Ha dames! Een vraagje; wie van jullie heeft ervaring met het prenataal (dus tijdens de zwangerschap) afkolven (met de hand) van moedermelk? Mijn lactatiekundige raadt mij dit aan, ivm bepaalde vervelende allergieën die ik zelf heb. Waardoor het extra belangrijk is dat ons kleintje straks moedermelk binnen krijgt. Het voorkolven zou niet alleen helpen om een mini voorraadje aan te leggen, ook kan dit je vertrouwen in het slagen van de borstvoeding opkrikken Ik ben het nu aan het overwegen. Heeft iemand van jullie dit ook gedaan? Zo ja; tips? En ik ben vooral ook benieuwd: na hoeveel tijd/keren kwam er ook daadwerkelijk iets uit en ging het een beetje lopen? Alvast dank
Ik dacht altijd dat dat niet mocht omdat het weeën op kan wekken als je ineens begint met je borstvoeding en je kindje is dr nog niet
Dit mag vanaf 37 weken geloof ik idd omdat het weeen op kan wekken. Deze kans is echter niet zo groot al het alleen handkolven is, met de machine mag nog niet voor de bevalling. ik heb er nog geen ervaring mee maar overweeg het ook te gaan doen deze zwangerschap om zo het idd vast op gang te helpen voordat de kleine er is. (ik wil geen rechtstreekse borstvoeding gaan geven maar alles kolven en met de fles voeden)
Mag/kan in sommige situaties (als je daar als het ware voor bent goedgekeurd door je verloskundige ) vanaf ongeveer 37 weken. Het wekt geen weeën op. Er komt een mini beetje oxytocine vrij bij tepelstimulatie, dat weeën opwekkende stofje voor de bevalling. Bij seks komt er bijvoorbeeld nog veel meer vrij. En dat mag ook gewoon de hele zwangerschap.
Ik handkolf sinds een paar dagen om straks een kleine voorraad te hebben mocht mijn babyboy straks gaan dippen met zijn suiker vanwege mijn zwangerschapsdiabetes. Maar heb tot nu toe geen drup. Voorweeen worden wel iets erger
Het is mij ook aangeraden door lactatiekundige ivm een groot kind bij de bevalling zodat evt een suikerdip met eigen voeding kan worden tegen gegaan... Ze raadde me aan even op YouTube te zoeken naar filmpjes... En dan eerst een warme does te nemen en in een beker proberen op te vangen....
Ik heb het bij de vorige zwangerschap gedaan.ik gaf toen ook nog borstvoeding aan de oudste dus ik denk dat dat wel heeft geholpen met op gang brengen.maar ook dan is het echt druppeltjeswerk en hebben een aantal keer per dag moeten kolven om 1 spuitje van 5ml vol te krijgen.ik had er voor de zekerheid 4 van liggen in de vriezer. grotere hoeveelheden zijn echt niet nodig de eerste dagen.
Het mag alleen niet als je een vergrote kans op vroeggeboorte hebt en seks dus ook wordt afgeraden. En het wordt aangeraden niet voor 37 weken te beginnen tenzij je weet dat je eerder word ingeleid /een keizersnede krijgt.
- Handen goed wassen van te voren. (Natuurlijk) - Borsten van te voren masseren (van buiten af richting tepel voor ongeveer 1 tot 2 minuten) - Tepels stimuleren - Douchen (of bad, voor of) tijdens handkolven - Visualiseren dat je baby aan het voeden bent. - Prettig voelen en een prettige sfeer creeren, comfortable stoel, kalm muziekje op, kopje thee en vooral niet stressen! ( Als je jezelf een beetje opgejaagt voelt ofzo, later even weer proberen waarneer je kalm bent.) Maar heeft de LK dit niet uitgelegt dan? Bji mij kwamen er meteen een paar duppeltjes uit, maar ik deed het meer om er zeker van te zijn dat mijn litteken van een tepelpiercing geen problemen zou gaan geven. Wat blijkt die tepel geeft makkelijker en meer dan mijn andere.
Ik heb t net geprobeerd, en idd er komen wel druppels op m'n tegels.... Maar ik krijg er niet echt iets uit wat ik op kan vangen
Nou zo voor 1 keer proberen is dat een goed begin hoor! Er zijn genoeg dames die er de eerste paar keren niks uitkrijgen.
Ga ik dit keer ook doen, zwanger van een tweeling en wil pertinent niet dat ze bijgevoed worden met kv.
Dus nog even doorzetten en blijven proberen? Zou er uiteindelijk wel iets uit komen wat op te vangen valt denk je?
Gewoon doen zoals je met de LK besproken hebt. Ik weet niet precies hoe vaak per dag aangeraden wordt etc; en hoelang. Op Facebook is er een gesloten groep die je er mischien wel mee kan helpen. "Borstvoeding natuurlijk" heet die. Maar ja uiteindel9jk als je het juist doet komt er vqk wel steeds wat meer uit.
Ik ben ook een voorstander van antenataal kolven. Ik wil dit ook gaan doen ivm allergieën en eczeem. M'n vriendinnetje heeft dat de vorige zwangerschap gedaan en wil dat nu ook gaan doen. Ik lees even bij je mee, want veel weet ik ook nog niet hierover
Ik ben er net een paar dagen mee begonnen, 2x per dag. Na twee dagen kwam er een druppeltje uit de ene borst, na vier dagen ook uit de andere. Nu lijk ik iets meer handigheid te krijgen en komt het steeds sneller op gang. Ik heb ook nog niet genoeg om op te kunnen vangen, hopelijk komt dat nog. Op youtube staan handige filmpjes die je op weg kunnen helpen (ook een paar seksueel getinte die moet je even negeren).
Ik heb t bij mn vorige zw gedaan.. maar had al eens volledige bv gevenen aan een kind 1 jaar lang.. daarna verkleining en mn vk zei dat ik wel pas mocht beginnen na 37 weken maaar ik ging t wel alvast soms even onder de douche stimuleren en dat heeft wel zn vruchten af geworden.. vond een vooraadje colostrum opvangen best moeilijk maar t heeft wel geholpen met daarna bv geven. Nu bij de derde stimuleer ik ook soms onder de douche en ben nu 30 wk zwanger.. komt al heel aat melk uit. Ben wel van plan t straks met 37 weken te gaan opvangen als voorraad. Maar kijk uit dat t niet demotiveerd. Sommige vrouwen kjnnen tijdens de zwangerschap er nauwelijks wat uitkrijgen maar daarna gwn bv geven dus proberen kan altijd en op internet heb je plaatjes hoe je t beste kunt handkolven.
Marmet techniek Als je op de bovenstaande link klikt vind je een hele uitleg.. met filpje en plaatjes.
Glaewil, de lk had alleen gezegd kijk op YouTube hoe t moet... Vang t op in een beker en doe t daarna in een spuitje in de vriezer haha dus ik ging er eigenlijk vanuit dat er al aardig wat uit zou moeten komen.... Bedankt voor de tips ik blijf t nog even proberen
Hoi, Ik heb dit ook gedaan/geprobeerd. Maar ik verlies alleen druppels colostrum. En dit is elke keer te weinig om op te vangen. Bij mijn laatste keer antenataal kolven kreeg ik naderhand last van mijn borst. Vast niet goed gedaan Ik lees nog even mee, benieuwd naar andere ervaringen, ik ben eigenlijk bang als ik door ga dat ik straks het colostrum kwijt ben en niets heb op kunnen vangen Het wekt overigens niets op...wat al eerder is genoemd. Dan zou je ook geen seks meer mogen. Ik ben begonnen vanaf week 37...en dan eerst 1x daags...niet heel intensief. Maar ik kon het al vrij snel op gang brengen blijkbaar.