Frustratie: Moeilijk kunnen eten tijdens zwangerschap... :-(

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Rozanna, 7 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rozanna

Rozanna Bekend lid

25 jul 2013
    762
    2
    18
    NULL
    NULL
    Ha meiden,
    ik ben nu 16 wk zwanger. Vanaf 7 weken was ik extreem misselijk en heb ik lange tijd nauwelijks kunnen eten. Moest ook veel overgeven. Het enige dat ik een tijdje gegeten heb was vla...
    Met een week of 10 begon ik weer wat andere dingen te eten: crackertjes/fruit/stukjes brood... Maar heel minimaal.

Nu, met 16 weken, eet ik op een goede dag 5 boterhammen, 2 stukjes ontbijtkoek, een stukje fruit en soms nog iets anders kleins.
    Ik ben al met al nu 11 kg afgevallen.
    Probleem (en grote frustratie!!) is dat ik nog steeds geen warm eten wil. Alleen al de kookluchtjes maken me erg misselijk, en ik ben dan soort van bang dat het overgeven weer begint (het lijkt of ik daar nu eindelijk een beetje vanaf ben...)
    Ik voel dat mijn lichaam iets anders wil dan 'boterhammen met appelstroop', maar het lukt me niet om die knop om te zetten.
    En ik was altijd zo'n bourgondiër.... :(

Wie herkent dit, moeite hebben met eten (en kookluchtjes) tijdens de eerste periode van de zwangerschap?
    Ik ben erg benieuwd wanneer de knop (ein-de-lijk!!) om zal gaan en ik weer 'normaal' kan gaan eten.
    Heeft iemand een tip om het eetpatroon te doorbreken??
    Hoe ging het bij jou beter? En waar ik ook benieuwd naar ben... wanneer??

2. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Eten wanneer je er trek in hebt. .....Dus als je wakker word en denkt ik wil appelflappen. ...halen en eten hihi. Dan krijg je weer vertrouwen erin. Maar echt over was het hier pas tsjah....Toen kind eruit was.....succes!

3. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Heel herkenbaar, van week 6 t/m week 12 extreem misselijk geweest, leefde toen ook rustig een hele dag op een tomaat of een halve augurk, omdat alles er weer uitkwam en het gewoon niet meer lukte om er wat in te stoppen, omdat het dan toch weer een spuuggolf zou veroorzaken..

Daarna is het langzaam beter en beter gegaan met de misselijkheid en ben ik ook langzaamaan meerdere dingen weer gaan eten.. Vooral met dingen die er niet zo makkelijk uitkomen, zoals brood en aardappelen (klontert samen en blijft dan hangen :)), heb ik nog veel moeite om het te pakken..

Heb niet echt meer problemen met bepaalde etenssoorten, warm eten lukt ook wel, maar het is meer dat ik het na een paar happen alweer helemaal zat ben.. Alleen zoete dingen gaan er makkelijker in, maar da's ook weer niet goed natuurlijk..

Hier ook een kilo verloren (zat wel al ongeveer 10 kilo onder een gezond gewicht, wellicht was er anders meer afgegaan), maar die plus nog een extra kilo zitten er nu weer aan.. Dus hou moed!

4. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Lastig he?geef bij je verloskundige wel ff aan dat je veel bent afgevallen want te veel kan niet goed zijn voor jou en je kindje.de grens ligt geloof ik tussen 5 en 10% van je startgewicht.ze kan je ook evt doorverwijzen naar een diëtiste om te kijken of zij kan helpen.
    Verder hier nu voor de 2e keer last van.wat hier wel goed valt is niet te veel vlees en het eten lauw eten zoals pasta als pastasalade( gewoon tomatensaus met bijv erwtjes als extra groenten),en kleine beetjes verdeeld over de dag.beter 8 keer kleine porties dan 3 keer grootte maaltijden.

5. Floortje27

Floortje27 Fanatiek lid

26 dec 2012
    1.029
    0
    0
    NULL
    NULL
    Herkenbaar nu ik zelfs lees en typ over warm eten word ik alweer misselijk. 6 kg afgevallen nu andere medicatie maar veel zin in eten is er nog niet bij,

6. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Mijn zusje heeft dit extreem gehad, ze heeft een week in het zkh gelegen aan het infuus en is in de eerste 5 weken 7 kg afgevallen. Veel meer kon er ook niet af, ze is van zichzelf al heel slank en niet zo lang. Nu met 18 weken gaat het heel langzaam iets beter. Maar ze eet nog steeds minimaal, net genoeg om in leven te blijven zeg maar. Ze krijgt wel heel vervelende reacties van onbegrip. Alsof zij er iets aan kan doen dat ze zo misselijk is en geen hap door haar keel krijgt :( Ze kreeg het advies om te eten en te drinken waar ze trek in heeft en zich niet schuldig te voelen wanneer dit ongezond eten is. Alles wat erin gaat is een bonus. Sterkte!

7. Lisa2

Lisa2 Fanatiek lid

21 apr 2013
    3.539
    1.551
    113
    Heel herkenbaar. Avondeten blijft een ramp, vooral vlees. Alleen de groente gaat wel. Maar gelukkig is de ergste tijd van veelvuldig braken en niks binnen kunnen houden voorbij.

8. Rozanna

Rozanna Bekend lid

25 jul 2013
    762
    2
    18
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie openhartige reacties en het is tevens ook heel fijn om te lezen dat ik niet de enige ben met dit 'probleem' (alhoewel ik het natuurlijk niemand gun....)

9. Pippamoi

Pippamoi Actief lid

28 jul 2013
    278
    0
    0
    NULL
    Zuid-Holland
    #9 Pippamoi, 8 nov 2013
    Laatst bewerkt: 8 nov 2013
    Hoi,

Nog even een echo van wat al gezegd is:
    Eet waar je trek in hebt.
    Als je veel bent afgevallen, meld dit bij vk! Ik ben meer dan 10% van mijn stargewicht afgevallen en onder behandeling van dietiste. Heb ook sondevoeding, omdat er niets in bleef. Bij jou is het zo te horen niet zo gortig, maar neem jezelf in acht! Als je veel bent afgevallen, zijn calorieën belangrijke dan gezond eten. Dus als je trek hebt in snickers, dan eet je snickers. Zoveel als je wilt. Gezond eten komt later wel weer.
    Voor tips mbt voeding en misselijkheid kun je kijken op www.steunpunthg.nl. Daar kun je ook een link vinden naar een site over gewone zwangerschapsmisselijkheid met tips ed.

En nog wat random tips die bij mij geholpen hebben:
    - lichte prik hielp (tonic, spa fruit, cristal clear) om de maag te kalmeren.
    - maak een lijst van eten dat je eventueel zou willen eten (folders als inspiratie?) en haal dat allemaal in huis. Dan kun je pakken waar je zin in hebt.
    - ik verdraag koek ook goed, dus eet dat veel. Laat 'gezond eten' los! Eten is belangrijker dan gezond eten.

Succes!

10. Rozanna

Rozanna Bekend lid

25 jul 2013
    762
    2
    18
    NULL
    NULL
    Dank je wel, Pippamoi!!! Goede tips!
    De VK is op de hoogte van dat ik zoveel ben afgevallen, ik woog 66 en nu 54,7 dus er is meer dan 11 kg af.
    Gelukkig hou ik nu zo goed als alles binnen wat ik eet omdat ik bijna niet meer hoef te spugen.
    En inderdaad: Ik moet loslaten dat ik gezond wil eten... Dat is moeilijk! Ik wil zelf weer goed in mijn energie komen en wil ook het beste voor de kleine. Ik kan gelukkig sinds kort wel weer tabletten slikken, dus zwangerschapsvitaminen in huis gehaald. Hopelijk krijg ik zo toch nog binnen wat nodig is!

Lief dat jullie zo meedenken en iedereen sterkte toegewenst als je in dezelfde situatie zit!!

11. Rozanna

Rozanna Bekend lid

25 jul 2013
    762
    2
    18
    NULL
    NULL
  12. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Nou, dit werkt bij mij niet helemaal. Ik heb bijvoorbeeld heel veel zin in patat en kroketten. Maar daar ga ik zo vreselijk van spugen... Ik kan niets vets of gefrituurd eten.

Ik heb ook zooo veel zin in iets anders dan ik de laatste maanden al eet. Ik droom er gewoon over. Helaas moet ik er van spugen dus ik wacht echt tot na de bevalling...

Sterkte! Ik hoop dat het bij jou beter gaat.

13. nlovesn

nlovesn Actief lid

10 okt 2011
    437
    0
    16
    Heeeeeel herkenbaar! In mijn eerste zwangerschap was met ik met 10weken al 10kg afgevallen. Kon absoluut niks eten, moest mezelf dwingen om wat te drinken, zodat ik niet in het zkh zou belanden. Daar hebben ze toch 3 keer met gedreigd. Je moet eten wat je wilt eten. Ik was uiteindelijk 11kg afgevallen maar
    Op het laatst wel zon 25kg aangekomen!! Na de 26 weken kon ik alles weer eten en daar heb ik van geprofiteerd! De kg's waren er na de bevalling zo weer af :) nu kan ik weer weinig eten, veel misselijk. Eet geen avondeten. Wel croissantjes, frikandelbroodjes, gehaktballetjes in currysaus... Brood en avondeten en alles stinkt. En ik drink alleen maar cola en lipton ice tea :) vk had er geen problemen mee. Ze zei zelf dat ik moest eten en drinken wat ik redelijk binnen kon houden.

Deel Deze Pagina