coalitie vraagje

Discussie in 'De lounge' gestart door moes, 18 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. moes

moes Fanatiek lid

20 jul 2006
    2.765
    9
    38
    dit is puur een vraag over de coalitie-vorming, niet over je eigen politieke voorkeur!

lees op de telegraaf dat een coalitie met vvd-pvv-cda niet doorgaat.
    nu gaan ze dan proberen vvd-pvda-d66-groenlinks.

maar waarom zou er niet een andere partij bij de vvd-pvv kunnen komen? ik bedoel, die 2 partijen hebben toch de meeste stemmen gekregen!

het heeft niks met mijn voorkeur oid te maken, maar waarom wordt
    een partij die zoveel winst heeft gemaakt bij de verkiezingen nu buiten spel gezet?

2. tico

tico Fanatiek lid

14 jul 2008
    1.311
    0
    0
    Dit komt omdat ze samen moeten kunnen werken, en de linksere partijen willen niet met wilders samen werken. Dit omdat hun standpunten over sommige dingen te ver uit elkaar ligt. ben benieuwd of ze er uberhaubt uitkomen. we wachten het wel af.

3. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Omdat ze niet naar het volk luisteren maar te druk zijn met hun ego's....
    Was 4 jaar terug met de megawinst van de SP ook zo!

4. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

8 jul 2006
    8.361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Toen de PVV zoveel stemmen had gekregen riep ik al meteen dat het helemaal niet uitmaakt wat het volk wil omdat Wilders teveel scheelt met de rest en dus toch niet zal lukken! Waarschijnlijk krijg ik gelijk ook...

Maar aan de andere kant snap ik het dus niet, want blijkbaar zijn er heel veel mensen met Wilders eens, daarvoor hebben ze ook op hem gestemd. Dus wat had het stemmen dan voor zin als de PVV echt niet in de coalitie komt?

5. moes

moes Fanatiek lid

20 jul 2006
    2.765
    9
    38
    dat heb ik dus ook!
    misschien weet iemand waarom er niet een andere partij dan de cda
    bij de vvd-pvv in de coalitie wordt geprobeert?
    volgens mij kwamen de vvd en pvv er samen wel uit, maar houdt cda de boot af.
    dan kan voor de cda toch een ander in de plaats komen?
    of denk ik dan te simpel?

6. Ellen27

Ellen27 Bekend lid

12 sep 2008
    739
    0
    0
    Dan zou er dus volgens de kiezer een coalitie moeten komen van VVD-PvdA-PVV... Maar de PvdA verschilt op teveel punten van de andere twee partijen om goed samen te kunnen gaan werken.

Ergens vind ik dat ze niet moeten zeuren, maar er gewoon uit moeten komen met zijn drieën. Dit zijn nou eenmaal de drie grootste partijen, het volk heeft gekozen...!

Aan de andere kant, als ze er bij het vormen van de coalitie eigenlijk al niet uitkomen, kun je er donder op zeggen dat ze het geen vier jaar volhouden.

7. Debster82

Debster82 Actief lid

29 mei 2007
    170
    0
    0

Precies wat ik dacht. Ik zei nog voor het stemmen tegen mijn man waarom stemmen we nog er wordt toch niet naar het volk geluisterd.

8. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.230
    6.683
    113
    Wacht even, de PVV mag dan wel het meest gegroeid zijn, maar de VVD en PvdA hebben de meeste stemmen gehaald. Ik vond het al vreemd dat de VVD direct met de PVV ging praten en niet met de PvdA. De VVD en PVV bleken toch niet zo op één lijn te liggen en een derde partij erbij zou het alleen maar nog lastiger maken. Daarom moet nu ook naar andere opties gekeken worden en dan is de PvdA een logische vervolgpartner.

9. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

30 jul 2009
    3.133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Ze moeten idd samen kunnen werken. VVD en PvdA hebben de meeste stemmen, de PVV is de sterkste stijger. Bij de VVD-PVV-CDA coalitie wordt ook één van de grootste partijen buiten spel gezet, nml. de PvdA. Je moet wel met elkaar door één deur kunnen (min of meer).

Tja... het zal sowieso een vreemd kabinet worden. Ze zijn allemaal net groot genoeg om elkaar flink dwars te zitten.

10. kvinna

kvinna Niet meer actief

Zoals Zilvervosje en Vogelinnetje al zeiden, de PVV is de op twee na grootste: VVD, PvdA en dan PVV.

Een coalitie is eigenlijk pas werkbaar als ze 76 zetels of meer in de tweede kamer hebben, anders kan de tweede kamer alles afstemmen wat de regering voorstelt. Dan heb je dus VVD, PvdA en PVV samen, maar PvdA wil niet met PVV, of je zou naar de kleinere partijen moeten gaan kijken (D66, GroenLinks, ChristenUnie), maar dan zit je voor je het weet met vijf partijen om die meerderheid te halen en D66 en GroenLinks willen sowieso al niet met de PVV.

Je zou ook een minderheidskabinet kunnen formeren (VVD en CDA bijvoorbeeld) met gedoogsteun van de PVV in de kamer, zoals in Denemarken (interessante reportage op NOVA van de week). Dan zouden VVD en CDA elke keer voordat ze een wetsvoorstel willen indienen moeten overleggen met de PVV om ervoor te zorgen dat ze een meerderheid in de tweede kamer hebben die voorstemt. Maar op zo'n manier geef je een partij die geen regeringsverantwoordelijkheid draagt (PVV) wel ongelooflijk veel macht, die kunnen mooi dreigen dat ze voorstellen afkeuren als er niet dit en dat instaat.

Lastig dus.

11. Jeem22

Jeem22 VIP lid

12 nov 2009
    7.203
    0
    0
    Den haag
    ik denk dat we over 4 maanden weer mogen stemmen..

Want hier komen ze nooit uit..

en wat er dan gaat gebeuren is al voorspeld..

En zoals al eerder gezegd werd de partijen moeten het met elkaar eens zijn gebeurd dat niet word er ook geen coalitie gevormd.. En zolang de PVV er blijft word er geen coalitie gevormd..

12. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    Ik verwacht ook dat we voor het eind van het jaar weer hebben gestemd. Ik denk ook dat ze hier niet gaan uitkomen.

13. Jeem22

Jeem22 VIP lid

12 nov 2009
    7.203
    0
    0
    Den haag
    Idd daan dat denk ik dus ook..

Ze kunnen hier ook niet omheen,
    Als er namelijk nog een keer gestemd word dan krijgt de Pvv nog meer stemmen..

14. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

8 jul 2006
    8.361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Maar als er dus opnieuw gestemd moet worden en de PVV krijgt dan nog meer stemmen dan zitten ze vast weer met hetzelfde probleem...

Ik heb het idee dat ze de PVV gewoon helemaal niet in de coalitie willen hebben! Te verschillend en past niet in het plaatje...

Ben zelf ook heel benieuwd hoe dit gaat aflopen!

15. Jeem22

Jeem22 VIP lid

12 nov 2009
    7.203
    0
    0
    Den haag
    klopt minuimuisje maar steeds meer mensen krijgen zo het idee dat we dus eigenlijk helemaal geen democratisch land zijn.

Want zoals nu je stemt ergens op maar waarvoor? Er word dus niet naar de burgers geluisterd.

En idd als er straks weer op de pvv gestemd word valt kunnen we weer stemmen en zo blijven we aan de gang net zo lang tot dat de mens toe geeft aan wát de "regering" wilt..

16. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    Jep!

Maar om even op de coalitie terug te keren.
    Vergeet niet, dat de PvdA ook niet happig is op regeren met de VVD.

17. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Wat een gemekker over 'ze moeten naar het volk luisteren'.
    Ik ben ook van het volk, en ik heb niet op de PVV gestemd. Als de coalitie met de PVV wel was doorgegaan, had ik ook kunnen roepen dat er naar mij niet geluisterd was. Zo werkt politiek gewoon.
    Er zijn altijd groepen mensen die hun stemkeuze niet vertegenwoordigd zien in het kabinet.
    Ik heb liever dat ze nu een paar partijen bij elkaar zoeken die wél met elkaar kunnen samenwerken, zodat ik volgend jaar niet weer naar de stembus hoef. Een stabiele regering kunnen we nu namelijk wel gebruiken met die crisis.

18. Amfy

Amfy Niet meer actief

weetje dit geouwehoer in nederland. we gaan gewoon over 3 maanden weer naar de stembus.en dan begin dit gemekker weer op nieuw.

maar ja als er dan gestemd gaat worden word de pvv de grootste partij dat blijkt uit de onderzoeken die zijn gedaan en dan???????????????????
    willen ze die dan weer niet in de coalitie?

19. Jeem22

Jeem22 VIP lid

12 nov 2009
    7.203
    0
    0
    Den haag
    Dat klopt dat blijft net zo lang door gaan tot wij wel op een partij stemmen die in de coalitie past

20. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.814
    3.342
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik sluit me hier bij aan ja...
    en inderdaad, wat iemand al zei, vvd en pvda hebben dan theoretisch de meeste rechten. Niet de PVV - het volk heeft in meerderheid voor deze 2 partijen gekozen.

Het is alleen voor iedereen érg duidelijk dat er iets moet gebeuren, waardoor de standpunten misschien juist nog wel verder uit elkaar liggen... Juist omdat het wat drastischer is. En dat maakt het vormen van een regering nog wat moeilijker.

Lukt het nu niet, dan zal na een volgende stemming onmiddellijk duidelijk zijn dat er water bij de wijn gedaan zal moeten worden door diverse partijen, die dat nu nog niet willen doen.

Deel Deze Pagina