Mijn dochter durft niet voor zichzelf op te komen (iemand tips)

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door saskia81, 9 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. saskia81

saskia81 Bekend lid

23 mei 2011
    638
    0
    0
    NULL
    NULL
    Na de zoveelste huilbui en boosheid die ze thuis wel durft te uiten zit ik met mijn handen in het haar en hoop zo dat een van jullie een goede tip heeft.

Onze oudste dochter is 9 jaar en heeft een klas met redelijke pittige meisjes. Zelf is ze heel terughoudend met confrontaties en ze gaat ze liever uit de weg dan dat ze voor zichzelf op zal komen. Nu heb ik haar elke keer huilend uit school over echt waarlijk elk klein dingetje....Wij luisteren dan altijd naar haar maar proberen het wel ook voor haar te relativeren. We hebben al meerdere malen gesprekken gehad met de juf! Die probeert ook wel rekening ermee te houden. Ze heeft in de klas eigenlijk geen beste vriendin. Alle meisjes komen echter wel graag bij ons spelen.
    Onze dochter is hoogsensitief, wat het voor haar allemaal wat pittiger maakt. Zelf ben ik er ook geen persoon naar om met de andere moeders flink te discusseren over het gedrag van onze dochters. Dat vind ik ook moeilijk. Al mijn hele leven eigenlijk. Toch zou ik zo graag willen dat mijn dochter op een correcte manier eens leert voor zichzelf op te komen. Ik weet nl als geen ander hoe lastig het is als je je altijd afvraagt wat een ander van je vind.

Hebben jullie tips??

2. Eylem

Eylem Niet meer actief

Volgens mij zijn hier trainingen voor, waarbij een kind leert weerbaarder te zijn in een groep enzo...Misschien eens informeren bij je huisarts bijvoorbeeld?

3. Yellowsun

Yellowsun Fanatiek lid

23 apr 2009
    2.021
    287
    83
  4. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    mijn zoon begon judo vorige week om te leren hoe hij op moet komen voor zichzelf.hij vond het geweldig.

5. berbel

berbel Fanatiek lid

25 nov 2005
    2.800
    96
    48
    sovatraining, geven ze die niet bij je op school?
    Of een teamsport een idee?

6. Deliana

Deliana Niet meer actief

Je kan idd een assertiviteits -of weerbaarheidsraining proberen of een sport zoals judo. Vaak komt het voort uit te weining zelfvertrouwen / onzekerheid.

Daarnaast zelf het goede voorbeeld geven... Je zegt dat je niet graag met andere moeders discuseert (wat natuurlijk ook helemaal niet hoeft ;) ) maar sta je zelf wel stevig in je schoenen? Durf je wel voor je zelf op te komen?

7. Deliana

Deliana Niet meer actief

#7 Deliana, 16 sep 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 sep 2014
    Wat hier trouwens goed geholpen heeft (maar misschien niet helemaal vergelijkbaar omdat onze dochter net 5 jaar is)...

Dochter kreeg meer zelfvertrouwen doordat we haar meer zelf lieten doen en verantwoordelijkheden gaven. Bijv. simpele dingen als een pakketje bij de buren ophalen, iets voor mij vragen in een winkel, alleen rondjes om het blok fietsen, etc. Misschien kan je jullie dochter zelf boodschappen laten doen oid. Of andere verantwoordelijkheden geven? Of heeft ze daar geen moeite mee?

Voor jezelf leren opkomen hebben we geoefend door "te oefenen". Wanneer ze iets niet leuk vond/ tegen haar zin deed bespraken we dan hoe ze het de volgende keer moest aanpakken. Ook hiep het volgende boekje bol.com | Nee !, Sanderijn van der Doef | 9789021665795 | Boeken. Er zijn vast alternatieven voor 9-jarigen te vinden!

8. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hier al veel jonger daarmee begonnen...

Vooral door te praten, advies te geven en dr ook vooral dingen (onder toeziend oog van een afstamdje) zelf op te laten lossen.

1 van de dingen die mij het meest bij is gebleven eas op vakantie in oostenrijk... Ze werd geplaagd door een paar oudere duitstalige jongens.
    Of ze het echt als pesten bedoelden.. Ik denk het niet. Maar zo vatte onze dochter het wel op.

Uiteindelijk hebben we dr "gewapend" met een aantal duitse woorden waarmee ze kon aangeven dat ze het echt niet leuk vond.
    Geoefend met uitspreken tot het goed lukte en daarna terug gestuurd.
    (Oma in de stress want belachelijk... Van die grote jongens... Nog duits ook...)
    En natuurlijk gezegd dat als het echt niet lukte we dr heus wel kwamen redden maar dat ze het eerst zelf moest proberen.

Uiteindelijk kwam ze pas 2 uur later terug en had ze heerlijk gespeeld.
    Wij blij, oma ontstresst en een dochter met een succeservaring rijker.

Het is lastig.. Maar zeker met een 9-jarige kun je er best over praten.
    Over wat er gebeurd, haar reactie ne hoe anderen daarop reageren.
    En wat ze dus eventueel anders zou kunnen doen en wat dat voor reactie zou oproepen.

En ik heb inderdaad ook veel succesverhalen gehoord over "rots en water".
    Kun je ook eens naar kijken. Daar is ze met 9 jaar absoluut oud genoeg voor.

Deel Deze Pagina