Mn dochter heeft vorige week de bof gekregen (ondanks inenting) De eerste dag was het heel heftig, hoge koorts en enorme zwelling. De dag daarna alweer koortsvrij en de zwelling al een heel eind afgenomen. Wel gemeld op school en er is gelijk een brief uit gegaan naar de ouders van de kleutergroepen dat de bof is geconstateerd bij een kleuter. In deze brief krijgen de ouders extra info over de symptomen en het verloop. Er staat ook in dat wering niet noodzakelijk is. Mn dochter is op dit moment (4 dagen na de 1e symptomen) weer helemaal beter. Springt weer lekker rond en heeft alleen nog een hele lichte zwelling onder haar oren. Toch voelt het voor mij nog niet goed om haar naar school te doen. In de info brief staat dat de bof 9 dagen na het beginnen van de zwelling nog besmettelijk is. Mijn dochter kan dus deze hele week nog kinderen besmetten op school. Ik wil me hier niet verantwoordelijk voor voelen als dit zou gebeuren. 5 dagen voor het beginnen van de zwelling heeft mijn dochter ook iedereen kunnen besmetten, maar toen wist ik het natuurlijk nog niet. Mijn man vindt dat ik haar wel naar school kan sturen. Ze is weer helemaal beter, thuis verveelt ze zich enorm en je loopt overal risico om ziek te worden. Wat vinden jullie?
Ik zou haar persoonlijk nog niet naar school doen als ze nu nog anderen kan besmetten. Pas als die periode voorbij is, dan weer naar school. Ik zou het als ouder van de kindjes in haar klas ook niet kunnen waarderen als ze weer naar school zou komen. Ook al kunnen mijn kindjes overal ziek worden.
Natuurlijk hartstikke fijn dat jullie dochter zich weer beter voelt en vervelend dat ze zich verveeld maar waarom het risico om ziek te worden voor andere kinderen vergroten? Vind dat nogal egoïstisch klinken van je man. Dus ik ben het met jou eens en zou haar nog eventjes thuis laten.
Zeker niet naar school, je zou je behoorlijk lullig voelen als er andere ziek worden en dan kijken de ouders jou erop aan, dat wil je echt niet.
Nee, ik zou het niet op prijs stellen als een kindje met de bof (of andere besmettelijke ziekte) bij mijn dochter in de klas zou komen.
Ik zou haar denk ik ook thuis laten. De kans dat iemand er iets aan overhoud is klein, maar je zou het maar hebben kunnen voorkomen en gekozen hebben het niet te doen. Die verveling is ook op andere manieren op te lossen. Moet ik ook met mijn 3 jarige
Ik zou mn kind ook thuis houden tot het niet meer besmettelijk is. En inderdaad wellicht kan ze thuis wat opdrachtjes voor school doen.
Ik ben het met jou eens, ik zou haar thuis houden. Woonde jij nou ook in een regio waar veel gezinnen niet vaccineren (of haal ik nu mensen door elkaar?) Jouw kind heeft het, ondanks vaccinatie, gekregen. Dus het zou anderen ook kunnen gebeuren.
Klopt. Er zijn aardig wat kinderen op school die niet gevaccineerd zijn. Als die het zouden krijgen (van mijn dochter) zal het verloop bij hen waarschijnlijk ernstiger zijn. Ik heb het idee dat mijn dochter een zeer milde variant heeft gehad omdat zij gevaccineerd is. De kans is groot dat mijn dochter het heeft gekregen van een niet gevaccineerd kind (niet om met de vinger te wijzen hoor, ik respecteer hun keuze) Mijn man kan misschien wat egoïstisch over komen, maar hij ziet dat het voor mij nu gewoon 'zwaar' is. We gaan binnen 3 weken verhuizen, ik ben zwanger van onze 6e en voel me vaak erg beroerd door een behoorlijk lage bloeddruk. Ik waardeer zijn bezorgdheid naar mij toe, maar die paar dagen 'last' van mij dochter vindt ik minder erg voor mezelf als dat andere kinderen een groter risico lopen. Ik vind het overigens wel vreemd dat er op een officiële brief van de GGD staat dat wering niet nodig is. Terwijl ik uit jullie reacties begrijp (en die van mij ook) dat eigenlijk niemand er op zit te wachten dat zijn/haar kind wordt wordt besmet.
Tja, ik vind m toch lastig. Ik begrijp je gevoel hoor, daar niet van. Maar ik kan me ook vinden in het standpunt van je man. Wat als je zou werken? Als je kind zich verder goed voelt en jij moet dan thuisblijven van je werk omdat je bang bent dat je kind anderen besmet... In principe kan de besmetting ook al eerder hebben plaatsgevonden en om je kind dan nu nog 5 dagen thuis te houden. Zij mist veel op school en als jij werkt, moet je vrijnemen (bij sommige banen ook niet altijd handig). Tja en dat sommige mensen hun kinderen niet inenten....dan is dit inderdaad het gevolg daarvan: dat ze besmet kunnen raken en het ziekteverloop ernstiger is, dat is hun keuze geweest. Ze kunnen elders ook besmet raken, misschien van een kind dat wel gewoon weer naar school gaat als het zich beter voelt. Ik zou echt naar jouw persoonlijke situatie kijken. Ik zou het persoonlijk niet egoïstisch vinden als ze weer naar school zou gaan. Edit: U hoeft uw kind niet thuis te houden vanwege besmettelijkheid. Een kind met de bof dat iedere dag naar school of naar het kinderdagverblijf gaat, heeft zijn klasgenootjes namelijk al besmet voordat hij/zij de kenmerken van bof kreeg.
Ik denk dat GGD vanuit andere richtlijnen handelt (was het kind voorheen al besmettelijk), en dat ouders eerder uit eigen gevoel spreken. Bij bof zou ik mijn kind zeker thuis houden (met mazelen ed ook uiteraard!) Met lichte kinderziektes als waterpokken, 5de ziekte vind ik het lastiger.
Ik snap dat het voor jou pittig is thuis maar ik zou haar idd ook nog thuis houden. M'n zoontje is ook niet voor bmr gevaccineerd ook op advies van zijn arts ivm gezondheid. Maar ik kies daarmee niet bewust voor een hoger risico op de ziekte, het is zeg maar als hij de prik krijgt dan is de kans heel groot dat hij ziek wordt en anders is er een kleine kans dat hij heel ziek wordt.
Ik zou mijn kind thuis houden, ik zou het vreselijk vinden om te horen dat een ander kind toch de bof krijgt ook omdat ik weet dat er op school kinderen zitten met een verminderde weerstand
Ik zou haar ook nog thuis houden. Tuurlijk kon ze voordat ze het kreeg ook mensen besmetten, maar toen wist je het nog niet. Nu weet je het wel, dat is voor mij toch anders. Bij een ziekte als de bof nog eens extra ivm het risico voor eventuele zwangeren die niet beschermd zijn.
Ik denk dat de ggd het niet nodig vi d omdat de kans groot is dat ze iedereen allang had besmet indien diegene er gevoelig voor is. Wat is het beleid van school. Die hebben vast een goed onderbouwd advies mbt wel of niet naar school.