Leven met achterdocht

Discussie in 'De lounge' gestart door Evanesco, 29 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Evanesco

    Evanesco Niet meer actief

    Hey meiden,

    Ik heb jullie advies nodig.

    Ik heb sinds een maand of 2 een vriend. Een man die ik al een aantal jaar ken.
    Een lieve, betrouwbare, geweldig man.

    Maar mijn verleden haalt me in.

    Ik weet dat ik hem volledig kan vertrouwen. En toch doe ik dit niet. En waar ligt dat aan?

    Aan mij.

    Gister was hij in gesprek met een vrouwelijke collega, en ik zoek daar meteen iets achter.
    Zie ik dat hij een appje heeft, dan heb ik de neiging deze stiekem te lezen (wat ik niet (meer) doe)
    Loopt hij de kamer uit als iemand belt? Zoek ik daar meteen iets achter.

    Ik wil dit niet. Hij doet ontzettend zijn best om zich te bewijzen. Ik mag zijn telefoon in zien (nooit gedaan overigens)
    Ik heb een app waardoor ik altijd kan zien waar hij is.

    En nog blijf ik argwanend.

    Dit is niet eerlijk tegenover hem, dit verdient hij niet.

    Wie heeft hier ervaring mee, en hoe kom ik van dit gevoel af?

    Het ligt echt niet aan hem, ondanks dat ik vind dat hij te amicaal is met andere vrouwen, doet hij echt niks verkeerd. Ik weet dat hij te vertrouwen is.
     
  2. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.306
    5.922
    113
    Vrouw
    Beseffen en erkennen dat je argwanend bent is al een grote stap, en het daarnaast vervelend voor hem vinden ook. Stel dat je het zou gaan checken, zou die daad je opluchten of je nog ongelukkiger maken? Bespreek het met hem, dat je met deze gevoelens zit maar er niet naar wilt handelen. Ik denk dat het heel lang duurt voordat je echt oké bent met iemand durven vertrouwen en daarmee ook toe te laten.. je bent gewoon enorm alert om naar niet gekwetst te worden. In het ergste geval gebeurd dat, en dan moet je je afvragen of dat echt zo erg is of dat je dan blij bent dat hij zijn geluk elders zoekt en jij beter af bent zonder hem.

    Maar lastig te relativeren.. snap dit heel goed!
     
    Zulema en Evanesco vinden dit leuk.
  3. Suzanne01

    Suzanne01 Bekend lid

    7 mei 2018
    528
    392
    63
    Vrouw
    Ik denk hierover blijven praten en communiceren met hem. Daarnaast denk ik ook dat dit gevoel moet 'slijten'. Misschien als je een tijdje verder bent dat het veel beter gaat. Vertrouwen in elkaar moet ook groeien natuurlijk.
     
    Juul75, Evanesco en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  4. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Wst vind ik dit vervelend voor je, want kan me voorstellen dat dit je geluk ergens belemmerd. Het klinkt als een soort zelf verdediging om niet gekwetst te worden maar besef je ook dat jij nu degene bent die jezelf pijn aan het doen is.
    Heeft je ex je in de maling genomen waardoor je nu achterdochtig bent? Besef je dan dat deze man niet je ex is en dat deze man je bewijst dat hij je vertrouwen waard is! Heb je dit met hem besproken? Misschien kan hij op een of andere manier rekening met deze gevoelens houden en ze daarmee wegnemen? En sta je open voor therapie? Het klinkt als een onverwerkt trauma, misschien valt er met therapie daar nog winst in te behalen voor je.
     
    Zulema, Kolibrie2, Evanesco en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. Rosa Canina

    Rosa Canina Fanatiek lid

    28 sep 2009
    3.410
    1.065
    113
    Wat vervelend voor je dat je die gevoelens hebt. Ik kan het me wel voorstellen als je bent bedrogen bent door je ex man. Je vriend houdt er zo te lezen rekening mee, wat hem natuurlijk al te prijzen valt. Ik zou er gewoon open over zijn/blijven en aangeven dat je dit geen leuke kant van jezelf vind.

    Misschien is therapie een optie? Want voor je vriend is het ook niet leuk als je zo achterdochtig bent. Hij verdient het niet, hij is namelijk niet je ex man, maar iets veel geweldigers :)

    Geniet van je nieuwe liefde en communicatie is het allerbelangrijkste :thumup:
     
  6. YaelStone

    YaelStone Fanatiek lid

    5 aug 2019
    2.287
    4.154
    113
    Jij verwoord wat ik denk!
     
    Evanesco en Rosa Canina vinden dit leuk.
  7. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.030
    25.506
    113
    Vertrouwen moet groeien, en dat kost tijd. Zeker als deze in het verleden flink beschadigd is.
    Tussen vrienden zijn en een relatie hebben zit ook een groot verschil, het is een ander soort vertrouwen. En jullie zijn pas 2 maanden samen, geef het de tijd :)
     
    dreumesje, Ysabella, NiVa0230 en 4 anderen vinden dit leuk.
  8. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.127
    15.633
    113
    Vrouw
    Dit.
    Geef het tijd .
     
    Evanesco vindt dit leuk.
  9. Nehneh

    Nehneh Niet meer actief

    Therapie.
     
  10. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Ik zou ook misschien wel voor therapie gaan. Want een achterdochtige partner kan wel een afknapper zijn denk ik voor je nieuwe vriend. Leven met een achterdochtige partner is zwaar - bij alles moet je bang zijn dat je partner er iets van vindt enzo. Maar dat zul je je realiseren.. sterkte!
     
    Evanesco vindt dit leuk.
  11. Therapie maar dat is nu natuurlijk even lastig.

    Ik zou beginnen voor jezelf een soort dagboek bij te houden.

    Situatie:
    Wat doet dit met mij:
    Wat zou ik kunnen doen dat dit gevoel veranderd.

    Misschien maak je het dan wat inzichtelijker voor jezelf.

    En ik denk dat het belangrijk is dat je de gevoelens niet blokkeert maar laat komen, ervaren en er mee om leren gaan.

    Als je het opschrijft ga je het nog niet gelijk anders voelen, maar hoe meer je dit doet komt hopelijk je gevoel meer in balans met je verstand.

    En ik hoop dat jullie samen heel gelukkig mogen worden!
     
  12. Evanesco

    Evanesco Niet meer actief

    Bedankt voor jullie reacties.

    Ik weet ook echt wel dat het niet reëel is.

    En op de meeste dagen kan ik het ook goed relativeren.

    Maar dan gebeurt er weer iets waardoor mijn voelsprieten weer de lucht in schieten.

    En dit "iets" kan iets heel kleins zijn.
    En als ik punten voor mezelf benoem denk ik "zie je nou wel".

    Terwijl het losstaand allemaal hele normale dingen zijn,

    We hebben het Er vanavond nog over gehad.
    Hij vindt het moeilijk te begrijpen. Doet zó zijn best voor mij.
    Maar hij ziet ook wel dat er bij mij soms een muur om mee heb staat waar hij niet doorheen komt.

    Het echt open stellen is wel een lastig punt. Dat gaat nog wel even duren.
     
  13. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.973
    7.903
    113
    Vrouw
    Ik had veel moeite om vertrouwen te krijgen in mijn vriend. Niet alleen binnen man vrouw relaties, maar ook in andere soort relaties heb ik een hoop meegemaakt. Juist doordat hij mij niet heeft laten vallen. En wat dat betreft geduld heeft gehad is dit blijvend (voor zover je het kan weten). Inmiddels kan ik wel een aantal jaar zeggen dat ik hem helemaal vertrouw op het gebied van trouw zijn. En mocht hij toch een keer de fout in gaan dan komt het niet doordat ik vanaf het begin al 0-1 achter stond.
     
    Evanesco vindt dit leuk.
  14. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Waar ben je het meest bang voor als je wantrouwen hebt naar hem toe? Dat hij liegt tegen je of dat hij vreemd gaat?
     
  15. Starfire

    Starfire Bekend lid

    13 apr 2020
    581
    746
    93
    Vrouw
    Ik heb hetzelfde probleem gehad. Mijn vriend is 100% te vertrouwen maar heeft wel een aantal vrouwelijke vriendinnen. Ik vond dat in het begin heel moeilijk. Maar na verloop van tijd heb ik het toch redelijk los kunnen laten. Af en toe heb ik zo'n kriebel om te weten met wie hij appt ofzo, maar ik weet dat hij nooit iets zou doen wat niet door de beugel kan. De vriendschappen zijn niets meer dan vriendschappen.
     
  16. Evanesco

    Evanesco Niet meer actief

    Dat is een hele goede vraag.
    Die kan ik nu niet heel duidelijk beantwoorden.

    Ik geloof niet dat hij vreemd zal gaan. Daarin vertrouw ik heb. Maar waar ik dan wel zo bang voor ben?!
    Ik weet het niet zo goed.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  17. Evanesco

    Evanesco Niet meer actief

    @einad bedankt voor je tip.

    Ik denk dat dat een heel goed idee is. Daar zal ik eens mee beginnen.

    Voor degene die therapie aanbevolen; daarvoor heb ik helaas echt geen geld.

    Fijn dat jullie meedenken zonder oordeel. Dat doet me goed ♥
     
    GossipGirlxoxo en einad vinden dit leuk.
  18. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Misschien eens een gesprek met de praktijkondersteuner van de huisarts? Volgens mij kost dit vaak niets extra’s. Is ook wat laagdrempeliger dan therapie.
     
    Rosa Canina vindt dit leuk.
  19. Evanesco

    Evanesco Niet meer actief

    Haha ik werk bij een huisarts. Dat ik daar zelf niet op gekomen ben :rolleyes:

    Dank je!

    Wordt nu nog even lastig, maar na corona tijd is dat zeker een goed idee.
     
    Syane, Huismuisie, Vitamientjuh en 4 anderen vinden dit leuk.
  20. Featherr

    Featherr Fanatiek lid

    20 jun 2016
    3.114
    2.537
    113
    Vrouw
    Brabant
    En die app waarmee je hem kan volgen zou ik meteen verwijderen. Dat is een vals gevoel van veiligheid. Ik weet niet of je hem vaak gebruikt maar stel dat je hem over een jaar vertrouwd met die app. Dan is de stap naar vertrouwen zonder die app veel groter.
    Vind het lief van je vriend maar ik denk niet dat dit heel gezond is als je al zo wantrouwig bent.

    Ik ben in een vorige relatie ook ontzettend hard gekwetst. Mijn ex praatte standaard achter mijn rug om met allemaal meisjes. Waar ik dan niks vanaf wist. Verbood mij om om te gaan met jongens terwijl omgekeerd het dus wel gewoon gebeurde.
    Dat heeft mij ook echt een onveilig gevoel gegeven. En vond het heeeel moeilijk om mijn man te vertrouwen. In het begin.
    Dacht constant "hij zal toch niet?!". Appje binnen komend dan ging ik al bedenken wie het kon zijn.

    Ondertussen vertrouw ik hem volledig. Heb nog nooit zijn telefoon gecheckt. Terwijl het zou kunnen ;) en soms ben ik echt nog wel onzeker hoor! Maar dat spreek ik dan ook uit. Als er om 11 uur in de avond iemand appt zeg ik gewoon: "wie heeft jou zo laat nog nodig?" Het is altijd werk ;) dat weet ik ook hoor. Hij werkt continu rooster en heeft dus de meest rare tijden. Maar ook daar heb ik geen enkele moeite mee. Slaap soms snachts alleen, ook als hij wel eens naar vrienden gaat die ver weg wonen. En ook dan vertrouw ik hem 100%.

    Het kost tijd! Echt waar. Maar ik denk oprecht dat dat alleen maar kan als je je er ook 100% voor gaat, zonder vangnet zoals die app.

    Ken je het liedje usher - his mistakes. Die heb ik grijs gedraaid ;)
     

Deel Deze Pagina