Onderzoek voor meer aandacht voor alleenstaande studerende moeders

Discussie in 'Alleenstaande moeders' gestart door Jackie22, 23 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jackie22

Jackie22 Nieuw lid

23 mrt 2015
    1
    0
    0
    Afstuderen
    Utrecht
    Beste moeders,

Voor mijn afstudeerscriptie wil ik heel graag meer te weten komen over jullie ervaring als studerende moeder. Mijn onderzoek gaat vooral over hoe het is om als alleenstaande moeder een hbo studie met kind te combineren. Mocht jij onder deze categorie vallen, lees dan vooral verder....

Eerst over mij. Ik ben een hbo studente van de opleiding Sociaal Juridische Dienstverlening aan de Hogeschool Utrecht. Ik werd op jonge leeftijd alleenstaande moeder en deed toen nog een mbo opleiding. Dankzij de oppas en financiële hulp van mijn familie, kon ik een hbo opleiding volgen. Zonder deze hulp denk ik niet dat ik dit had gekund.

Wat wil ik gaan onderzoeken? Als alleenstaande studerende moeder binnen het hoger onderwijs heb je het moeilijk. Er zijn wel regelingen waarvoor je in aanmerking komt (zoals de studiefinanciering, één-ouder-toeslag, kinderopvangtoeslag) maar daarnaast moet je je ook houden aan plichten die de hogeschool aan jou opstelt. Ik wil graag onderzoeken hoe jij het redt op de hogeschool, heb jij recht op bijzondere uitzonderingen op jouw school, helpt de school jou ook financieel? Wat vind jij het grootste obstakel op jouw school en zou jij graag hulp bij willen? Welke stappen heb je al eens ondernomen? Ben je gestopt met je studie, zo ja waarom? Heb je studievertraging, zo ja waarom? Etc. etc.

Mijn doel is om het combineren van studie en kind gangbaarder te maken op het hbo. Ik weet dat studenten met een beperking of studenten die topsporter zijn een speciaal aangepast beleid hebben. Ik wil kunnen bewijzen dat alleenstaande studerende moeders dit ook moeten kunnen krijgen. Want momenteel vallen deze moeders gewoon onder de term 'normale studenten' :x. Ik hoop dat jullie hieraan mee willen werken. Momenteel is de Tweede Kamer aan het discussiëren over hoe het komt dat er zo'n grote percentage studie-uitval van studerende alleenstaande moeders is (wel 76%!:$). Ik wil met jullie hulp een antwoord hierop krijgen, wat zijn de oorzaken?

Uiteindelijk zal ik, met de samenwerking van Stichting Steunpunt Studerende Moeders, een rapport schrijven aan Tweede Kamer en een advies geven aan onderwijsinstelling Hogeschool Utrecht voor een beter beleid. Dit zal bruikbaar zijn voor alle onderwijsinstellingen.

Alvast dank voor je aandacht!

2. Brinta

Brinta Fanatiek lid

9 apr 2013
    2.145
    191
    63
    Zuid holland
    Ik ben zelf geen studerende alleenstaande moeder, maar wil je wel even meegeven dat ik het onwijs goed van je vindt dat je hiermee bezig bent!

Succes ermee.

3. Memorylane

Memorylane Actief lid

27 sep 2013
    328
    0
    16
    Ik ga je mailen! Ik ben zelf een alleenstaande studerende moeder op het HBO :) Leuk dat je hier onderzoek naar doet!

Deel Deze Pagina