eetpatroon peuter

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Fabje123, 15 nov 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fabje123

Fabje123 Bekend lid

9 jan 2016
    555
    53
    28
    Vrouw
    Gisteren plaatste ik een berichtje, omdat ik erg geschrokken was na een bezoek aan het CB, waar bleek dat mijn dochter "te dik" is (2 jaar, 89.5 cm en 13.5 kg). Nu valt dat eigenlijk wel mee, ze is niet obees, maar het heeft me wel aan het denken gezet. Er zijn in ons gezin een aantal eetgewoontes ingeslopen, waar ik al langer niet zo blij mee was. Dus ondanks dat ikzelf (net als mijn vriend en zijn twee dochters) superslank ben, wil ik wat aanpassingen doorvoeren.

Nu heb ik dus nagedacht over een nieuw eetpatroon voor in ieder geval mij en mijn dochter:

Ontbijt: havermoutpap met amandelmelk, fruit en evt noten/zaden
    Tussendoor: fruit of een maiscrackertje
    Lunch: 2 volkoren boterhammen met ham, smeerkaas, humus, appelstroop, honing of fruitspread
    Tussendoor (na haar slaapje): fruit of maiscrackertje
    Avondeten: normale portie pasta/rijst/aardappelen, groente en vis/vleesvervanger (we eten vegetarisch) + schaaltje halfvolle yoghurt
    Drinken: alleen water (dit vindt ze gelukkig hartstikke lekker!)

In het weekend mag het ontbijt van mij wel iets specialer, met een gebakken eitje, (blauwader)kaas op brood (ja, echt!) en een plakje volkoren ontbijtkoek. En ze mag ook heus wel eens wat lekkers of een sapje als we ergens heen gaan. Maar dat is voor gelegenheden.

Wat vinden jullie hiervan?
    Is dit gezond voor een peuter?
    Tips/aanvullingen?

2. jaatje

jaatje Actief lid

11 jun 2014
    347
    6
    18
    Lijkt mij supergezond! Ik zou willen dat mijn dochter van 2,5 zo zou eten :). Pap gaat daar sowieso niet in en avondeten ook mondjesmaat. Maar ze eet veel fruit en ook maiswafels, dus ik ben tevreden.
    Wij bieden haar trouwens ook wel een koekje (droog mariabiscuit oid) aan elke dag, maar die hoeft ze niet eens altijd :)
    Eet jij zelf ook zo gezond, en zonder snacken tussendoor? Want dat vind ik lastig, als ik een koekje of dropje oid wil en niet wil dat dochter ook gaat snoepen. Dan moet ik me maar inhouden of stiekem eten, haha!

3. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ik vind t ook super gezond! Zo 'streng' ben ik echt niet, maar je moet ook doen wat voor jezelf goed voelt natuurlijk!
    Hier krijgt hij meestal s morgens fruit met soms nog een biscuitje en s middags varieert t van snoep, koek, stukje chocolade, chippies of nu bijvoorbeeld kruidnootjes of pepernoten. S morgens eet ie meestal 1 boterham met een beker thee en s middags 2 boterhammen met een beker melk. S avonds soms niks en soms een bord vol of alles wat er tussenin zit. Hij drinkt water, aanmaaklimo of appeldiksap.

4. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Als ik de grafieken van mijn dochter erbij haal heeft jouw kindje op zich een prima gewicht voor haar lengte en leeftijd. Persoonlijk zou ik dan niet te zwaar tillen aan het "te dik" volgens het cb.

5. Fabje123

Fabje123 Bekend lid

9 jan 2016
    555
    53
    28
    Vrouw
    Thnx voor de reacties. Ja, het lukt mij om geen tussendoortjes te nemen. Denk alleen dat ikzelf nog iets meer nodig heb naast de pap, een boterham ofzo.

Het zat hem hier niet zo in de tussendoortjes, maar in het ontbijt en de lunch zelf. Altijd brood met van alles erop (van blauwaderkaas tot vlokken) en ontbijtkoek. Dat zet natuurlijk flink aan, maar geeft ook geen energiek gevoel. Vandaar de keuze voor havermout, denk echt dat dat gezonder is, maar bij de lunch wel lekker boterhammetjes.

Ik wil niet te streng zijn hoor, maar dochter is dol op fruit, dus dan geef ik liever dat dan een koekje, zeker omdat ze dus iets te veel is aangekomen de laatste tijd.

Zijn hier trwns dames die ervaring hebben met havermoutpap? Maak je dat vooruit of iedere dag vers. En hoeveel maak je dan voor een peuter en een volwassene?

6. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Ik zou juist niet te streng zijn. Dus ook af en toe een koekje of een keer ranja en toch een keertje chocopasta op brood. Of een extra boterham als ze honger heeft.
    Mijn persoonlijke ervaring is dat toen ik zelf kon bepalen wat ik at juist de meest ongezonde dingen uit koos die ik normaal nooit mocht.
    Dus ja een gezonde basis is goed maar af en toe maar extra's ook.

Ps ik geloof niet zo in dikke peuters.tenzij ze constant ongezond eten zoals dagelijks ranja, fristi, koeken, frieten ect eten zullen de meeste peuters uiteindelijk gewoon uit die "babyvetjes" groeien zolang ze maar de kans krijgen lekker te spelen en te ravotten.

7. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Hier zoon van 22 maand:
    O:Yoghurt met havermout (soms een banaan)
    T: Maiswafel (vandaag al 2)
    2 stuks fruit
    L: 1 boterham (niet fan van brood en ik vind brood weinig toegevoegde waarde hebben)
    T: koekje van Goodies of kleine keuken. Soms stuk bananenbrood. Knijpfruit soms erbij
    Tijdens koken 1/3 tot 1/2 komkommer
    Avondeten eet hij goed en veel mee. Is gek op groente. Probeer zakjes en pakjes voor hem nog te vermijden.
    Nog een bak yoghurt met havermout voordat hij naar boven gaat.

Drinkt alleen water. En af en toe een beker water met een scheutje sinaasappelsap.

Niet opeens je hele eetpatroon aanpassen. Dat is moeilijk vol te houden. Maar idd, dingen als op beleg letten en even weer water en fruit geven kn al veel schelen.
    En dingen als ei zijn gewoon prima hoor, kinderen hebben die eiwitten juist nodig, vult goed en daardoor ga je minder andere dingen eten.

8. Fabje123

Fabje123 Bekend lid

9 jan 2016
    555
    53
    28
    Vrouw
    Bedankt voor je reactie. Ze hoeft van mij idd geen honger te lijden hoor! Wilde alleen van al die boterhammen met chocola af ;)
    Ranja geeft ze niet om. Koekjes ook niet. Dus ik maak haar niet verdrietig hiermee hoor...
    Ze is gek op pap, maar ik was altijd te lui om het te maken. Bananen is ze ook dol op, evenals nootjes.
    De bedoeling is niet om streng te zijn, maar om lekker (!) en gezond te eten.

9. Fabje123

Fabje123 Bekend lid

9 jan 2016
    555
    53
    28
    Vrouw
    Thnx. Het schema blijft in basis hetzelfde, alleen met gezondere keuzes. Minder brood en suiker vooral. En in plaats daarvan dingen die ze lekker vindt. Gekookt eitje bij de lunch is ook een goed idee! Zeker omdat we vegetarisch eten..
    Dankjewel iig :)

Fristi2012 vindt dit leuk.
  10. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Dan is het toch helemaal prima.
    Soms is het wel goed om je weer even bewust te zijn van je keuzes.

Lieke1989 vindt dit leuk.
  11. Boommm

Boommm Niet meer actief

Zou het tweede tussendoortje niet weer fruit geven maar een bakje rauwkost. Ik maak dan altijd wat rauwkost en dat krijgen ze samen met een paar gedroogde abrikozen, soepstengel, mini rijstwafeltje etc in een bakje.

Vind het verder best gezond! Je zou smiddags ook kunnen variëren, er zijn nog meer gezonde lunch opties die niet uit brood bestaan :)

12. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.174
    4.485
    113
  13. Fabje123

Fabje123 Bekend lid

9 jan 2016
    555
    53
    28
    Vrouw
    Dat ga ik proberen, tot nu toe sabbelt ze echter alleen maar op rauwkost/sla. Soep bij de lunch zou wel kunnen, dat lust ze wel graag. Leuk, al die ideeën :)

14. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Nog wat ideetjes:
    Groentemuffins, groente omelet. Als lunch, maar ook tussendoor.
    Bananenpannenkoekjes, bananenbrood.

15. BZD

BZD Fanatiek lid

17 jan 2014
    1.059
    166
    63
    Vrouw
    Paraveterinair
    Als ontbijt doen wij hier door de havermoutpap (en dan ben ik zelf echt gevuld tot de lunch):
    cocos- en amandelmelk en water (bij elkaar zo'n 400ml)
    1 appel
    1 banaan
    2 eetlepels krenten
    1 eetlepel cranberries
    1 eetlepel lijnzaad
    1 eetlepel chiazaad
    1 eetlepel boekweit
    kleine eetlepel gojibessen
    ong 10 a 11 eetlepels haver (en dan de echte haver, dus niet de mout, dat laatste wordt zo snotterig vinden wij, op de haver heb je dan nog wat te kauwen, maar dat is persoonlijk).

En 's middags geven wij ook vaak groenteplatter. Komkommer, tomaat, avocado of een crackertje met spread (bv philadelphia met avocado/tomaat erdoor gepureerd of snijboontjes).

Maar ook ik vind 13kg niet overdreven zwaar. Dat is die van ons ook met die cm alleen is hij 2,5. Die vindt ik juist supertenger!

Oh en in het weekend eten wij echt wel vaak wat anders, afbakbroodje met chocopasta en door de weeks ook echt wel keer limonade of appelsap. Alleen echt bijna nooit snoep en koek en dat soort dingen. Maar dat eten we zelf eigenlijk ook nooit. Behalve ik nu ik zwanger ben, 's avonds bij de thee...... het verbaast me dat ik nog maar 7 kg ben aangekomen.

16. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    #16 MirW, 15 nov 2017
    Laatst bewerkt: 15 nov 2017
    Weet je wat ik bijzonder vind? Mijn peuter is 22 maanden, weegt 15 kilo, geen idee hoe lang hij is hoor, want kom niet op het CB (draagt 92/98) maar heb nooit het idee gehad dat hij op de een of andere manier te groot/zwaar zou zijn. Ik had het persoonlijk met een korreltje zout genomen. Maar goed, ik kom niet voor niets niet meer bij het CB.

Naar mijn idee krijgt je peuter zo wel weinig vetten binnen, en naar mijn mening groeien kleine kinderen daarvan. Ik zou dus de halfvolle yoghurt voor haar vervangen voor volle of 10% Griekse yoghurt, zeker de volle yoghurt is veel minder bewerkt dan halfvolle yoghurt.
    Daarbij zou ik de ham en de smeerkaas skippen, veel suiker/zout en chemische toevoegingen die je niet nodig hebt en die al gauw teveel zijn, zeker voor een peuter.

Wij hebben, voor wat de vaste voeding betreft, altijd Rapley gevolgd, dus het eerste jaar geen toegevoegde suiker/zout en nu hij bijna 2 is met mate. Pakjes en zakjes gebruik ik sowieso niet, dat scheelt al veel zout e.d. Rapley houdt ook in dat je je kindje volgt in de hoeveelheden van wat ze eten. Tijdens groeiperiodes worden er dus volwassen porties weggewerkt en andere periodes wordt er bijna niets gegeten.
    Ook laat ik hier onbeperkt fruit eten. Suiker is ook een bouwstof die ze nodig hebben, dus dan het liefst de meeste natuurlijke vorm ervan in de vorm van fruit. Zodoende geef ik dus ook als lunch weleens een bordje fruit.
    Voor leuke, suikervrije recepten (en vaak ook zonder melk/ei etc.) kijk eens op www. rapleymama.nl . Ik deed daar veel inspiratie op!

17. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    En voor wat betreft je vraag over de havermout: ik deed melk in een schaaltje en daar de havermout in, een lepel of 4, denk ik, beetje op gevoel. Dat zet ik de avond tevoren in de koelkast, zodat het fytinezuur kan worden afgebroken. De volgende morgen in een pannetje aan de kook brengen en lekker opeten.
    Banaan/pindakaas erdoor, appel/rozijnen/kaneel, rood fruit/noten/zaden etc. Legio mogelijkheden!

18. Boommm

Boommm Niet meer actief

Bedoel ook geen sla haha, maar komkommer, tomaat, paprika, avocado etc.

Lunch; omelet, banaan-ei pannenkoeken, wraps, muffins, wentelteefjes, tosti’s

19. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Hier wilde de oudste ook altijd iets van chocolade op brood. Iedere dag was het weer gezeur aan tafel omdat ze dat van mij niet op iedere boterham mocht.
    Samen aan tafel gezeten en aan haar gevraagd (ze was toen bijna 3) hoe we dit konden veranderen. Ze kwam zelf met het idee van een weekendmandje. Daar zit bijv. hageslag, pasta, vlokken, speculoos ed in.
    Haar eetpatroon is nu als volgt:

Ontbijt: havermout / muesli gemaakt met (koude) melk
    Tussendoor: fruit + water/limo/thee
    Lunch: 1 a 2 boterhammen met bijv kaas/jam/sandwichspread. In het weekend met iets uit het weekendmandje. Verder melk, karnemelk of thee
    Tussendoor: groente/ rozijntjes /fruit / biscuitje oid. Met water/limo/thee.
    Avondeten: gewoon met de pot me. Wel altijd komkommer en tomaatjes op tafel. Beker melk erbij

In het weekend mag ze als 2e tussendoortje een snoepje.
    Drinken wisselt ze zelf altijd goed af.

Ik zou niet alles eruit gaan halen. Een snoepje of chocolade op brood kan af en toe best naar mijn idee. Hier helpen de duidelijke afspraken heel goed.

20. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Ik lees mee voor inspiratie. Ik heb 3 slechte eters aan tafel. Man doet zijn best, maar lust maar heel weinig groente en is suikerverslaafd.
    Pogingen hem daar vanaf te helpen hebben tot nu toe niet geholpen helaas.

Oudste is wel heel bewust van hoe het moet, maar lust maar erg weinig. Alleen bami, spaghetti en op de huid gebakken zalm met ketjap en risotto gaat er goed in. Daar doe ik dan lekker veel roerbakgroente door. En wat losse tomaatjes ernaast.

Jongste eet eigenlijk alleen maar brood en frituur (airfryer). Af en toe lukt het om hem wat paprika of komkommer te laten snoepen. "Frietjes" van wortel, pompoen of pastinaak was helaas niet gelukt.

Gelukkig houden ze dan wel weer meer van volkorenbrood dan van wit. Beleg doe ik niet moeilijk over. Dat gaat heel erg in periodes. Nu zitten we in de pasta-fase en moet er dagelijks pasta op. Maar dat kan zo weer omslaan naar appelstroop, pate of sandwichspread.

Beide kinderen zijn gezond en goed op gewicht. Dus ik probeer me maar niet te druk te maken. Blijf wel steeds alles aanbieden en maak regelmatig allerlei groenten die ik voor hun neus met veel smaak opeet.

Deel Deze Pagina