Onderzoek voor meer aandacht voor alleenstaande studerende moeders

Discussie in 'Alleenstaande moeders' gestart door Jackie22, 23 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jackie22

Jackie22 Nieuw lid

23 mrt 2015
    1
    0
    0
    Afstuderen
    Utrecht
    Beste moeders,

Voor mijn afstudeerscriptie wil ik heel graag meer te weten komen over jullie ervaring als studerende moeder. Mijn onderzoek gaat vooral over hoe het is om als alleenstaande moeder een hbo studie met kind te combineren. Mocht jij onder deze categorie vallen, lees dan vooral verder....

Eerst over mij. Ik ben een hbo studente van de opleiding Sociaal Juridische Dienstverlening aan de Hogeschool Utrecht. Ik werd op jonge leeftijd alleenstaande moeder en deed toen nog een mbo opleiding. Dankzij de oppas en financiële hulp van mijn familie, kon ik een hbo opleiding volgen. Zonder deze hulp denk ik niet dat ik dit had gekund.

Wat wil ik gaan onderzoeken? Als alleenstaande studerende moeder binnen het hoger onderwijs heb je het moeilijk. Er zijn wel regelingen waarvoor je in aanmerking komt (zoals de studiefinanciering, één-ouder-toeslag, kinderopvangtoeslag) maar daarnaast moet je je ook houden aan plichten die de hogeschool aan jou opstelt. Ik wil graag onderzoeken hoe jij het redt op de hogeschool, heb jij recht op bijzondere uitzonderingen op jouw school, helpt de school jou ook financieel? Wat vind jij het grootste obstakel op jouw school en zou jij graag hulp bij willen? Welke stappen heb je al eens ondernomen? Ben je gestopt met je studie, zo ja waarom? Heb je studievertraging, zo ja waarom? Etc. etc.