Vraagje over controle arbo

Discussie in 'De lounge' gestart door Channie, 3 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Channie

Channie Fanatiek lid

13 okt 2005
    4.149
    0
    0
    Hallo allemaal,

Ik heb even een vraagje over de arboarts en mijn vriend zeg maar.
    Mijn vriend is gisteren door zijn rug gegaan en zit nu dus thuis. Hij heeft vandaag wel geprobeerd te werken maar het ging gewoon niet.

Nu is het zo dat ik zoiets heb van nu hij toch thuis is kan ons dochtertje wel bij hem blijven als ik naar school ben. Hij hoeft haar niet te tillen want ze kan lopen en zelf ook de trap op komen.

Hij wilt dit ook graag, want het komt immers nooit voor dat hij doordeweeks tijd met haar door brengt omdat hij altijd werken is. Hij zegt alleen dat het niet kan want als de controle arts langs komt van het werk dan zouden ze zeggen dat hij ook op haar kan ''passen'' dus kan hij ook wel werken.

Ik heb echter zoiets van dat je niet op je eigen kind past! Het is je kind daarmee uit die kan je niet zomaar weg toveren. Hoe zou ik het dan moeten doen als ik werk en ik zou door me rug gaan? Dan is er ook niemand bij wie ik mijn dochtertje even kan laten want ik kan haar immers niet weg brengen dan want ik kan haar niet op de fiets tillen.

Wat is hier jullie mening over?

2. Moesje1

Moesje1 Niet meer actief

ik zou het niet 100% zeker weten.. maar het lijkt me wel zeer onwaarschijnlijk dat je niet met je kind mag zijn als je ziek bent... dus als je zelf ziek bent moeten je kinderen het huis uit ofzo? want hij kan neem ik aan door de arboarts ook wel laten verklaren dat hij door zijn rug is gegaan.. dus is het geen ''smoesje'' om thuis te blijven met zijn dochtertje

3. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Waar gaat je dochtertje heen als hij werkt en jij bent op school?

4. valhalla

valhalla Niet meer actief

Ik zou het als ik jouw vriend was even overleggen met werkgever en / of arboarts.

Als hij normaal op zijn werk de hele dag moet tillen en alles of een zwaar beroep heeft, kan hij door zijn rug niet werken. Als hij normaal de hele dag in een ergonomische kantoorstoel zit en genoeg pauze kan nemen, zit ie misschien voor niets thuis omdat ie thuis nog rotter zit dan op zijn werk (zeg niet dat het zo is, maar zou kunnen zeg maar)

Als hij bijv. bouwvakker is zit ie niet voor niets thuis en zou ie om in beweging te blijven prima je dochtertje kunnen ophalen (mits in overleg dus, aangezien je gezeik krijgt als je zonder het te melden niet thuis bent, mocht je controle krijgen) vaak is bewegen juist goed? Heeft je vriend van zijn werk geen ziekteverzuimprotocol? Of een bedrijfsreglement waarin eea is vastgelegd?

Kortom, ligt een beetje aan jullie situatie...

5. Channie

Channie Fanatiek lid

13 okt 2005
    4.149
    0
    0
    Ja dan gaat ze gewoon naar het kinderdag verblijf maar wij hebben beide zoiets hoe minder ze daar is hoe beter wij dat vinden. Vandaag heb ik haar wel gewoon daar heen gedaan omdat ze dat zelf wou. Wij vinden het beide gewoon onzin dat ze naar het kdv moet terwijl één van ons thuis is.

6. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Als ze naar het KDV gaat zou ik het als werkgever wel vreemd vinden als ze daar niet heen gaat, je werkgever betaald daar immers voor.

7. Niet meer actief

ik zou haar gewoon minder heen brengen.. helemaal niet lijkt me ook neit goed voor haar zelf want dan is ze uit het ritme maar als ze normaal 4x heen gaat dan nu gewoon 1 of 2x.. en zou anders gewoon een smoes verzinnen voor het geval ze wel voor de deur staan.. ik bedoel hij voelt zelf wel aan of ie het aan kan of niet maar alsnog kunnen hun mischien wel moeilijk doen.. dus heb gewoon een smoes klaar staan en laat hem lekker met haar thuis zijn..

8. Channie

Channie Fanatiek lid

13 okt 2005
    4.149
    0
    0
    Nee bij ons word dit allemaal via mijn scholing geregeld loeki, dus zijn werkgever staat daar volledig buiten.

Hij doet bukkend staand werk zeg maar. Hij staat aan een tafel maar omdat hij zo lang is moet hij daarbij bukken en dat houd hij dus nu niet vol.

9. Niet meer actief

even offtopic: is dat altijd zo? want toen ik dat mailde naar P&O kreeg ik als reactie dat ik dat moest aanvragen via belastingdienst :( maar kinderopvang toeslag is wat anders dan een bijdrage van de werkgever.. zit overigens in de zorg

10. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Op dagen dat ik vrij of ziek ben gaat Annika iig gewoon naar het KDV, alleen als we op vakantie zijn gaat ze niet. Dat is om haar in het ritme te houden en ook om zelf te herstellen als ik ziek ben. Je moet er iig alles aan doen om zo snel mogelijk te herstellen. Het kan zijn dat de arbo dit ziet als belemmering van het herstel en dan KUNNEN ze moeilijk doen.

11. Channie

Channie Fanatiek lid

13 okt 2005
    4.149
    0
    0
    Erdala meestal wel dan betaald de werkgever 1/6de deel geloof ik maar omdat ik dus op school zit doet de gemeente dat.

12. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Je werkgever betaald aan de belastingdienst, dus daar zie jij niets van, maar iedere werkgever betaald aan de BD.

13. Channie

Channie Fanatiek lid

13 okt 2005
    4.149
    0
    0
    In mijn ogen zorgt ons dochtertje er juist voor dat hij sneller hersteld..ze houd hem in beweging en ze nodigd hem uit tot spelen een betere remedie bestaat er toch niet?

Oohja dit is voor mijn vriend overigens pas de eerste keer in 3 jaar dat hij ziek thuis zit op één dag buikgriep na..

14. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

18 aug 2007
    1.383
    24
    38
    Door de onregelmatige diensten van mijn man zal 't bij ons af en toe ook voor gaan komen dat hij de ochtend thuis is en dat zij naar 't kinderdagverblijf is. Tja, wij vonden de regelmaat voor haar dan belangrijker. We hebben ook over een gastouder nagedacht, maar vonden 't KDV pedagogisch gezien veel beter voor d'r ontwikkeling en 't leek ons voor haarzelf ook prettiger om een hele dag ergens te zijn dan even twee uurtjes bij een oppas wanneer papa al moet werken en mama nog niet thuis is.

Oftewel, je betaalt er voor, je werkgever betaalt eraan mee, het is goed voor d'r regelmaat, je zegt zelf dat ze 't leuk vind (heel belangrijk), waarom zou je d'r dan thuis houden? Kijk, als er permanent iemand thuis is, is 't anders, maar ik neem aan dat 't een tijdelijke situatie is.

Wanneer wij een tweede zouden krijgen en ik thuis zou zijn met zwangerschapsverlof (voorlopig nog niet in de planning, maar even voor 't idee) zou ik m'n dochter ook gewoon naar 't KDV brengen op de dagen dat ze altijd gaat. Als ik 'r eraf haal, moet ze daarna weer op de wachtlijst en is ze uit d'r ritme.

15. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Ik zeg alleen maar dat het zou KUNNEN.

16. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

18 aug 2007
    1.383
    24
    38
    Pfff, 7 berichten alweer erbij sinds ik keek... heb blijkbaar lang nagedacht (of was in de tv verdiept).

17. Channie

Channie Fanatiek lid

13 okt 2005
    4.149
    0
    0
    Ons dochterje heeft er zowieso niet zo gauw last van dat ze uit haar ritme is, toen ik herfstvakantie had is ze de hele week niet gegaan en daarna ging ze met net zoveel plezier gewoon weer heen.

Voor mijn vriend en haar is dit gewoon een kans om samen te zijn aangezien ze dit nog nooit voor een hele dag zijn geweest want dan ben ik er altijd bij.

Ik wil ook niet zeggen dat ze dus maar de hele tijd dat hij ziek is bij hem blijft want die keuze laten we ook aan haar als ze naar de kindjes wilt hoe ze het zelf zo mooi zegt dan breng ik haar naar de kindjes.

18. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

18 aug 2007
    1.383
    24
    38
    Als je dat wil, dan neemt 'ie toch gewoon een dag vrij? Beetje raar om zijn rugproblemen daarvoor aan te grijpen.

19. Channie

Channie Fanatiek lid

13 okt 2005
    4.149
    0
    0
    In zijn functie kan dat dus niet zo snel. Zijn rugproblemen heeft die nu eenmaal ineens maar ik zou niet inzien waarom hij dan niet bij zijn dochter zou kunnen zijn..

20. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

18 aug 2007
    1.383
    24
    38
    Hij kan wel bij z'n dochter zijn, maar niet, zoals jij zegt, om eens een dag samen te zijn omdat ze die kans nog nooit gehad hebben, daar is zijn ziekteverlof niet voor bedoeld.

En dat argument van 'in zijn functie kan dat niet', daar kan ik niks mee. In elke functie heb je vakantie en vrije dagen.

Ik zou haar gewoon op d'r vaste dagen naar 't KDV brengen, zo hoeft je vriend z'n rug niet extra te belasten (want als je dochter er wel is zal hij toch met haar bezig moeten zijn) en is hij door de rust die hij neemt hopelijk snel weer van z'n rugproblemen af.

Deel Deze Pagina