Leven met een budget (en meer sparen)

Discussie in 'De lounge' gestart door Huismuisie, 19 aug 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. medj1983

    medj1983 Fanatiek lid

    12 jun 2012
    3.167
    495
    83
    Wow ik vind 500 best veel eigenlijk. Wij hebben 625 per maand, twee volwassenen, twee kinderen (één nog in de luiers, drie katten en een hond). Hiervan gebruiken we ongeveer 200 euro aan leuke dingen, kleding en cadeautjes, en de rest aan boodschappen. De boodschappen bestel ik vaak online als ik in een gezonde bui ben haha. Dan koop ik ook niet teveel snacks. Vaak ben ik dan rond de 50 euro kwijt per week. En dan haal ik vaak nog eens fruit en snacks voor het weekend bij, zeg maar 30 euro per week. Ik let wel op aanbiedingen en koop dus gewoon niet teveel. Heb een hekel aan weggooien. We sparen elke maand 400 euro op de reguliere spaarrekening, 50 voor de kids en nog 225 voor de jaarlijkse uitgaven. We hebben wel een aparte rekening waar we van tanken, dat geld komt uit ons bedrijf. Ook sparen we nog een goed bedrag via het bedrijf. Maar vertik het om ons budget te verhogen ;)
     
  2. Lief of Stoer

    Lief of Stoer VIP lid

    25 apr 2011
    5.822
    2.674
    113
    't Gezellige Brabant
    Dat wilde ik ook nooit, maar alles wordt steeds maar duurder. Op een gegeven moment red je het gewoon niet meer.
     
  3. pardoes

    pardoes VIP lid

    15 apr 2009
    7.274
    845
    113
    Wat hier goed werkt is direct zodra het loon binnenkomt een bepaald haalbaar bedrag naar de spaarrekening te zetten, als het niet op de lopende rekening staat dan is het er niet om te besteden en dan kan het meestal wel blijven staan op de spaar.
    Qua boodschappen halen wij aanbiedingen, haal ik van goede acties vaak een hele voorraad zodat ik voorlopig vooruit kan, laatst bijvoorbeeld 20stuks blikgroente gekocht omdat die erg voordelig waren. En in de winkel kijk ik vaak wat afgeprijsd is vooral voor vlees en groente en pas daar de rest van het menu op aan, zorg dat als bijvoorbeeld een kilo gehakt in de aanbieding is je menu bestaat uit macaroni, 2 dagen en dan nog over voor de vriezer, en daarna 2 dagen gehaktballen met groente en aardappels eten, dan ben je met vlees voor max 4 euro per week klaar, zo pas ik ons menu aan op acties en afprijzingen. En to good to go ben ik ook erg tevreden mee, 1 winkel hier heeft vaak bij elkaar passende dingen erin, laatst dus voor 5 euro een hele week avond eten, dus dan ben ik een blij ei
    Ik vind 500 euro per maand erg royaal ☺️, wij hebben pas een verhoging gehad en hebben nu 200 euro per maand vrij besteedbaar, (was 175) 1 volwassene en 1 kind, meestal hou ik eind vd maand nog een paar euro over die dan naar de spaar gaat. In basis als inkomen binnenkomt gaat wat er nog over was op de rekening naar de spaar, alle kleine beetjes helpen.
     
    Huismuisie vindt dit leuk.
  4. luca75

    luca75 Fanatiek lid

    14 aug 2013
    4.828
    3.473
    113
    #24 luca75, 19 aug 2019
    Laatst bewerkt: 19 aug 2019
    Tips:
    Geen brood meer van de bakker (vergelijk het maar eens met wat een brood in de supermarkt kost)
    Let op aanbiedingen, volgens mij komen er binnenkort weer hamsterweken aan.
    Bij de ah heb je ook buitenbeentjes fruit en groente. Dat zijn prima fruit en groenten maar ze voldoen door bv een afwijkende vorm niet meer aan de norm om verkocht te worden. Daardoor kun je ze goedkoop kopen.

    Eet in het seizoen. Koop dus groente en fruit wat op dat moment goedkoop is.

    Maak elke week voor je boodschappen gaat doen een weekmenu op basis van de aanbiedingen.

    Maak voor jezelf een budget " leuke dingen". Bv 50 euro per maand, plus alle extraatjes die je krijgt gedurende het jaar (bv gled wat je voor je verjaardag oid krijgt), of wat je op mp verkoopt.

    Draai de zaken om, bepaal hoeveel je per se wilt sparen per maand en maak dat meteen over naar je spaarrekening. Niet pas aan het einde van de maand want dan blijft er toch niks meer over.
     
  5. AvdY

    AvdY Niet meer actief

    Dit is natuurlijk wel een keuze (en prima uiteraard als je het geld hebt). Blauwe bessen vallen in een dure categorie fruit. Je kunt ook met goedkoper fruit vaker variëren, zoals bananen, appels en peren en in de verschillende seizoenen aangevuld met seizoensfruit als druiven, aardbei, kiwi, meloen, mandarijnen etc.
     
    masami en Athina vinden dit leuk.
  6. medj1983

    medj1983 Fanatiek lid

    12 jun 2012
    3.167
    495
    83
    Ja merk het idd ook, dat het steeds lastiger wordt helaas. Nog anderhalf jaar, dan gaat onze zoon ook naar de opvang, hebben we iets meer ruimte. Vind het ook wel heel belangrijk om te sparen.
     
  7. AvdY

    AvdY Niet meer actief

    Het is wellicht het overwegen waard om van supermarkt te wisselen. Sinds wij verhuisd zijn doen we bij de Jumbo onze boodschappen ipv AH, en ondanks dat we hetzelfde eten, zijn we minder per maand kwijt.
    Daarnaast: heb je weleens online besteld? Heeft als voordeel dat je rustig kunt kijken wat er in de aanbieding is en daar je recept op aanpassen en doe je geen impulsaankopen. Bij ons is je bestelling afhalen gratis doordeweeks, dus dat kost je dan ook niets aan bestellen.
     
  8. Meiske2015

    Meiske2015 VIP lid

    4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Je zegt dat jullie geen vlees eten. Ook geen vis?
    Geef je dan bijv meer uit aan vleesvervangers zoals noten en eieren?

    Vind de tip van tgtg ook heel goed.
    Voor de supermarkt dan weer niet omdat jullie geen vlees eten. Dat zit er eigenlijk altijd wel in.
    Maar van de bakker kan je wel een hoop besparen.
     
  9. luca75

    luca75 Fanatiek lid

    14 aug 2013
    4.828
    3.473
    113
    O, trouwens, je schrijft dat je 500 euro over hebt om van te sparen, boodschappen van te doen en leuke dingen van te doen.

    Misschien kun je je vaste lasten nog eens nalopen of daar nog iets goedkoper kan.
     
  10. Anniek88

    Anniek88 Fanatiek lid

    22 sep 2016
    2.728
    2.509
    113
    Vrouw
    Mijn ervaring is dat simpelere recepten vaak voordeliger te bereiden zijn dan ingewikkelde. Gewoon pasta bolognaise, nasi, bami, aardappel-groente-vlees, wraps.
    Ik kruid alles zelf, heb wel zon 30-40 soorten kruidenpotjes staan. Op websites als lifesabout en lekker en simpel vind je goede recepten.
    Ik kook vaak 1 of 2x per week dubbel. Dan gebruik ik ook weinig vlees. Bijvoorbeeld 200 gram gehakt voor 2 avonden pasta. Liever wat extra groente erin.
     
  11. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Ik ben even een uitzondering, maar heb heel veel allergieën voor fruit, kan geen appels, peren, kiwi, mandarijn eten. Elke dag bananen is ook niet echt een optie, dus dat maakt het ook duurder.
     
  12. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.182
    2.833
    113
    Hier ook 500 pm en gaat altijd op
     
  13. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Dat maakt het wel lastig inderdaad.
    Ik hoef hier echt niet aan te komen met pruimen, bessen of frambozen want ze kijken me aan of ik gestoord ben.
    Hier eten ze heel veel bananen, appels, mandarijnen, druiven en aardbeien.
    Die laatste 3 koop ik alleen in de aanbieding.
    Al vallen druiven momenteel wel mee qua prijs.
     
    NiVa0230 en Athina vinden dit leuk.
  14. Marisje89

    Marisje89 Fanatiek lid

    10 jun 2015
    1.658
    204
    63
    Parttime logistiek
    Ik denk wel dat het haalbaar is. Wij geven per week aan boodschappen 60/65 euro uit en dat is voor 2 volwassen en 1 kind en 3 katten.

    Brood haal ik wel bij de bakker maar dan 10 halfjes bruin en die gooi ik in de vriezer daar kunnen wij bijna 2 weken van eten. Wij eten bijna geen brood ivm voeding vanwege het sporten. Alleen de kleine man.

    Fruit en sommige groenten halen ik hier bij de teler en dat scheelt ook aardig wat ze zelf verbouwen. Maar ligt echt aan de groente en fruit op dat moment.
    Je hoeft dan niet zoals in de winkel een net met mandarijnen te kopen maar je kan ze gewoon per stuk pakken.Zo heb je hier frambozen voor 0,75 per bakje de 2de soort dus eigenlijk de mislukkelingen die niet door mogen na de veiling even als de aardbeien. Of bananen die al iets rijper zijn voor de helft van de prijs. Het smaakt er niet minder om.
    Maar ze verkopen ook bloemkool prei eieren uien en aardappelen. Vaak kom ik daar met een tas vol voor maar 10 euro. Misschien heb je in de buurt ook wel een boer/fruitteler die zoiets doet. Scheelt enorm veel geld

    Het kan zeker wel. Maar je moet echt kijken en aanbiedingen uitzoeken. Sommige gerechten meer van koken en invriezen en onder in de schappen de goedkopere producten i.p.v. de a-merken. En zoals meerdere al noemen weekmenu’s dat werkt echt super.
     
  15. heidiane

    heidiane Fanatiek lid

    5 jul 2010
    1.720
    1.647
    113
    Zelf lukt het om voor een hele maand te pinnen en per week 100 euro in mijn portemonnee te doen. (2 volwassen 2 kids)
    Zaterdag steeds met 100 euro beginnen en dan de grote boodschappen. Dan met wat over is de rest van de week.
    Wat ik ook gemerkt heb dat opgeruimde en overzichtelijke kasten koelkast en vriezer helpt voorkomen dat je spullen dubbel koopt. Kom je geld tekort dan kijken waar je aan kan passen wat echt belangrijk is of wat ook een ander goedkoper merk kan of een week later
     
  16. Spikkel19

    Spikkel19 VIP lid

    18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    k vind het ook steeds lastiger worden hoor, ik probeer het met 70 euro per week voor 2 volwassenen en 2 kids. ik maak een budget van 10 euro per dag. daar haal ik eten van dus dan:
    brood en broodbeleg avondeten en fruit

    Fruit haal ik veel bij de turkse supermarkt. Ik doe ook alleen boodschappen bij de jumbo en de aldi al word de aldi ook echt duur.

    1x per maand doe ik grote boodschappen bij de jumbo dat haal ik op of laat ik bezorgen. Daar bestel ik dan drinken knorr gerechten vlees in de aanbieding en rijst en eten voor de dieren. Dat scheelt me in de rest van de maand weer.

    Al moet ik zeggen dat ik soms echt schrik bij de kassa wat ik moet betalen hoor en dat kijk ik echt naar de goedkopere dingen. Ook maken we veel gerechten die we kunnen invriezen. en eten we zeker 1 x in de week iets met ei. Broodje ei, uitsmijter foe yung hai met nasi. zoiets.

    dus mijn tips:

    Ga eens langs de turkse supermarkt.
    - laat op de dag naar de winkel voor de afprijzingen
    - 1x per maand grote boodschappen doen
    - gerechten maken die je kunt verdelen.

    Succes!
     
  17. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Brood kan je goed via tgtg halen. Sommige bakkers hebben ook brood van gisteren. Als het een goede bakker is dan is dat brood nog heerlijk. Supermarkt is niet handig denk ik als je geen vlees eet. qua maaltijden zou ik niet weten hoe je het zou kunnen doen, want als we vlees weg zouden laten uit onze maaltijden dan is er weinig meer aan. Groente kan je bij de boer halen.
     
  18. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.841
    16.877
    113
    Vrouw
    Dit inderdaad. Lijstje maken met de folder erbij wat er in de aanbieding is bij de supermarkt waar je altijd boodschappen doet..
     
    Gewooniemand en Sophie221 vinden dit leuk.
  19. pardoes

    pardoes VIP lid

    15 apr 2009
    7.274
    845
    113
    Wat hier ook goed mee helpt is boodschappen doen met de zelfscan dan zie ik direct wat ik kwijt ben en of ik binnen budget blijf of dat ik misschien wat dingen aan moet passen aan het menu en of het lukt om een zak chips te kopen bijvoorbeeld
     
    Spectre vindt dit leuk.
  20. NiVa0230

    NiVa0230 Fanatiek lid

    14 dec 2018
    1.541
    3.560
    113
    Maar jullie zijn met 5 personen
    Ts is met 2 personen. Dat vind ik toch een wezenlijk verschil. 500 euro voor 1 volwassene en een peuter/kleuter vind ik echt een heel ruim budget.
     

Deel Deze Pagina