hai hai! jaja ik ben weer druk aan de slag met school kheb de slag weer te pakken! maar nu moet ik dus even een enquete maken. ik moet op mijn stage onderzoeken hoeverre ouders tevreden zijn over de kwaliteit van de instelling en in hoeverre zij tevreden zijn over de regels etc. Maar nu weet ik dus eigenlijk niet hoe een enquete er uit ziet en kan het niet duidelijk op internet vinden. ik wilde gewoon een aantal vragen over bepaalde onderwerpen doen maar ja hoe begin ik zo´n enquete? het moet wel wat lijken natuurlijk.. de ouders van de kids moeten het uiteindelijk invullen dus het moet ook duidelijk zijn! wie kan mij tips geven of weet voorbeelden hiervan? Alvast bedantk!!!
Enquete Maken - Gratis online enquete tool Daar kan je je enquete maken en die wordt gegenereerd naar Escel of Word zodat je em kan gebruiken
dankje... kheb even gekeken maar voel me wel wat onnozel.. snap er niets van.. maar zit ook nog een beetje met de vragen in mijn maag.. heb al een aantal maar wil dr nog meer.. ik loop stage in de kinderopvang en wil deze rubrieken gebruiken voeding huisvesting uitstraling van medewerkers, aanbod spelmateriaal zichtbaarheid van visie van opvang activiteitenaanbod tijden voor halen en brengen van kind aandacht voor uw kind bereikbaarheid parkeermogelijkheden locatie wie kan me ideeen geven voor wat ik nog aan de ouders kan vragen wat onder deze kopjes valt?
even een tip, denk goed na over open en gesloten vragen. En suggestieve vragen. Ik neem aan dat je ook moet onderbouwen waarom je voor een bepaalde methode hebt gekozen. Je gaat een nulmeting doen (neem ik aan?) en je kiest voor een enquête. bedenk vaak dat bij een enquête het respons vrij weinig is. Maak hem niet te lang en niet veel opties, dan krijg je over het algemeen het hoogte respons
Je moet in je stage iets onderzoeken en je krijgt geen informatie over hoe je dit zou moeten doen? Beetje vreemd. Wat een enquete doe je niet zo maar even. Daar zit best nog wel wat werk in. Je onderzoeksvraag goed omschrijven, dan je doelgroep omschrijven, Dan vragen per onderwerp verzinnen. Dan de doelgroep benaderen. Dan moet je de antwoorden verwerken ( ga je dit doen met cijfers? Of ga je de antwoorden samenvatten) Nou ja, even eel kort een klein stukje onderzoeken. Dat is niet zo even gedaan. Misschien kun je school vragen voor een goed boek?
ik volg maar een mbo opleiding hoor dus zooo groot hoeft het niet te worden.. haha.. ik ga een vragenlijst dus maken voor de ouders.. zij kunnen deze invullen en ik ga dit verwerken en maak hier een samenvatting van.. en zo ga ik dit ook doen onder de medewerkers. het is een examenonderdeel dus over 4 weken moet het af zijn fijn he!!! ik vind het gewoon even moeilijk om vragen te bedenken en hoe ik even een goed begin krijg van de enquete.. ik weet wel dat ik de vragen gesloten wil houden en ze kunnen antwoorden door slecht matig neutraal goed of zeer goed in kunnen vullen..
Je kunt beginnen met Algemeen: Man Vrouw Leeftijd Relatie instelling Dan elke onderwerp die je wilt ondervragen een kopje van maken. Ik denk dat als je antwoorden wilt als goed/matig et cetera dat je dan het beste kunt beginnen met: Kunt u voor elk van de volgende onderdelen aangeven hoe u deze beoordeelt? en dan bijvoorbeeld: a: de kwaliteit van de voeding van de instelling * goed * neutraal * matig * slecht b: het aanbod van het spelmateriaal van de instelling * goed * neutraal * matig * slecht et cetera.....
Ik zou uitgaan van wat je wil weten. Dat klinkt misschien wel onnozel, maar zo bedoel ik het niet. Wat wil je precies weten en hoe operationaliseer je dat (of in normaal Nederlands, hoe omschrijf ik het zodat het meetbaar is)? Misschien heb je al een theoretisch kader? Dat helpt je vaak om te bepalen wat je wil weten. Dan komt nog de vertaalslag naar meten, waarbij je er op moet letten dat iedereen begrijpt waar ze antwoord op moeten geven. Een vraag als "hoe vaak gaat je kindje per maand naar het kdv" is makkelijk. Maar een vraag als "wat vindt u van het kdv" kan op 1000 verschillende manieren opgevat worden. Daarom is die laatste vraag minder goed. Let erop dat je enquete antwoord geeft op al je onderzoeksvragen, anders heb je straks niet alle info om je onderzoek af te ronden. Let op suggestieve vragen of vragen die een sociaal wenselijk antwoord oproepen. Als je nummerieke schalen maakt kan je nog een pilot doen waarna je de interne consistentie meet van je schalen.
ik laat jullie even zien wat nu mijn bedoeling is.. ben benieuwd wat jullie er van vinden.. ben niet zo goed in dit soort dingen dus voel me wel wat dom hoor het begin van de vragenlijst moet ik nog even over na denken.. kheb 5 onderwerpen voeding huisvesting openings en sluitingstijden aanbod spelmateriaal/activiteiten aanbod hierbij een aantal vragen maar moet er nog even wat hebben maar loop dus vast. voeding - wij gebruiken kruidvat flesvoeding bent u hier tevreden over? - bij ons geldt de regel eerst gezond op brood daarna iets lekkers bent u hier tevreden over? bij voeding wil ik nog wel wat vragen hebben.. huisvesting - wat vind u van de ligging van de locatie? - vind u de locatie goed bereikbaar? - bent u tevreden over de indeling van het gebouw? - vind u dat er genoeg parkeergelegenheid is? openenings/sluitingstijden - bent u tevreden over de huidige openings en sluitingstijden? - bij ons geldt dat als u na 9 uur komt dat u ons hierover moet bellen wat vind u hiervan? - als iemand anders uw kind ophaalt moeten wij hier van op de hoogte zijn, anders mogen wij het kind niet mee geven wat vind u hier van? hier wil ik ook nog wel wat meer vragen!! aanbod spelmateriaal/activiteiten aanbod - bent u tevreden over het spelaanbod op de groep? hier wil ik ook wat meer vragen! medewerkers hier heb ik ook nog geen vragen Wat vinden jullie er tot nu toe van? kunnen jullie me helpen met nog een aantal vragen? achter de vragen komt te staan -- - neutraal + ++ dus eigenlijk zeer slecht, slecht, neutraal, goed, zeer goed
Veel tips zijn al gegeven. ik zou zeggen; hou het zo klein en simpel mogelijk want het kan heel snel heel veel en breed worden! Gesloten vragen zijn dan mijns inziens het makkelijkste waarmee je de "makkelijkste" antwoorden krijgt. mmm... beetje voortbordurend op jouw vragen, zomaar iets wat me te binnen schiet: Voeding: - welke voeding gebruikt u thuis ( gesloten antwoorden van merken) - bent u tevreden over de kruidvat voeding? ja/ nee ( waarom niet? open vraag, bedenk wel wat je met de antwoorden doet. Is groeperen mogelijk? Tis wel een antwoord wat ik zou willen weten) Broodbeleg: extra vragen:wat gebruikt u zelf thuis? Wat vindt u vallen onder gezond beleg ( gesloten antwoorden). En wat onder ongezond? Weet verder niet of bij dat KDV ook weleens aan extraatjes wordt gedaan, maar bij ons doen ze af en toe pannekoeken, tosti;s, gebakken eitje. misschien daar een vraag over hoe dat gewaardeerd wordt? Misschien ook ingaan op kinderen met voedselallergie hoe en of daar rekening mee gehouden wordt en of dat naar tevredenheid is. Huisvesting: lastig. De vraag is denk ik ook: wat wil je met de uitkomsten doen? je kan een gebouw toch niet gaan verplaatsen of iets doen aan extra parkeergelegenheid? Dus probeer zo concreet mogelijk te bedenken wat je precies wil achterhalen?! Valt hygiene/ schoonmaak hier ook onder? Misschien daar wat vragen over. Dat zijn dingen waar wat mee gedaan kan worden op kleine schaal, mochten mensen daar ontevreden over zijn. openingstijden Een vraag over vakantiedagen? ruildagen? Ziekteverzuimregeling? Spelaanbod: vraag me af of ouders op de hoogte zijn van wat er allemaal gedaan wordt met de kids ( ben ik niet zo namelijk) dus misschien een introductie an wat er op de groep ligt en wat voor buiten activiteiten er gedaan worden? medewerkers: - Kent u de medewerkers bij naam? - Hoe tevreden bent u over de overdracht? - Hoe verloopt de communicatie? ( Boekje/ persoonlijke gesprekken/ vergaderingen met ouders erbij) Zomaar wat ideeen. De ene vraag leent zich meer voor open vragen, de andere meer voor gsloten vragen. Maar bedenk in ieder geval wat je met de uitkomsten wil doen en baseer je vraag daarop. Hopelijk ka je er wat mee?