Ik ben zelf ook verwekt d.m.v. ivf. Ben zelf 21 en tot zover ik weet ook gezond.. Had al een keer een topic geopend omdat ik benieuwd was of er ook andere moeders waren die zelf ook verwekt zijn d.m.v. ivf. Maar mocht weinig baten..
Pluisje, Bijzonder dat je via IVF bent verwekt. Heb je je daar ooit anders door gevoeld ofzo...... Ik vraag me dat af omdat ons kindje via ICSI is verwekt en hoop dat dat verder geen invloed heeft op zijn verdere leventje.
kleintjevoorons...Nee ik heb me er nooit anders door gevoeld ofzo. Maar ik merk wel nu ik zelf 2 kinderen heb dat ik me steeds meer dingen afvraag en het er ook vaak met mijn moeder over heb. Hoe het precies gegaan is enzo. Ik heb een broer van 24 die 2e van Nederland is die d.m.v. ivf verwekt is.
dat is wel bijzonder! Ik ben heel blij dat de techniek bestaat. Anders had ik nooit met mijn partner een biologisch kind kunnen krijgen. Maar snap wel dat het vragen gaat opwekken. En voor een vrouw (als jij) lijkt het me ook weer anders dan voor een man....
Ja inderdaad ben ook erg blij dat deze techniek bestaat. Gefeliciteerd dat jullie zwanger zijn! Als ik er zo met mijn moeder over praat wat voor behandelingen enz. ze moest ondergaan vind ik het erg knap van haar dat ze dat heeft doorgezet. En zo ook alle andere vrouwen...petje af.
Goed om te lezen, onze IVF tweeling doet het gelukkig ook heel erg goed. Pluisje: wat bijzonder dat jij een IVF kindje bent
Wat leuk dat je een tweeling hebt angelbaby. Wat wel erg spannend was voor mijn ouders was dat er 3 bevruchte eitjes werden teruggeplaatst bij mijn moeder dus ze zaten wel even te wachten of het misschien geen drieling werd. Was dus niet het geval ik was de enige.
Ik heb zelf nu twee ICSI jongens. Een tijd terug was er ook een artikel over het feit dat IVF kindjes het prima doen. Gelukkig maar. Een dochter van een collega is ook dmv IVF ontstaan, ook zij vindt het wel prima zo. Je voelt je er, volgens haar, echt niet anders door. Ik zeg altijd maar: die kinderen weten 100% zeker dat ze zeeeeer gewenst zijn *nee, niet dat andere hier aan zouden moeten twijfelen *
Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik anders ben ofzo dan andere mensen die op de "normale" manier op de wereld zijn gekomen. Ik vind het eigenlijk erg interessant hoe ik gemaakt ben en ben erg blij dat deze techniek bestaat.
Ik zou niet weten waarom ze niet gewoon gezond kunnen zijn? Was daar dan twijfel over voordat ze er aan begonnen? Vreemd bericht.
is helemaal geen vreemd bericht. bij alle nieuwe technieken is het een aantal decennia afwachten voor je weet of het op de lange termijn nadelige/anders dan verwachte of gehoopte effecten heeft. zoals ook in dit artikel (maar al veel langer bekend) is het % chromosonale afwijkingen wel iets verhoogd bij IVFkindjes. echter daar hoef je helemaal geen last van te hebben. verder is het zo dat, jongetjes uit bijvoorbeeld ICSI, in het geval van bijna-onvruchtbaarheid (dus zeer zeer zeer slecht zaad) van de vader, een grotere kans hebben dit over te erven.
Ik ben het eens met wat Klingel zegt. Maar gelukkig wordt bij ICSI een goede chromosomale screening gedaan zodat ze eventuele problemen voor zijn. Maar toch de natuurlijke selectie is helemaal weg bij ICSI.
Ik snap wel dat er natuurlijk nog niet veel bekend is in het begin maar dat ze al vanaf het begin niet helemaal zeker zijn of die kinderen gezond gaan zijn vind ik echt wel erg. Dan speel je wel heel erg met iemands leven. O sorry dat je ernstig ziek bent of nooit kinderen gaat krijgen maar we wisten dat helaas niet voordat we je verwekten. Tja.... oeps...
Nou Bosi, zo zwart/wit is het nou ook weer niet. Er is vooraf ontzettend veel onderzoek gedaan maar nu blijkt steeds weer dat alle eventuele risico's dus uitgesloten kunnen worden. Van heel veel andere behandelingen is ook niet altijd de veiligheid 100%. Als er een te groot risico zou zijn zouden wij, en heel veel anderen, nooit zijn overgegaan op ICSI. We durfde het aan omdat in Nederland een behandeling pas wordt toegestaan als er ontzettend veel onderzoek is geweest. In sommige landen zijn ze dan ook veel verder dan hier. Dat is soms frustrerend (daar wel en hier niet...en ik heb die behandeling zo hard nodig) maar Nederland is erg voorzichtig (gelukkig). Elmo
Over het geen kinderen kunnen krijgen. Dat risico zouden mijn jongens ook hebben als we alsnog spontaan zwanger zouden zijn geraakt, aangezien erfelijkheid niet wordt veroorzaakt door IVF/ICSI. Elmo
Nee weet ik ook dat het niet zo zwart wit is. Maar daarom vind ik het een vreemd en overbodig bericht. Stel dat er inderdaad de gewone onzekerheden zijn dan vind ik ook dat je nu niet met een groots bericht moet komen dat de kinderen ( ik lees bijna "gelukkig) gezond zijn. Ik verbaas me er dus eerder over dat ze dit nu zo moeten brengen.