Schoonouders hebben zitverhoger gekocht

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door sweetchocolate, 17 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sweetchocolate

sweetchocolate Niet meer actief

Hallo dames,

Mijn schoonouders hebben voor zoonlief een zitverhoger gekocht, zonder steun in de rug en zonder armleuningen. Zonder dat wij hiervan op de hoogte waren hebben zij dit gekocht.

Mijn schoonmoeder heeft namelijk te horen gekregen dat onze zoon maar liefst 200 gram boven de 15 kilo weegt. Dus MOET er een zitverhoger komen, zonder rug- en armsteun wel te verstaan. Het is immers een grote jongen. Althans, dat vinden mijn schoonouders.

Onze zoon is dus 15,2 kilo en 95cm met bijna 2.5 jaar. Ik vind het persoonlijk nog veel te vroeg en bovendien gevaarlijk op die zitverhoger, zonder enige steun waar dan ook. Bovendien snijdt de gordel in zijn nekje. Dé ideale oplossing van mijn schoonouders: Dan moet JIJ maar zo'n gordelbeschermer kopen. Nou, mooi niet. Het gaat mij niet om het geld van dat flut ding. Meer om het feit dat hun zulke radicale beslissingen nemen, zonder onze weet om. Ik vind het echt gevaarlijk. Ze willen echter niet luisteren naar mijn mening. Mijn vriend heeft dezelfde mening als mijn schoonouders. 15 kilo gepasseert? Op naar de zitverhoger zonder enige steun. Punt, uit, einde discussie.

Ben ik een zeikerd? Of mag het gewoon wel dat de gordel snijd in het halsje van zoonlief (al laat ik dat never nooit toe, dan maar zo'n prut ding kopen voor hun voor een paar euro)? Of heb ik gelijk dat het in dit geval echt niet mag? En als het niet mag, vanaf welke leeftijd mag het dan wel?

2. pinguin

pinguin Bekend lid

8 apr 2011
    974
    1
    0
    somewhere
    nou, het gaat om de veiligheid van jouw kind!
    hij i nog veel te jong voor alleen een zitverhoger!
    ik zou hier niet blij mee zijn.. maar dan wel zelf een andere stoel aanschaffen als je wilt dat hij bij hun in de auto zit..

3. Chilleke

Chilleke VIP lid

21 jan 2010
    10.869
    1
    36
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Brabant
    Euh nee je overdrijft niet! Gijs zit nog steeds in een autostoeltje groep 2 blijft hij voorlopig ook nog in. Hierna gaat hij in een groep 3 en daarna pas naar zitverhoger.

Ik zou niet willen dat mijn kind vervoerd word op alleen zitverhoger.

4. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ze mogen tot 18kg in een gr1 stoel. Als het hoofd niet verder dan halverwege de hoofdsteun komt. Dus zo lang mogelijk in die stoel houden.

5. Bri

Bri Niet meer actief

Mijn schoonouders gebruiken ook liever de zitverhogers dan onze autostoeltjes. Ik snap het wel; voor hen is dat makkelijker.
    Voor ritjes binnen de bebouwde kom vind ik dat geen punt, maar als de kinderen daar gaan logeren zet ik hoogstpersoonlijk de stoeltjes in hun auto. Ik vind die verhogers minder veilig dan de stoeltjes, ook voor mijn 19 kilo wegende 5-jarige. Bovendien zijn de stoelen voor hen veel comfortabeler.

Dat in de nek snijden vind ik zeker een reden om de zitverhoger niet te gebruiken. Als de gordel niet lager kan, dan is het kind te klein om zo vervoerd te worden. Gordelbeschermers zijn vaak niet veilig; zij belemmeren een goede werking van de gordel.

Dus nee, wat mij betreft zeur je niet. Ga erover in gesprek met je vriend en schoonouders en leg uit wat je wilt en waarom.
    Je schoonouders moeten gewoon doen wat je wilt. Maar dat je vriend er net zo over denkt als zij is een lastige.... Kun je geen betrouwbare informatie over veilig vervoer vinden? Lijkt mij dat hij veiligheid ook belangrijk vindt voor zijn zoon.

6. cynt1985

cynt1985 Bekend lid

8 jul 2008
    719
    0
    0
    Nee je bent geen zeikerd hoor hier zit de oudste ook gewoon nog in de stoel met rugleuning en hij is bijna 5 jaar en 20kg en zolang het best blijft hij er ook in zitten is wel s o veilig
    Bij mijn schoonouders heeft hij wel alleen een zit verhoger voor korte stukken gaan ze verder weg zetten we onze stoel in de auto.

Dus als jij het niet wel niet doen is echt gevaarlijk ook ze moeten 15kg zzijn of 3 jaar maar als hij te klein is veel te gevaarlijk vind ik

7. Biancamv2

Biancamv2 Niet meer actief

Mijn zoons waren met 2,5 jaar ook over op een zit verhoger.
    Maar zij waren wel een heel stuk groter dan jouw zoon.

Mijn meisje van net 18 mnd is 95,5 cm en past nog in een groep 1 stoel.
    Ze weegt maar net 11,1 kilo.
    Dus ze mag nog lang niet over.
    Ik heb het gemeten hoeveel ze nog over heeft in haar stoeltje en dat is 3,5 cm.
    Dan pas komt haar kruin boven het stoeltje.

Im geef je groot gelijk dat je je zoon nog niet op een verhoger wilt hebben.
    Voor hem zal een groep 1 stoeltje ook nog passen kwa lengte en gewicht.
    Dat is ook veel veiliger.

8. sweetchocolate

sweetchocolate Niet meer actief

Poeh, gelukkig. Las net nadat ik mijn openingspost had geplaatst een artikel over de zitverhoger. Schrok daar toch wel van eigenlijk, maar aan de andere kant werd mijn nare gevoel bevestigd.
    Ik heb vriendlief net datzelfde artikel doorgestuurd via de mail (hij werkt). Ook hij schrok ervan en gaat met zijn ouders praten. Ik kan zeggen wat ik wil, ze geloven mij toch niet. En om nou via de mail ook naar hun dat artikel te sturen.

Bianca, lange dame heb je dan! Wel een slanke zo te lezen.

Maar klopt, hij past nog prima in de Tobi. Ik heb laatst wel die hoofdsteun omhoog gedaan. Dan komt zijn hoofd ook niet halverwege de hoofdsteun uit.

Blij dat mijn gevoel is bevestigd:)

9. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm mja met die lengte en ongeveer gelijk gewicht paste onze dochter nog prima in d'r stoeltje.

Ik zou denk ik.. (En van manlief weet ik het wel zeker) een iets andere actie ondernemen dan een gordelbeschermer aanschaffen.
    En manlief is heel simpel.. Die zegt dan dat het gewoon niet gebeurd.

Overigens.. Die stoeltjes MET rugleuning zijn heel niet duur dus als ze het om het geld gaat is dat een bijzonder lam excuus.
    (Dan past ie vast nog prima in z'n huidige stoel en sparen ze maar voor een goedkope opvolgstoel. Wij hadden voor 40€ gewoon eentje van maxicosi... Kwestie van even de aanbiedingen in de gaten houden!)

10. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij zorgen hier voor de veiligheidsmiddelen bij opa en oma. Of we vertellen wat nodig is en oma koopt zelf, soms.

Dat ze soms de plank misslaan kan gebeuren vind ik, ik zou gewoon inhoudelijk uitleggen dat dat tegenwoordig niet meer als veilig wordt gezien en of ze het erg vinden om (op jullie kosten) een goed stoeltje te gaan gebruiken. Als je vriend dat bespreekt is dat nog beter ;)

11. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Dat mogen ze toch? Ze hoeven toch niet met jullie te overleggen wat ze kopen daarin zijn ze geheel vrij.

Net zoals jij geheel vrij bent in de beslissing dat hij dan niet met opa en oma in de auto mag ;)
    En nee je bent geen zeikerd. Af en toe vervoerd worden met een zitverhoger kan echt geen kwaad maar dan wel 1 met rug en zijkanten zodat je kleine beschermd zit.

Onze zoon is 6, 133 m en zit nu net een jaartje op een zitverhoger zonder rugleuning. Onze kleine meid is 3 en zit sindsdien op zijn zitverhoger met rugleuning etc. (even als voetnoot dat mijn kinderen behoorlijk op lengte zijn de kleine meid meet nu 1.09 m)

12. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Onze dochter zit net in de rodi (1 meter en net 15 kg) omdat ze niet meer paste in de priori.. Op alleen een zitverhoger zou ik ze nog niet zetten..

13. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Nee, je bent geen zeikerd want de EERSTE regel is.. pas het kind nog prima in zijn originele stoel.. lekker laten zitten!

14. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Zolang mogelijk in de groep 1 stoel. Hier is de oudste met ruim 3,5 jaar over gegaan eerst met rug leuning maar dat was heel onveilig omdat hij naar voren ging hangen en dat heeft zij bescherming geen nut meer.

Nu is hij groot 115 cm en 22 kilo met 4 jaar dus kan hij nu wel zonder rug leuning maar maar met 15 kilo echt niet.

Maar zolang als het past in de groep 1 lekker in de stoel laten.

15. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Een verhoger voor een kind van 2,5 jaar is echt hartstikke gevaarlijk. Maar dat wist je gelukkig al.
    No way dat iemand mijn kind onveilig zou vervoeren. Het is jouw kind, jouw verantwoordelijkheid en ik neem aan dat je niet wilt dat het wat overkomt. Ik zou ze heel duidelijk maken dat het gevaarlijk is en dat je het niet wilt.

De bekkenbotten van een kind van 2,5 jaar zijn nog lang niet volgroeid en kunnen een klap van de heupgordel nog niet opvangen. Ernstige inwendige schade zal het gevolg zijn van een aanrijding.
    Daarnaast blijft zo'n jong kind vaak nog niet goed stilzitten en dat is wel belangrijk als ze op een verhoger zitten. Ook tijdens slapen zal een kind opzij zakken als ze in een verhoger zonder stevige rugleuning zitten en dat is gevaarlijk omdat de gordel dan niet meer goed over het lichaam loopt.

16. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm met rugleuning zakt dochterlief hier ook uit d'r stoel als ze slaapt :(

17. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.791
    18.973
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Jammer dat je vriend en jij niet op één lijn zitten. Maar volgens mij is het toch gewoon zo dat een kind na groep 0+ naar groep 1 gaat en als het kind daaruit gegroeid is naar groep 2 en pas als laatste stap een keer naar de zittingverhoging?
    Sowieso hoort een kind altijd in de laagste groep te zitten die nog past.

Daar is echt wel betrouwbare informatie over te vinden. Consument en veiligheid bijvoorbeeld of de ANWB.

Ik zou er eerst voor zorgen dat je vriend en jij op één lijn komen. Schoonouders hoef je niet te overtuigen. Die mogen het er allemaal best mee eens zijn. Zo lang ze het kind maar niet op deze manier in de auto vervoeren.

18. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.791
    18.973
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
  19. adi

adi Niet meer actief

Mijn dochter van 95cm en 15 kilo mag van ons nog niet eens in de stoel-nr2, laat staan op een losse verhoging. Ze blijft lekker in een nr1 stoel zitten tot 18kilo en/of totdat de lengte het toestaat. Zo lang mogelijk iig.
    Haar zus past er met 105cm ook nog steeds in, dus ze mag nog 10cm doorgroeien.

Ik zou het kind gewoon niet op die verhoger laten zitten. ik zet haar eigen stoel over bij opa en oma in de auto, hoeven zij niet over na te denken of over te beslissen.

20. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Mijn kinderen van 4 en 2 zitten ook gewoon in een stoel, ook al wegen ze beiden ruim 15 kilo. Ik vind jou so gevaarlijk bezig dus idd: dan maar niet mee in de auto. Mijn ouders hebben een zitverhoger voor mijn oudste maar ik geef zo vaak mogelijk onze autostoel mee.

Deel Deze Pagina