Iemand in huis nemen

Discussie in 'De lounge' gestart door SterretjesMama, 25 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SterretjesMama

SterretjesMama Bekend lid

14 apr 2010
    775
    0
    0
    Hoi hoi!

Wij zijn van plan om (wegens omstandheden) de zus van mijn man een tijdje in huis te nemen (aantal maanden).
    We (man, ik en dochter) hebben een koophuis, man werkt fulltime en ik ben thuis.
    Zijn zus werkt ook fulltime.

Weet iemand of dit van invloed is op onze zorgtoeslag en/of hypotheekrente aftrek? Ook weet ik niet of we deze nieuwe bewoner moeten melden bij onze hypotheekverstrekker.

Ik las op internet iets over kamerverhuurvrijstelling, maar verder kan ik over een zelfde situatie niet veel vinden!

Misschien heeft iemand het zelfde mee gemaakt? Of weet iemand hier gewoon heel veel van?

Bedankt :D

2. Fortuna

Fortuna Niet meer actief

Ik kan je helaas niet helpen, maar wou toch even zeggen dat ik erg veel bewondering heb voor je! Heel lief, om zo je schoonzus te helpen.

3. Mrs Hair

Mrs Hair Fanatiek lid

9 jun 2010
    3.330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    Gaat ze huur betalen? Zo niet (of als je het geheel officieus onderhands doet), is het volgens mij op toeslagen e.d. niet van invloed, want je inkomen verandert niet.

4. SterretjesMama

SterretjesMama Bekend lid

14 apr 2010
    775
    0
    0
    Nee huur vindt ik niet echt nodig, een klein bedrag per maand voor het extra water en wat extra boodschappen (ze zou ook af en toe nog bij haar moeder logeren in de week) vindt ik voldoende.

Bedankt Fortuna.

5. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.032
    2.895
    113
    't Gezellige Brabant
    Dit soort dingen vind ik altijd moeilijk te beantwoorden. Ik zou even bellen met de belastingdienst. Je hebt immers wel een extra fulltime salaris er bij in je huishouden. Het zal vast wel ergens invloed op hebben.

6. Springmuis

Springmuis VIP lid

19 aug 2008
    7.043
    0
    0
    Nee, was hier niet het geval (had mijn broer in huis)

En bij mijn moeder en stiefvader ook niet (hadden mijn stiefzus met 2 kinderen in huis)

7. Daro

Daro Fanatiek lid

1 aug 2010
    2.548
    0
    0
    West-Brabant
    Ik zou denken dat het wel effect heeft op je zorgtoeslag, want er woont dan immers nog iemand op jouw adres met een fulltime inkomen. Dat zou ik even aan de belastingdienst vragen voor de zekerheid.

Als je er geen recht meer op hebt zou je altijd overeen kunnen komen dat je schoonzus je dan maandelijks de zorgtoeslag terugbetaalt, is meestal maar een klein bedrag en dan gaan jullie er als gezin niet op achteruit.

Van hypotheken heb ik geen verstand.

8. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ik denk idd dat het een effect op je toeslag zal hebben, dat zou ik even nakijken.

En volgens mij moet je ook (fictieve) huur aan de belastingdienst gaan opgeven. Als jij mensen in huis neemt (kostgangers), gaat de BD ervan uit dat zij jou huur betalen. Ik zou dat even checken bij de BD. Wat betreft je hypotheek zal het geen impact hebben.

9. Vash

Vash Bekend lid

24 nov 2008
    889
    0
    0
    Amsterdam
    Het kan ook van belang zijn voor je gemeentebelastingen (bv rioolheffing). Ik zou dat ook even navragen.

10. Elmo

Elmo Niet meer actief

Wij hebben mijn schoonmoeder bijna een half jaar in huis gehad (wegens ziekte van mijn s-vader) maar wij hebben dit verder niet opgegeven. Zij betaalde thuis haar vaste lasten en wij hier.
    Dat ze hier wel was..achja.

11. setje

setje Fanatiek lid

18 jun 2006
    1.989
    0
    36
    Hoevelaken
    Gaat ze zich op jullie adres inschrijven? zo ja, dan heeft het gevolgen, zo nee, dan niet.

12. Elmo

Elmo Niet meer actief

Nee, dat dacht ik later ook!
    Mijn s-moeder had natuurlijk nog een eigen postadres.
    Dit maakt alles makkelijker.

13. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ik denk dat dat een andere situatie is. In principe had jou sm een ander woonadres, alleen was zij daar niet. Als TS haar schoonzus in huis neemt, maar ze heeft een ander adres zou dat ook geen probleem zijn, maar volgens mij is het de bedoeling dat ze in komen wonen zonder een woonadres elders.

14. setje

setje Fanatiek lid

18 jun 2006
    1.989
    0
    36
    Hoevelaken
    Als zij zich inschrijft op jullie adres, komt dat automatisch bij de belastingdienst terecht... en dan heeft jullie huishouden ineens een extra inkomen.

15. Marik

Marik Bekend lid

21 okt 2011
    885
    0
    0
    Ja en dan zit je ook met gemeentelijke belastingen. Jullie zijn nu met drie, dan met 4personen, maar de gemeente telt alleen oneven, dus betaal je 5 personen.

Dit mits ze ingeschreven is

16. singa

singa Niet meer actief

Bij onze gemeente heb je volgens mij alleen een scheiding tussen eenpersoonshuishoudens en meerpersoonshuishoudens. Het maakt dan niet uit of je met 2 of met 6 mensen ergens woont.
    Misschien dat het dan per gemeente verschilt?

17. Elmo

Elmo Niet meer actief

Maar familie komt dus uit een ander huishouden..dus wordt het meerpersoons :D

18. Annemiek1975

Annemiek1975 Fanatiek lid

3 aug 2008
    2.165
    0
    0
    Filiaalleidster
    Neerkant
    Dat dacht ik inderdaad ook, dat dit het belangrijkste punt is.
    Of ze wel of geen huur betaald zal de BD een zorg zijn.

19. singa

singa Niet meer actief

Nou ze wonen er al met z'n 3en dus was al een meerpersoons. verandert dus niks.

20. Elmo

Elmo Niet meer actief

Nou, heeft dit niet met "gezin" te maken. Familie is wel familie maar komt niet uit je eigen gezin natuurlijk.

Is er iemand die het wel echt / zeker weet? haha
    Tis nou een kwestie van wat men denkt :D

Deel Deze Pagina