over de datum...

Discussie in 'De lounge' gestart door tulip, 2 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tulip

tulip Niet meer actief

Ik heb een aantal dingen over de datum, maar hoe erg is het. Op sommige dingen staan datums waarvan het helemaal niks uit maakt, maar wat te doen bij:

ORS, betadine, citronellaolie.

2. Beheer

Beheer Administrator
    Medewerker

11 feb 2005
    16.278
    2.978
    113
    Wij doen alles dat overdatum is weg.

3. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.029
    3.841
    113
    Vrouw
    Thuis
    Hier wordt ook alles wat over datum is weggegooid.

Betadine zeker, na de datum wordt niet meer de houdbaarheid gegarandeerd. Ik zou dat niet op een wond smeren, dan maar liever er niets op doen.

4. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.110
    1.795
    113
    Kraamverzorgende
    Ik zou het weg gooien en morgen nieuwe kopen...

5. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    Met geneesmiddelen enzo, gaat alles wat over de datum is weg, maar bv vla wat een dag over datum is kan je prima eten, het is de uiterste verkoopdatum wat er op staat.

6. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    ligt eraan hoelang het over de datum is. Betadine gebruik ik gerust een half jaar na THT.

7. fontana

fontana Fanatiek lid

1 jan 2010
    1.288
    0
    0
    zoekende.. maatschappelijk werk of jongerenwerk.
    ergens in t Noorden.
    geneesmiddelen,zalfjes e.d. wat over datum is gooi ik altijd weg.
    geen risico's nemen, ze zetten t er niet voor niets op.

8. Maia

Maia Niet meer actief

dingen die enigzins als geneesmiddel bedoeld is gooi ik wel weg.

etenswaren hangt het er vanaf wat het precies is.

9. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Medicijnen zou ik niet doen. Die olie boeit niet zo veel.

Qua levensmiddelen kan het ook heel erg uitmaken. Laatst nog hagelslag op dat al een half jaar(!) over de datum was. In sommige producten zit niet veel bederfelijks, maar de fabrikanten moeten het er op zetten.

Ook eieren, trouwens. Die zijn dan al een week over de datum, maar de 'vers test' (bak water met zout en kijken of ze drijven) zegt dan dat ze nog goed zijn.

Cruesly moet je niet doen, trouwens. Ik nam ooit eens een hap en dacht gaaaaaaaaaaaaaaaaadverredamme! Keek ik op het pak, was ie een paar maanden over de datum. Grrrr.... sindsdien kijk ik bij mijn ouders ALTIJD op de houdbaarheidsdatum :D

10. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Dat soort dingen eet ik al niet meer als het 1 dag over de datum is. En op de dag zelf kijk en ruik ik even kritisch.

11. Peace

Peace Fanatiek lid

24 okt 2009
    2.553
    245
    63
    Ik gooi alles weg, zodra het over de datum is :)
    Gelukkig komt het niet zo vaak voor!

12. Elmo

Elmo Niet meer actief

Ik knikker ook alles weg.
    Ik kijk bij creme / bodylotion etc. ook naar hoe lang hij open mag zijn. Is de zonnebrand van de kids al 2 zomers open (bijvoorbeeld), dan gaat ie weg!
    In de keuken gaat ook alles weg, jammer de bammer, hadden we maar op moeten letten.

13. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

29 okt 2008
    3.862
    0
    0
    Brabandse Land
    Ligt aan het product,ik bedoel thee over de datum gebruik ik echt nog wel maar vlees ofzo natuurlijk niet.Mijn man zit nu trouwens een zak pelpinda's over datum te eten haha
    Medicijnen over de datum lever ik in bij de apotheek.

14. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.818
    3.344
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ORS: Als het voor mezelf zou zijn, zou ik het nog wel pakken al is het over de datum . Voor m'n kinderen niet.
    Ik kan me niet echt voorstellen dat het écht kan bederven namelijk - maar voor m'n kinderen neem ik dat risico dan weer net niet.

Betadine en citronella-olie zou ik gewoon gebruiken nog ook als het jaar over de datum is.

Ik moet ook bekennen dat ik vrij gemakkelijk ben daar in. Toen ik zwanger was ik wat voorzichtiger, maar normaal gesproken vertrouw ik verder op m'n zintuigen: Ruikt het goed? Ziet het er nog normaal uit? (chocolade mag best wit uitgeslagen zijn ;)) Smaakt het normaal? Prima dan, gewoon gebruiken.
    Maar zoals gezegd, dat gaat wel voor dingen die ik zelf eet : Ik kan de keuze maken dat ik het risico neem dat ik er beroerd van wordt ;)

15. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

11 okt 2008
    4.362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    ik vertrouw idd ook op mijn zintuigen. Voor Tim ben ik kritischer dan voor mezelf.

THT = tenminste houdbaar tot. daarna mag je het nog gebruiken.
    Te gebruiken tot (en met) = na het verstrijken van de datum het product weggooien.

16. yenolah

yenolah Fanatiek lid

12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Die olie maakt idd niet uit. Geneesmiddelen verliezen na datum hun genezende werking, dus dan kun je het net zo goed weggooien.

17. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Je voorraadkast aan het opruimen toevallig? :D

18. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Dus als je medicijnen houdbaar zijn t/m 3 juni maar jij hebt toevallig dat middel op 4 juni of 4 juli nodig, dan heeft het de genezende werking verloren? ;)

Heb van een apotheker vernomen dat bijv vruchtbaarheidsmedicijnen nog in ieder geval een half jaar na datum te gebruiken is, zonder dat de werking verloren is gegaan.

19. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.818
    3.344
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik ga ook uit van 'verminderde' werking - en niet dat het helemaal niets meer doet. Dus in het geval met ors, of paracetamol of ibruprofen ofzo: Dan pak ik dat voor mezelf gewoon, als de werking íéts verminderd is: So be it, het zal heus nog wel grotendeels z'n werking doen en dat is voor mij op dat moment zeer waarschijnlijk voldoende. En zo niet: Dan kan de rest van het doosje alsnog weg ;)

20. charity2010

charity2010 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    4.322
    0
    36
    Fulltime huismama :D.
    Overijssel.
    Ik gooi alles weg al 1 dag voor de uiterste houdbaarheid datum, weet wel dat datum met somige dingen onzin is maar ik neem toch liever het zekere voor het onzekere. Zou het er niet op aan willen laten komen om geneesmiddelen te gebruiken die overdatum zijn om er vervolgends nog zieker van te worden en met etenswaren evenals drinken net zo.. Ben heel kritisch wat dat betreft.

Deel Deze Pagina