Hi Meiden, Zit een beetje met een raar gevoel in mijn maag. Mijn nichtje van dezelfde leeftijd als mij, is erg depressief. Ik zag haar net online komen met de naam; " Waarom duurt het leven nou zo lang, ik wou dat er snel een einde aankwam".. ik schrok me rot! Ik krijg niet tot weinig contact met haar, en als ik haar bel of haar hier op aanspreek wimpelt ze het onderwerp af. Maak me erge zorgen... Wat moet ik nu doen?? Is het een schreeuw om aandacht? Of is dit écht serieus erg, en ben ik straks te laat als ze zichzelf iets aan doet?
Hoi, De meesten die zo openlijk zijn over depressiviteit doen zichzelf niets aan. En dit vind ik wel een hele rare binnenkomer eerlijk gezegd. En sorry deze opmerking neigt bij mij niet naar depressiviteit maar meer naar een schreeuw om aandacht. Al stel ik zelfs nog vragen bij die 'schreeuw' en is alle aandacht welkom. Ik ken haar natuurlijk niet maar als ze zelfs jouw aandacht niet wil wat wil ze dan??
Ik denk niet dat iemand daar iets zinnigs over kan zeggen als alleen je nichtje zelf. Is ENORM moeilijk inschatten nml. En zeker als je de persoon in kwestie niet kent. Ben zelf depressief geweest en heb veel mensen in men leven gekend die dit waren (mn ex is er aan overleden zeg maar. En die schreeuwde vaak zat om aandacht btw) Maar ik zou er geen gooi naar durven doen. Ik zou zeggen, ga bij dr langs en laat zien (misschien tegen beter weten in want t zal misschien niet zichtbaar zijn dat ze er wat aan heeft) dat er mensen zijn die om haar geven. Blijf contact zoeken ook al lijkt het alsof je tegen de muur praat. Van buiten zal er niks zichtbaars gebeuren misschien. Maar diep van binnen wel. Dat is het enige wat je kan doen denk ik. Heel moeilijk...
hier ben ik het wel mee eens, en depressief betekend niet dat je suicidaal bent, mijn broer was suicidaal maar niet depressief. hoe harder iemand het roept (zichzelf wat aan willen doen) hoe minder waarschijnlijk het is dat diegene het ook doet. is mijn ervaring tenminste. heel veel sterkte want dit is niet makkelijk, als iemand zoiets zomaar als een soort www opschrijft is er wel iets mis ergens.
Ik zelf het eerder een reactiverende depressie gehad. 1x ben ik ook uit huis gegaan met de instelling om mijn polsen door te snijden. ik had alleen een afscheidsbrief geschreven maar omdat ze mij zo goed kenden wisten ze haast precies waar ik zat, en ik was nog steeds bezig om moed te verzamelen dus ze waren op tijd. daarvoor had ik niets laten merken. niemand wist ervan. daarnaast heb ik een ex gehad die manisch depressief was. Hij zei ook wel eens dat hij zichzelf wat aan zou doen. maar dit was altijd een manier van negatieve aandacht. of om zijn zin door te drijven. Mijn ervaring dus: hoe harder ze het roepen dat het meestal wel meevalt. maar ja dat hoeft niet bij iedereen het geval te zijn. ik denk dat het verstandigste is dat ze hulp krijgt, misschien de crisislijn van het ggz benaderen?
Ik weet niet wat je met zoiets moet. Ik zou het niet negeren. Mensen kunnen wel zeggen dat het alleen schreeuwen om aandacht is maar ze kan een uitzondering zijn. Misschien kun je familie/vrienden die heel dicht bij haar staan eens benaderen?
Ik denk dat mensen die echt van plan zijn zichzelf wat aan te doen: die praten daar niet over. Dus ik denk dat het een schreeuw om aandacht is, dat ze met die zin vraagt om reacties. Wel lastig dat ze zo depressief is. Is ze wel in therapie?
Ja ik vind het ook zo moeilijk... Ze is niet in therapie voor zo ver ik weet... Ze heeft al wel een keer een poging gedaan om zelfmoord te plegen heb ik van mijn vader gehoord.. maar ik vind het zo moeilijk. Ik sta natuurlijk heel dicht bij haar, maar ze maakt geen contact met me, sluit zich volledig van mij af. Heb al gezegd dat ze hierheen moet komen, maar ze wilt wel, maar dan niet praten waar ze mee zit.. Ik denk ook wel dat ze proffesionele hulp nodig heeft, maar ja.. daar kan je haar niet toe dwingen.. toch?!
Meid het enige wat ik erover kan zeggen, zorg dat ze niet alleen zit. Ikzelf ben zwaar depressief op het moment en heb 2 pogingen achter de rug. Heb vorig jaar vaak genoegd geschreeuwd dat ik er een eind aan ging maken en heb toen ook een poging gedaan. Alleen afgelopen poging was echt serieus. Ik zit hier nog, maar alleen omdat ze mij niet met rust laten. En dan bedoel ik mijn vriend, die is 24/7 bij mij omdat de gezondheidszorg je in de steek laat. Ik zou als ik jou was niet te veel hopen op goede hulp want daar kom je bedrogen uit. Ga idd bij haar langs, desnoods stalk haar, laat merken dat je haar in de gaten houd en dat je contact met haar blijft houden. Spreek dit desnoods ook met andere familieleden/vrienden af. Al is het maar voor je eigen gemoedsrust.
Dit is heel erg moeilijk zeg. Depressie's zijn moeilijk in te schatten. vriend van mij die zei het ook elke keer...en die deed het dus ook. Die is er niet meer. Kennis van mij zei er nooit iets over, je merkte niet eens dat hij depressief was of ergens mee zat, die is er ook niet meer. Zoon van een paar huizen verderop is er ook niet meer, en heeft nooit wat aangegeven. Elk mens is anders, ook depressieve mensen. Kan je helaas niet echt advies geven.
ik zou niet zomaar zeggen dat het een schreeuw om aandacht is.. en het daarom negeren! want soms moeten mensen juist ''schreeuwen om aandacht'' om gehoord te worden.... en dit kan dan op allemaal manieren geuit worden. en ze heeft al een keer een poging gedaan!? heftig hoor! het kan idd een trek zijn om aandacht te krijgen , maar ik zou daar niet gelijk van uit gaan. en dat ze de gesprekken afwimpelt , ja daar kan ik me inkomen , ik praatte er zelf ook liever niet over. moeilijk hoor! en erg lastig in te schatten. ik denk dat niemand je hierin advies kan geven. ik zou er juist voor haar te zijn en laten weten dat je er voor haar bent. sterkte met dit alles! het is niet niks zeg. en staat ze open voor therapie? miss zou je eens een instantie kunnen benaderen en je vraag voorleggen!? GGZ ofzo!? dat ze je daar miss meer handvaten kunnen geven? ik bedenk zo maar even wat hoor , kan ook zijn dat je er niets aan hebt. groetjes ella
Ik snap het niet helemaal..ben het redelijk eens met mijn voortganger Ella.... Waarom is een schreeuw om aandacht niet erg? Sommige mensen voelen zich zo verschrikkelijk alleen dat het enige wat ze nog kunnen is op zon manier aandacht trekken bij iemand om miss zo uit die vreselijke dip te komen....hoe diep moet je zitten als je zegt dat je klaar bent met het leven? Zegt niemand (zeer uitzonderlijke gevallen daargelaten) voor de lol...omdat hij nou zon leuk leven heeft.... Tuurlijk is er een grote kans dat ze zichzelf niets aandoet, maar de kans is er wel...en buiten het feit zit ze blijkbaar zo verschrikklijk diep in de put dat ze denk ik wel iemand kan gebruiken die een schouder klaar heeft..... sterkte ermee....
Ik vind juist wel dat je er aandacht aan moet geven,bel zelf iemand die er verstand van heeft,meestal is het wel een schreeuw om aandacht,maar ik zeg ook MEESTAL,in veel gevallen niet! Moeilijk,laat haar merken dat je er voor haar bent,wat er ook gebeurd
Ik ben het met Ella eens en tja ze wil niet met jouw praten over haar problemen...Nou ja dat jij misschien dan daarvoor niet de aangewezen persoon bent.Dat wil natuurlijk niet betekenen dat je niet met haar kan praten en het hoeft toch niet over de problemen te gaan waar ze mee zit.Gewoon uitnodigen en haar laten merken dat je van d´r houd en dat je er voor haar wilt zijn kan toch voldoende zijn..
Ik weet uit ervaring dat depressieve mensen (ondanks dat ze wel een schreeuw om aandacht geven!) het toch moeilijk vinden erover te praten. Dat betekent echter niet, dat ze het niet enorm nodig hebben om te weten dat er iemand is bij wie ze terecht kunnen als ze er klaar voor zijn erover te praten. Dus mijn tip: wees niet te opdringerig, maar laat gewoon weten dat je er bent voor haar! Dat je haar waardeert. En probeer te zorgen dat ze niet in een isolement raakt (nodig haar uit voor leuke dingen, stuur haar een leuk kaartje, ga onverwachts op de koffie, etc). Overigens, vaak genoeg geven mensen een schreeuw om aandacht als het wel serieus is ( ik heb als griffier gewerkt in zaken met psychiatrisch patienten en ben zelf ook depressief geweest). Dus denk niet meteen dat het aandachttrekkerij is. Succes!
Schreeuw om aandacht of niet, het meisje is duidelijk depressief. Ik zou ook een voorzichtig proberen met haar te praten.
Was dit maar waar Tjessia.. Ik werk in een psychiatrisch ziekenhuis en weet uit ervaring dat ook mensen die heel openlijk over hun gevoelens praten zichzelf ook wel eens wat aan doen. Depressievitiet is er in vele uitingsvormen, dit kan er een van zijn. Misschien is het inderdaad een schreeuw om hulp (waarschijnlijk zelfs) maar wat als de hulp uitblijft??? Dan kunnen sommige mensen voor hun gevoel geen andere kant meer op. TS: Ik weet niet hoe goed je met haar kunt opschieten, maar mocht je haar echt willen helpen kun je je misschien meer verdiepen in het onderwerp depressiveit? Het is niet makkelijk om met depressieve mensen op te gaan en soms voel je je verschrikkelijk machteloos, geiriteerd, boos en wanhopig omdat het lijkt dat je diegene niet kunt bereiken... Maar gewoon een lief woord, een aardig gebaar kan al zoveel doen voor iemand. En wat betreft die opmerking, ik zou zeggen 'Wat vreselijk voor je dat je je zo voelt, is er iets wat ik op dit moment voor je kan doen?' (Waarschijnlijk niet) En dan van onderwerp veranderen. Sterkte, en als je wilt mag je altijd PB-en!
Wat erg van je broer! Klopt hoor, depressief zijn en suicidaal zijn zijn twee verschillende dingen. Vaak komen ze wel samen voor, maar niet altijd. Ook het feit dat iemand zegt dat ze hoopt dat het snel voorbij is zegt nog niet dat iemand suicidaal is. Vaak is het zo dat mensen zich stil houden om geen argwaan te wekken en 'plotseling' een eind aan hun leven maken. Soms is het zo dat iemand eigenlijk heel graag wil leven maar niet het leven wat ze op dat moment hebben. Dat zijn dus de mensen die 'schreeuwen' om aandacht. Als niemand luisterd bestaat de kans dat ze zich gedwongen voelen een eind te maken aan hun leven. Pff.. het niet niet niks allemaal
ja het is echt vreselijk. wat jij zegt Anne dat bedoel ik ook. Het is een vreselijk moeilijk onderwerp en altijd lastig om als buitenstaander iets te kunnen doen. je wilt zo graag wat doen....