Ik ben op zoek maar leuke voorleesboeken voor mijn 4-jarige (dus geen prentenboeken). We hebben nu Pluk van de Petteflat, Pluk redt de dieren, Dolfje Weerwolfje, Horton hoort een hun, en de hele serie van Draakje Kokosnoot gelezen. Wie heeft er tips?
Koning Bobbel hebben we geprobeerd, die vond hij om deeend of andere reden helemaal niet leuk, geen idee waarom. Jan en Noortje ken ik niet, ik ga eens zoeken.
Als Pluk in de smaak valt is Otje wellicht ook leuk? Verder worden hier leuk gevonden: Kolletje, Ties en Trijntje, en alle klassieke sprookjes.
Hier lezen we vaak 'Piraten in de straat' van Jonny Duddle, echt een heel leuk boek. Rambamboelie van Mies Bouwman is ook leuk. Edit: dit zijn wel prentenboeken. Voorleesboeken: sprookjes, Ties en Trijntje.
Hmm hier sloeg het ook niet echt aan.. Maar meeste kleuters vinden het wel leuk dus ik denk.. Noem het toch maar Jan en Noortje (of zoals dochterlief zei.. jan en oortje ) viel hier wel erg in de smaak. Het zijn gewoon grappige, ondeugende kleuters met kleuteravonturen.
Hier lezen we: Jip en Janneke Pluk van de petteflet Mathilda Woezel en pip Voorlezen met de leukste dieren Het dorp aan de rivier DL is wel wat jonger maar deze boeken vallen erg in de smaak bij haa!
Alles van Annie M.G. Schmidt en Roald Dahl (voor kinderen). Ik kan niet wachten tot mijn zoontje het leuk vindt als ik die boeken ga voorlezen. Ik vond ze echt prachtig. Zo veel fantasie en ook leuk voor de voorlezer!
Oh ja, van Roals Dahl hebben we idd ook al iets gelezen: De reuzenkrokodil, die vond hij geweldig. Ik vind het moeilijk inschatten of de rest ook al leuk is, De griezels bijvoorbeeld, zou dat al kunnen met 4? Misschien gewoon eens proberen of het hem al boeit.
Door deze antwoorden vroeg ik me af vanaf welke leeftijd zijn de meeste ouders (geleidelijk) omgeschakeld van prentenboeken naar voorleesboeken? Mijn dochter is bijna 3, maar ik lees eigenlijk alleen prentenboeken voor. En dan kies/koop/bied aan ik ook nog degene die precies de juiste lengte hebben om in 1 keer uit te lezen. Ik vind sommige voorleesboeken of sprookjes van die lange hoofdstukken hebben. Hoe doen jullie dat dan, gewoon ergens halverwege het verhaal bij een bepaalde pagina duidelijk maken om daar te stoppen? Nu moet ik zelf zeggen dat ik van jongs af aan een hele slechte concentratie heb, volwassen boeken lukt me ook niet te lezen, dus ik vind die plaatjes en kortere zinnen in de prentenboeken zelf wel fijn Ik heb alleen een 1-minuten-voorleesboek, dan lees (en bespreek) ik 2 verhaaltjes, dat trek ik zelf net Maar wil dochter ook niet tekort doen als ze ouder wordt.
Jip en Janneke De dierenredders Jimmie en Lisa Het grote gekke verhalenboek met: de viezerdjes, de bussertjes, etc. Prinses Keteltje
Ik heb t vanaf een jaar of 3,5 af en toe gewoon eens geprobeerd, met wisselend succes. In Pluk van de Petteflat ben ik wel 3 of 4 keer begonnen voor ik merkte dat hij het boeiend vond. Wij lezen overigens ook nog gewoon met plezier prentenboeken, maar het is leuk om af te wisselen. Ik lees meestal gewoon 1 hoofdstuk per keer.
Vos en Haas vind mijn zoontje erg leuk. Ze zijn eigenlijk bedoeld voor beginnende lezers maar om voor te lezen zijn ze ook echt leuk. Ties en Trijntje is ook wel aardig, Tommie en Lotje ook. We lezen nu ook alles van Geronimo Stilton en de Boomhut, maar de laatste delen zijn daarvan wel ingewikkeld.
Hannes & Kaatje van Miep Diekmann. Mijn vader las mij elke avond een verhaaltje voor uit onderstaand boek. Echt geweldig leuk. Ben nu 33, dus je kan nagaan hoe lang geleden dat is Maar het boek is vast nog wel te koop, ff googlen. Veel leesplezier!
Knofje vind ze hier ook erg leuk. Ik ga snel 1 van de genoemde boeken proberen, want pluk voor de 3e keer wordt ik een beetje zat. We lezen dan 1 hoofdstuk en dan nog 1 of 2 boekjes.