identiteitskaart baby

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Danoek, 10 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Danoek

Danoek Bekend lid

30 nov 2007
    839
    0
    0
    Drenthe
    Toen ik na de keizersnede uit het zh kwam, kreeg Stefan een ponskaart mee met een notitie dat het een tijdelijke (max 14 dgn) was totdat ze zijn gegevens compleet hadden (BSN en verzekering). Nu was ik vandaag voor mezelf daar en dacht dat ik gelijk wel een nieuwe ponskaart voor Stefan op kon halen, want gegevens waren door gegeven. Dus ik vraag de kaart aan, maar krijg wederom de notitie erbij dat het een tijdelijke kaart is. Op de vraag waarom dan, want ik liet de verzekeringspas ook zien waar het bsn ook op staat, kreeg ik als antwoord dat ik geen geldige legetimatie voor hem had. Nu heb ik kans dat de rekeningen gewoon thuis komen ipv bij de verzekering. Ik heb bij de rijksoverheid gelezen dat baby's wel identificatieplicht in de zorg hebben.
    Hoe doen jullie dat? Hebben jullie ook al een id kaart vanaf de geboorte?

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Zorginstellingen doen hier heel vervelend over. Je moet je kind kunnen identificeren als de jouwe. Je trouwboekje of aangifte moet voldoende zijn in combinatie met jouw ID en verzekeringsbewijs en een persoonlijk BSN

3. quinten2011

quinten2011 Actief lid

5 sep 2011
    344
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja dat ben je verplicht kost je 10 euro althans hier in t zuiden. Ik heb hem ook je kunt zelfs een boete krijgen als je hem niet hebt

4. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Volgens mij klopt dat niet. Je hebt namelijk pas identificatie plicht vanaf je veertiende.

5. Danielle86

Danielle86 Fanatiek lid

13 feb 2012
    2.787
    0
    36
    Noord-Brabant
    Om dezelfde reden als ts hebben wij voor onze uk al een maand een id kaart in huis. Anders zouden ook wij de rekeningen thuis krijgen en kon de ziektekostenverzekering wel eens moeilijk gaan doen.

6. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Bij mijn mannetje ook spoedsectio, dus meteen een ponskaartje gemaakt door verpleegkundige. Deze gebruik ik nog steeds en ben al vaak met hem in zh geweest voor zijn KMA. Nooit problemen gehad verder!

7. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

25 jul 2010
    4.056
    884
    113
    Wat raar dat ze daar bij jullie zo moeilijk over doen, hier in het westen al in 2 ziekenhuizen met onze dochter geweest, maar de zorgverzekeringspas was voldoende als legitimatie.

8. XmoniqueX

XmoniqueX Bekend lid

1 jan 2011
    945
    0
    0
    Uden
    Als je op de site van de rijksoverheid kijkt staat er ook dat er in de zorg geen leeftijdsgrens is. Ook kinderen jonger dan 14 jaar moeten zich kunnen identificeren. Je loopt anders idd de kans dat de kosten niet vergoed worden door de zorgverzekeraar. Er zijn dus ziekenhuizen die hier wat makkelijker mee omgaan. Maar om 100% zeker te zijn dat de kosten worden vergoed, zou ik toch een identiteitsbewijs halen. Deze kosten liggen een stuk lager, dan een ziekenhuis rekening.

Wij hadden een identiteitsbewijs toen ons zoontje 3 maanden was. Maar dat komt omdat opa en oma bij de Belgische grens wonen en wij met kerst daar zouden gaan eten.

9. Kaas

Kaas Bekend lid

6 okt 2011
    526
    0
    16
    NULL
    NULL
    Wat gek.. ik werk bij een software leverancier voor huisartsen. Wij hebben in de software ingebouwd dar ze bsn's kunnen verifiëren op basis van naam, geboortedatum enz. pas als daar geen match uitkomt wordt er om id kaart gevraagd. Kan me niet voorstellen dat wij de enige zijn op deze manier :p

10. Sabrine1984

Sabrine1984 Niet meer actief

Dit.
    In Utrecht zowel in het diak als wkz geweest, er is nog nooit om id of paspoort gevraagd.

11. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Hier ook mijn jongste had met 1 maand een id nodig omdat er heel wat ziekenhuis bezoekjes op de planning stonden en er werd door het zieken huis toen ook nadrukkelijk gezegd dat anders de rekening voor ons zelf was en we het dan zelf moesten uitzoeken met de verzekering.

12. ashleyp

ashleyp Niet meer actief

Ik woon ook in het zuiden -> Maastricht en heb afgelopen maand 30 euro voor mijn zoontje zijn ID betaald. Hij is qua uiterlijk alweer veel veranderd t.o.v. de foto op zijn ID.

13. ashleyp

ashleyp Niet meer actief

Officieel (zie website gemeente) ben je verplicht voor de kleine uk een ID te hebben. Deze is nodig wanneer je de grens over gaat en bij zorginstellingen kan erom worden gevraagd. Bij ons in het ziekenhuis (AZM) wilden ze geen ponskaartje maken omdat ik geen ID had.

Denk eraan dat er een geldige pasfofo moet worden gemaakt, ukkepuk tijdens de aan raag mee moet en beide ouders toestemming moeten geven d.m.v. formulier of door eide bij de aanvraag aanwezig te zijn.

14. Roosje83

Roosje83 Fanatiek lid

4 jun 2012
    2.195
    11
    38
    NULL
    NULL
    Wij hebben met 3 weken ook al een id kaart laten maken, kostte 32 euro, dus maar 10 euro korting.
    We zijn met dochter al bij meerdere ziekenhuizen geweest, in ons eigen ziekenhuis name ze wel genoegen met alleen pasje verzekeraar en een brief over bsn nummer, maar toen we werden doorverwezen naar Groningen kregen we info folder mee over identificatieplicht. Omdat wij niet het risico wouden lopen, dat we niet werden geholpen of zelf moesten gaan betalen, dus toch maar id kaart aangevraagd. 32 euro is nog altijd goedkoper als 1 consult van de kinderarts, laat staan meerdere onderzoeken...

15. Eden28

Eden28 Fanatiek lid

23 jun 2012
    1.623
    0
    0
    Hier (westen) serieus nog nooit om gevraagd. En beide kids liepen bij de KA. Ook nooit een rekening gezien?

Wist dit helemaal niet

16. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Klopt maar wij hadden m vorige maand al voor op vakantie. Je weet nooit....

17. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Ow hier ook al met 8 weken een paspoort, mijn zusje woont namelijk in amerika en wil daar altijd op stel en sprong heen kunnen. Maar een boete zal je niet krijgen, je kind is, hier in nl, niet verplicht zich te identificeren. Hoe dat met verzekeringen werkt wee ik niet precies.

18. girly84

girly84 Lid

6 jul 2012
    51
    0
    6
    NULL
    NULL
    Vorige week in het ziekenhuis geweest voor mijn zoontje. Heb daar ook naar een ponskaartje gevraagd. Die vrouw achter de balie vond een identiteitskaart niet nodig. Dan komt alleen het BSN niet op het ponskaartje. Als je een identiteitskaart laat maken lijkt hij er op een paar maand toch niet meer op.
    Het is alleen nodig als je naar het buitenland gaat is mij verteld.

19. quinten2011

quinten2011 Actief lid

5 sep 2011
    344
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik woon bij de Duitse grens en hier zeiden ze stel je gaat naar Duitsland en je kan de kleine niet legitimeren heb je kans dat ze andere dingen gaan denken. Je moet ten alle tijden de kleine kunnen legitimeren

20. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.804
    4.190
    113
    Hier ook gedonder meegehad. Kind was doodziek en wij kregen gezeur over een ID. Hij heeft er een vanaf dat hij 2 maanden is

Deel Deze Pagina