Hoi dames, voor mijn werk ben ik op zoek naar oude krantenartikelen van een moordzaak in 1998. In de betreffende moordzaak is toentertijd een jonge vrouw van 35 jaar en haar zoontje van 10 doodgeschoten op een vakantiepark. Ivm privacy kan ik niet alle gegevens plaatsen, maar denk je mij te kunnen helpen zal ik via een pb meer gegevens geven. Het gaat met name om krantenartikelen, rouwadvertenties etc.
Maar als het toch zo privé is dat er niet meer details gedeeld mogen worden, dan zal er in die krantenartikelen vast ook niet veel meer informatie over staan?
Ik bedoelde dat ik hier geen persoonlijke gegevens neer ga zetten, zoals namen van de slachtoffers. Deze heb ik wel, ik zoek deze gegevens voor familie van de slachtoffers.
"18 september 1998 Overloon In een recreatiebungalow schiet een Nederlander (51) uit België een vriendin (35) en haar zoontje (10) dood en pleegt daarna zelfmoord. De Nederlandse vrouw, eveneens wonend in België,was depressief vanwege een ongeneeslijke spierziekte."
dat is alles wat ik kan vinden, geen enkele krant heeft dat meer online staan zoals ik het nu kan zien. misschien idd zoals Twinkle Star even bij een krant (telegraaf) die toen ook bestond navraag doen. Ze hebben vaak nog wel een (papieren) archief.
Misschien op marktplaats kijken? Een vriend van me vond laatst een verzamelaar die van een bepaald onderwerp nog veel krantenartikelen had. Kleine kans, maar toch..
Dit vond ik ook, maar dat is informatie die ik al wist. De nabestaande zijn specifiek op zoek naar krantenartikelen en de rouwadvertenties. Door een ongelukkige samenloop van omstandigheden zijn ze deze kwijt. Ik zou de krant kunnen benaderen. Zou dit via mail kunnen? En kan je dit opvragen ook al ben je geen familie.
Voor gegevens uit de krant hoef je geen familie te zijn, de krant is immers voor iedereen te lezen. Maar als de familie dit graag wilt, waarom vragen ze dit dan zelf niet aan? als je als familie zijnde even belt of mailt naar de krant en het verhaal uitlegt werken ze waarschijnlijk harder dan als er iemand anders belt en het overkomt als een "verzamelaar" ofzo...
Ik zou gewoon vanuit jenaam en functie het verhaal mailen naar de krant. Wellicht zijn hier wel kosten aan verbonden. Deze mail gewOon naar het AD, telegraaf en plaatselijke krant mailen.
Je kunt het ook via archieven proberen. Het archief in de plaats waar het gebeurd is bijvoorbeeld. Het is natuurlijk overal weer een tikkie anders, maar bij ons in het Haags Gemeentearchief kun je de Haagsche Courant op microfiches (soort grote dia's) bekijken en dan kun je printjes maken van pagina's die je wilt bewaren. Je weet de datum waarop het gebeurde, dus het is niet zoveel zoekwerk. Misschien kun je op de site van de koninklijke bibliotheek nog online in kranten zoeken. Home | Koninklijke Bibliotheek Maar nog lang niet alle kranten zijn tot die recente datum gedigitaliseerd...
En misschien kun je hier iets vinden, aangezien moeder n zoon in België woonden? inmemoriam.be - Jouw zoekresultaat - Overlijdens Succes!
In de bibliotheek heb je meestal een plekje waar je oudere kranten kunt opzoeken (via de computer ed).
Voor zover ik weet niet. Ik moet het een en ander voor mij werk uitzoeken over de zaak. Meer het achtergrond verhaal. Dit in samenwerking met de familie. Aangezien de familie zo'n grote klap heeft gekregen door deze gebeurtenis, met name moeder, krijg ik niks tot weinig los. Ik moet het dus hebben van de nieuwsberichten in de media, wil ik verder komen met mijn onderzoek. Het verhaal kent zoveel mysteries, vooral doordat de dader zelfmoord heeft gepleegd. Het is heel privacygevoelig, daar ben ik mij van bewust. Maar omdat ik weet dat hier nogal speurders zitten, dacht ik ik probeer het eerst hier.