Even een vraagje, want zelf weet ik nu even niet meer wat wijsheid is. Mijn dochter is al vanaf haar 2,5 zindelijk. Ze is nu bijna 5 en plast sinds een week steeds kleine beetjes in dr broek. terwijl ze ook gewoon regelmatig naar de wc gaat. Ze heeft nergens pijn zegt ze, ze vergeet gewoon om te lopen zegt ze zelf. Ik weet niet of het nu beter is dit te negeren of echt af te straffen door bepaalde privileges in te trekken (tv kijken bv) of juist het omgekeerde...niet in de broek plassen belonen met stickers en aan het einde van de rit een mini cadeautje. Moet zeggen dat dit wel altijd heel goed werkt hier, maar eerlijk gezegd gaat het mij een beetje te ver om dit voor een bijna 5 jarige nog te doen. Of is dat niet zo??
Nee, het is heel gewoon voor kinderen (ook schoolgaande kinderen) om soms in hun broek te plassen. Ik zou het zeker belonen als ze er beter op let en niet straffen. Het gaat zo te horen echt niet expres dus waarom iets straffen wat niet stout is? Leg ook even uit waarom het vervelend is (veel was, stinken etc) en hou het goed in de gaten vooral bij meisjes want een blaasonsteking hebben ze zo.
bedankt voor je reactie. Ik heb het idd uitgelegd en ze snapte het wel, maar vervolgens doet ze het weer. Ik weet niet of het expres gaat, maar ze zegt het zo nonchalant: oooo vergeten. Kan het geschreven niet zo duidelijk maken als hoe zij het zegt, maar het klonk alsof het haar niet zo veel kon schelen...weet natuurlijk niet hoe ze het echt voelt.
ik heb vorige week n gesprek gehad met zoontje hier over. hij denkt dus,zo zegt hij, dat hij net kan vol houden totdat hij dit of dat doet, zus en zo,en dan hoeft hij niet meer te plassen, en even later voelt hij dat hij wel weer moet, en dan krijgt hij druppels. nou toen hij dat vertelde snapte hij zichzelf dat hij bij het eerste keer voelen, echt moet gaan plassen. voor het gesprek was hij niet echt bewust hoe dat nou kwam...misschien heel rustig hierover praten?(ik praatte met hem omdat hij het echt heel vervelend vond en ging hard huilen,overstuur enzo) soms snappen ze zich zelf wanneer je heel rustig ergens over praat...nu weet hij dat uitstellen niet zo verstandig is terwijl je weet dat je moet gaan. want bij de 2de of 3de keer voelen kan hij het niet meer helemaal ophouden.
Ik zou met beloningen of stickers per droge halve dag gaan werken. Als ze het een halve dag droog houdt, krijgt ze een sticker. 10 of 20 stickers is iets speciaals (daarom geen cadeautje, maar bijvoorbeeld een film zien met mama). En als 't echt lang aanhoudt, zou ik haar eventueel gewoon terug oefenbroekjes - van die pampers die ze zelf kunnen uittrekken om naar toilet te gaan - aantrekken. Als zij het dan duidelijk niet in de hand heeft, dan maar terug naar de "peuterfase" voor een tijdje. Misschien ook op dagen dat je thuis bent met haar haar geregeld eraan herinneren of ze niet naar 't toilet moet. En haar desnoods een paar keer per dag verplichten om te gaan?
Belize, het is duidelijk hoor Ja dat heb ik ook uitgelegd en dat zal ze ook wel snappen, maar waarom ze dan toch niet gaat. kaboutermeis, nou ze zit op school dus luierbroekjes wil ik niet meer aan beginnen, denk dat ze ook geen leven heeft dan daar. Heb het wel even voorgesteld puur om te kijken hoe ze zou reageren en ze werd helemaal hysterisch. Ik heb haar ook 1 dag steeds naar de wc gestuurd, maar toen dacht ik, als het idd gewoon luiigheid is dan wordt ze zo alleen nog maar makkelijker, want ik hoef alleen te gaan als mama het zegt.
Net daarom kan het een stimulans zijn voor haar ... om die broekjes achter de hand te houden als "stok". Als ze ze niet wil, dan moet ze wel opletten en geregeld naar 't toilet gaan. De hele dag zou ik er niet over lopen zeuren, maar je kan haar bijvoorbeeld wel bij elke maaltijd eerst naar 't toilet sturen (of vlak na de maaltijd). En eventueel als ze opstaat en vlak voor ze gaat slapen. Misschien als school terug begint en het is nog bezig even vragen aan haar juf of meester dat die het mee opvolgt en haar 's middags tijdens de pauze bijvoorbeeld ook effe naar 't toilet stuurt.
Het is gewoon geen prioriteit voor kinderen... dus ik zou er geen halszaak van maken en vooral voeden gedrag belonen.
Mijn zoontje zit momenteel niet zo lekker in zijn vel en heeft gisteren in zijn broek geplast en gepoept (dat laatste had hij nog nooit gedaan). Omdat ik weet dat dit uit baldadigheid is, ben ik wel een beetje boos geworden ('in je broek poepen is voor baby's', zoon háát het om een baby te zijn!). Vandaag heb ik hem vaak aan de wc-gang herinnerd en dat was geloof ik al een straf op zich: 'Neehee mama, hoe vaak moet ik het nog zeggen -zucht-'.
oke, ik ga het proberen vanaf morgen met de stickers, ook al werkt het niet, kan ik alsnog een andere tactiek proberen zogelukkig, hier dus ook: "nu al weeeeeeeer??? ( met zo'n lekker arrogant toontje) en dan erachteraan: "ik hoef toch niet te plassen dussssss" grrrr 1,2,3,4,5,6,7,8,9......
Mja hier toevallig tijdje terug paar weken... Ze had gewoon geen zin om te gaan. Dus uiteindelijk wel boos geworden. Geen zin om naar de wc te gaan vond ik niet echt een goede reden
ja inderdaad... maar goed, ze denken dat ze goed vol kunnen houden,steeds uitstellen en het lukt wel ook.maar soms gaat het mis.
het gebeurd hier ook nog wel eens hoor. Vaak is het een periode dat het goed gaat en een periode dat het fout gaat. Wij schenken er weinig aandacht aan. Bij F is het puur omdat hij te druk is en niet naar de wc wil gaan. Ik vraag wel aan hem, als ik zie dat hij moet, moet je plassen? Soms gaat hij en soms heeft hij een ongelukje. Komt hij de kamer weer in, mama mijn onderbroek is nat. Dan mag hij zelf z'n ondebroek in de wasmand gaan doen en een schone onderbroek weer aan gaan doen.
@Saskia.... jouw kind is een jaar ouder...we hebben het hier over een kleuter. niet vergeten hoor....een 5 jarige is een kleuter!
o-o mijn jongen is een jaar jonger; officieel nog peuter mag ik dan meepraten? tja ook wanneer ze iets snappen,weten, goed gekund hebben kan het zo zijn dat het soms in uitvoering nog problematisch is. het geldt voor alles denk ik. gewoon uitleggen dat het makkelijker is op tijd naar wc te gaan ipv vieze broek te hebben,want dan moet je schone kleding aantrekken vieze kleding in was doen etc. maar het gesprek moet je niet tijdens plassen,of ervoor erna gebeuren. gewoon los van de daad...op een ontspannen moment. en het is nu school vakantie. ze gedragen zich toch anders denk ik. warm weer,veel met water spelen,veel drinken...dat soort dingen kunnen toch tot 7-8 jaar duren totdat ze echt bewust van zichzelf zijn. en dan gaan ze ook elkaar veroordelen... de droge dagen belonen kan ook werken. maar niet meer per plasje beloning of zo. dat werkt hier niet meer...
Nou ja!! lijkt wel dat ik mijn zoon hier lees.. Het onverschillige herken ik er ook enorm in. Hij belooft dat hij het niet weer zou doen. Vervolgens zijn we een uur later en meneer heet weer de broek nat. Ik ga morgen een plaskaart maken. Elke dag droog 1 sticker. Na 7 ofzo een kadootje. Iemand verder nog tips? Wij zijn inmiddels ten einde raad. Op schoolreis heeft hij gewoon 3x in de broek geplast. En dat waren geen druppels.
Wat fijn om dit topic te lezen. Hier is het ook zo, ze kan het maar als we een normale dag thuis (of school) hebben gaat het sinds een jaar vaak mis. Belonen helpt niet. Op vakantie bijna geen ongelukjes gehad en dus mocht ze van haar geld een step kopen die ze al lang wilde. Gisteren gekocht vandaag staat de ongelukjes teller op 3. Ik ben nu heel hard tegen haar, niet droog is geen step. Morgen mag ze dus niet op haar step, als ze morgen droog blijft mag ze er dinsdag weer op. Ik probeer het te negeren, maar ik vind het zooooo moeilijk, het lijkt haar ook niet te interesseren. Zal vast wel een keer goed komen. Geen tips, maar ik leef met je mee. Liefs doris
het lijken hier idd de spanningen voor school geweest. Wel bezig met de stickerkaart, maar vooralsnog geen ongelukjes.
mijn dochter van 5 heeft het ook een jaar gedaan moet zeggen gaat de laatste tijd beter werd eerst wel wat boos maar dat helpt natuurlijk niet ging het maar negeren en dat hielp ging er heel luchtig mee om