Leven is zo oneerlijk, de dood nog verschrikkelijker :(

Discussie in 'De lounge' gestart door lovewinnie, 12 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Hier ook een oma zo zien lijden...het is eigenlijk niet humaan zoals we met onze stervenden omgaan. Een dier mag uit zijn lijden geholpen worden en dat noemen we humaan. Stervende mensen moeten maar zelf gaan, want die mag je officieel niet helpen, tenzij ze aan allerlei moeilijke voorwaarden hebben voldaan...ik vind het triest.
    Zoals we er nu over denken in onze familie zullen we er letterlijk alles aan doen om iemand dit lijden te besparen.

Hopelijk voor haar wordt ze niet nog langer getergd en komt het einde snel. Heel veel sterkte.

2. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Wat verschrikkelijk voor jullie. Ik hoop dat oma snel mag gaan zodat ze verlost is van de pijn.

Heel veel sterkte.

3. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Heel veel sterkte meid

4. HuiBooBee

HuiBooBee Fanatiek lid

1 feb 2011
    4.355
    72
    48
    Oooh wat erg! Ik hoop maar dat ze snel verlost is van haar pijn.
    Hier ook 1 oma zo erg zien lijden :(

5. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Om euthanasie te regelen is het nu te laat. Dit had maanden geleden al gestart moet worden. Mijn opa heeft hier toen der tijd voor gekozen en was een lange zware weg met veel papierwerk, handtekeningen , psychologische testen etc. Dit moet eigenlijk al geregeld zijn voordat je weet of je dood gaat.
    Enige oplossing is als de arts haar morgen kan helpen door haar een overdosis te geven . Ze zit al aan de morfine via pomp maar krijgt nu pas 50mg. Ze wil helder blijven . Morgen is dan hopelijk de verlossing. Een minuut lijkt uren en uren lijken dagen als je zoveel pijn hebt. Als de arts niet meewerkt zal ze nog langer moeten uitzitten. Van mijn mag er wel een wet komen dat als de pijn ondragelijk wordt je gewoon ter plekke euthanasie moet kunnen krijgen net als bij dieren. Hier komt echter zoveel bij kijken en als je de diagnose kanker krijgt wil je dit niet regelen maar hoop je op beter worden. Zodra blijkt dat dit niet lukt ben je te laat om alles te regelen :(.
    Ze slaapt veel, is moe, en huilt gewoon van de pijn en het feit dat ze nog wakker wordt keer op keer. :(. Ze heeft van iedereen afscheid genomen en kijkt uit naar morgen. Wil de arts niet helpen wat zijn goed recht is want officieel is het strafbaar dan zou ze moeten wachten tot moeder natuur voor haar beslist

6. Trisha1981

Trisha1981 Bekend lid

27 feb 2009
    841
    1
    0
    Eindhoven
    Jemig! Niet leuk! Hopelijk vindt jullie oma snel haar welverdiende rust! Niet leuk als nog zo moet lijden in haar laatste periode van haar leven!
    Heel veel sterkte.

7. Smnee

Smnee Niet meer actief

Heel veel sterkte!

8. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Wat moet het zwaar zijn om haar zo te zien lijden. Ik vroeg me al af of ze al morfine krijgt, en de blijkt gelukkig zo te zijn.

Uit de praktijk weet ik dat ze waarschijnlijk geen overdosis gaan geven hoor. Ze kunnen de morfine ophogen, en haar medicatie geven om te gaan "slapen" en niet meer wakker te worden tot haar overlijden, zodat ze de pijn niet meer merkt. Maar als ze helder wil blijven...zware en lastige situatie voor jullie allemaal.

Heel veel sterkte!

9. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.211
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Sterkte.... Ik geloof alleen niet dat de arts haar op de manier die zij denkt 'mag' helpen, dat is nl tegen zijn eed in. Wel kunnen ze hoop ik voor je oma een euthanesiebeleid afspreken.... Hopen dat ze snel mag overlijden!

10. Thyrza89

Thyrza89 Actief lid

1 jan 2010
    403
    9
    18
    Sterkte hoor, wat heftig!

11. XmoonlightX

XmoonlightX Niet meer actief

Ip kan een euthanasie binnen twee dagen geregeld worden mits ze nog aanspreekbaar is... Ik mag hopen dat de arts geen overdosis geeft want dat is absoluut strafbaar..hopelijk is ze minder pijnlijk door de morfine.
    Misschien dat ze wel voor sedatie in aanmerking komt?

12. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.390
    11.295
    113
    Morfine en slaapmiddelen geef je ook in deze fase niet om iemand te laten overlijden, maar om comfort te bieden - je hoogt de dosering desnoods snel op tot het niveau dat iemand gee pijn meer aangeeft en geen stress-tekenen vertoont. Een onderdrukking van de ademprikkel als bijwerking neem je voor lief, maar dat zoek je niet bewust op

13. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    We horen het vandaag wat de mogelijkheden zijn. Waarschijnlijk net genoeg morfine om der diep in slaap te brengen en te weinig om de dood tot gevolg te hebben. Ze dan dan alsnog snel overlijden want eet al paar dagen niet en drinkt alleen om der slokdarm te spoelen. Ziekenhuis wilde eergisteren nog stoma repareren om alles dragelijker te maken zodat der maag inhoudt ( voornamelijk zuur en gal) niet continu omhoog komt maar ze heeft geen zin meer. Heeft nergens nut voor. De artsen zullen niet bewust extra morfine geven om haar te verlossen van het leven maar ik weet dat mijn Andere oma bijv net dat beetje extra kreeg waardoor der ademhaling stopte. Toen was het zo gedaan. Zij was er wel al veel slechter aan toe maar bleef leven uit angst voor de dood. Zij was doods bang :(. Mijn oma die nu loopt niet te vechten is niet bang en heeft er echt vrede mee, wil dood en is nog helemaal helder. Ze weet alles te vertellen en bijv dingen van nu krijgt ze allemaal mee. Hopelijk kunnen ze dus toch euthanasie bespreken en hoeft ze niet lang meer te wachten op der verdiende rust. Weet niet hoe laat hij komt , de arts maar hoop vroeg op de dag.

14. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Sterkte, hopelijk vind je oma snel rust.

15. vonnie73

vonnie73 Fanatiek lid

22 aug 2008
    1.898
    0
    36
    in un schwon huiske
    Veel sterkte, ook ik hoop dat het lijden snel voorbij is voor je oma...

16. Supi

Supi Fanatiek lid

12 sep 2011
    1.523
    8
    38
    Noord-Holland
    Heel veel sterkte voor jullie en je oma. Hopelijk wil de arts helpen door het voor je oma wat dragelijker te maken en dat ze zo in haar slaap weg kan zakken. Zo pijn lijden is ook niks.

17. senna999

senna999 Fanatiek lid

11 apr 2010
    2.815
    1
    0
    jeetje wat een situatie zeg. hier zouden ze echt een wet voor moeten maken dat dit snel geregeld kan worden.
    heel veel sterkte de komende dagen.

18. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Wat ontzettend verdrietig voor oma en jullie. Het komt me heel erg bekend voor helaas. Euthanasie zullen ze niet doen, maar wat je wel kunt vragen is palliatieve sedatie. Dan brengen ze je oma in een diepe slaap d.m.v. slaapmiddelen en morfine. Ze wordt dan ook niet meer wakker en blijft in slaap tot ze overlijdt. Dit hebben ze bij mijn oma gedaan en ze is toen in haar slaap overleden.

Heel veel sterkte vandaag!

19. XmoonlightX

XmoonlightX Niet meer actief

Van morfine val je niet in slaap, dat is echt alleen maar pijnbestrijding, soms kan je er wel even wat suffer van zijn..
    Om te slapen als comfort, zijn er andere middelen, maar ook dat zou idd het overlijden niet verspoedigen.. En soms kan men daar doorheen breken. Maar dan wordt de dosering aangepast
    Palliatieve sedatie is een behandeling..dit kan je niet standaard krijgen.
    En zolang iemand helder is kan euthanasie altijd toegepast worden hoor.
    Hopelijk heb je nu al duidelijkheid over je oma.. Veel sterkte in ieder geval..

20. Steeciaantos

Steeciaantos Fanatiek lid

28 okt 2013
    1.554
    0
    0
    Limburg
    Jeetje was heftig! Hoop dat ze niet lang meer hoeft te lijden
    Heel veel sterkte ermee!

Deel Deze Pagina