Een vraagje voor de dames die hier ervaring mee hebben. Ik heb momenteel een hele leuke parttime baan waar ik het prima naar mijn zin heb, maar zit de laatste tijd toch te denken dat ik wel heel graag weer een studie zou willen doen. Echter de studie die ik dan zou willen doen is echt iets totaal anders dan mijn huidige baan. Hoe combineer je dan een deeltijdstudie met je huidige baan, als de werkvelden mijlenver uit elkaar liggen? Want je moet wel elk jaar een bepaald aantal dagen in het werkveld van je studie hebben gewerkt, da's een eis van de opleiding. En hoe combineer je een deeltijdstudie met kinderen? Momenteel hebben we er eentje maar we zijn aan het oefenen voor een tweede... Dames die hier ervaring mee hebben en mij over hun ervaring willen vertellen?
Ik ben toevallig dit jaar begonnen met een voltijdstudie (afstandsleren) , ik werk 5 dagen tijdens de schooltijden en ik heb dus 2 kinderen van 4. Voor mijn studie heb ik wel 20-30 uur per week nodig. Ik doe het zo: Na schooltijd is al mijn tijd voor de kinderen, totdat zij op bed liggen. Dan moet ik dus leren, dingen voor mijn werk voorbereiden enz (werk in het onderwijs) en tussendoor huishouden doen. Dit doe ik elke avond tussen 19:30 en 23:00 soms iets korter, soms iets langer. In het weekend sta ik om 7:00 uur op, en ga ik gelijk studeren tot ongeveer 12:00/13:00 (man is dan thuis) 'smiddags geef ik weer aandacht aan de kinderen en dan als zij op bed liggen heb ik "vrij" en soms doe ik dan toch ook wel eens wat. Mijn studie sluit wel aan bij mijn werk dus oplossingen qua stages heb ik niet... Ik heb een hulp in de huishouding en man helpt met de was. Want zonder hem zou ik het echt niet redden. Het is erg druk, maar wel te doen...
Hier ook een combinatie en lukt prima met twee kinderen. Hier een kwestie van goed plannen en goede ondersteuning van mijn man. Hij doet nu meer dan ik in het huishouden en de zorg. Wij hebben wel de luxe van 3 uur per week schoonmaakhulp. Als je dit kan permiteren zeker aan te raden. Verder vind ik studeren ontzettend leuk en ik heb er geen probleem mee om 's avonds op de bank te kruipen met een studieboek. Voor mij is dat ook een vorm van ontspanning. Als het echt een moetje is lijkt het mij veel zwaarder.
Ik ben uiteraard zeer bereid om mijn vrije tijd en (een deel van) mijn sociale leven ervoor op te geven. Alleen ik zit vooral met het feit dat mijn huidige werk totaal niet aansluit op de studie die ik wil gaan doen. En aangezien je in de opeenvolgende studiejaren resp. 30, 60, 60 en 80 dgn per jaar in het werkveld aan het werk moet zijn geweest, zal ik dan toch waarschijnlijk mijn huidige baan moeten opzeggen. En da's op dit moment nog echt wel een hele grote stap voor mij. Vooral qua opzeggen van vastigheid (vast contract, leuk werk, leuke collega's) en het niet weten of je uberhaupt zonder diploma en ervaring een baan in het werkveld kunt vinden.
En natuurlijk mijn wens voor een tweede kindje.... Ik zie echt niet hoe ik dat zou kunnen combineren met een studie helaas..
Ik wil ook graag nog een studie doen. Maar pas als de kindjes groter zijn. Zij zijn nu mijn prioriteit. Pen ik vind het heel knap hoe je dat doet. Ik word al moe als ik er aan denk...
Je zou ouderschapsverlof kunnen nemen om je stage te doen. Als je het echt wil en je kan goed plannen/regelen dan zal het je wel lukken. Ik denk dat het 'makkelijker' is als de kinderen wat ouder zijn en je niet meer middenin de gebroken nachten en het verzorgen zit. Maar soms moet je gewoon beginnen met iets dat je graag wil. Welke studie zou je willen doen?
Hier ook een studie ernaast en valt mij wel tegen. Ik werk drie dagen, plus dag school. De is veel zelf studie bij omdat ik de laatste twee jaar in combineer. Op het ogenblik loop ik dan ook mijn tandvlees, Ml doet niks extra's omdat vind dat hij naar vijf dagen werken zijn deel gedaan heeft......het liefs had ik gewacht tot zl naar school was want dan kon ik beter mijn aandacht verspreiden. Om eerlijk te zijn zo ik het liefst mijn studie voor nu uitstellen voor een paar jaar.
Ja ik zit zelf ook te denken dat het natuurlijk makkelijker te combineren is als de kinderen naar school gaan... Maar ja, we willen minimaal twee, misschien zelfs wel drie of vier kinderen, dus dan zijn we minstens een jaar of 5 en misschien wel 9 of 10 jaar verder voordat ze allemaal naar de basisschool zijn. En ik weet niet hoeveel zin ik er dan nog in heb om nog een studie te volgen. Op zich is ouderschapsverlof opnemen voor de stage inderdaad wel een heel goed idee. Alleen is wel al mijn halve ouderschapsverlof bijna op. Maar het ouderschapsverlof van een tweede kindje zou dan idd kunnen ja.
Ik zelf doe een thuis studie. Ik ben pas begonnen en ga proberen een stage te vinden voor 1 a 2 dagen per week. Ik probeer sochtends en savonds alles voor mijn studie te doen en in het weekend. T is ff pittig en veel discipline maar t lukt aardig.
Ja heb ook nagedacht over een thuisstudie inderdaad. Ben alleen bang dat ik daar toch wat te weinig discipline voor heb en ik vind het sociale aspect van een opleiding ook wel heel leuk
manlief volgt een hbo opleiding naast zijn werk duur 3,5 jaar werkt op maandags thuis, 1 uur rijden voor opleiding en dan 14 tot 22 uur opleiding. daarnaast nog 15 uur thuisstudie gemiddeld, dit is 2 a 3 avonden en dan zaterdag hele dag het is erg zwaar omdat ik ook nog 3 dagne werk en dus veel op mij afkomt maar ik maak het mezelf ook wel makkelijk, kook in het weekend altijd extra voor de diepvries en dat eet ik dan op maadnag
Wil ook graag studeren. Ben zwanger vd 2e nu eind april begin mei uitgerekend dus hoop in september te starten. En hoe? Geen idee nog. Oudste begint met peuterspeelzaal dan plus kinderopvang, oma en papa als hulp en oppas inschakelen als opties?? Lijkt me wel heel zwaar als je alles van je zelf verwacht en geen hulp aanneemt. Moet alvast wennen aan het idee dat ik de opvang van Kids deels dan aan schoonma of opvang zou moeten overlaten. Maar anders zie ik een studie oppakken ook niet gebeuren! En ben persoonlijk daar wel aan toe! Tijd voor mezelf en zelfontplooiing! Gelukkige moeder vrouw is gelukkig gezin relatie leven etc!
Ik vind het wel pittig. Ik ben m'n master aan het afronden nu, volgende week twee tentamens, en in december nog twee. Dan zijn de vakken afgerond. Daarna zo snel mogelijk m'n scriptie. Ik werk twee avonden, ongeveer 15 uur in de week. Man werkt fulltime en volgt ook nog een studie. We hebben ook de wens voor een derde kindje, maar qua planning vind ik het lastig. Het liefst vind ik aansluitend aan m'n studie een baan, maar het werk is niet voor het oprapen , en ik ben bang dat ik m'n baan kwijtraak als ik dan in verwachting raak. Waarschijnlijk gaan we na maart voor een kindje, en dan hoop ik na de zwangerschap en verlof een baan te vinden. Nogmaals, ik vind het erg pittig, en ik ben blij dat ik bijna klaar ben.
Nou meid, ik vindt het echt geen doen hoor. Studeren, werk en kinderen en dan ook nog een leven en een huishouden. Hier zijn we ook met zijn tweetjes en volg ik een thuisstudio rechten maar nu met de 2de op komst heb ik het idee helemaal door te draaien. Ik raak geen boek meer aan, omdat ik er gewoonweg geen tijd meer voor over hou. Nou moet ik wel zeggen dat ik pas verhuisd ben en hier het een en ander nog af moet EN dat ik vorige week een paar dagen in het ziekenhuis heb gelegen en dat ik 2x per week voor controle naar het ziekenhuis moet. Daarnaast heb ik nog een kleintje van 11 maanden rondhupsen en een zieke man die ontzettend veel aandacht nodig heeft. De studie schiet er hier momenteel echt bij in... Helaas Maar ik hoop dat als het water hier rustig is en de baby geboren is alles weer een ritme krijgt en met een kwestie van goed plannen en op tijd opstaan moet het volgens mij best wel lukken hoor! Het zal hier wel moeten want me stufi raakt op hahaha
Ik zou toch echt wel wachten tot nummer 2 geboren is en je de boel qua huishouden en gebroken nachten terug op de rit hebt. Anders lijkt het mij sowieso onbegonnen werk. Mijn collega is nu bezig (zonder kinderen) en zij maakt bepaalde dagen zodanige overuren dat zij die kan opnemen als ze stage heeft. Dan moet je natuurlijk wel een baas hebben die dat ziet zitten en er moet genoeg werk zijn om telkens die overuren te kunnen maken. Een andere collega (met 3 kinderen) heeft het 2 jaar geprobeerd, maar is gestrand op 't feit dat haar school geen enkele flexibiliteit toonde naar het lichtjes wijzigen van haar stageperiodes zodat ze werk en stage en kinderen kon combineren. Op zich nam zij ook al haar verlof op als ze examens had. En zij is van voltijds werkend naar deeltijds gegaan (eerst ouderschapsverlof, daarna definitief). Haar huishouden was soms wel een ramp, maar gelukkig sprong haar moeder af en toe bij.
Ik snap je. Vind ik ook leuk. Bij mij gaf de doorslag dat ik geen stufie meer krijg omdat ik 30 ben. En een klassikale studie is voor ons toch te duur.
Bedankt dames voor jullie input! Ik ga er nog eens diep over nadenken hoe we het eventueel zouden kunnen aanpakken. Maar heel eerlijk gezegd denk ik dat het gewoon niet gaat gebeuren de komende jaren. Ik kan/wil mijn wens voor een tweede kindje niet opzij zetten en zwangerschap en bevallen combineren met werk én een studie wordt heel ingewikkeld vrees ik. Bedankt allemaal!
Had ik ook al bedacht, alleen is er een kans dat we misschien wel drie kinderen willen.... Dan loop ik daarna tegen dezelfde problemen aan
het is hier erg zwaar, maar gelukkig veel steun van me ouders die ook wel wat dingen uit handen nemen. verder bezoeken gewoon minderen omdat we eigenlijk zondag samen zijn, ja is niet anders je moet wel streng voor jezelf zijn scheelt dat me man makkelijk leert en het ook in het vakgebied is