17 weken en....

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door denance, 27 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. denance

denance Lid

4 jul 2007
    32
    0
    0
    limburg
    hallo

Ik ben nu 17 weken zwanger en als mensen mij vragen hoever ik ben zeggen ze allemaal,: 'oh dan ben je de kritieke periode al voorbij'.

Betekend dat dat het niet meer mis kan gaan dan? En toen ik met 14 weken naar de VK was geweest had ze moeite met het vinden van het hartje (meteen echo gemaakt en toen wel gehoord en gezien) dus nu ben ik bang dat als ik over 2 weken weer naar de VK moet dat ze dan weer niks vind (hartje).
    Ik probeer mezelf iedere keer weer gerust te stellen dat het niet meer fout kan gaan en als het hartje het niet meet doet dan merk ik het wel (door pijn en bloedverlies).

Ik ben zo onzeker maar dat komt omdat ik het zoooooooooo graag wil!

wie kan me zeggen of ik me niet te veel zorgen maak of dat het normaal is dat ik zo denk. ik maak mezelf alleen maar gek denk ik!

2. Natas1

Natas1 VIP lid

4 aug 2007
    7.903
    0
    0
    Almere
    Met "de kritieke periode" wordt meestal de 1ste drie maanden bedoeld waarin het risico op miskraam 10 tot 15% is. Best hoog dus, maar daar ben je idd al lekker aan voorbij!

Een 100% garantie op een goede zwangerschap en gezond kind valt natuurlijk niet te geven.
    Maar het risico op miskraam/vroeggeboorte is nu gedaald naar 1%, dat is dus een heel stuk gedaald t.o.v. in de 1ste 3 maanden!

3. Moaatje

Moaatje Fanatiek lid

19 sep 2007
    2.535
    0
    0
    De eerste drie maanden of 12 weken worden als kritieke periode gezien omdat de kans dat het mis gaat dan een stuk groter is dan later in je zwangerschap. Dit is gewoon statistisch bewezen.

Dat de VK het hartje niet goed kon vinden hoeft niets te betekenen. Misschien ligt je placenta aan de voorzijde, dan is dit wat lastiger.

Garantie dat het verder goed gaat heb je nooit. Helaas komen er nog altijd kindjes levenloos ter wereld. Dit kan op elke termijn gebeuren.

En ook als je kindje er is kan er nog iets verschrikkelijks gebeuren. Maar als je overal bij stil gaat staan maak je jezelf helemaal gek. Als je geen medische reden hebt om je zorgen te maken probeer dan zoveel mogelijk te ontspannen en vertrouwen te hebben.
    Het zou zonde zijn als je alle mooie dingen van je zwangerschap zou laten overschaduwen door angst.

4. Geaaaaaatje

Geaaaaaatje Bekend lid

31 mei 2007
    556
    0
    0
    Friesland
    Ik vond het ook moeilijk om te bepalen of ik na die drie maanden nou minder of nog steeds evenveel zorgen daarover moest hebben. Ik ben nu zelf al wat weekjes verder, maar toch spookt het nog wel eens door je hoofd. Nu naderen wij de 20 weken echo...enne zodra er een echo of onderzoek nadert dan spelen die gedachten...of alles wel goed gaat met het beebje weer op. Maar het hoort er allemaal bij. Alleen je moet je er niet gek door laten maken, want je kan het allemaal toch niet beïnvloeden. Het is toch iets wat je af zal moeten wachten.

xxxies Gea

5. Anabella

Anabella Fanatiek lid

2 feb 2006
    2.742
    1
    0
    Je moet maar zo denken : jouw hart stopt er toch ook niet zomaar mee?
    Maar het is heel normaal hoor, die enge gedachtes.
    Maar dat de verloskundige in eerste instantie het hartje niet kon vinden, heeft gewoon met de positie van het kindje of de placenta te maken, niet met een zwak hartslagje want dan zou je dat zeker te horen hebben gekregen.

6. valhalla

valhalla Niet meer actief

Inderdaad, niet druk maken hoor! Bij mij had ze in het begin ook standaard moeite om 'm te vinden, omdat beep zo beweeglijk was elke keer.

Verder is het risico in de eerste weken ook nog eens veel groter dan tegen 12 weken.

Bijna alle kindjes die dit halen komen verder gewoon helemaal gezond ter wereld... Dus niet te veel tobben he ;)

7. Hope123

Hope123 Actief lid

9 sep 2007
    384
    0
    0
    Paarden en mn kids!
    Zeeland

Dit geldt voor mij ook helemaal!

8. Amanthis

Amanthis Fanatiek lid

7 aug 2006
    2.015
    0
    0
    Ik ging van periode naar periode, dus eerst 12 weken door, dan naar de periode dat ik mijn beebje voelen kon, toen naar de 28 weken (beebje levensvatbaar) en daarna was elke week mooi meegenomen, ik maakte me in het begin niet zo druk, meer tegen het einde van de zwangerschap.....toen dacht ik telkens "als mijn beebje maar gezond is".

9. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    Ook wij zijn erg bang voor die eerste moeilijk periode... gelukkig zijn er bijna! over een week ben ik 12 weken en ik denk dat ik me dan veel geruster zal voelen. ook nu ik over een weekje weer naar de gyn moet ben ik bang dat het niet goed gaat enzo... maar ik ga van het beste uit. over een weekje zie ik mijn babietje weer!

ps. ik heb een angelsound aangeschaft. in bange periodes kan je gewoon effe zoeken.. helaas hoor ik bij mij nog niets (best vanaf week 12 gebruiken)

10. Kelly83

Kelly83 Actief lid

11 sep 2007
    286
    0
    0
    Groningen
    Als je zo onzeker bent zou ik juist de babysound niet gebruiken. Je hoort het pas echt snel en goed als je ongeveer 20 weken bent. Met 13 weken heb ik ook eens geprobeerd en kon het hartje nergens vinden, vervolgens heb ik 4 weken in spanning geleefd tot ik weer naar de verloskundige moest en bleek alles goed te zijn. Zij zei ook tegen mij dat je dat niet moet doen dan.

11. Amanthis

Amanthis Fanatiek lid

7 aug 2006
    2.015
    0
    0
    Ik heb tijdens de zwangerschap een doptone gehuurd en ik kon het hartje al vanaf 11 weken gewoon thuis luisteren, toen ik haar begon te voelen heb ik de doptone weer weggedaan.

12. Dombo

Dombo VIP lid

12 feb 2007
    8.219
    0
    0
    Veluwe
    Wij hebben een first sounds die mij echt wel door een onzekere periode heeft heengeholpen. Ivm een voorliggende placenta voelde ik onze eerste helaas niet dagelijks. De hartslag heb ik nooit kunnen traceren met dit apparaat (ook deze zwangerschap nog niet), maar ik hoorde onze dochter en ook deze kleine wel bewegen. En ik ging en ga er nog steeds maar van uit dat als de kleine beweegt, dat er dan ook hartslag is.

Deze kleine voel ik gelukkig wel dagelijks bewegen, ondanks een wederom voorliggende placenta en dit apparaat wordt deze keer amper gebruikt. Zo nu en dan luisteren we nog wel eens, maar dat is meer omdat we het gewoon leuk vinden om het getrappel te horen.

13. Miracle08

Miracle08 VIP lid

6 mrt 2008
    6.426
    0
    0
    Verkoopster
    Noord brabant
    Je hoef je eigen niet druk te maken.Ik was ook eerst heel erg onzeker dat is sinds de laatste afspraak helemaal weg gegaan in zoverre als ik iets heb waar ik mee zit bel ik gewoon meteen de vk.Liever 10 x voor niks.Ook dat doe ik nu minder omdat ik merk dat het echt wel leeft en groeit.Nu ben ik dan wel 15wk dus iets korter maar toch.Mij hebben ze met 11 weken bij de huisarts de kast op gejaagd door te zeggen dat er geen hartslag was.Ik was dus helemaal in paniek en heb de vk gebeld eenmaal daar gekomen bleek er niks aan de hand te zijn en bleek de kleine hoger te liggen.Toen ik er over nadacht klopte dat ook want de huisarts zat tegen me schaambot aan en de vk zat precies tussen me schaambot en me navel in (in het midden) daar zat ie inmiddels al.

Als je blijft twijfelen bel dan gewoon de vk en vraag of ze nog even naar het hartje wil luisteren/kijken voor hun is dat een kleine moeite en ji bent weer gerust.
    Tenslotte zijn ze ook daar om je gerust te stellen !

Deel Deze Pagina