Leven in België

Discussie in 'De lounge' gestart door Dettol, 1 jan 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.167
    23.249
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik heb weleens gelezen dat het erg moeilijk is dat als je kind eenmaal op school zit, dan nog thuisonderwijs mogen geven.

MinnieMouse94 vindt dit leuk.
  2. tuc

tuc Niet meer actief

Thuisonderwijs is in België wel veel beter geregeld dan in Nederland. Er worden daar echt eisen aan gesteld en bepaalde certificaten/diploma's die je moet behalen.
    En van thuisonderwijs krijg je niet per definitie wereldvreemde kinderen. Wat een lekkere kortzichtige conclusie ook weer van sommige hier.
    Ik heb 2 kinderen in mn opvang (4 en 5) die thuisonderwijs krijgen. Die combinatie kan nl ook. En die kinderen zijn helemaal niet wereldvreemd.
    Hoe dat in BE precies geregeld is weet ik niet.

3. tuc

tuc Niet meer actief

Dat kan idd zo goed als niet. Als in Nederland je kind na zn 4e verjaardag op een school ingeschreven heeft gestaan is je kans op thuisonderwijs verkeken.
    Bovendien is geloof de enige reden die je hier mag aanvoeren voor thuisonderwijs.
    (Medische uitzonderingen daargelaten)

citroenrasp en Dettol vinden dit leuk.
  4. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Volgens mij is thuisonderwijs geven in Nederland niet zo eenvoudig..

5. Pinkie88

Pinkie88 Fanatiek lid

13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Oh ok, dat wist ik niet, dat daar zo'n wettelijk verschil in zit.

Overigens totaal geen ervaring met thuisonderwijs, dus geen idee hoe dat hier in België geregeld is.

Waar je denk ik wel rekening mee moet houden, is dat -tenminste voor zover ik het kan inschatten- hier veel minder een 'buitenspelen in de wijk' cultuur is en dat vriendjes maken zonder school dus nog een opgave kan zijn.

Naar wat ik hoor in Nederland lopen in vrijwel iedere wijk wel kinderen op straat en zijn er overal speeltuintjes enzo, dat is hier een stuk minder vanzelfsprekend.

babyhope vindt dit leuk.
  6. Olympia

Olympia Fanatiek lid

16 okt 2020
    1.041
    1.668
    113
    Vrouw
    Mag ik een directe en brutale opmerking maken?

Ik ben niet echt onder de indruk van jouw Nederlandse taal. Of in ieder geval, de geschreven taal.
    Je schrijft wat hakkerig, maakt meerdere fouten, geen interpunctie. Kan natuurlijk zijn omdat het een forum is.

Maar stel je vindt dit echt moeilijk, hoe wil je dan je kinderen hier goed in onderwijzen?
    Ik bedoel dit echt niet gemeen, maar als thuisonderwijzer zul je echt veel kennis nodig hebben.
    Of wil je dat je kinderen dingen verkeerd aan leren?

Wil je alleen de basisschool doen? Of ook voortgezet onderwijs?
    Denk je dat je je kinderen echt een goede basis mee kunt geven qua onderwijs?

(edit: ik schrijf dit enkel op basis van je taal en schrijven, ik zeg dus niet dat je slecht bent in aardrijkskunde, geschiedenis, noem maar op. Dat kan ik natuurlijk niet beoordelen)

HappyRabbits vindt dit leuk.
  7. Dettol

Dettol Bekend lid

12 apr 2020
    896
    418
    63
    nogmaals ik wou graag weten hoe het leven jn België is
    En niet verder op thuisonderwijs door gaan want dat is niet mijn doel met dit topic

8. juf1987

juf1987 Fanatiek lid

30 sep 2014
    1.917
    1.809
    113
    Leerkracht
    België
    In België is er geen schoolplicht maar leerplicht dus thuisonderwijs kan altijd, bv ook voor ouders die een wereldreis willen maken, dus ook voor bv 1 of 2 schooljaren, je hebt hier examencommisies waar je kinderen dan hun diploma's of getuigschrift halen.

Ook vind ik zelf dat er heel wat mogelijkheden zijn voor vastgelopen kinderen, je hebt hier buitengewoon onderwijs maar ook inclusief onderwijs met ondersteuning. (tuurlijk zal het niet voor elk kind werken maar is toch nog anders met nederland denk ik)...

Qua natuur en toch nog wat voorzieningen... Daarin moet je wat geluk hebben ook denk ik... Ik woon zelf in limburg dus niet echt bos maar wel veel fruitboomgaarden waardoor je wel snel "natuur" gevoel hebt...

Inderdaad meer vrijstaande woningen. Je kan ook altijd even kijken op bv zimmo, dat lijkt me de funda van Vlaanderen...

Hier wel geboren en opgegroeid in vlaanderen dus echt vergelijken is ook moeilijk voor mij.

Maar zoals al eens ingegeven zijn er enkele fundamentele verschillen:
    - bij ons meestal tweeverdieners-gezinnen
    - ons gezondheidszorgsysteem werkt anders (minder met doorverwijzing)
    - minder toeslagen voor vanalles en nog wat
    - bij ziekte moet je een attest van de dokter kunnen voorleggen
    - mensen zijn hier meer gesloten
    - minder wijken/speeltuinen/playdates

9. Dettol

Dettol Bekend lid

12 apr 2020
    896
    418
    63
    wat fijn zoveel duidelijkheid!
    Hier heb ik wat aan

juf1987 vindt dit leuk.
  10. Lm2

Lm2 Niet meer actief

Misschien is het dan in het vervolg slim om wat beter na te denken over je openingspost en of die aansluit bij het doel van je topic. Als hij bestaat uit 3 zinnen, waarvan een over thuisonderwijs dan kun je natuurlijk op je vingers natellen dat daar op gereageerd gaat worden.

HappyRabbits en TotalBella vinden dit leuk.
  11. Dettol

Dettol Bekend lid

12 apr 2020
    896
    418
    63
    Tja je kan het net zo lezen als je wil he

12. Dettol

Dettol Bekend lid

12 apr 2020
    896
    418
    63
    Ik denk ook niet dat we verhuizen naar België
    Was ook dom om er over na te denken

momenteel voel ik me dood ongelukkig
    Wat ik hier mee wil weet ik niet

13. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.249
    28.278
    113
    waarom voel je je zo ongelukkig?

14. Dettol

Dettol Bekend lid

12 apr 2020
    896
    418
    63
    Ik voel me al maanden niet lekker
    ik wil niet alles hier openbaar zetten wel via pb

ik voel mij erg eenzaam

15. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.235
    6.095
    113
    Ik denk inderdaad dat je het romantiseert. Wat ik ervan gezien heb (familie in België) is het daar niet veel meer vrijheid dan in Nederland. Men werkt veel meer en wonen is daar (in ieder geval in het gebied van mijn familie) duurder dan hier. Oudedagsvoorziening kennen ze daar ook niet zoals in Nederland, tenminste volgens mij is er niet zoiets als AOW en moet je dus zelf gewerkt hebben om ook een pensioen te ontvangen. Of je huis opeten natuurlijk. Is ook wel iets om over na te denken vind ik.

16. Dettol

Dettol Bekend lid

12 apr 2020
    896
    418
    63
    Laat het hele idee Idd maar zitten

17. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.235
    6.095
    113
    wat ontzettend rot :( dat klinkt niet ok...
    Dan is het nu meer ‘wegvluchten’ van een situatie dan ergens naar toeleven en inderdaad niet de juiste motivatie denk ik.
    Kun je het er met je man over hebben? Of anders een professional (huisarts)?

Sterkte en een knuffel

Dettol vindt dit leuk.
  18. Dettol

Dettol Bekend lid

12 apr 2020
    896
    418
    63
    Ik denk Idd dat het momenteel vlucht gedrag is
    Mijn man is heel lief gelukkig

de donkere dagen zijn lastig
    Corona werkt niet mee enzovoort

19. Olympia

Olympia Fanatiek lid

16 okt 2020
    1.041
    1.668
    113
    Vrouw
    Oef.
    Ik zou een oriënterend gesprek aangaan bij de praktijkondersteuner van de huisarts!
    Dat heeft mij heel veel goed gedaan. Je zit nergens aan vast, kunt gewoon even je verhaal doen. Die mensen kijken nergens van op.

Misschien geven ze goede adviezen of een doorverwijzing. En zo niet, dan heb je je verhaal even kunnen doen en dat kan echt heel erg opluchten!

Sterkte, deze tijden zijn niet makkelijk. Zeker niet met een kind waarmee het niet lekker loopt op school. Ik snap wel dat je dan uit wanhoop gaat fantaseren over een ander, beter leven.

HappyRabbits en Dettol vinden dit leuk.
  20. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.249
    28.278
    113
    sterkte :( als je je al langere tijd somber voelt is het misschien een goed idee om langs je huisarts te gaan?
    Heb je partner/familie/mede kerkgangers of pastoraal werkers (ik dacht me te herinneren dat je gelovig bent) waarmee je kan praten?

Dettol vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina