Is het redelijk ouders te vragen hun mond te houden?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Kinderwens87, 18 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kinderwens87

Kinderwens87 Fanatiek lid

31 aug 2012
    4.175
    1.602
    113
    Vrouw
    Hallo dames,

Volgende week dinsdag hebben we de termijnecho en daarna willen we graag, als alles goed is natuurlijk, iedereen gaan vertellen dat we zwanger zijn. Nu is het zo dat het niet gaat lukken de voor ons belangrijke mensen allemaal op dezelfde dag te spreken, mijn vader spreek ik een paar dagen laten, en mijn grootouders dat weekend pas. Mijn schoonouders maak ik me niet zo'n zorgen om, als we hen vragen nog even te wachten met het anderen vertellen dan doen ze dat. Mijn moeder daarentegen is erg graag het middelpunt van de aandacht (begrijp me niet verkeerd, het is een schat, maar dit is toch echt wel 1 van de dingen waar ik me normaal al aan stoor), en ik zie het zelfs nog gebeuren dat zij het mijn vader of grootouders al verteld voordat wij daar zelf de kans toe krijgen (ouders zijn gescheiden, grootouders zijn de ouders van mijn vader). Of dat ze het direct in koeieletters op fb zet. Ik hoop natuurlijk dat als we haar dit heel duidelijk maken ze mog heel even kan wachten. We snappen het enthousiasme echt wel, het is haar eerste kleinkind, maar we zouden het een aantal mensen toch graag zelf vertellen. Is het reeel dat ik van mijn moeder verwacht dat ze nog een paar dagen haar mond houdt? Anders zou ik er bijna over na gaan denken haar pas als laatste te vertellen, maar dat voelt ook niet goed.

Sorry het is een beetje een wazig verhaal, maar wat vinden jullie?

2. elsje

elsje Actief lid

4 dec 2011
    369
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja natuurlijk mag je dat verwachten. Het is jullie zwangerschap. Heel duidelijk zijn dat jullie het zelf willen vertellen en dat berichten op social media (misschien ook alle social media noemen voor de duidelijkheid) NIET gewenst is.
    Succes!

3. Stephie86

Stephie86 Fanatiek lid

17 apr 2012
    1.034
    0
    36
    Thuiszorg en zor
    Rotterdam
    Ik snap je heel goed. Wij hebben ouders/schoon ouders het met 4 weken al verteld en mn schoonmoeder is echt een kletskous. We hebben ze op het hart gedrukt dat wij het zelf aan iedereen willen vertellen.

Er werd ons iedere keer gevraagd of iedereen het al wist. .hier werd ik gek van. Nu weet bijna iedereen het heb ik haar weer moeten zeggen dat ze nog niks op Facebook zet.. tot nog toe gaat het goed.. Gelukkig.

4. TJ82

TJ82 Bekend lid

27 nov 2010
    929
    20
    18
    Europa
    Tuurlijk mag je dat verwachten! En inderdaad heel duidelijk zijn dat ze echt nog een paar dagen haar mond moet houden. Ik hoop voor je dat ze zich hier ook aan gaat houden en dat je het gewoon zelf aan iedereen kan vertellen.
    Veel plezier bij de echo en fijne zwangerschap!

5. Kinderwens87

31 aug 2012
    4.175
    1.602
    113
    Vrouw
    Dank jullie voor de reacties. Fingers crossed dat ze ook echt haar mond gaat houden;)

6. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ja hoor hebben wij ook gedaan...
    Wij hebben het rond sinterklaas aan de ouders en schoonouders verteld en ook aan de zussen.
    Gezegd dat ze tot kerst hun mond moesten houden en dat wij dan zouden zorgen dat iedereen die het weten moest, het dan ook zou weten. 1e kerstdag het nieuws op facebook vermeld.

7. kimmiej89

kimmiej89 Fanatiek lid

16 jan 2014
    4.685
    0
    36
    Ik denk inderdaad wat de eerdere antwoorden ook al zeggen dat je dat zeker mag verwachten. Ouders zullen best begrijpen dat je het zelf wil vertellen en het feit dat sommige het al eerder weten is alleen maar een eer.

Ik ben zelf bijna 7 weken weken en heb t deze week tegen mijn ouders, schoonmoeder, beste vriendin en een leidinggevende van werk gezegd (daar kon ik niet onderuit). De rest komt inderdaad later.

Gewoon uitleggen hoe je het wil denk ik..;)

8. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Ik vind het niet meer dan normaal dat iemand z'n mond over zoiets houdt en zou dan ook ontzettend boos zijn als iemand dat niet zou kunnen. Het maakt niet uit wie het is (volwassenen natuurlijk ;)). Ik zou gewoon tegen mn moeder zeggen - als zij er een handje van heeft om haar mond voorbij te praten- dat als ze nu haar mond voorbij praat, dat zij bij het volgende nieuwtje de allerlaatste is die het hoort. Dat zou bij mijn moeder voldoende afschrikwekkend werken ;).

9. Kinderwens87

31 aug 2012
    4.175
    1.602
    113
    Vrouw
    Hihi ik zatme er van de week al zo over op de winden dat ik tegen vl zei dat als ze onze wens niet respecteert en het toch vertelt, met name aan bijv mijn vader, dat ik haar dan nooit meer hoef te zien:). Waarop hij doodleuk antwoordde, ja lieverd dat zijn de hormonen die praten:p

10. LCLL

LCLL Bekend lid

14 jan 2010
    845
    0
    0
    NULL
    Zelfs mijn nichtje (dochter van mijn zus) van 8 kon haar mond houden dua ik denk dat het voor jouw ouders toch geen probleem moet zijn ;)

11. annamar

annamar Niet meer actief

hier een schoonmoeder die haar mond niet kon houden :S we hadden nog gezegd vertel het niet tegen die en die want dat willen we zelf doen! Met Met mn zwager hebben we wat minder contact eigenlijk geen contact, ruzie, maar toch wilden we het zelf vertellen na een volgende echo die met 11 weken, die echo zouden we 2 weken later hebben.
    7 dagen later werden we opgebeld door mijn zwager zo ik hoorde van ma dat jullie zwanger zijn konden jullie ons dat niet even zelf vertellen :S pffff
    was echt kwaad, bellen we mijn schoonmoeder op zegt ze nou ik vond dat jullie nu wel lang genoeg gewacht hebben met het te vertellen... pff echt was zo boos he!

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Gewoon nog even voor je houden als je niet wilt dat het doorverteld wordt. Of eerst de mensen waarvan je weet dat ze hun mond houden vertellen.

13. Lilou83

Lilou83 Bekend lid

14 jan 2014
    688
    0
    0
    NULL
    NULL
    Natuurlijk kun je dat van hun vragen!

Wij hebben ervoor gekozen om deze keer het geslacht met niemand te delen. Maar schoonmoeder past hier wel eens op en heeft aan de slaapkamers kunnen zien wat het wordt. En ja hoor! Flapuit heeft het aan iemand verteld!! Ik was zo boos toen die persoon vertelde dat ´ie het wist!! Ik heb haar een week lang genegeerd. Daarna was ik gekalmeerd. Ze voelde zich zo rot en durft nu niks meer te zeggen hahaha.

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ja dat vind ik toch echt je eigen schuld hoor. Als je niet wilt dat anderen iets weten, dan moet je het ook gewoon niet vertellen. Zeker als het om kleinkinderen of geslacht gaan kunnen andere mensen gewoon meestal hun mond niet houden, en dat kun je ze ook niet kwalijk nemen vind ik.

15. Stephie86

Stephie86 Fanatiek lid

17 apr 2012
    1.034
    0
    36
    Thuiszorg en zor
    Rotterdam
    Hier net van schoonmoeder een berichtje op Facebook hoe iemand het vind dat we een baby krijgen. Heb gelijk verwijderd en haar erop aangesproken. We willen het na 12 weken eerst zelf op Facebook zetten voordat andere het doen. Dat snappen ze niet.. heel vervelend!

16. Flubje

Flubje Niet meer actief

tja.. jij kent je moeder het beste! Als je echt denkt dat ze het niet voor zich houdt, ondanks duidelijke instructies van jou, dan weet je dus al wat er gaat gebeuren en kan je het misschien ook niet van haar verwachten.

Wij hebben uitgebreid verteld dat we het zelf aan schoonzusje wilden vertellen, na de vraag van sm of zij het al mocht weten.
    Volgende dag telefoontje van schoonzusje met felicitatie. Kan er nóg woest om worden! Volgende keer horen schoonouders het dus later..

17. Lilou83

Lilou83 Bekend lid

14 jan 2014
    688
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben dus niks verteld!!! Madam is gaan neuzen en heeft haar conclusie getrokken!!

18. ChocoChick

ChocoChick Fanatiek lid

10 apr 2011
    2.152
    0
    0
    NULL
    NULL
    Natuurlijk mag je dat verwachten! Zeg gewoon dat je het eerst bepaalde mensen zelf wil vertellen. En dat je het haar laat weten wanneer je iedereen die je wilde sproken te pakken hebt gekregen. Hopelijk houdt je moeder haar mond.

Ik heb mijn moeder gezegd dat ze het wel mag bespreken met een vriendin die niet uit de buurt komt en verder niemand kent, of bijv met haar collega's. Zo kon ze haar vreugde wel met iemand anders bespreken (mijn vader is overleden dus thuis kan zebraatje vreugde ook niet delen). Dat vond ik wel leuk voor haar. Misschien werkt dat ook bij jou?

19. ER14

ER14 Fanatiek lid

17 apr 2013
    3.127
    2
    0
    Mag je het verwachten? Ja, absoluut!
    Hou alleen in je achterhoofd dat ze het niet voor zich kunnen houden.

Ik ben na een verdrietige start in 2013 (bbz + slechte prognose) zwanger middels IVF. Mijn ouders wisten met 4 weken al dat ik zwanger was. Ik heb ze uitdrukkelijk gevraagd om niets te zeggen tegen de familie etc. ook omdat het de vorige keer zo is misgegaan. Tot ik op een gegeven moment van mijn zus hoorde dat de hele familie het al wist maar mensen niets durfden te zeggen omdat ik er zelf nog niet over was begonnen. Toen ik uiteindelijk met 12 weken het zelf bekend maakte bleek iedereen het dus al te weten.
    Ik heb best even moeten slikken. Zo lang gewacht..en dan zelf niet het nieuws kunnen brengen. Maar goed, ik hou maar voor ogen dat hun 14e kleinkind nog net zo speciaal is als het 1e en dat ze uit liefde hun mond niet konden houden ;)

20. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Ik snap het heel goed en het is reëel om te vragen. Mijn zus vertelde dat ze zwanger was en ik moest daarna 2 weken mn mond houden.

Deel Deze Pagina