Mijn man heeft een eenmanszaak en zijn zusje helpt regelmatig (lees: elke zaterdag) mee in de verkoop. Nu willen wij haar daar ook voor belonen en zit mijn man er aan te denken om haar in loondienst te nemen. Maar nou weet ik dat daar héél wat extra kosten achterweg komen. Is er nog een andere manier/oplossing om een familielid bij je te laten werken, eventueel tegen vergoeding/beloning maar dat er geen loonheffing e.d. achterweg komen? Aangezien het naaste familie is moet daar toch iets voor zijn? Ik hoop dat iemand hier op ZP mij wat meer kan vertellen.
Ja, maar zwart laten werken lijkt me geen optie. Als de belastingdienst navraag komt doen dan hebben we een groot probleem lijkt me.
Als je eenmalig of af en toe iets wil doen:Iets kopen onder het mom "relatiegeschenk"? Als je haar voor elke zaterdag wil belonen, dan zal de enige legale manier in loondienst nemen zijn. (zover ik weet)
heeft te maken met gezagsverhoudingen en of je haar betaald wat je een 'normaal' personeelslid ook zou betalen. Er is volgens mij wel iets dat je dan geen werknemersverzekeringen voor haar zou hoeven te betalen (ze heeft dan ook geen recht op ww als jullie haar niet meer nodig hebben e.d.) maar ik zou dit even bij je eigen boekhouder nagaan!
Je mag toch iets van 4/5000 per jaar belastingvrij verdienen per jaar? Dan krijgt ze die belasting weer terug met de belasting teruggave
Alleen moet zij als ZZPer wel aan kunnen tonen dat ze dan meerdere opdrachtgevers heeft. Anders is er alsnog gewoon sprake van een dienstbetrekking.
Ja, maar dan zadelen we haar dus op met alle ellende? Dat wil ik ook niet. Of heeft zij daar geen werk van?
Dit geldt niet altijd, je zou eerst moeten uitzoeken of er sprake is van gezagsverhouding. Is dit het geval (wat ik wel vermoed) dan is het inderdaad niet mogelijk. Is er geen sprake van gezagsverhouding dan mag ze voor 1 opdrachtgever als zzp'er aan de slag maar zal ze eerst eea moeten aanvragen bij de Belastingdienst. Ook zal ze, afhankelijk van haar inkomsten, btw-aangifte moeten doen per kwartaal. Dus ja, ze zal er werk van hebben.
Dat wou ik ook zeggen, zoek een payroll bedrijf. Dan hebben zij de lasten en 'gedoe' en facturen aan jou. Dat is uiteraard wel duurder, want zij willen er ook aan verdienen. Wij hebben (naast ons kantoor personeel) een groot bestand aan losse medewerkers. Een groot deel daarvan is zzp'er en een deel werkt via payroll. Wij betalen het bedrijf en die betaalt hun weer.
Dat klopt, je mag tot een bedrag van 6000 euro per jaar belasting vrij verdienen maar dit dient wel gewoon netjes aan de belasting te worden doorgegeven. Zolang je onder die 6000 euro blijft is er geen probleem. En geloof mij ik spreek uit ervaring