Ik ben aan het kijken of ik, samen met dochter, dit jaar met de trein op pad kan. Interrailen lijkt me erg leuk, maar ik volg niet helemaal de constructie geloof ik. We hebben 3 weken vakantie. Daarvan wil ik er twee weg, de andere thuis. In die twee weken zou ik een of twee landen willen bezoeken. Italië op één en evt. Spanje. Of een logische combinatie. Wie heeft er wel eens interrail gedaan? Hoe zag je reis er ongeveer uit en vooral; beviel het? We willen beiden op pad met backpack, geen gedoe met koffers.
Ik heb in mn studententijd een aantal keer geinterraild… dat is wel 20-22 jaar geleden, dus ik weet niet hoe relevant het nog is. Het is wel lekker slow travel. Je moet je daar wel een beetje op instellen, je moet geen haast hebben. In Italie rijden de treinen niet altijd even punctueel en het was soms lastig te volgen wat er omgeroepen wordt op de perrons. Maar dat heeft zo zn charme ook. Wij gingen steeds vanaf Keulen met een slaaptrein. 1 jaar het noorden van Italie, 1 jaar Oostenrijk en Zwitserland en 1jaar midden Italie gedaan. Wat ik wel jammer vond is dat je vooral het centrum van grote steden ziet en weinig natuur. Het was echt lastig om in Italie toch met wat natuur in aanraking te komen. Daarnaast hebben we echt mega mega veel gelopen altijd, maar dat kwam ook omdat we gingen kamperen en campings niet altijd een handige openbaarvervoersverbinding hebben. Als ik het nu over zou doen zou ik niet meer gaan kamperen en meer plannen en van tevoren hotels boeken. Op de bonnefooi reizen is leuk als student, maar kost ook een hoop tijd. Als je niet kriskras door een land wil reizen maar echt specifiek bepaalde steden wilt aandoen zou je ook kunnen kijken of losse kaartjes goedkoper zijn dan een interrail-kaart.
Ik ben 2x dmv interrailen op vakantie gegaan, maar net als @cowgirl80 ruim 20 jaar geleden. Dus zonder iPhone, een internetcafé was soms handig, ik vond het heel erg leuk! Vooral omdat je toen dus voor grote verrassingen kon komen te staan. Wij hebben 1x Frankrijk gedaan, Parijs, la rochelle, Bordeaux, middellandse zee, Alpen, Parijs. We hebben ook 1x Portugal en Spanje gedaan, Parijs, Biarritz, Lissabon, Algarve, Sevilla (was 40+ in de zomer), Granada, Barcelona en weer even naar Parijs op de terugweg, omdat we dat leuk vonden. Wij hadden een tent, pannen, kookstel en alles mee Alleen in de grote steden zoals Parijs, Lissabon en Barcelona sliepen we in een hostel achtig iets. Met 2 weken is Italië en Spanje denk ik iets te groot. Volgens mij deden wij in 2 weken Frankrijk en in 3 weken Portugal en Spanje. Je moet ook even kijken welke zones je hebt en wat het kost om een zone erbij te nemen. (Als dat nog zo werkt)
Het is alweer een tijd geleden maar ik ben zo met een groepje naar Italië gegaan, wel vooraf route gepland en alles gereserveerd. Wat ik mij vooral nog kan herinneren is dat er voor Italië irritant veel reserveringskosten bovenop kwamen. En wij hadden zo'n x reisdagen binnen 15 dagen, waardoor we de hele terugrit in 1x moesten doen omdat de tickets anders niet meer geldig waren, dat was wel pittig. Het was toen: Nederland - Zürich - Verona - Rome - Florence - in 1x terug naar Nederland.
Bedankt voor de reacties! Ik heb ook wat lopen speuren op internet naar ervaringen. Het schijnt, als ik jullie verhalen zo lees, tegenwoordig wel wat anders te gaan. Met name nachttreinen boeken enzo. Als ik me zou beperken tot één land, is het dan wellicht beter om een retourticket te boeken en alles daar tussen met losse treinkaartjes ofzo?
Ja dat denk ik. In “mijn tijd” kon je ook een soort van flexibel retourtje kopen. Dan kocht je bijvoorbeeld een retourtje naar Napels en dan kon je onderweg uitstappen zolang als je maar wou in steden die aan die route lagen, bijvoorbeeld Milaan en Rome. Ik weet niet of zoiets nog bestaat. Je moest toen overigens ook de nachttreinen nog los reserveren en bijbetalen. Alleen in Italie zelf kan ik me niet herinneren dat ik verder nog iets gereserveerd heb, zijn we gewoon met het lokale boemeltje gegaan volgens mij
Weet je al een beetje wat voor reis je wil maken of wordt het een : we zien het daar wel? Als je het al ongeveer weet kun je de ticketprijzen bekijken, zien of er nog reserveringskosten op komen en de berekening maken wat voordeliger is. De keren dat ik er nog naar keek was voornamelijk die volwassene pas duurder dan de tickets zelf kopen. Je hebt ook nog van die One Country passes. Dus dan koop je zelf je retour voor bijvoorbeeld Spanje en dan gebruik je daar de Spanje Railpass.
Ik heb er begin dit jaar naar gekeken voor een reis naar Frankrijk. En het is zeker interessant als je wilt reizen in een of meerdere landen. Je koopt de intterrail en hiermee kun je op lokale treinen gewoon reizen(dit verschilt per land) . Wil je op nachttreinen of hogesnelheidstrein dan moet je vooraf reserveren, voor Frankrijk was dat 10-30 per persoon extra. Ik heb het uiteindelijk niet gedaan omdat wij vast zaten aan onze reisdata en voor die data de hogesnelheidstrein niet meer kon reserveren (wij wilde in 1 dagen van Nederland naar de Spaanse grens en dat ging dus niet). Dat kun je echter pas zien als je de pas hebt, houdt hier rekening mee. Als dat wel had gekund was het net zo snel en duur als heen en weer vliegen, dus als je tussendoor nog andere bestemmingen aan doen kan het prima. Had wel bedacht om het komende jaar als rondreis in te zetten maar er kwam nu een zwangerschap om de hoek dus die plannen gaan in de ijskast.. Als je niet specifiek aan reisdata vastzit en je kunt her en der dus een dagje schuiven kun je echt leuk reizen.. Het is wel een goed uitzoekklusje en vraagt wat flexibiliteit. Er is ook een intterrail forum waar mensen mooie trajecten delen, misschien ook leuk om op te zoeken voor inspiratie.
Ik heb weer wat gefilterd.. we gaan twee weken weg en dan toch maar de focus op één land. Vanuit NL met de trein en in het land een beetje rondreizen. Italië is zeker een optie. Ik bedenk me net dat vliegen dan ook kan en in het land zelf met OV. Ik ben enorm zoekend qua vakanties. Met mijn ouders ging ik nooit en met ex ook niet. Alsof ik opnieuw moet uitvinden hoe en wat. Lastig soms. Ik wil wel wat avontuur. Toen ik alleen was deed en ging ik gewoon. Maar dat is al zo lang geleden, er is zoveel veranderd ook, ik ben wat achter gebleven in die snelle ontwikkelingen vrees ik. Afgelopen jaar zijn we met de trein naar Antwerpen gegaan, dat was super. Daar alles wat we wilde doen kunnen lopen. De zomervakantie was in een ingericht tweepersoons tentje, met eigen sanitair. Ook leuk, veel uitstapjes gemaakt, maar ik merkte na een paar dagen wel dat ik behoefte had aan een andere plek. In het najaar hadden we een huisje gehuurd in Domburg, hond mee en prachtig weer. Dat was een supervakantie. En sja..nu de zomer dus weer invullen en dochter wil dolgraag naar een " echt buitenland".
Als je zoekt op 'followmyfootprints interrail' vind je leuke reisblogs van iemand die in Spanje heeft geresid met haar kinderen.
Ik zou eerst bedenken welk land/landen je trekt en waar je echt heen wil. Vooral in Oost-Europa ben je vaak in verhouding voordeliger uit met zelf gewoon losse tickets te kopen. Maar neem je bijvoorbeeld Zwitserland mee, of ga je naar Scandinavië dan is Interrail handiger. Ik heb laatst toevallig zelf even gekeken... kan aan mij liggen maar volgens mij zijn de prijzen van de passen ook behoorlijk omhooggegaan de afgelopen 2-3 jaar (of misschien is de grootste stijging iets van recent geen idee), schrok wel even. Italië kan naar mijn idee ook prima zonder pas. Zeker als je zou vliegen en alleen in Italië zelf de trein neemt. Deze blog vind je misschien ook handig/leuk: https://www.gezinopreis.nl/interrailen-met-kinderen/
Het is veel voordeliger om met de Flixbus te gaan, doen alle tieners tegenwoordig. Interrail is niet meer te betalen. https://www.flixbus.nl/
Weet niet hoe oud jouw dochter is maar in Duitsland is het zo dat je voor een kind onder de 15 niet hoeft te betalen. Als je wilt zitten dan is een plaats reservering wel handig en deze is dan 4 euro voor je kind.
Ik heb in mijn studententijd ook een aantal keer geinterraild met een vriendin. Ik kijk erop terug als heeeele leuke vakanties. Wij gingen met backpack en sliepen in hostels / goedkope hotels, dus geen gezeul met kampeerspullen. Wij hebben 1 keer een aantal weken in Italie rondgereisd (Milaan, Turijn, Florence, Venetie, Bologna, Rome en Rimini - niet precies in die volgorde haha). En 1 keer naar Oost-Europa / De Balkan geweest: Praag, Boedapest, Sarajevo, Split, Zagreb, Ljubljana en nog wat minder bekende stadjes op de route die ik even vergeten ben). Die laatste vakantie vond ik misschien nog wel leuker dan Italie, hoewel ik dus op beide heel goed terugkijk. Het was inderdaad slow-travel en soms zit je uren op een station of in een slome trein, maarja onderweg zie je ook van alles en je spreekt mensen overal vandaan. Wij stippelden kort vantevoren steeds onze volgende route / bestemming uit en boekten dan een accommodatie. Dat lukte altijd prima, hadden geen hoge eisen (en geen geld voor) luxe ofzo, dus namen met weinig genoegen. Maar heel leuk idee om dit met je dochter te gaan doen, lijkt mij ook super leuk voor de toekomst! Die van mij is nu nog een peuter in de opstandige fase, hahah als ik eraan denk om daarmee te gaan interrailen.... Alvast een hele fijne vakantie gewenst!
Leuk om jullie enthousiaste reacties te lezen! Ik ben bijna dagelijks met de vakantie bezig, echt heel leuk om zo voor te bereiden. Ik ben er wel al uit dat het geen interrail gaat worden, maar zeer waarschijnlijk een retourticket naar één locatie en dan vanuit daar uitstapjes maken met dus losse tickets. Het enige wat ik nu onwijs lastig vind is het kiezen van een land. Italië trekt enorm, maar ik spreek geen woord Italiaans en zie nu al voor me hoe dingen mis gaan. Ook ben ik dan bezig met de temperatuur. We gaan in juli; is het dan niet veel te warm? Zou Oostenrijk dan beter zijn ( Wenen als uitvalsbasis) of? Kunnen jullie eens meedenken? Italië, dan zou ik als uitvalsbadis Bologna willen kiezen. Lijkt me erg mooi. We willen 10 of 11 juli weg en dan twee weken Afwisseling tussen cultuur, natuur, shoppen en strand Ik denk aan maximaal 3 overnachtingslocaties. Air b&b of hotel. Gemiddelde prijzen. Geen slaapzalen Reizen met backpack. En ik vraag me af; ik heb geen creditcard, wellicht handig om wel aan te schaffen? Kom maar door met tips, toffe adressen etc. Oh ja, ik vind het ook leuk om in niet toeristische plekken te overnachten en daar vandaandingen te doen. Is wellicht weer voordeliger. Als het met de trein maar goed bereikbaar is. En..wat mij ook tof lijkt is bijvoorbeeld eerst naar Berlijn te gaan en dan door te reizen met evt. Nog een land op de route. En nog een ps-je; ik ben fan van low budget. Uit eten hoeft niet duur te zijn en een ontbijt kan ik zelf regelen enzo.