ja is het onzeker of niet, ik weet het niet. zet het hier gewoon neer, waarschijnlijk kunnen jullie me gerust stellen. onze thijs is nu dus 8 maanden, en hij doet nog niets bijv omrollen van rug naar buik of zitten oid. hij kan wel omrollen naar de buik, heeft ie een paar keer gedaan, maar verder zelden. hij kan wel zitten, maar dan hou ik zn handjes vast. hij valt dan voorover of opzij. juf van de creche zegt dat ik me geen zorgen moet maken, straks gaat het allemaal heel snel achter elkaar, zegt ze. moet ook wel zeggen dat ie een flinke vent is, hij weegt nou 10,6 kg.
Ahh joh geen zorgen maken, Dani rolde al vanaf 3 maanden, maar zit pas uitzichzelf sinds 1 maand, toen was hij 11 maanden. De een is in iets heel snel en in het ander heel langzaam. Als je kindje nou overal mee achter liep dan zou ik me wellicht zorgen maken, maar dat is niet het geval toch?!?
nee hoor ... geen zorgen maken, zoonlief draaide hier voor het eerst met 8 maand, met 9 maand kon hij opeens stappen aan de hand en zichzelf optrekken aan de box en tafel, met 10 maand kon hij kruipen en met 11 maand kon hij stapjes los, met 12 maand liep hij helemaal los, elk kindje doet het op zijn eigen tempo, komt goed hoor
Vergeleken met die van mij rond die tijd, is het enige waarin hij verschilt het omrollen. Los zitten kon die van mij pas met 8 maanden, zelf gaan zitten veel later. Tijgeren deed ie al heel lang, maar hij is nooit vooruit gekomen. Pas vanaf maand 10 deed hij ene grote stap vooruit; kruipen, kort erna optrekken en rond de tafel lopen. Hij is vast bezig met andere dingen. Als je je zorgen maakt misschien even bij het inloop spreekuur van het CB langslopen?
Niet elk kindje is het zelfde. De voorgangers schreven dat ook. En je moet niet uit gaan van mijn dochtertje nu die kroop met zeven maanden en nu al bijna gaat overstappen. Ik denk en hoop dat hij straks ineens van zelf dingen gaat doen. Hij zal misschien weer voorlopen op andere dingen bijvoorbeeld zich goed kunnen vermaken iets in en uit elkaar halen blokjes of iets. Of al wat verstaanbaars terug brabelelen. Elk kind heeft zijn of haar eigentemp. Mocht je je toch zorgen maken kun je het altijd aankaarten bij het cb. En je kunt zelf wat stimuleren als je dat leuk vind met rollen optrekken. Van zitten staan zitten staan als jij hem vast houd.dat soort dingetjes.
Fleur deed dat ook niet echt met 8 maanden hoor. Wel heenrollen, maar niet terugrollen. Dat gebeurde een maand later en toen ging ze ook snel buikschuiven. Dus toen begon het pas een beetje. En toen ze 10 maanden was kon ze net aan buikschuiven en toen ze 11 maanden was is ze zelf gaan zitten, kruipen en staan en zette ze haar eerste pasjes langs de bank. Dus dat ging opeens heel snel. Komt echt vanzelf.
Mijn jongste was ook laat. Heeft ook bijna niet gerold maar kon wel zitten met 10 maanden. Met 14 maanden ging ze lopen. En sinds een week kruipt ze , hahaa, we lachen ons kapot als ze gaat kruipen want ze kijkt dan naar ons en verwacht dan een applaus. Maak je je maar niet druk, het komt echt goed.
Ieder kind zijn/haar eigen lijntje. Maar als je echt het idee hebt dat er iets mis is, dan zou ik actie ondernemen, anders niet.
Mijn oudste zoon was heel snel met puzzelen, tellen, begrippen etc en ging pas laat lopen. Mijn jongste is een stuntpiloot. Kroop met 6 maanden hard het huis door, stond met 7 maanden en rende het huis door met 10 maanden.......maar puzzelde pas heel laat en interesseert zich nu nog steeds niet voor denk dingen. Hij stunt liever. Dus.....ieder zijn eigen tempo.
Misschien is je zoontje wel supersnel met de ontwikkeling van de fijne motoriek? Dat valt natuurlijk minder op, want dat zijn echt de kleine dingetjes zoals alles oppaken met 2 vingertjes ed. Kruipen, zitten ed zijn natuurlijk ontwikkelingen waar je niet omheen kan! Mijn dochter was in vergelijking met haar nichtje (2 maanden ouder) ook langzamer met de grove motoriek. Maar de onopvallende kleine dingetjes deed ze gewoon sneller. Alleen dat zie je vaak niet. En opeens ging het hard en haalde ze haar nicht dubbel en dwars in! Ze liep zefs 2 maanden eerder (Mijn meisje met bijna 13 maanden en haar nichtje met bijna 15 maanden!) Dus meid, het zegt helemaal niks, Het kan opeens hard gaan!
ach ik weet ook wel dat het allemaal vanzelf komt, maar zie kindjes van zn leeftijd al het een en ander doen, vandaar. hij heeft iig al 2 ondertanden bedankt meiden voor de geruststelling