Moet het gewoon even van me afschrijven hoor. Ik heb een zoontje van net 4 en gaat dus ook weer sinds deze week naar school. Allemaal heel leuk natuurlijk, dacht ik. Tot dat de juf vanmiddag op het schoolplein naar me toe kwam met de melding dat mijn zoon net een stuiterbal is en ze hem na een aantal keer gewaarschuwd te hebben straf heeft moeten geven. Ze vroeg ook of hij misschien niet iets aan zijn oren had. Ja, ja, hij is behoorlijk druk, al vanaf zijn geboorte. Luistert heel slecht en zit bijna nooit stil. Ik was er ook eigenlijk al bang voor dat het op school ook een "probleem" zou worden maar zo snel??? Ik ben al wel eerder bij de huisarts geweest om eigenlijk een beetje hulp te kunnen krijgen hoe ik met dit drukke gedrag om kan gaan. Ik werd toen doorgestuurd naar Indigo, ik heb eerst een gesprek alleen gehad en ze wilde daarna ook graag mijn zoontje zien. Hij heeft daar toen heel lief 45min met playmobil zitten spelen. Doet hij thuis nooit. Conclusie, er is niets aan de hand met hem. Ik en zijn papa hebben toen ook besloten te wachten tot dat hij school zou zitten, en als we daar dan iets zouden horen over zijn gedrag dat we dan pas weer verder gingen kijken wat we hier mee moeten doen. En ja hoor, er is net 1 schoolweek voorbij en krijg nu al te horen dat hij best erg druk is. Jullie snappen misschien wel dat ik nu dus al de hele dag met een rotgevoel in mijn maag zit. Ik ga maar snel een afspraak maken met de huisarts, allereerst om maar uit te sluiten of hij echt niet iets aan zijn oren heeft. Maar ik ben er best verdrietig om allemaal. Moest het even kwijt hoor.
Dikke knuffel meis! Je kind naar school laten gaan is op zichzelf al spannend genoeg. Je wilt dat ze het er naar hun zin hebben en dat alle kindjes én de juf ze lief vinden, helemaal zoals ze zijn. Ik heb verder niet echt iets zinnigs aan advies te geven, maar wilde je gewoon even een knuffel geven, want als verse kleutermama wil je niet zoiets horen van de juf!
Hij is nog maar een week op school. Misschien heeft hij even tijd nodig om er aan te wennen? Is hij naar een kdv of psz of zoiets geweest? Wat zeiden/zeggen ze daar dan over Zijn gedrag?
@Chantici; Bedankt. Hij heeft vanaf 4 maanden oud 2 dgn per week op een kdv verblijf gezeten en daar kregen we ook regelmatig te horen dat hij erg druk is. Er is toen ook een keer een ochtend een observatie gedaan door iemand, ben even de naam kwijt. Maar ook daar kwam niet veel uit. Het is dus ook bekend maar ik had ergens gehoopt dat het op school wel beter zou gaan. Nu is het ook gewoon spannend allemaal en hij is ook nog eens heel gevoelig voor prikkels dus is het misschien ook niet two dat hij zo druk is. Maar het blijft rot, vooral omdat het nu al begint.
Hoi, Allereerst wil ik je een knuffel sturen als (nieuwe) mama zijnde!! Horen dat iemand iets "negatiefs" vindt van je kind is nooit leuk. Jouw kind is toch geweldig?! Ja, jullie kind is misschien druk, maar toch ook heel knap/lief/stoer/dapper/enz?! Daarnaast hoop ik als juf zijnde dat jullie juf het genuanceerd heeft gebracht en anders heb ik plaatsvervangende schaamte. Ik zou idd naar de huisarts gaan en vragen om een onderzoek, ook al is hij pas 4. Bij de juf zou ik aangeven dat jullie weten dat hij druk is en dat jullie actie ondernemen. Maar wat gaat zij doen om hem daar in de klas mee te helpen? Ik vind het als leerkracht altijd fijn als ouders meedenken en dat we samen kijken hoe we kunnen zorgen dat het goed gaat met hun kind. Uiteindelijk geloof ik erin dat er maar héél weinig kinderen zijn die expres vervelend of druk zijn. (gewaagde opmerking, ik weet het, maar iedereen komt denk ik 1x in zijn leven een kind tegen waar je dat van denkt). En kinderen die druk zijn, hebben gewoon af en toe wat extra hulp nodig om zichzelf (en dus ook anderen) niet in de weg te zitten. (ik persoonlijk ben blij dat er ADHDers, ADDers, autisten, of gewoon niet-standaard kinderen enz zijn. Die maken de wereld minder monotoon!) Nogmaals een knuffel voor jou; fantastisch dat jij (jullie) zo goed naar je kind kijkt, dingen erkent zoals ze zijn en er iets mee wilt doen! Ik kom helaas niet vaak ouders tegen die daar open tegenover staan. Succes meis!!
Jeetje dit zal rauw op je dak zijn gevallen in gelijk de eerste week! Vind het persoonlijk ook wel een te snelle reactie van de juf. Tuurlijk mag ze hem aanspreken als hij niet zo goed luisterd maar ben wel van mening dat ze er bij stil mag staan dat je zoontje net nieuw is en zijn draai nog moet vinden qua spanning, vriendjes, vreemde omgeving ect.... Ikzelf gaat ook veel praten en doen in een ombekende omgeving gewoon omdat ik mezelf dan even geen houding kan geven. Zou haar hier toch even een terug koppeling over geven vooral omdat je nu met zo'n naar gevoel zit.
Ik zou het zeker tot de herfstvakantie nog even aankijken. Laat hem eerst maar eens wennen. Ik krijg soms het idee, dat kinderen niet eens meer een beetje druk mogen zijn en ze gelijk braaf op hun stoeltje moeten blijven zitten.
Dit dus. Vind het een erg snelle reactie van de juf,goed bedoeld waarschijnlijk maar laat em maar eerst even tijdje wennen zeg. En tja er zijn (hele)drukke kinderen en (hele)rustige kinderen,net zoals volwassenen.Het ene kind luistert ook beter dan de ander.Niet omdat er iets mis met ze is maar gewoon omdat dat zijn karakter is. Maar snap dat je het vervelend hoor!
Mja Same here... Als hij heel druk is.. En de rest van de klas niet... Dan leert hij vanzelf zich wel aanpassen. Juf zal er hooguit wat meer moeite voor moeten doen. Oortjes laten nakijken kan natuurlijk nooit kwaad. Ken zo'n verhaal van een collega die dus pas na 8 jaar er achter kwam dat z'n kind half doof was. Die heeft met terugwerkende kracht heel wat spijt gehad van de bergen straf die het mannetje al achter de rug had tegen die tijd
@Eevie; Bedankt, al voel ik me heel vaak een slechte moeder. Je lontje is gewoon al kort omdat het best vermoeiend is zo'n druk kind. En het blijft moeilijk om het er met mensen over te hebben, vaak krijg je het idee dat mensen maar denken dat je je kind alleen maar lastig vindt. De juf bracht het trouwens wel netjes hoor, al is het inderdaad nooit leuk om iets negatiefs over je kind te horen te krijgen. Aan de ene kant is het best snel al na een week, het is nog erg wennen allemaal en hij is natuurlijk ook erg moe en daar wordt hij nog drukker van. Maar aan de andere kant is het wel goed om al vroeg te kijken of we een oplossing kunnen vinden om hem beter in zijn vel te laten voelen. Al leg ik de "schuld" van zijn gedrag 80% bij mijzelf neer hoor. Ik ga sowieso wel een afspraak maken met de huisarts voor zijn oren. Al denk ik dat het gewoon bananen zijn, en dan kaart ik het wel even aan en misschien geeft zij ook wel advies om het tot de herfstvakantie aan te kijken maar dan weten ze het wel alvast. Hij heeft ook goeie momenten en hij is bijvoorbeeld heel lief voor zijn broertje maar je zit op een gegeven moment in een soort spiraal, je weet dat negatief reageren niet goed is maar als je dan ook nog in de 1ste al gelijkt te horen krijgt helpt dat ook niet echt mee.
Doe wat je te doen staat: even een bezoekje aan de huisarts voor alle zekerheid (al kun je daar mijn inziens, kleutermoeder en afgestudeerd aan de PABO, 'juffie' op een kdv ook nog wel even mee wachten). Laat je verder niet gek maken, hoor, 'ze' hebben altijd wel iets... Mijn zoon (nu 5,5) is 'gewoon' rustig en braaf (anders als de tweede, die ook errug lief is, maar een heel ander temperamentje heeft) en bij hem krijg ik steeds te horen dat ie te lief is en meer van zich moet afbijten... Wat de ene juf als extreem druk ervaart, ervaart een ander dus weer als 'lekker actief' en bovendien...tegen hun zesde jaar vormen kinderen volgens de boekjes pas hun karakter, daarom gaan in andere landen de kinderen ook pas met die leeftijd 'echt' naar school... En zolang jij je kind met alle goede bedoelingen probeert groot te brengen, hoef jij ook echt niet zo aan jezelf te twijfelen, hoor... *knuffel*