Baby overleden door eten van honing (November 12, 2002) EMMEN - Naar nu pas bekend is geworden, is in februari een twee maanden oude baby uit Zuidoost-Drenthe overleden aan de gevolgen van infantiel botulisme. Het kind liep de ziekte op door het eten van honing. Dat heeft de GGD Drenthe dinsdag bevestigd. In honing kunnen onzichtbare sporen van de bacterie Clostridium Botulinum voorkomen. Volgens arts J. Tiessen van de GGD zijn deze sporen voor kinderen onder een jaar extra gevaarlijk, omdat de darmflora dan nog niet tot volledige wasdom is gekomen. Daardoor kan de bacterie zich manifesteren in de darmen van de kinderen. "Dit is een zeer ernstige vorm van botulisme die leidt tot spierzwakte, zenuwuitval en het ergste geval de dood," zegt Tiessen. Eerder dit jaar ging er een officiële waarschuwing uit van het ministerie van Volksgezondheid. Het ministerie adviseerde geen honing te geven aan kinderen tot een jaar. De GGD Drenthe bracht de zaak niet in de publiciteit, omdat "het een op zichzelf staand geval" was. "Wij voelen ons dan niet geroepen om het naar buiten te brengen." De Keuringsdienst van Waren heeft het ministerie geadviseerd om gezondheidsrisico's voor baby's tot een jaar op honingpotjes te vermelden. Hiervoor moet echter toestemming komen van de Europese Commissie. Het ministerie heeft deze aanvraag inmiddels ingediend, maar Brussel heeft nog geen groen licht gegeven
Ik had geen idee dat dat niet mocht. Niet dat mijn zoons voor het eerste jaar honing hebben gegeten maar nu eten ze het af en toe wel. Had er echt nog nooit van gehoord.
Ik weet het gelukkig ook dat ze nog geen honing mogen. Maar ik lees een 2 maanden oude baby?! Als ze zo jong zijn krijgen ze toch alleen maar melk?!
Jeetje wat moet dat een drama zijn voor die ouders Ik wist t niet maar bij mij krijgen ze zowiezo voor het eerste jaar alleen precies wat ze behoren te krijgen volgens de gebruiks aanwijzing (consultatie bureau en algemene voedings adviezen). Enige extratjes kunnen dan zijn rozijntjes of n liga koekje (of hoe heten die dingen) als ze er oud genoeg voor zijn. Je zal t maar meemaken
Kiwi mag ook absoluut het eerste jaar niet. Kiwi mag je sowieso nooit teveel van eten. Is ook een keer een verhaal over geweest. Een man had 3 kiw's achterelkaar opgegeten en werd toen niet goed Moest naar het ziekenhuis... Hij zat zich zelf gewoon te vergiftigen. Is gelukkig wel weer goed gekomen. Dus 1 kiwi per dag is gezond
Ik wist helemaal niet dat honing gevaarlijk voor een kind onder de 1 jaar kon zijn....weer wat geleerd.... Maar wel erg voor die ouders zeg....maar inderdaad is het wel vreemd dat een baby van 2 maanden al honing krijgt......
Misschien verkouden geweest ofzo, en dat de ouders dachten , het verzacht bij een volwassene dus waarom niet bij de kleine? Geen idee hoor, ik wist er ook niks van af trouwens
lijkt mij ook, maar je weet niet de reden waarom ze dat gaven, misschien was er wel n steengoeie reden voor. Vreselijk dat die mensen niet wisten dat hun kind daardoor zou komen te overlijden. Wat n vreselijk drama zeg, zoooo sneu!
wow.. dat wistik niet.!! wat erg voor die ouders, maar idd, misschien hadden ze wat honing in de melk gedaan om de keel te verzachten? en over die kiwi's?... ik neem altijd een stuk of 4 kiwi's als ze thuis zijn... ?????
Ik weet dat die pitjes van de kiwi erg pittig kunnen zijn, maar van babypotjes fruit zijn er vanaf 8 maanden potjes met kiwi, volgens mij gewoon van olvarit. Ik schrik er gewoon van nu. Giulian vindt ze trouwens niet lekker, net als zn mama.
hahaha... nou jaaa... is toch eng dat we die dingen niet weten... eet al mn hele leven in het kiwi seizoen tientallen kiwi's vind ze echt lekker..!!! echt veel....
Dat klopt dat daar kiwi inzit, maar dit is echt heeeel weinig. Ik ben het mijn dochter pas na een jaar gaan geven. Nu eet ze gewoon grote stukken mee zoals wij. Mijn moeder werkt op een kinderdagverblijf en zo weet ik ook gelijk een hoop....
Jeetje ik wist niet dat honing zo slecht was voor kinderen beneden een jaar. Wat erg voor de ouders van de baby
Wij geven op het kdv vaak kiwi door de fruithapjes. Had geen idee dat dat gevaarlijk was. Zal eens op onderzoek uit gaan. Bedankt voor de tip. Ik eet trouwens zelf ook veel kiwi, net als onze jongste...Heerlijk.
sommige mensen soppen het speentje in honing om de baby stil te krijgen, ik weet gelukkig ook dat het niet mag maar blijkbaar zijn er mensen die dat niet weten. mss dat ze eens wat meer info moeten geven want baby's komen niet met een handleiding al zou dat soms wat makkelijker zijn voor sommige mensen groetjes talia