Mijn oudste (5,5 jaar) heeft een beste vriendin in de klas. Nu spelen ze volgens de juf te veel samen, en hebben ze geen aandacht voor andere kinderen. We hebben met haar afgesproken dat zij ze zoveel mogelijk uit elkaar houdt in de klas, andere werkjes, andere speelhoeken indelen ed. Buiten school om spelen ze alleen de woensdag middag samen, ze woont vlakbij. Ik heb nu het gevoel dat haar moeder niet meer wilt dat ze samen spelen, ze mag vaak niet enzo. Ik weet het, het is maar een gevoel en ik weet het niet zeker, maar het doet mij verdriet, omdat het hem veel verdriet doet, hij snapt niet waarom ze niet vaak meer samen mogen spelen (buiten schooltijd). Herkend iemand deze situatie, en hoe gingen jullie daarmee om?
Misschien moet je de moeder even vragen waarom er minder speelafspraakjes kunnen. Misschien heeft ze ook via de juf doorgekregen dat ze te veel met elkaar doen? En wil ze graag dat haar dochter ook met andere kindjes speelt en niet teveel met alleen jouw zoon? Vervelend natuurlijk voor je zoon maar ook voor hem een kans om nieuwe vriendjes te maken toch?! Zie het als een leuke nieuwe stap en ontwikkeling, probeer zelf een positieve draai eraan te geven en vraag andere kindjes te spelen!
Is er geen reden dat ze niet zo vaak kan spelen? Onze oudste kan alleen spelen op woensdag en vrijdag en nu hij al weken elke meer die dagen maar met 1 jongetje had gespeeld heb ik wel gevraagd of hij niet soms ook met andere kindjes wil spelen. Hij gaf aan dat hij dat wel wil maar niet “mocht” van het andere jongetje. Beetje claim gedrag dus. Ik reguleer nu wat meer door hem ook actief met andere kindjes af te laten spreken. Niet ten nadele van dat jongetje of dat hij niet met hem mag spelen (is een hartstikke leuk kind verder) maar ik probeer hem wel een beetje te sturen om af te wisselen. Misschien is er zoiets aan de hand?
Ik zou gewoon even vragen aan de moeder of ze wil dat ze minder afspreken. Misschien voor je zoontje leuk om eens iemand anders uit te nodigen om te spelen