Basisschoolkeuze

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by snoebeltje, Mar 26, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. snoebeltje

snoebeltje Bekend lid

Mar 3, 2009
    951
    3
    18
    Ik werk in de psychiatrie
    Haarlem
    Hee meiden
    Wat zouden jullie doen:

We hebben vlakbij een school, maar die is (ik haat de term maar goed) een zwarte school; 90 procent allochtone afkomst en dat merk je: tussen de moeders wordt er alleen marrokkaans of turks gesproken. (dochtertje zit daar nu op de peuterspeelzaal die daar in zit). Moeders spreken bijna geen nederlands.
    Er is 10 minuten met de auto (lopen is echt te ver) een school waar het goed gemengd is (ben absoluut geen racist en vind verschillende culturen leuk, maar de verhoudingen moeten mi goed zijn).

Ik heb bij beide scholen wel een goed gevoel, behalve dat op de eerste dus bijna alleen allochtone kindjes zitten (zo noem ik het maar even): bij mn dochter bijv. in t klasje 2 kinderen van nederlandse afkomst, de overige 13 turks/marrokkaans.

wat zouden jullie kiezen?

2. Enora

Enora Lid

Feb 20, 2013
    10
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als je zegt dat veel ouders onderling ook op de eerste school Turks etc praten zal het aantal nt2 kinderen erg hoog zijn. De aandacht van de leerkracht gaat dan voornamelijk daar naartoe. Er zijn waarschijnlijk meer aandachtskinderen.

Heb je de scholen al bezocht? Dat zou ik doen en dan ook een aantal vragen stellen.

3. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Dat is de reden waarom ik Jelle en Jitte naar de school 1 dorp verderop heb gedaan. Hier in het dorp wel een "witte" school, maar wel veel Poolse kindjes omdat er veel Polen wonen. En die hebben ook een behoorlijke taalachterstand, juit omdat ze met zoveel Polen bij elkaar wonen. Er is geen reden voor hun om NL te leren. Met alle gevolgen van dien op school, dus.

Jelle is (naar nu blijkt) een snelle leerling, maar dat wist ik nog niet toen ik naar scholen ging kijken. Wij waren idd ook bang dat hij tussen de wal en het schip zou vallen als hij een gemiddelde tot betere leerling zou zijn. Dat risico wilden we niet nemen, dus hebben we voor een dorp verderop gekozen.

Scheelt trouwens wel dat we in beide gevallen toch met de auto moeten aangezien we in het buitengebied wonen.

4. Mrs Hair

Mrs Hair Fanatiek lid

Jun 9, 2010
    3,330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    Hier om de hoek ook een 'zwarte' school, 90% allochtoon. Ik ben absoluut vóór integratie, maar naar mijn mening is hier geen sprake van een reële afspiegeling van de maatschappij. Bovendien inderdaad veel aandachtkindjes, ik wil dat niet voor mijn kinderen.

Dus onze jongste gaat een eindje verderop naar een Daltonschool binnenkort. Die is mooi gemengd, ik denk 20-30% allochtoon. Dat vind ik een reële verhouding, 100% wit hoeft ook absoluut niet.

5. snoebeltje

snoebeltje Bekend lid

Mar 3, 2009
    951
    3
    18
    Haarlem
    heb ik gedaan ja. Zwarte school zegt zelf ook dat ze een zwarte school zijn. Maar dat er veel aandachtskinderen zijn hoor je ze natuurlijk niet zeggen...wel dat er "veel structuur" geboden wordt.

Andere school zegt dat er heus wel aandachtskinderen zijn maar over het algemeen niet.

6. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja.. Afspiegeling van de wijk hier... Is voornamelijk Turks :)
    Toch maar een wat gemengdere school gekozen :)

7. snoebeltje

snoebeltje Bekend lid

Mar 3, 2009
    951
    3
    18
    Haarlem
    Mh, dat autorijden ben jij dus gewend;)
    heb je 1 auto of 2? Wij 1, vraag me wel af hoe dat moet als ik met de auto naar t werk ben.
    onze dochter is heel erg snel met taal (bijv: " mamma, je moet de billetjes van broertje wel insmeren hoor, anders raken ze geirriteerd":)) en ik zou het heel erg vinden als ze dat niet stimuleren bij haar, en haar een beetje laten zwemmen omdat ze "toch wel meekomt"

8. snoebeltje

snoebeltje Bekend lid

Mar 3, 2009
    951
    3
    18
    Haarlem
    helemaal mee eens. En hoe lang moet jij ervoor rijden?

9. snoebeltje

snoebeltje Bekend lid

Mar 3, 2009
    951
    3
    18
    Haarlem
    Je bedoelt dus een wijk verderop?

10. snoebeltje

snoebeltje Bekend lid

Mar 3, 2009
    951
    3
    18
    Haarlem
    ben je lerares?

11. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

Dec 13, 2009
    3,378
    2
    0
    Persoonlijk zou ik kiezen voor een school waar niet een eenzijdig beeld te zien is.dus niet een 'witte' of 'zwarte' school maar lekker gemengd!

Hier om de hoek is een multiculti school.veel culturen maar niet alleen maar uit een land.dat zou voor mij echt wel een optie zijn ook omdat ik de school leuk vond en positief was na het gesprek.

Toch ga ik om andere redenen voor een andere school.dat is een montessori school.maar de multi culti school was zeker een optie!

12. snoebeltje

snoebeltje Bekend lid

Mar 3, 2009
    951
    3
    18
    Haarlem
    school verder weg is ook multiculti hoor: 34 procent allochtoon.

13. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Wij hebben 2 auto's, met 1 auto red je het hier niet. De dichtstbijzijnde winkel is vlak bij school, dus ook 4-5 kilometer. Per dag rijd ik zo 25 tot 30 km, heen en terug naar school.

Daarbij komt dat mijn werk 30 km verderop is en niet te doen is met het OV. Ik begin om 7.00, de eerste bus gaat hier rond 6.15, met een beetje geluk zou ik dan om 8.00 op het werk zijn en dan heb ik het nog niet over hoe vaak ik over moet stappen.

Scheelt ook dat de bus van mijn man op de zaak staat, dat kost ons prive dus geen geld (ok, de bijtelling, maar daar merk ik niks van) en ik kan af en toe een keer tanken op de zaak. ;)

14. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

Jul 25, 2008
    1,945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Hier 2 halfbloedjes... en ik kon kiezen uit overwegend donker (minimaal 50% op de meeste) hier in de wijk...
    Of in een wijk verderop... precies de school die ik wilde, veel uitdaging, veel extra stimulatie voor de vlotte kinderen, Dalton... maar helaas zijn mijn kinderen bijna de enige getinte kinderen. Ze vallen nog niet echt op, maar mijn ex op het schoolplein wel. En er zijn zelfs al wat opmerkingen gevallen... maar we proberen er niet op te letten.

Share This Page