Contract opzeggen

Discussie in 'De lounge' gestart door LesGra, 26 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LesGra

LesGra Bekend lid

2 jun 2017
    529
    350
    63
    Vrouw
    Vorige week heb ik een contract getekend bij mijn huidige werkgever voor onbepaalde tijd, welke per 1 december zal starten. Mijn opzegtermijn is 2 maanden.
    Nu ben ik toch verder aan het kijken en 10 november een sollicitatiegesprek staan.

Stel dat ik zou worden aangenomen, wil ik natuurlijk van mijn contract af. Ik kan dus voor het einde van november opzeggen. Het liefst zou ik zien dat het huidige contract dat ik heb eindigt rechtswege. En ik per 1 december het andere zou kunnen starten.
    Dit zal echter niet zo snel gebeuren. Als ik opzeg voor 30 november en gaat dan mijn opzegtermijn van 2 maanden in?

In mijn contract staat het volgende:
    Werknemer is bevoegd de aok op te zeggen met inachtneming van een opzegtermijn van 2 maanden. De aok kan slechts tegen het einde van iedere kalendermaand worden opgezegd.
    We hebben geen CAO, dus nu vraag ik mij af of dit wel rechtsgeldig is als er geen specifieke opzegtermijn voor werkgever instaat.

Er staat een boel op internet, maar misschien is hier een HR-medewerker die hier meer over weet?
    Het is nog allemaal fictief, maar ben heel benieuwd!

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    In geval van geen CAO, geldt de wet. Dus er hoeft niet per sé iets in het contract te staan over de opzegtermijn van de werkgever. De standaardopzegtermijn voor werknemers is 1 maand, maar mag (bij contract) langer zijn, in dat geval geldt als regel dat de werkgever een dubbel-zo-lange opzegtermijn heeft. In jouw geval dus 4 maanden opzegtermijn voor de werkgever.

Ja op het moment dat jij opzegt, fictief 30 november, dan geldt dat je per 1 februari in je nieuwe job kunt starten.

Aangezien je je contract al hebt getekend, verwacht ik dat je werkgever je zal houden aan een opzegtermijn. Uiteraard is er vaak in overleg het eea mogelijk, maar de werkgever mag dus ook zeggen.... nee we hanteren die 2 maanden.

LesGra vindt dit leuk.
  3. LesGra

LesGra Bekend lid

2 jun 2017
    529
    350
    63
    Vrouw
    Dankjewel voor je reactie. Zo'n vermoeden had ik al!

Deel Deze Pagina