Slapen overdag

Discussion in 'Baby en dreumes' started by cs1986, Nov 17, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. cs1986

cs1986 Actief lid

Mar 7, 2013
    117
    4
    18
    NULL
    NULL
    Mijn baby is bijna zes maanden. Wij hebben tot nu toe altijd rust en regelmaat toegepast. Wakker worden, voeden, op schoot, spelen en bij het eerste vermoeidheidssignaal naar bed. Zodra hij weer wakker werd, kreeg hij weer een fles en begon het ritme opnieuw. Hij is tot nu toe ongeveer 2 uur wakker en slaapt dan ongeveer 2 uur tot zijn volgende voeding. Dus overdag drie slaapjes. We moeten hem om 8 uur s avonds dan ook echt wakker maken voor zijn laatste fles.
    Ik merk alleen de laatste paar dagen dat hij iets vroeger wakker wordt 06.45 uur, in de ochtend. Hij krijgt dan rond half acht de fles en is dan heel snel al weer moe. Als ik hem dan op bed leg, wordt hij steeds te vroeg wakker voor zijn volgende fles. Dus dan speel ik met hem totdat het etenstijd is, maar dan is hij na de fles alweer een tijd wakker en gelijk moe. Ons ritme is dus een beetje verstoord. Iemand ervaringen hiermee en/of tips?

2. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Hoe is je schema overdag?

3. Tuttie

Tuttie Fanatiek lid

Jan 11, 2010
    2,855
    0
    36
    Als hij het verder goed doet is dat toch ook prima? Of huilt hij veel en is hij onrustig?
    Dochter had dit op een gegeven moment ook omdat ze korter gaan slapen.
    Nooit geen problemen mee gehad.
    Wel gaf ik rond 19.30 uur de laatste fles en daarna op bed. De 23 uur fles ging er met precies 4 maanden af omdat ze toen huilde toen ik haar uit bed pakte.
    Ons schema was toen zo:
    8 uur fles
    9-11.15 uur slapen
    11.30 uur fruit
    12 uur fles
    13-15 uur slapen
    15.30 uur fles
    17 uur groente
    19.30 uur laatste fles.
    Na fles van 8 uur ging ik haar wassen/aankleden en dan weer op bed.
    Middagslaapje in bed.
    Na de fles van 15.30 uur gingen wij altijd even weg en sliep ze in de kinderwagen.
    Tussendoor groente en daarna tukte ze ook wel ff.
    Dan om 19 uur naar boven omkleden, wassen, fles en op bed

4. cs1986

cs1986 Actief lid

Mar 7, 2013
    117
    4
    18
    NULL
    NULL
    Zijn ritme zag er ongeveer zo uit:
    07.00 wakker
    08.00 fles 200 cc
    09.30 naar bed
    11.30 wakker
    12.00 fles
    13.30 naar bed
    16.00 wakker en fles
    17.30 naar bed
    20.00/20.30 wakker maken voor fles
    21.00 slapen tot volgende ochtend.

Maar nu ging hij bijvoorbeeld om 12.30 naar bed en is nu wakker, terwijl hij over 1.5 uur de fles mag. Als ik hem er nu uithaal, weet ik niet of hij het haalt tot z'n volgende voeding...
    Pfff denk je eindelijk een ritme te hebben...

5. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Als je kind nog heel veel slaapt (de eerste maanden), is het relatief makkelijk om die aangerade volgorde slapen-wakker-voeden-spelen-slapen aan te houden. Maar nu is je kindje ouder, minder slaap nodig, en misschien iets vaker in de auto/wandelwagen/bezoek/enz, kortere slaapjes, langere slaapjes.
    Ik zou de volgorde loslaten, accepteren dat het ook andersom kan? Dus eerst slapen na de fles en daarna wakker voor volgende fles.
    Als je twijfelt in je voorbeeld of hij die anderhalf uur wakker haalt. Ik zou dan als hij na 1 uur moe wordt de fles gewoon een half uur eerder geven en dan op bed leggen. En als hij na een half uur moe wordt dan nog even op bed leggen om nog een uurtje te slapen. Dus iets flexibeler zijn, en kijken hoe je kindje daarop reageert. Misschien hou je liever vast aan een slaapschema, en dan zou ik elke dag hetzelfde schema proberen (maar kun je dus moeilijker weg van huis).

Mijn dochter is 5 maanden, en ze heeft een ritme in de flessen (7 - 11 -15 - 19, ongeveer), maar geen standaard ritme om te slapen. Ik leg haar op bed als ze moe is. En kijk een beetje hoe dat uitkomt met haar drinktijden en wanneer ik weg wil/moet. Als ik fles een keer een half uur eerder geef, is de volgende vanzelf wel vaak later. Ze kan 3 x een half uurtje slapen op een dag (KDV), maar ook 3 uur achter elkaar (thuis). Geen slaapritme, wel eetritme.

6. Esje13

Esje13 Fanatiek lid

Mar 4, 2013
    1,574
    0
    0
    NULL
    NULL
    Een tijdje geleden zat ik met dezelfde gedachte. Ik volg ook al vanaf 10 weken ongeveer het ritme wakker, voeding, spelem, knuffelen en eerste tekenen naar bed. Dat ging ook toen ze haast van fles naar fles sliep maar dat is al een hele tijd niet meer het geval. Ik maakte me ook zorgen of ik het dan anders moest doen en ik was bang dat ze zou wennen aan de fles voor het slapen. Maar ik denk dat het alleen belangrijk is dat je kindje niet wend aan het in slaap vallen dmv een flesje, vandaar ook het flesje na het wakker worden. Toen mijn dochter minder ging slapen was het vaak zo, wakker, half uurtje spelen, flesje, nog even spelen en knuffelen en dan naar bed. Soms was het ook wakker, spelen en flesje en dan nog 15 min knuffelen en slapen. Ik heb haar nooit door defles in slaap laten vallen omdat ik haar wilde leren om zelf in slaap te kunnen vallen en dus wakker in bed leggen.
    Nu ze nog minder slaapt ziet ons schema er regelmatig anders uit. Ze is nu 6 maanden en ons schema is ongeveer zo. Ze krijgt wel al bijvoeding.

Tussen 7 en 8 wakker en flesje.
    Slapen rond 10 uur tot 11.
    Fruit en rond half 12 flesje
    Rond 13 uur naar bed tot 14 uur.
    Dan uurtje spelen en rond 15 uur flesje.
    16.30 slapen tot 17.30
    18 uur groente
    18.30 badje
    19.00 flesje en nog even knuffelen en naar bed.

Zoals je ziet klopt bij ons ook niet wakker en flesje in die volgorde.

7. raspberry

raspberry Niet meer actief

Zolang je de max aan voeding niet overschrijdt, maakt het niet zoveel uit als er eens korter tussen de flessen zit. Dus prima toch als hij om half 8 een fles krijgt en de eerstvolgende dan kort erop, zolang hij net zo veel flesjes krijgt als tot nu toe?
    Rust en regelmaat en ritme zit 'm veel meer in voorspelbaarheid en vaste gewoontes, dan in strak steeds precies dezelfde volgorde aanhouden :) Gaat ook steeds minder haalbaar zijn, omdat hij langer wakker is en eetmomenten zich gewoon anders over de dag gaan verdelen, ds ik zou gewoon je kind volgen: honger=eten, moe=slapen :) Dan ontwikkelt zich doorgaans wel een nieuw ritme :)

Share This Page