Gescheiden Ouders

Discussie in 'De lounge' gestart door Within, 5 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Within

Within Niet meer actief

Dag Meiden!

Ik zeg net tegen mijn man.. hoe ga je kinderen uitleggen dat Opa en Oma gescheiden zijn en dat Opa hertrouwd is?

Mijn ouders zijn 13 jaar geleden gescheiden. De ouders van manlief zijn al 28 jaar getrouwd. Mijn vader is in 2003 hertrouwd.
    Onze kinderen krijgen dus 3 oma's en 2 opa's bij wijze van :p Maar hoe leg je dat aan ze uit als ze oud genoeg zijn?

Zat ik me zo eens af te vragen :)

2. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    M'n schoonouders zijn ook gescheiden maar heb er eigenlijk nog geen moment over nagedacht hoe ik ze dat moet uitleggen.
    Zie niet veel problemen eigenlijk. Als ze erom vragen kunnen we gewoon eerlijk zijn, dat opa en oma niet meer gelukkig waren samen en daarom uit elkaar zijn gegaan.

Okey, dan bestaat er een kans dat ze bang zijn dat papa en mama ook uit elkaar gaan, maar meer dan geruststellen dat we gelukkig zijn samen kan ik ook niet doen.

Maar zoals ik al zei, nog niets hoeven uitleggen, tot nu toe vinden ze het allemaal normaal dat het zo is als het is.

3. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Wij hebben dan pas echt veel uit te leggen....
    - vader van man heeft een vriendin (zijn moeder is overleden)
    - mijn moeder is alleen
    - mijn vader is hertrouwd (al 20 jaar ongeveer)
    - de ouders van mijn mans 1e vrouw (die is overleden) zijn ook 'opa en oma'
    - de ouders van mijn mans beste vriend zijn ook 'opa en oma'

Dus.......... Gewoon vertellen. Ik zie het probleem niet zo....?

4. Lysette

Lysette Actief lid

22 jul 2009
    374
    12
    18
    The Big City
    Ehm, gewoon zoals je het ons ook vertelt...

Niet al te moeilijk over doen.. Kinderen zullen het gewoon nemen zoals het is.. Zie ook het probleem niet zo.

5. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

8 jul 2006
    8.361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Je hebt grote kans dat ze niet eens erom vragen omdat ze niet beter weten...

6. Within

Within Niet meer actief

Het is ook geen probleem :p Maar gewoon een nieuwsgierige vraag ^^

7. Springmuis

Springmuis VIP lid

19 aug 2008
    7.043
    0
    0
    Heb er eigenlijk nooit zo over nagedacht eigenlijk.. (is ook nog niet heel hard nodig hier hihi)
    maar kleine meid heeft ook 3 opa's en 3 oma's

8. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Mijn ouders zijn ook gescheiden. Mijn moeder heeft een nieuwe vriend, en mijn vader is nog alleen.
    Mijn vader is dus Opa, mijn moeder is dus Opa en de vriend van mijn moeder is Pake (komt uit friesland)
    De ouders van mijn vriend leven helaas niet meer, anders had hij nog veel meer Opa's en Oma's gehad hahahaha.

9. Springmuis

Springmuis VIP lid

19 aug 2008
    7.043
    0
    0
    Sorry, ik weet dat het een typfoutje is, maar moest er wel even om giegelen:):D:p:):):)

10. Troetelbeer90

Troetelbeer90 Fanatiek lid

11 okt 2010
    2.756
    0
    0
    Noord-Brabant
    Hmm tegen die tijd gewoon vertellen denk ik.
    Voor mij voelt het ook wel apart hier straks met de kleine. Mn mannetje is er nog niet helemaal uit hoe hij het wil vertellen of wil hebben.

Mijn ouders zijn nu bijna 20 jaar geleden gescheiden.
    - Mijn moeder is op dit moment alleen. Dus da's alleen oma.
    - De ex-man van mijn moeder ( de dader.. Hij is voor mij geen vader) hebben we geen contact mee. Hij zal nooit opa wezen!
    - schoonouders zijn gescheiden maar hebben beiden een nieuwe relatie.
    - schoonvader is gewoon opa. Maar zijn vriendin is eigenlijk de nicht van zijn zus ofzo weet ik veel. En die relatie staat mijn mannetje echt niet aan omdat ze zijn moeder veel pijn hebben gedaan. Die vrouw is dus meer mijn mannetjes nicht geweest dan zijn stiefmoeder. En dus ook geen oma! Absoluut niet.
    Die vrouw heeft ook weer kinderen die mijn schoonvader papa noemen.. heel ingewikkeld!!
    - schoonmoeder is oma. Maar haar vriend om die het woordje opa te geven vinden we nu nog te vroeg eigenlijk.. Geen verkeerde man hoor maar ze zijn nog maar 'enkele maanden' samen!

Ook hier een ingewikkeld zooitje dus. Maar het komt wel goed wanneer het zover is.
    Voorlopig heeft onze kleine aanstaande uk 2 oma's en 1 opa.

11. MamaMars

MamaMars Niet meer actief

Nog niet over na gedacht eigenlijk. Kids hebben aan oma's: Mijn moeder, schoonmoeder (overleden), vriendin schoonvader, vriendin mijn vader (die weer in Indonesië woont, dus ook al lastig) en mijn oma's die ze ook oma noemen.
    Dan nog mijn vader, schoonvader, 2e man van overleden schoonmoeder (man's stiefvader dus) en vriend van mijn moeder.
    En dat te bedenken dat ik het vroeger al bijzonder vond dat ik 3 opa's had omdat mijn oma was hertrouwd.

12. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Mijn opa en oma van moeders kant waren ook gescheiden, en mijn opa was hertrouwd. Mijn oma heeft, toen ik klein was, een aantal relaties gehad.
    Ik heb het als kind nooit gek gevonden om meerdere opa's en oma's te hebben, en heb ook altijd begrepen hoe de vork in de steel zat. Mijn ouders hebben het mij ook gewoon eerlijk verteld hoe het zat: opa en oma zijn gescheiden, punt.

Mijn eigen ouders zijn ook weer gescheiden en hebben allebei een nieuwe partner. Ik verwacht niet dat dit voor mijn zoon een probleem zal zijn/worden, aangezien het dat voor mij ook niet was.

Kinderen denken wat dat betreft vaak makkelijker/eenvoudiger dan wij ;)

13. Flippo123

Flippo123 Niet meer actief

Eerlijk gezegt nog nooit over na gedacht...
    Mijn ouders zijn al 22 jaar gescheiden (vanaf mn 4e)...
    Voor mij is t normaal eigenlijk, tja ben niets anders gewend...

14. Momfulness

Momfulness Niet meer actief

Mijn man zijn vader is overleden, maar zijn moeder heeft al zo lang een nieuwe vriend. Die noemt Guus ook gewoon pap, dus als Juliën groot genoeg is, dan zullen we hem uitleggen dat zijn opa vroeg overleden is.

Mijn eigen ouders zijn ook gescheiden. Mijn vader zie ik niet meer en die wordt hier ook niet meer ter sprake gebracht. Als Juliën er ooit naar vraagt dan zeg ik hem dat mijn vader het niet waard is om benoemd te worden. Mijn moeder is hertrouwd en mijn stiefvader wordt straks als opa gezien.

Ik denk dat kinderen hier pas naar gan vragen, zodra ze ook de leeftijd hebben om ze iets uit te kunnen leggen.

15. MrsDee

MrsDee Fanatiek lid

12 jun 2008
    1.647
    0
    36
    Overijssel
    Onze kinderen hebben 2 oma's en 1 opa. Mijn schoonouders zijn al 100 jaar getrouwd ofzo, en mijn ouders zijn al 12 jaar gescheiden. Mijn "vader" heb ik al jaren geen contact meer mee, heb ik het ook nooit over. Mijn moeder heeft meerdere relaties gehad, maar die werden gewoon bij naam genoemd.

Hier is alleen een keer gevraagd door m'n oudste (6jaar) waarom oma geen man heeft, toen hebben we verteld dat mijn "vader" niet zo'n lieve man is en dat we hem daarom nooit zien.
    Daarna heeft m'n zoontje nergens meer naar gevraagd, het is gewoon normaal voor ze.

16. Happygirl86

Happygirl86 Fanatiek lid

14 mrt 2009
    2.318
    0
    36
    Provincie Utrecht
    Onze ouders zijn ook beiden gescheiden, dus hij heeft 4 opa's en 4 oma's en nog 2 overgrootoma's :D

Ik vind het niet erg, hij wordt wel veel verwend, maar ja dat heb je met zoveel opa's en oma's.

Ze zijn voor mij allemaal evengoed opa en oma, ook al zijn ze aangetrouwd of alleen vriend/vriendin.
    Wanneer hij vraagt hoe het zit zal ik het gewoon uitleggen ;) maar dat zal nog wel even duren.

17. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    dit ken ik, mijn ouders zijn beide hertrouwd en mn schoonouders ook. Hier dus 8 opa's en oma's... Voor zoonlief nu al redelijk verwarrend want als mijn schoonvader op bezoek komt, en we zeggen dat Opa eraan komt, dan verwacht hij mijn vader(die ziet hij wat vaker) we hebben hier een foto-kubus staan met foto van mijn vader erin en die pakt hij dan en gaat wijzen 'die' en geeft de foto een kusje. super lief maar voor hem wel een soort van telleurstelling als de andere opa dus binnen komt lopen. Hier dus het probleem dat we niet weten hoe we duidelijk maken welke opa en oma nou op bezoek komt. van iedereen foto's in een kubus doen ofzo? en inderdaad, hoe leg je uit wie de 'echte' opa en oma is en wie aangetrouwd. denk dat het op zo'n leeftijd als onze zoon nog niet uit te leggen is. voor hem is het dood normaal. zelfde als dat een kindje 2 mama's heeft en gewoon niet anders kent dan dat.

18. Knuf de Konijn

Knuf de Konijn Actief lid

19 jun 2009
    499
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik had het vroeger zo, moest het soms even uitleggen:

Oma,
    vriend van oma (stiefopa) was gewoon voornaam,
    Stiefopa zijn moeder, stiefovergrootoma dus, was Opoe.

Opa,
    Opa's vrouw (stiefoma) was gewoon voornaam,

En gewoon een oma en opa.
    Echter mijn (echte) overgrootoma (ook opoe) was weer hertrouwd, stiefovergrootopa (tevens opoe!).

Conclusie, veel en veel te veel (achter(achter))kleinkinderen. Gezien ieder paar ook minimaal 3 en maximaal 9 kinderen had,

19. Botiwo

Botiwo Actief lid

30 nov 2010
    489
    0
    0
    NULL
    NULL
    De kleinkinderen uit het vorige huweljk van mijn schoonmoeder zeggen allemaal Nonno ( Opa, ze zijn allemaal Siciliaans ) tegen mijn schoonvader. Ze weten niet beter en vinden het prima. Die hebben dus ieder 3 opa's en 3 oma's.

20. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Als er meerdere opa's en oma's zijn kan je vertellen wie de papa en mama van papa zijn en wie de papa en mama van mama zijn.

Deel Deze Pagina