat Zwitsal zoveel huid-irritatie veroorzaakt bij baby's.. Wat heb je nu perse nodig als t om verzorgingsproduckten gaat? Alvast bedankt! Groetjes
Overslaghempjes zijn dingen die je als alternatief voor een truitje kunt gebruiken dus over de romper. Rompers heb je in 2 soorten, die je over het hoofd moet aantrekken en die je dus als een soort jasje aantrekt (overslagrompers). Ik vond die overslagrompers wel fijn, vond het zo eng om iets over het hoofdje te doen in het begin. Flanellen luiers heb ik ook nooit gebruikt, had idd hydrofielluiers voor het afdrogen en badcapes voor het omslaan. Boxpakjes, bedoel je daar pakjes uit een stuk met voetjes mee? Ik vond ze wel handig omdat Thijmen steeds zijn sokken uitschopte maar anderen vinden ze vreselijk. Denk dat je dat toch moet ervaren als je kindje er is. Ik gebruik over het algemeen natusan in het bad, maar je hebt maar heel weinig nodig hoor. Met het proefspul uit de dozen heb ik bijna een half jaar gedaan! Ik gebruik eigen alleen een badgel (de oliegel van natusan is erg goed) en verder niets. Als billenzalf gebruikte ik in het begin lanette vaseline zalf van de apotheek (gewoon vet spul) en nu alleen als het nodig is bepanthen. Zinkzalf wordt het bij ons alleen maar erger van dus die ging gelijk de deur uit. Wat je nodig hebt ligt een beetje aan het huidje van je kindje. Als het erg droog is, kan het ook fijn zijn om iets als een bodymilk oid te gebruiken. oh ja voor het spoelen na de bevalling bij het plassen kun je beter een flesje met sportdop gebruiken. Dat kleddert minder Verder heb ik een maatkan nooit gebruikt, als je flesvoeding geeft staat op de fles ook een maatverdeling.
Ik zou zeker wel meer dan 1 boxkleed kopen, als er dan een in de was zit, kan je kindje toch gewoon in de box. Flanellen luiers hebben wij ook niet gekocht, zie er het nut ook niet van. Fv mag je dacht ik ook niet zoveel in het voren maken (weet het niet 100% zeker) maar dus ook geen speciale maatkan gekocht. boxpakjes zijn ons afgeraden (ik zie dat als pakjes uit een stuk met dichte voetjes) omdat die dan wel heel goed moeten passen om fijn te zijn.
Hier mijn antwoorden Flanellen luiers Wij hadden ook geen idee waarvoor dit was en of we ze moesten hebben en hebben er dus 3 gekocht maar als we ze niet hadden gehad hadden we ze ook zeker niet gemist! Omdat we ze toch hebben gebruikte we ze inderdaad voor onder het hoofdje in bed (aangezien ze nu max 2seconde stil ligt in bed heeft het geen zin meer om die erin te leggen ) ze zijn net iets zachter dan hydrofielluiers maar je kunt ze echt niet gebruiken om af te drogen die krengen zuigen zich vol met water en blijven drijf nat. Conclusie als je ze nog niet hebt hoef je ze in mijn ogen ook niet te kopen, je zult ze niet missen. Luiertruitjes Luiertruitjes zijn truitjes die je over het rompertje aan doet het is dus niet net zoiets als een romper maar het is gewoon een shirtje die je niet over het hoofdje hoeft te doen doordat je hem als een jas aantrekt en dan vast knoopt. Wij vonden ze heel irritant en hebben na 1 truitje die we gekregen hadden uiteraard geen luiertruitjes meer gekocht. (Dat stomme toutje ging steeds los en het zat gewoon niet mooi, voor ons dus gewoon normale truitjes). Maatkan Hadden we niet, nooit gebruikt dus en ook nooit gemist. Geef borstvoeding dus voor voeding niet nodig en wat betreft het spoelen na de bevalling, dat deed ik onder de douche . Boxkleden Minimaal 2 boxkleden zijn inderdaad geen overbodige luxe. Overslaghempjes Dit is een andere benaming voor Luiertruitjes verzorgingsproducten Wij gebruiken voor Jamila alleen maar Natusan en voor haar billen Sudocreme, van Zwitsal krijgt ze uitslag dus dat gebruiken papa en mama nu verplicht (Omdat we natuurlijk tijdens de zwangerschap alleen maar Zwitsal hebben gekocht/gekregen ) Succes en groetjes
Flanellen luiers heb ik 2e hands gekregen van iemand en ik vind ze wel heel lekker dik/zacht als omslagdoek. Zeker als je kindje nog bloot is na een badje zou ik zelf absoluut geen badstof badcapes gebruiken. Veel te ruw! Mijn moeder vertelde trouwens dat ze zelf die dingen ook gebruikte op de eerste 1/2 dagen in plaats van steeds kleertjes aan en uit doen. Maar goed, dat was wel in het jaar nul Ik zou die doeken trouwens niet kopen als je verder al genoeg dekens/omslagdoeken enzo hebt. Ik gebruik ze straks wel omdat ik ze heb, maar ik had ze anders niet gekocht. Wist niet eens wat het was
Flanellen luiers: Niet gekocht, niet gemist. Deze zouden worden gebruikt als omslagdoeken zei de kraamzorg hier, maar ik had al omslagdoeken (en kreeg er nog meer van kraambezoek..) en die heb ik ook maar eventjes gebruikt. Ik zou ze niet aanschaffen als je al omslagdoeken hebt. Luiertruitjes: Als je bedoelt van die overslagtruitjes.. Wij hebben die wel een aantal gekocht, want Noah hield zich niet zo goed warm de eerste week, en hij was redelijk klein, en dan kunnen die overslagshirtjes net wat strakker aangetrokken worden (dus kleinere opening bij de hals) dan andere truitjes. Maatkan: Niet voor de baby gebruikt.. Wij meten de voeding gewoon af in de fles. Gebruiken jullie 1 of 2 boxkleden: wij hebben er 3, deze wissel ik af, vind ik wel zo fris aangezien ze er ook met het gezicht op liggen als ze op de buik liggen. En ik laat Noah wel eens in zn blote kont spelen, vindtie heerlijk! Maar uiteraard pist ie dan wel, dan moet dat ding dus weer in de was. Overslaghempjes: Wat bedoel je daarmee? Rompertjes met een overslaggedeelte? Wij vonden deze in het begin heel lastig, maar later bleken ze toch wel fijn. Ze zijn vrij ingewikkeld, vooral voor mannen zonder geduld, haha, ze zaten altijd scheef . Maar toen Noah naar het ziekenhuis moest, en vaker plakkertjes etc op zijn lijfje moest, was het handig om zo eventjes open te kunnen maken zonder helemaal uit te kleden.
-Sudocreme voor de rode plekjes op de billen, dan verdwijnen ze zo! -Vaseline om de billetjes met in te smeren, tevens om te temperaturen (hoeft niet, maar vind het zielig zonder ) -Wasgel om te wassen (ik gebruik de parfumvrije van zwitsal, is een nieuwe lijn) -Pot creme om gezichtje mee in te smeren (ook de parfumvrije van zwitsal) -Talkpoeder, om de moeilijke huidplooitjes goed droog te krijgen (ook van Zwitsal) -Shampoo (voor de haren ook van Zwitsal) -Zonnebrand voor kids van Garnier (50+) Ik gebruik een vaseline huppeldepup van de Apotheek om haar lichaampjes in te smeren, omdat ze hele droge plekken heeft, soort eczeem....... je kan ook een bodylotion gebruiken of babyolie.
Dit staat er: Talkpoeder wordt ten strengste afgeraden omwille van ernstige nevenverschijnselen[bron?]. Er is geen bron....... en talkpoeder zorgt dat de plooitjes mooi droog worden en er geen huidsmeer ophoopt, bijvoorbeeld onder de okseltjes.......
Genoeg redenen voor ons om geen talkpoeder te gebruiken; Niet bij ons zelf en al helemaal niet bij ons meisje... (En ik dus ook geen deo gebruik met bijv talk erin..) Talk is een zeer fijne substantie, zo fijn dat het als een "droog" smeermiddel wordt gebruikt. De chemische samenstelling van talk komt overeen met asbest, een bekende kankerverwekkende stof. Talk wordt aangetroffen in veel "baby en body" poeders en in cosmetica. Het wordt tevens gebruikt als een glijmiddel op condooms! Terwijl het uw huid glad laat aanvoelen, doet talk zoveel meer. Hoe houdt talk baby's en uw intieme delen zo "fris"? Waarschijnlijk door de poriën die het noodzakelijke lichaamsvocht uitscheiden, te verstoppen.Tevens slagen deze fijne kleine deeltjes erin het lichaam binnen te komen. En de overeenkomst met asbest is niet geruststellend, vooral wanneer het wordt toegepast op baby's en de geslachtsdelen. De schadelijke werking van talk op menselijk weefsel is al enige tijd bekend. Lang geleden, werd de smerende werking gebruikt als een poeder voor chirurgische handschoenen (om makkelijk aan te trekken). In de vroege dertiger jaren werd talk in verband gebracht met postoperatieve buikvliesontsteking en vezelachtige verklevingen. -from Candace Sue Kasper, MD and Dr. P. J. Chandler Talk...(op condooms)...kan resulteren in een eileiderverkleving die tot onvruchtbaarheid kan leiden. Deze kwestie is ter sprake gebracht door de doktoren Kaspar en Chandler in Journal of the American Medical Association. (JAMA) 3/15/95 -from Nutrition Health Review, Summer 1995 n73p8(1) "Een mogelijke relatie tussen talkpoeder - verdacht vanwege de chemische overeenkomst met asbest - en kanker aan de eierstokken, werd krachtig ondersteund toen een onderzoek een hoger risico op kanker aantoonde bij vrouwen die vrouwen-deodorant sprays gebruiken. Het onderzoek, gepubliceerd in de American Journal of Epidemiology, toonde aan dat vrouwen die talkpoeder bij de geslachtsdelen gebruiken een verhoogd risico van 60% hebben op eierstokkanker en vrouwen die deodorant sprays gebruiken, een verhoogd risico van 90%. In 1994, heeft de FDA een wetenschappelijk seminar geleid over dit onderwerp en niet genoeg aanwijzingen gevonden om een waarschuwing naar consumenten te rechtvaardigen. -uit The University of California, Berkeley Wellness Letter, April 1993 v9n7p1(2)
Ik weet het ook niet, hoe die dingen allemaal heten. Je hebt ze in elk geval niet Per Se nodig, dus kunt ze altijd nog gaan halen mocht het nodig zijn volgens de kraamzorg.. De flanellen luiers zijn geloof ik beter voor warmte vasthouden, en de baddoeken juist voor vochtopname, maar ik heb die ook vaak gebruikt als omslagdoek hoor! Wij hebben niet echt speciale pakjes voor spelen in de box, zou niet weten waarom, Noah krijgt sowieso redelijk makkelijke kleding aan voor baby's, dus niet teveel stijve spijkerkleertjes! Maar we hebben wel van die pakjes uit 1 stuk voor het slapengaan, kan hij zich niet blootfriemelen! En we hebben wat jumpsuits gewoon als kleertjes, die zitten ook heel makkelijk. Ik zou als ik jou was kijken op die van prenatal en hema en dan even langs elkaar leggen. En misschien mening vragen over bepaalde producten waar je dan nog over twijfelt. Voor verzorgingsproducten heb ik gekozen voor Etosmerk. Ruikt lekker, niet te sterk. Geen gekke reacties op gezien hier We gebruiken meestal: -zeepvrije wasgel -haarlotion (om in model te doen) -zacht borsteltje -gezichtjescreme -wondverzachtende creme van schlecker merk (=ah geloof ik) voor bij erge luieruitslag -maizena (aanrader bij luieruitslag!!!!) -sudocreme (maar niet bij hele erge luieruitslag, het bijt!) -alcohol (voor wondje dat ie nog heeft nav operatie) en schoonmaken thermometer -thermometer digitaal -watten voor thermometer schoonmaken -wattenschijfjes voor dat wondje schoonmaken dus In het begin had Noah een hele droge huid, toen hielp het super als we hem na het badderen insmeerden met Etos oliegel. We doen hier niets in het badje, maar gewoon mannetje van tevoren wassen met de wasgel, ook zn haartjes en dan in badje. We hebben trouwens pas een badzitje gekocht waar ie in kan liggen, zo handig!!! Hoeven wij hem niet meer zo moeilijk vast te houden (hij begint zwaar te worden) en kan hij lekker spartelen!
Weet je waar de flanellen luiers ook voor gebruikt worden , om in de kinderwagenbak te leggen als het erg koud is de flanellenluiers houden namelijk de warmte goed vast en zo krijgt je kindje het dus minder snel koud. Maar dat is alleen als je kindje dus in de winter geboren word nuttig . had er hier een stuk of 6 en heb er geloof ik maar 2 gebruikt als de een in de was zat lag de ander in de bak en andersom.
Mijn kindje zal geboren worden in de zomer, dus dan is t niet nodig zoals jij zegt Gebruik jij ze verder nog ergens voor?
Hier een winterkindje en nooit flanellenluiers gemist. En 1 boxkleed volstaat prima. Mijn zoontje kan ook wel ergens anders liggen als deze in de was zit.
Ik heb me laten vertellen dat die flanellen luiers bij een thuisbevalling gebruikt worden om de baby in te wikkelen om hem warm te houden. Wij hebben ze wel, hebben veel hydrofielen en flanellen gekregen. Ik gebruik ze onder andere als ze in bad geweest is. Dan leg ik één over het aankleedkussen en daar leg ik haar dan nat op en dan leg ik een andere over haar heen en begin ik met het afdrogen van haar hoofdje (met een hydrofiel). Omslagdoek wil ze niet in blijven liggen en bovendien heb je die dan helemaal nat.... Maar goed, als je ze niet hebt, mis je ze waarschijnlijk niet. Maatkan is inderdaad voor het spoelen, maar dat kan ook met een flesje of zoals eerder gezegd onder de douche. Er hoeft in ieder geval geen "maatverdeling" op te staan. In het ziekenhuis waar ik ben bevallen, gebruikten ze een soort gieters, die waren wel fijn.