Leraar belt kwart over 3 middag waarom dochter er niet was. (verlof ivm bruiloft). Ook lekker optijd

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door lovewinnie, 11 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Gisteren ging mijn zusje trouwen en had dus verlof aangevragen voor dochter. Goedgekeurd.
    Dus gisteren niet naar school. Wordt ik in de middag gebeld om 15.15 door haar leraar waarom mijn dochter er niet was. Ze is half 3 normaal uit. Lekker optijd vinden jullie niet?
    Ze zit in groep 8 en gaat alleen naar school en naar huis want heb zoon die op sbo zit die ik moet brengen en halen.
    Leraar wist niks van verlof. Was niet doorgeven . Wat vinden jullie in z'n geval?? Ik ben van mening dat leraar eerder naar ouders zou moeten bellen als een kind niet komt opdagen en hij van niks weet. Wat als er wat gebeurd is onderweg? Zou de dus al hele dag vermist zijn.
    Vind dit echt niet kunnen. Zou ik dit maandag moeten bespreken?? En wat is bij jullie op school de regel hier in??
    Reageer ik overdreven?
     
  2. PenF

    PenF VIP lid

    20 aug 2009
    8.288
    2.216
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Wanneer een kind er niet is dan belt school uiterlijk om 09:00 uur. Ik vind dit zeer schandalig eerlijk gezegd!
    Mijn kinderen fietsen ook zelf naar school, maar ik hoor het echt wel als ze er niet zijn. Overigens app/mail ik de juf altijd nog even apart.
     
  3. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier bellen ze ook om 9u als een kind er niet is, 45 minuten na einde schooltijd vind ik wel heel vreemd...
     
  4. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Mijn dochter is een kind wat altijd naar school wil. In vakantie en studie dagen kan ze wel janken. Als ze 41graden koorts heeft moet ik haar dwingen thuis te blijven. Ze is denk 3 dg per jaar ziek met een griepje . Zeker bij zulke kinderen die er altijd zijn en nu niet komt opdagen en de leraar weet van niks vind om het echt raar dat ik niet gebeld ben
     
  5. PenF

    PenF VIP lid

    20 aug 2009
    8.288
    2.216
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Ja ik vind het echt schandalig (werk zelf in het onderwijs). Ik zou hier zeker wat mee doen, zowel van docent als school vind ik het niet oplettend en meer dan vreemd. En niet alleen voor jezelf maar ook voor andere kinderen zou ik hier zeker wel over in gesprek gaan. Tuurlijk een foutje maken kan, maar dit gaat wel om de veiligheid van kinderen.
     
  6. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.502
    8.354
    113
    Hier bellen ze überhaupt niet. :eek:

    Ben 1 keer vergeten dochter ziek te melden, ben toen niet gebeld...

    Ik zou het wel aangeven maandag, ja.
     
  7. reckless

    reckless Bekend lid

    17 apr 2014
    788
    284
    63
    Op de school waar ik werk hebben we daar wel regels voor. Als ik een kind mis en ik heb niets gehoord van ouders over dokters- of tandartsbezoek o.i.d. dan maak ik een rondje langs m'n collega's of zij de telefoon hebben opgenomen en of het kind is afgemeld. Is dit niet zo, dan bel ik meteen ouders. Dat is meestal al voor 8.45.

    Ik vind het echt schandalig dat een leerkracht zo laat pas belt! Ik zou dit ook zeker aankaarten op school. Zoals eerder gezegd: het gaat wel om de veiligheid van je kind! Wat als er wel iets gebeurd is, daar moet je toch niet aan denken!
     
  8. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.490
    24.367
    113
    Toen ik nog voor de klas stond belde ik vrijwel meteen. Ik nam standaard eerst de absentenlijst door. En bij absentie van een kind, checkte ik eerst even bij de conciërge of er een telefoontje was geweest over dat kind, zo nee, dan ging ik meteen bellen. En dat waren dan kleuters die altijd gebracht werden of kinderen tot groep 5 die vaak nog gebracht werden.
    Dus 15.15 uur bij een kind dat zelfstandig naar school komt, vind ik helemaal absurd laat...
     
  9. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Ik heb besloten maandag gesprek aan te gaan. Ben echt wel geschrokken. Wat als er wat was gebeurd of een of andere gek der mee had genomen. Had ik van niks geweten tot kwart over 3. Ja was me ondertussen zorgen gaan maken waar ze blijft (is altijd kwart voor 3 max 3 uur thuis).
    Moet er toch niet aan denken
     
  10. Ella1988

    Ella1988 Fanatiek lid

    7 jun 2018
    1.047
    674
    113
    Om dan maar even een andere vraag te stellen...
    Overigens vind ik ook dat er al veel eerder gebeld had moeten worden en ik zou daar ook zeker over in gesprek gaan! Ik zou even vragen of dat de normale gang van zaken is. Beetje gek.

    Is het de school zijn verantwoordelijkheid dat jouw dochter niet op school aankomt? (Omdat er wat gebeurt is of spijbelt etcetera) Heeft ze een telefoon mee? Voor noodgevallen?
     
    Madeliefke vindt dit leuk.
  11. Glass

    Glass Fanatiek lid

    29 mei 2017
    2.027
    960
    113
    Vrouw
    Natuurlijk is het niet school zijn verantwoordelijkheid. Maar wel om te checken, hier kun je hele nare situaties mee voorkomen. Denk aan kindjes achtergelaten in de auto...

    Hier ligt het aan de juf, vorig jaar was ze zeer laks.
    Dit jaar is het beter. En werd ook nog apart gebeld door de overblijfjuf, want die had t niet doorgekregen. Goede zaak vind ik!
     
    humptydumpty en Ella1988 vinden dit leuk.
  12. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.975
    8.776
    113
    Wat raar, goed dat je maandag een gesprek aan gaat. Onze knul is nog maar 5 maar laatst hielp ik bij de inloop en was een kindje er niet. In de klas ging de leerkracht contact opnemen.

    Hopelijk gaan ze er na ook wat mee doen! Succes maandag, hopelijk laat je nog weten wat hij er zelf van vond
     
  13. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.490
    24.367
    113
    De school is niet verantwoordelijk voor (veilige) aankomst op school. Maar toch zeker wel verantwoordelijk voor kinderen zodra school begint. Dus als een kind niet op zijn plek zit om 8.30 uur, dan zal de leerkracht actie moeten ondernemen.
     
    Gewooniemand, Zonnestralen en Ella1988 vinden dit leuk.
  14. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.143
    15.211
    113
    Kind hoort op school te zijn òf afgemeld te zijn. Als dat niet is hoort school dat wel na te vragen.
    Vraag me af waarom je dit vraagt.


    Ts: ik zou ze dit ook erg kwalijk nemen. Dat hij niet gelijk bij aanvang belt vind ik niet heel raar, maar binnen een halfuur moet hij echt wel op school navraag hebben gedaan (bij veel telefoontjes snel achter elkaar kan het vergeten zijn gelijk ziekte oid door te geven, t zijn tenslotte ook mensen daar ;)) en bij geen informatie contact (laten) opnemen met de ouder.

    Maar dat er zo laat pas gebelt wordt komt op mij ook erg over als desinteresse. Je vergeet niet heel de dag dat een kind zonder reden een hele dag niet komt. 8.40 of 8.45 maakt niet zoveel uit maar pas ruim ná schooltijd... :confused:
     
    Gewooniemand en Ella1988 vinden dit leuk.
  15. Ella1988

    Ella1988 Fanatiek lid

    7 jun 2018
    1.047
    674
    113
    Omdat ik het soms moeilijk vind de juiste context uit een verhaal te halen. Het leek/kwam op mij over alsof de meeste mensen dachten dat het dan de leraar zijn fout zou zijn als er wat gebeurd zou zijn. Maar dat was dus niet zo ;).
     
  16. fairy2011

    fairy2011 Fanatiek lid

    28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Ja kwalijk dar ze zo laat pas bellen. Hier bellen ze om 9 uur al.

    Wil ik hem toch nog even omdraaien: hoe kan het dat de leraar het niet weet? Ik zou zelf op donderdag even een reminder per mail sturen als ik niet in staat ben om het mondeling te vertellen een dag van tevoren.
     
  17. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.143
    15.211
    113
    Nee, zijn fout is te laat navragen/bellen. Àls er wat gebeurt zou zijn verlies je daar een hoop tijd mee. En snel actie laat ook betrokkenheid bij de kinderen zien vind ik. Een vermist kind (want dat is ze op dat moment voor de leraar) moet prioriteit hebben, niet onder op zijn lijstje voor die dag.
     
    Ella1988 vindt dit leuk.
  18. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.143
    15.211
    113
    Ik niet. Wij moeten via de site verlof aanvragen, krijgen dan mail terug met een goedkeuring waarin staat dat het wordt doorgegeven aan de leraar(s) (volgens mij dezelfde mail). Dan ga ik niet nog apart een bericht sturen.

    Maar blijkbaar zit daar ook een fout. Verlof gevraagt en gekregen maar de leraar kan dat niet terugvinden/navragen? Administratie niet in orde?
     
  19. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Ze heeft een telefoon maar deze moeten op school ingeleverd worden en het is al 2x gebeurd dat deze gestolen is. En dat is niet de verantwoordelijkheid van school. Ze wil hem drm niet meenemen. De afstand is maar 1,2 km. Dus niet heel ver.
    Mijn dochter is zoals ik eerder zei max 2/3 dg per jaar afwezig en dan dood ziek en moet ik haar dwingen omdat ze koorts heeft . Ze is dol op school en leren en zou nooit maar dan ook echt nooit zomaar wegblijven. Ze zou eerder 15 min van te voren aanwezig zijn. In z'n geval is het toch nog raarder als een kind er niet is. Ik weet van mijn zus toen zij keer vergeten was ziek te melden (zelfde school) ze kwart voor 9 al belde. Dus ben daar een beetje van uit gegaan dat dat protocol is. Misschien stom maar ze zit in groep 8 en echt nog nooit meegemaakt dat ze te laat kwam of ik vergat af te melden en hier dus mee te maken gehad. Tot groep 6 bracht ik haar en zoon daar naar toe. Vanaf dat ze in groep 7 zit gaat ze alleen en breng ik zoon weg naar sbo (duo tandem, kan niet alleen fietsen ).

    Ik ben van mening dat school van half 9 tot half 3 verantwoordelijk is en als een kind er niet is ze minimaal even de ouders kunnen bellen /informeren wrm het kind afwezig is. Zeker als kind er normaal echt altijd is
     
    Gewooniemand en Ella1988 vinden dit leuk.
  20. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Wij moeten zo ook indd verlof aan vragen. Via de app, bevestiging gekregen en hun informeren de leraar. Dus ga er vanuit dat het dan goed zit
     

Deel Deze Pagina