Zijn jullie er ook zo aan verslaafd??? Dit zijn al onze spellen, dus we hebben bijna alle Katan uitvoeringen! We spelen het vaak met de hele familie, eigenlijk vind iedereen het leuk in de fam. Dus het word vaak gespeeld. Welk spel vinden jullie het leukste? en hebben jullie zelf nog nieuwe dingen uitgevonden? Wij vinden Steden en Ridders een van de leukste uitvoeringen en dan samen met de nieuwe uitbreidingen zoals vissers. groetjes.
Echt een geweldig spel is dat! Maar wat heb jij er veel mouschy!!!! Wij hebben een stuk of drie aanvullingen. Spelen het meestal als familie op bezoek is bij ons of wij bij hun en dan alleen mijn familie. De familie van mijn man is niet zo spelletjesgek.
Even een uitleg hoe het ongeveer werkt; Winnaar is degene die als eerste een van te voren bepaald aantal punten behaalt door het bouwen van dorpen en steden. De spelers bouwen straten, dorpen en steden aan velden die opbrengsten leveren. Verschillende velden symboliseren diverse soorten opbrengst: erts, klei, graan, hout, wol. Elke spelbeurt begint met een dobbelsteenworp die bepaalt welk veld en dus welke speler opbrengst krijgt. Deze opbrengst is nodig om nieuwe straten, dorpen, steden en ontwikkeling te kopen. Om aan de juiste opbrengst te komen is het soms nodig in havens, met elkaar of de bank te ruilen. Maar pas op voor de struikrover: als deze zich op een veld bevindt, levert dat veld geen opbrengst, totdat de rover wordt verplaatst. Wie op dat moment meer dan zeven kaarten in zijn hand heeft, moet de helft inleveren. Het neerleggen van de eerste dorpen: Het neerleggen van je eerste dorp luistert nauw. Dit bepaalt namelijk welke opbrengst (en hoe vaak!) je gedurende (het begin van) het spel ontvangt, en dus welke dingen je kunt kopen. Tip 1: Probeer je eerste dorp te leggen aan een veld met cijfer zes of acht. Dit wordt het meest gegooid. Tip 2: Is het niet mogelijk een goede positie aan hout of steen te verkrijgen (om snel straten te bouwen), richt je dan op graan en erts en bouw zo snel mogelijk steden, zodat je opbrengst verdubbelt en je ruilmogelijkheden sterker worden. Tip 3: Ook een dorp aan een veld met een haven waar je de opbrengst van een eigen veld 2:1 kunt ruilen is aantrekkelijk. Bouw eventueel hier een dorp of zorg dat je er snel komt. Heel bijzonder is het speelbord, dat bij ieder spel weer anders kan worden opgebouwd, zodat elk nieuw spel een nieuwe start heeft. Ook als je zelf niet aan de beurt bent, blijf je actief: je kunt opbrengst krijgen, opbrengst ruilen met de speler die de beurt heeft en . . . .. opbrengst inleveren als de struikrover verplaatst wordt. Je moet voortdurend keuzes maken: ga ik sparen voor een (dure) stad, of ben ik bang dat er zeven gegooid gaat worden, en ik dus opbrengsten moet inleveren. Bouw ik hier een straat alleen om iemand anders dwars te zitten of bouw ik daar een straat waar ik later een dorp kan bouwen, etc. Als je eenmaal de uitbreiding met De Zeevaarders van Catan hebt gespeeld, wil je nooit meer zonder deze uitbreiding spelen! Het uitdelen van opbrengsten na een dobbelsteenworp neemt relatief veel tijd. Speel je met vier spelers dan hebben degenen die als tweede en derde mogen kiezen waar zij hun eerste dorp bouwen een licht voordeel en hebben de eerste en vierde speler een nadeel. Wie aan het begin geen dorp kan bouwen aan een veld met cijfer acht of zes heeft het erg moeilijk. In een spel zonder uitbreiding (zoals De Zeevaarders van Catan, in de variant met eilanden ontdekken) verandert dit tijdens het spel ook niet meer. Een eenmaal gebouwde straat, dorp of stad kan nooit meer weggespeeld of verlegd worden. Dit maakt het spel een beetje statisch. Wanneer je het spel vaker met dezelfde mensen speelt ontstaat een vaste ruilwaarde voor de opbrengstkaarten.
Ja leuk! Wij hebben zelfs een "Catan clubje" We spelen het dan ook regelmatig en het catan virus breidt zich langzaam uit. We spelen het met steeds meer mensen, erg leuk!
Oeff, ik heb gestemd dat ik het ooit wel eens heb gedaan, maar ik vond het zo moeilijk dat ik ermee ben gestopt Mijn zusje is er wel super verslaafd aan, aan heel veel van dat soort spellen. CSI bijvoorbeeld ook. Doe mij maar dammen, schaken en backgammon. Lekker abstract, makkelijke regels.
Zoveel als jij heb ik er niet. Maar we hebben het in de familie een beetje teveel gespeeld. Ik heb het nu apart gelegd en als de kids van mijn hubbie oud genoeg zijn leer ik het ze ook en dan komt mijn 'verslaving' wel weer.
Jah, Mijn man deed dat in zijn studententijd heel vaak met vrienden en huisgenoten, ze hadden zelfs een vaste kolonisten-avond. Hij heeft mij dat spel ook geleerd, en ik moet zeggen ik vindt hetl een leuk spel, in de lange winteravonden doen we dat regelmatig. Samen het kaartspel of met vrienden. Nancy
Dit spel is echt SUPER! We doen t wel es met t zelfde kluppie en dan vooral de sfeer, hahaha, echt super! De vunzigheden vliegen dan over en weer, hihi. Omdat iedereen zo afgeleid is, win ik de laatste keren steeds.En daar hou ik nog t meest van, gna gna!
Ik vind het ook helemaal leuk! Ik heb wel bijna alle kaartspellen en ook het grote spel met steden en ridders en zeevaarders. Met z'n 4-en vind ik het erg leuk, met z'n 6-en vind ik het minder leuk worden, omdat het dan zooooo onwijs lang duurt voor je weer iets kunt doen. Ik heb er te weinig tijd voor, maar als ik de tijd ervoor heb, speel ik het graag!
Wij zijn er helemaal verslaafd aan. We hebben nu het originele spel, zeevaarders, ridders, de uitbreidingen voor 5 en 6 spelers, het kaartspel (met 2 uitbreidingen) en het kaartspel Ruimtevaarders. We hebben ook een koffer waar het bordspel helemaal ingaat, aparte zakjes met onze naam, hebben we laten maken, we hebben nog extra spelstukken besteld en we spelen het gemiddels zo'n 5 a 6 keer per maand. Superspel Liefs, Duveldraakje
ja een super spel heb het voor op de comp en speel het bij familie heb het bord spel zelf niet maar het is super
Wij hebben de gewone versie en de zeevaarders. Daarnaast nog het kaartspel en het computerspel. We spelen het altijd met vrienden, dat is elke keer heel gezellig.
Wij hebben ook alle uitbreidingen en bijna lles van het kaartspel, het is super leuk. Laatste keer de versie met diamanten gespeelt. Catan rules Wij spelen he tsoms met familie en soms met vrienden WIj hebben een mooie Catan koffer via internet gekocht waar alles inpastte, en nu met die andere uitbreidingen zit ie prop vol