Mijn partner heeft een goede baan bij een bedrijf waar hij al bijna 13 jaar werkt. Ze draaien volledig in ploegen systeem. Per dag zijn er 3 ploegen van 8 uur. Je wordt dus afgelost. Nu is het zo dat mijn partner de afgelopen 3 weekenden iedere keer te laat werd afgelost door steeds dezelfde persoon. Gisteren dus weer! Hij heeft bij de teamleider gezegd dat er weer geen aflossing was en dat hij een afspraak had thuis. Dus de teamleider gaf toestemming te vertrekken. Nu had hij een boos mailtje van degene die boven hem staat (dus niet die teamleider) dat hij was weggegaan en dat er nu niemand was. Hoe hij het in z'n hoofd haalde weg te gaan?! Is dit de omgekeerde wereld ofzo? Hij behoort toch op tijd afgelost te worden?! Vorig weekend grote ruzie gehad met schoonmoeder omdat mijn partner had afgesproken langs te komen die zondag. Hij zou om half 3 klaar zijn. Uiteindelijk kon hij pas om half 5 weg, omdat diezelfde aflossing er wederom niet was. Schoonmoeder boos dat we niet geweest waren en ik natuurlijk ook teleurgesteld dat ik de hele middag alleen zat op zondag. In hoeverre mag de werkgever nu verwachten dat mijn partner langer blijft? Het gebeurt regelmatig dat er een grote storing is en dan blijft hij ook altijd wat langer. Hij is nooit ziek, altijd een kwartier van tevoren aanwezig enz. enz. Als hij pas weg zou mogen wanneer de aflossing er is, zou hij nooit meer afspraken kunnen maken. Dit slaat toch nergens op?! Straks krijgen we een kleintje. Ik zie het al voor me dat de kinderopvang langer open moet blijven omdat papa niet op tijd kan zijn omdat zijn fijne aflossing weer eens niet op tijd is. Graag jullie mening!
Nou, lijkt me toch dat iemand dat maar een paar keer hoeft te doen, en dan staat ie op straat toch? Te laat komen (en zeker zooooveel!) is reden voor ontslag hoor... Vervelend allemaal! Kan je man redelijkerwijs weg zonder dat er iemand anders is, of komt het werk dan stil te liggen, ontstaat er gevaar, enz enz? In die gevallen snap ik de werkgever ook wel weer, alhoewel het natuurlijk raar is dat je man op z'n donder krijgt als een ander te laat komt.
nee de leidinggevende moet degene die je man moet aflossen eens flink onderuit de zak geven, heeft diegene toestemming om steeds later te komen? of doet hij het maar gewoon? zoals ik het nu lees geef ik je man groot gelijk!! ik zou niet 2 uur op mijn aflossing gaan wachten, no way! tenzij het een goede reden heeft.
Dat is zeker niet fijn. Het kan per bedrijf wisselend zijn, en ik zou het even na kijken in zijn cao. Is deze er niet dan is er waarschijnlijk een personeels handboek. Hoop dat het een beetje positief is wat erin staat!
Ik zou de cao er eens op naslaan. Lijkt me dat er in alle redelijkheid we verwacht kan worden dat de werknemer wat langer blijft, maar natuurlijk staat er wel een vergoeding tegenover. Mijn ervaring in de ploegendienst is dat de collega's er meestal 10 minute van te voren zijn m je af te lossen (en je bent er zelf ook altijd 10 min. eerder). Als ze die 10 min. later komen (dus 15.00u ipv 14.50u), dan kun je weinig beginnen, maar na het officiële einde van je werkdag lijkt het me dat er een oplossing gezocht moet worden. Zoek ook eens op hoe het zit met de verantwoordelijkheid, want vriendlief (die ook in de ploegen werkt) weet te melden dat je in de chemie de verantwoordelijk hebt totdat de aflossing er is en als je eerder weggaat.....
Oh wat irritant ja. Hier ook lang zoiets gehad, mijn man is het uiteindelijk hogerop gaan zoeken, zijn leidinggevende verwachtte ook steeds dat hij langer bleef. Hij werkt in gewone dagdiensten en middagdiensten. Hij is laborant en moest echt iedere middagdienst langer blijven omdat hij weer eens op een vrachtwagen of schip moest blijven wachten die te laat binnen kwam. Als hij weg zou gaan zou de fabriek niet verder kunnen (die wel gewoon nachtdiensten draait). Maar uiteindelijk was het gewoon standaard zo dat hij ipv tot 22.00 uur tot minimaal 01.00 uur of zelfs 03.00 uur werkte. Veel gedoe en gezeik gehad maar uiteindelijk kreeg hij z'n gelijk en mag hij gewoon om 22.00 uur gaan.
Hij is er dus om eventuele storingen op te lossen (als die er zijn). Hij werkt niet in de chemie, maar het kan wel behoorlijk in de soep lopen als het misgaat. Aan de andere kant hebben ze daar ook zogenaamde "springers" voor. Die kunnen ze elk tijdstip van de dag bellen en dan komen ze opdraven (binnen het half uur, omdat ze dichtbij wonen). Maar mijn partner draait gewoon een dienst mee in de ploeg. Het zal altijd een moeilijk punt blijven en het geeft ook niet als het eens een keertje uitloopt. Maar nu kwam het er gewoon op neer dat het vingertje naar hem gewezen werd, omdat hij "zomaar" was weggegaan. Zomaar zeker niet, want hij had er melding van gemaakt bij de teamleider en was met toestemming vertrokken. Maar ik kookte gewoon van woede toen ik dit hoorde. Ik zou wel eens een hartig woordje met die leidinggevende willen spreken. Heeft hij dan geen privéleven ofzo?!