Tips gezocht: eliminatie zuivelproducten

Discussie in 'De lounge' gestart door Lynx, 24 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Komende maand moet mijn dochter zuivelvrij eten om te kijken of ze gevoelig is voor zuivelproducten. De huisarts zei: ' ik heb geen pasklare dagboekjes, maar je kunt op internet rondkijken echt alle zuivel, dus ook boter etc. vermijden. Als je er niet uitkomt dan kun je naar de diëtist om hulp te vragen.'
    Nu staat er op internet vooral veel over Vegan eten, dat zal wel helpen, maar ik weet niet of dat zo handig is bij een kind van 5.
    Dus mijn vraag aan jullie: Wie heeft er ervaring met het zuivelvrij eten en wat zijn bijvoorbeeld goede lekkere vervangers?

2. yaro

yaro Niet meer actief

Mijn zoon moest op zijn 5e ook spontaan zuivelvrij. Hij dronk haverchocomelk en yoghi van Oatly. Pure chocolade zonder melk, dus ook pure hagelslag en pure chocopasta. Plantaardige smeer en bakboter (tegenwoordig is het al veel plantaardig). Geen paprika chips meer om hem te leren dat dit niet meer zomaar kan. Nu eet hij het wel, hij weet dat veel niet mag maar sommige wel. Koekjes is hij gek op oreo.
    (Neger)zoenen zijn ook een succes hier.

Vooral veeeeel etiketten lezen. Het zit in de meest vreemde dingen. Zo ook in sommige vleeswaren, in brood, in snoep, in drinken als taksi enz. Succes

3. Glass

Glass Fanatiek lid

29 mei 2017
    2.191
    1.052
    113
    Vrouw
    Idd goed de etiketten lezen, eerst is het even lastig, maar al snel weet je wat wel en niet kan. Bijvoorbeeld die pure chocopasta, heb je hele dure lactose vrije van maar ah huismerk is ook lactosevrij. Die van de boni huismerk dan weer niet.
    Goed opletten met brood, beleg en bijvoorbeeld vleesvervangers.

4. Kukido

Kukido Fanatiek lid

16 jun 2016
    2.365
    2.962
    113
    op de website van stichting voedselallergie vind je veel informatie. Ook lijstje met andere benamingen voor melkhoudende ingrediënten.

5. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.797
    8.466
    113
    Vrouw
    Mijn zusje heeft dat ook gehad en bleek lactose intolerantie te hebben. Ze is wel naar een diëtiste gegaan voor tips en idd alle etiketten nalezen..

6. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    De eerste vraag is of het gaat om een vermoeden van lactosintollerantie of koemelkeiwitvrij? Dat lijkt hetzelfde, maar lactose vermijden is lichter dan koemelkvrij.

Bijvoorbeeld, in harde goudse 48+ kaas (standaard) zit geen lactose, maar wel de koemelkeiwitten.

Ik heb langere periode koemelkvrij gegeten vanwege twee allergische zoontjes. In het begin is het zoeken, maar uiteindelijk valt het mee. Ik kocht halverine voor op de boterham bij de lidl (blauwe verpakking), die is koemelkvrij. Net als de vloeibare bakboter (lees even de etiketten, er zijn meerdere varianten).

Het tijgerbruin van de lidl was hier ook in trek. Lekker brood, zonder koemelk. De harde broodjes van de lidl zijn ook vrijwel allemaal koemelkvrij. Ideaal :)

Verder is het een kwestie van in de supermark ingredientenlijsten lezen. Dan weet je op een gegeven moment wat wel/niet kan. Qua koek zijn peperkoekjes hier in trek, maar bijvoorbeeld ook bastonjekoeken en punsullies kunnen. Bij de action kan je ook kiezen voor kleine abrikozenflappen of cakejes. Er zijn veel meer opties, maar daarvoor kan je het beste toch zelf even lezen.

Sojatoetjes zijn ook standaard te koop, zoals vanillevla of chocoladevla. Maar ook yoghurt-achtige producten op basis van soja in het koelschap of bij de langhoudbare melk.

Vleeswaren is ook een kwestie van de ingredienten lezen. Filet american bevat melk, maar de meeste hamsoorten bijvoorbeeld weer niet.
    Qua zoetbeleg: jam, stroop, pure hagelslag (of hagelmix met puur/wit), pure vlokken, pure chocopasta, pindakaas, kokosbrood, vruchtenhagel, anijshagel, muisjes. Of te wel: keuze in overvloed

Op een gegeven moment weet je in jouw supermarkt precies wat je wel/niet kan kiezen. Succes!

Daniellexxx en Fje vinden dit leuk.
  7. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
  8. Regina88

Regina88 Niet meer actief

Wij eten voor voornamelijk Vegan en vegetarisch.
    Soms melk en ei, maar ik probeer dat zelf te beperken.
    Tip: lactosevrij betekent niet dat er geen melk inzit. Onze kinderen reageren daar ook op ;)
    Verder goed etiketten lezen. ik vind het reuze meevallen.
    Als je veel Vegan kookt moet je wel extra vitamine b12 slikken.

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Vegan bij een kind van 5 kan prima als je het goed uitbalanceert. Ik ken een gezin van vegan eet op ei na. En dat doen ze sinds de jongste 5 is. Ze slikken wel b12 en ik dacht nog iets.

Melkchocolade vlokken van Choca bevatten trouwens geen melk ;). En de danerolle croissantjes van de Aldi ook niet. Een paar jaar terug tenminste, zou je even moeten controleren :)

10. suus02

suus02 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.385
    858
    113
    home sweet home
    Lees mee, hier een dochter die weer melk vrij is gaan eten sinds 2 weken. Maar nu ook suiker vrij..... dus misschien nog tips die ik nog niet weet. Lactose vrij is inderdaad niet melk vrij! Taart is vaak het moeilijkst te vinden melk vrij. Sommige merken bladerdeeg zijn melk vrij en daar kan je met fruit iets lekkers mee maken ipv gebak. Pannenkoeken is goedte maken met rijstemelk. Wel goed opletten welke mix je gebruikt. Die met een kabouter erop is melk vrij.

11. yaro

yaro Niet meer actief

Ik maakte cake met pakjes waar geen melk in zat en deed daar dan plantaardige melk door.

Suikervrij is lastiger vind ik. Hier erg lang de combi lactosevrij en fructosevrij en dat vind ik een heeeel drama. Gelukkig is het verbeterd nu..

De oudste hier is lactose intolerant.
    De middelste waarschijnlijk ook, maar kon door darmontstekingen helemaal geen zuivelsporen hebben.
    De jongste is lactose intolerant en kan niet tegen de kleinste spoortjes appel en peer (waardoor eerst fructose intolerantie hoog op het lijstje stond.

Succes met uitzoeken.

12. Torretjeee

Torretjeee Niet meer actief

Mijn zoontje heeft een allergie voor melk en ei. Als ik iets maak voor hem dan vaak vegan en dan voeg ik toch het vlees toe :). Op brood kan jam, appelstroop, leverworst, kalkoenfilet wel maar geen kipfilet voor op brood daar zit weer melk in. Vis zoals kabeljauw zit ook melk in. Ik zou de producten die je nu gebruikt even nalezen of er melk inzit. En die vervangen voor een alternatief als er melk in zit.

13. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Bedankt voor alle tips. Ik zal wel even een uurtje extra uittrekken voor de boodschappen ;)
    Ik denk zelf dat het gaat om lactose -intolerantie. Toen ze baby was kreeg ze speciale voeding, was toen voorgeschreven door de ha. Dat hielp heel goed, latere introductie van melk gaf geen grote problemen, maar toch klaagt ze al jaren over buikpijn. Laatste tijd ook vaak misselijk en heel veel ongewenste lucht.
    We hebben nu een bloedonderzoek laten doen, maar ha zegt ook een maand elimineren van melkproducten om een allergie of intolerantie echt uit te kunnen sluiten (of bevestigen). Hoe straks op te bouwen weet ik niet, dus daar gaan we voor naar een diëtist.

14. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Zoals bij alles is het ook hier de verpakkingen lezen. Bij mijn supermarkt zat wel melk in de kipfilet met tuinkruiden maar geen melk in de naturel kipfilet.

Idem bij vis producten. Je kan dus eigenlijk nooit zeggen: dit kan allemaal wel of niet, want het verschilt per merk.

Voor taart was hier worteltaart ideaal. :) veel recepten te vinden zonder melk!

15. Torretjeee

Torretjeee Niet meer actief

Klopt altijd even lezen.. ze veranderen de samenstelling van producten wel eens. Zit er ineens toch iets in wat er eerder niet in zat. En van dingen waarvan je niet verwacht dat er melk in zit, kan er toch zomaar melk in zitten.

16. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    ja etiketten lezen zal hem worden. Maar ze noemen het wel eens anders. Soms echt melk, soms melkeiwit.
    Er is gelukkig ook veel zonder melk, maar het spontane is er even niet.
    Koekjes e.d. zijn er ook een hoop, maar het ligt echt aan welk merk. Soms het huismerk juist wel en het a merk niet of met andersom. Ligt vaak aan de boter die er inzit.
    Bastognekoeken mogen wel, maar elk merk is toch anders.
    Punseli's (stroopkoekjes), lotus speculooskoekjes (het echte merk).
    Bladerdeeg heb je ook plantaardig, maar dat zijn enkele.
    Dus inderdaad lezen en nog eens lezen.
    Ik hoop dat jullie erna gewoon duidelijkheid hebben wat er is.
    Dat altijd buikpijn hebben en winderig zijn klinkt idd wel als reactie ergens op.

17. yaro

yaro Niet meer actief

Hier de ervaring dat in veel gevallen alle goedkoopste producten minder vaak melk bevatten. Net of bereiding met melk duurder is.

18. Nutella

Nutella Actief lid

13 feb 2017
    387
    213
    43
    NULL
    NULL
    Toevallig ben ik afgelopen woensdag bij de diëtist geweest. Ik heb een lactose intolerantie gekregen sinds ik zwanger ben en ben sindsdien op zoek naar vervangers. Mijn diëtist zei dat je op de website van je supermarkt, bij mij de jumbo, alle ingrediënten van producten kunt nagaan. Hartstikke handig.
    En mocht het gaan om alleen een lactose intolerantie, dan kun je tegenwoordig ook lactosevrije melk, yoghurt of crème kopen. En anders is er van bijvoorbeeld Alpro heel veel op sojabasis. Zelf vind ik de choco en de banaandrankjes lekker en de vanilleyoghurt. En je hebt heel veel plantaardige boter en gerijpte kaas is ook lactosevrij.

19. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Bedankt dames, ik kan vooruit.

20. Regina88

Regina88 Niet meer actief

Ik gebruik deze site wel eens
    https://gewoonvegan.nl.
    Je toetst rechtsboven bij zoeken een product wat je zoekt, bijv Kruidenboter en je krijgt een paar opties voor Kruidenboter zonder melk en ei. Alles daar is Vegan, dus geen dierlijke producten en zonder melk en ei.
    Er staat niet alles op, maar je komt er zeker even mee vooruit. Ook staat erbij hoe het smaakt bijv.

Als je nog meer tips wil mag je ook altijd pben ;)

Deel Deze Pagina