wat zouden jullie aanpassen in dit schema?

Discussie in 'Voeding' gestart door sunshine1976, 20 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sunshine1976

sunshine1976 Fanatiek lid

14 sep 2009
    1.131
    0
    0
    NULL
    NULL
    #1 sunshine1976, 20 mei 2011
    Laatst bewerkt: 20 mei 2011
    Hoi,

Vanmorgen bij het CB geweest en ze gaven aan dat ze nog veel opvolgmelk drinkt, klopt ook. We willen dit gaan afbouwen/minderen. Maar ja hoe?
    CB adviseerde mij om de flesjes met steeds minder schepjes te maken en de laatste avondfles het handigst om te laten vervallen.
    En omdat je op een gegeven moment de kv helemaal laat vervallen kun je deze gaan mengen met normale melk.
    En als ze aan de 300cc zuivel zit vitamine D bij te geven.

Hieronder haar ritme.
    7:30 180 cc/6 scheppen
    8:30-9:30 slapen
    9:45 2 stuks fruit
    12:00 1 boterham
    13:00 180cc/6 scheppen
    14:00-16:00 slapen
    16:00 water/thee/sap aanbieden
    17:00 warm eten en kwark/yoghurt
    18:15-19:30 slapen
    19:30 180cc/6 scheppen
    20:15-7:30 slapen

- hoe kan ik de hoeveelheid melk het beste afbouwen. Ik doe per vandaag 5 scheppen ipv 6.
    - wanneer ga je kv mengen met gewone melk ( volle melk?)
    - ik kan toch niet in een keer de laatste avondfles laten vervallen? Nu zet ze het soms al op een huilen als de fles leeg is.
    - ze zit al in de fase 'zelf doen' waardoor er amper wat warm eten binnen komt, en haar het zelf laten doen en dan snel een hapje tussendoor geven, werkt niet want madam draait rigoureus haar hoofd de andere kant op:p. En om dan die avondfles te laten vervallen? Ik ben zo bang dat ze dan midden in de nacht wakker wordt van de honger.
    - en die laatste avondfles is zo fijn, nog even knus bij elkaar zitten:):) En nu wordt ze ook altijd nog wakker zo rond 19:30. Dan verwacht ze natuurlijk ook gewoon de fles.
    - CB zij ook dat ze beetje bij beetje met ons mocht mee eten, kruiden e.d. Maar ja ze slaapt nu nog gewoon rondom ons etenstijd.

Hoop vragen heb ik, heeft iemand tips hoe we dit zouden kunnen doen? Het duizelt mij nu namelijk een beetje hoe we dit nou moeten gaan doen.

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Kun je de dag niet beginnen met een bord pap i.p.v. met een fles?
    Die fles een uur na de boterham, vraagt ze daar om? Ook als je bij de boterham een beker water of thee of zo geeft?
    En wordt ze in de avond om 19.30 wakker voor haar fles, of moet je haar wakker maken?

3. adi

adi Niet meer actief

Ten eerste:
    Je MOET helemaal niet stoppen met die laatste fles, dat vind ik kanklare onzin. Om alle reden die je zelf ook noemt zijn wij nooit gestopt met de laatste fles, inmiddels krijgen ze hun avondmelk uit een beker. Maar hele volkstammen drinken nog warme melk voordat ze gaan slapen, en dan moet jouw baby van 10 maanden ermee kappen van het CB? Nee joh, hoeft echt niet.

- En ten tweede:
    Zoveel krijgt ze toch helemaal niet, als je bedenkt dat tot 1 jaar 500cc melk wordt aanbevolen. vanaf 1 jaar is dat 300cc

Waar je naar toe kunt is:
    - de middagfles laten vervallen. Oefen met haar dat ze meer brood eet tussen de middag en bied daarbij ander drinken aan;
    - 's ochtend pap geven met 100-150cc melk. Hier kun je langzaamaan kunstvoeding mengen met koemelk;
    - haar echt met jullie mee laten eten. Ze geeft al zelf aan dat ze het eten zelf wil doen, en samen met papa en mama is het nog leuker om te eten. Zo wordt het avondeten voor haar ook een maaltijd, en geen voer wat naar binnen wordt gewerkt.
    Mischien kunnen jullie zelf eerder gaan eten, of haar slaapjes zo sturen dat ze voortaan wel wakker is tijdens het eten?

4. Bri

Bri Niet meer actief

Ik zie 3 flessen, is dat echt zoveel?
    Ik zou zelf eerder de ochtendfles eraf halen en dan bijvoorbeeld pap of een boterham geven, die avondfles hebben wij ook nog.

Mijn dochter is 14 maanden en zij krijgt nog 2 keer een flesje (halfvolle) melk: één keer in de middag, voor het slapen en één keer 's avonds voor het slapen. Die avondfles heeft haar broer gehad tot hij ongeveer 2 was en dat wil ik met haar ook doen. Inderdaad omdat het zo'n fijn rustmoment is, en ze zich kan voorbereiden op het slapen.

Dat slapen rond etenstijd lijkt me wel lastig. 3 overdagslaapjes vind ik veel maar goed, mijn dochter is altijd al alles behalve een slaapkop geweest.
    En daar gaat je vraag volgens mij niet over. Maar als ik het zou mogen adviseren, zou ik proberen wat te schuiven (ochtendslaapje wat later, middagslaapje wat later, geen 3e slaapje meer). Zodat ze idd met jullie aan tafel kan.

Ik ben pas met koemelk begonnen toen ze 1 jaar waren. Eerst mengen met opvolgmelk en in een paar keer over naar helemaal koemelk (1/4 - 3/4, dan 1/2 - 1/2, dan 3/4 - 1/4). Meer voor mijn idee van wennen aan de smaak, waarschijnlijk hadden ze het ook wel in één keer gelust. Maar op zich mag het ook nu al, als ze tot nu toe goed reageert op melkproducten.

5. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik zou de laatste fles minderen. Dan kun je haar toch wat melk aanbieden, maar geen volle fles. Mijn zoontje heeft ruim 1,5 jaar die avondfles nog gehad :) En dan zo'n 100cc denk ik.

Verder zou ik de middagfles ook minderen, eventueel een extra boterham geven.

En 's ochtends zou je ook boterhammen kunnen geven ipv een fles.

(Nu niet alles in 1 keer doen, want dan zou ze juist te weinig melk binnen krijgen :D Maar dit zijn naar mijn inziens hele makkelijke en prima opties :) Ik zou zelf ervoor kiezen 's ochtends pap te geven, en de overige 2 flessen te minderen... waar kan uiteindelijk als eerste de middagfles te laten vallen en vervangen met een beker melk)

6. sunshine1976

14 sep 2009
    1.131
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank je voor alle reacties! super fijn om zo even te kunnen brainstormen voor de volgende stappen.

@dirksmama, die fles vraagt ze niet om, ze kan nog niet praten;) hihi flauw grapje! Nee, die fles zit er denk ik meer in als gewoonte, ze heeft heel lang weinig brood gegeten. Pas sinds een paar weekjes eet ze zo af en toe een hele boterham. En toevallig wil het vandaag dat ze er maar 130cc van gedronken heeft nadat ze 1,5 boterham had gegeten.
    Ze wordt inderdaad gewoon zelf wakker rond de tijd van 19:00/19:30.

@adi, thanks, bij deze besloten om vooral niet die laatste fles te laten vervallen. Gaan we nog even lekker van genieten:)!!
    Ik wil eigenlijk ook gewoon met z'n 3tjes eten 's avonds. Maar heb steeds het idee dat het niet werkt voor haar vanwege haar slaapritme, maar ik ga maar eens proberen om daar in te sturen. De middag proberen wat te rekken zodat ze dan wat later wakker wordt en zo ook later kan eten. I.v.m. werk is dat niet altijd mogelijk om vroeger te eten.

@bri, we hebben hier inderdaad een klein slaapkopje, vanaf de geboorte al. Ik vind het wel fijn hoor en zij doet het er prima op. Maar ik ga inderdaad proberen om de tijden wat te rekken zodat we gewoon met z'n allen kunnen gaan eten.
    We zijn er in ieder geval uit dat we gaan beginnen om die middagfles te minderen en uiteindelijk te laten vervallen. Uiteraard ander drinken bij de lunch.

@yukl, we beginnen de dag ook sinds deze week met een boterham (excl. de kdv dagen, moet ook, maar daar moet ik mijn vriend even in sturen....:p) Maar die boterham die pikt ze gewoon nog niet. Elke hap die ik geef duwt ze er weer uit.

De optie pap zie ik ook voorbij komen. Die hebben ik ook eerder geprobeerd maar ik kreeg het niet voor elkaar in de fles en bord pap was geen succes. Die laatste kan ik wel weer eens proberen, moet ze natuurlijk ook aan wennen.

7. fafje

fafje Niet meer actief

gek, cb zei hier gister dat de 3e fles ongeveer vanaf 1 kan afbouwen, maar dat 2 flessen met 12mnd nog goed is hoor..

je kan ook evnetueel de flesjes wat midneren...maar alleen als je het wilt

8. sunshine1976

14 sep 2009
    1.131
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vanmorgen probeerde ik te beginnen met een papfles, maar met nog geen 3 schepjes granen en een L speen kreeg ze er niets uit. Ik begrijp niet hoe mensen het voor elkaar krijgen om pap uit een fles te geven. Met Difrax werkt dat bij ons in ieder geval niet en een andere fles pikt ze gewoon niet.

En bij het bordje pap vanmiddag moest ze wederom kokhalzen. Ze vindt het echt goor! Ik denk dat we toch maar gewoon starten met brood en dan een flesje melk erbij doen in de ochtend. Met de werkdagen is dat iets onhandig maar ja uiteindelijk moet je toch gewoon aan de ontbijttafel gaan zitten en er de tijd voor nemen.

9. Yukl

Yukl Niet meer actief

Er bestaat een papspeen ;) Met een Y-gaatje. Maar als ze het niet lust, dan lust ze het niet. :)

10. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Wij gaven na de boterham in de middag 90/3 of 120/4. De ochtendfles met papgranen, of brood met een volle fles melk. En dan de avondfles.

Met 11 maand ben ik naast de lunch 100-150 cc melk gaan geven. niet gemengd, gewoon in 1 keer over van de warme FV naar koelkastmelk. En dat was geen probleem hier.

Een week later ben ik in de ochtend 1 boterham gaan geven met 150cc melk, of 150cc melk met papgranen.

De avondfles hebben we met 12 maand vervangen door een flesje thee met een scheutje melk. Toch lekker warm, maar niet teveel zuivel..

Zo ging hij van 500ccFV naar 300cc (+een scheutje) melk.

pap deden we met een 1-2-3 speen. Daar kwam genoeg uit..

11. misa

misa Niet meer actief

Ik weet niet wat voor adviezen je al ebt gehad, maar ik zou na de boterham gelijk een flesje geven, misschien maar 90+3 ofzo. En eventueel iets meer boterham.
    En de avondfles misschien een stapje omlaag (150+5) en de ochtendfles eventueel een papje van maken? Maar aan de andere kant: zo erg lijkt me die ochtendfles niet. :)

Oja,ik zou de gewone melk (uit pak) niet gaan mengen met fv. Maar in één keer geven. Desnoods wat opwarmen als ze koud niet lekker vind.
    En straks het middagflesje vervangen voor een 'glaasje' melk.

12. misa

misa Niet meer actief

Goed idee! En dan misschien een flesje van 90+3 erbij. :)

13. Chivay

Chivay Fanatiek lid

31 okt 2009
    3.552
    0
    0
    Utrecht
    :D Zie dat we slaaptechnisch hier een meisje met ongeveer een vergelijkbaar ritme hebben...

Hier starten we met een fles van 180+6
    Voor het fruit een uur/anderhalf uur slapen
    Rond 10 uur - 1 a 2 stuks fruit & thee
    (Soms slaapt ze hiertussen nog een uurtje.. als ze bv een vermoeiende dag gehad heeft de dag ervoor)
    Rond 12/1uur - 1.5 boterham, wat slokjes water tussendoor en een flesje 90+3
    Anderhalf a 2 uur slapen
    Rond 3/4uur - Sap + rijstewafel
    Rond 5/half 6 - Avondeten + slokjes water + beetje yoghurt of paar stukjes fruit als toetje
    Na het eten meteen wassen & slapen..
    Meestal wordt ze dan tussen half 8/8 uur zelf wakker.
    Rond 8 uur een flesje van 180+6 en 4 schepjes bambix..

Ze drinkt die papfles met een dentalspeentje... we starten met de M en 3 schepjes.. en wanneer ze niet meer verder kan doen we het 4de schepje erbij en dan de L speen.. (M gaat te langzaam en L te snel... )

Eerst had ze die papfles echt nodig om de nacht door te komen.. maar we hebben nu het idee dat dat niet meer zo nodig is.. dus willen nu langzaam de pap gaan afbouwen zodat ze straks weer een gewone 180+6 fles krijgt 's avonds..

's morgens zouden we dan de fles kunnen afbouwen naar een 90+3 en een boterhammetje erbij...

Zo krijgt ze dan tot een jaar 2x 90+3 en 1x 180+6
    en dan zouden de 2 halfjes daarna gewone melk kunnen worden..
    en de laatste fles willen we toch nog wel het langste houden.. Heerlijk momentje..

14. sunshine1976

14 sep 2009
    1.131
    0
    0
    NULL
    NULL
    haha zo leuk dat iedereen zo geniet van die laatste fles! Ik snap ook niet waarom het cb(wijkverpleegkundige) adviseerde om de laatste fles te laten vervallen. Ik meen me te herinneren dat ze iets zei in de trant van 'avondeten en dan de nacht door kunnen zonder laatste fles'. Ze zal vast wel door kunnen, maar we houden het gewoon lekker zo en ik minder de fles van de middag gewoon.

15. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Wij hadden hier ook een gat tussen avondeten en bedtijd. Om 17.00-17.30 avondeten. En dan rond 19.30-20.00 naar bed. Dan is het toch lekker met een warm buikje je bed in ;)

Maar het kan ook een klein flesje thee met melk zijn ipv een hele fles.

16. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Over die pap, weet je dat er veel verschillende soorten / smaken zijn? Van Bambix heb je ook met banaan. Kan gewoon met opvolg of gewone melk. Is vanaf 6 maanden, maar geef het hier ook nog wel. Miss. is dat een idee als je toch pap wil proberen.
    Hier doen we vanaf ze brood krijgt 90 cc melk.
    's avonds afhankelijk van hoe laat we gegeten hebben een klein flesje melk. Maar als je 's avonds na het eten een toetje geeft (yoghurt mag al bijvoorbeeld) kun je ook wat minder melk geven 's avonds. Zo kom je toch makkelijk aan de 300 cc melk.

Deel Deze Pagina